Televizní seriál Komenský v srdci

Televizní seriál Komenský v srdci

Někdy jsem kritizován, že jsem kritický. Ale já pokud něco kritizuji, vždy pojmenuji proč a také se snažím ukázat i tu správnou cestu. Takže jak měl vypadat seriál, který by opravdu měl oslavovat práci pedagogů a přispět k poznání, jak je tato profese krásná? Je to rukavice hozená do tváře T. Feřteka, který měl tu šanci a nepochopitelně a mrzce ji zmršil a promarnil. Proč se proměnil propagátor kvalitního vzdělávání v pisálka bulváru a autora černé kroniky pro senzacechtivé publikum? Proč píše scénáře pro veřejnoprávní televizi, jako by to byla komerční béčková odpadní záležitost?

Kdyby Feřtek měl koule a vizi, kdyby byl opravdu dobrým scénáristou, mohlo to vypadat úplně jinak. Seriál mohl ukázat krásu učitelského povolání a nemusel se bát ani kontroverzních témat, ukázat je ovšem z více pohledů. Ale s důvěrou ve správné pedagogické myšlenky, s vírou v českého učitele.  A protože – jako vždy – po kritice chci ukázat svou představu, tady je celý seriál. Každý díl obsahuje jádro reálného případu v českém školství.

Moje vize o seriálu, který jsem pracovně nazval „Komenský v srdci„, by tedy vypadala takhle:

První díl: Inspirace

Ve městě chybí kvalitní vzdělávání. Je tam jen veřejná škola, kde se učí velmi, velmi tradičně. Nekvalitně. Jedna z učitelek založí školu, kde se realizuje daltonský plán. Nemá to jednoduché, školu staví doslova na koleni. Problémy spočívají v hledání prostor, byrokratickém schvalování, financích. Ale vytrvá a kruh nadšenců kolem ní se rozšiřuje. A ti nedostatečné finance nahrazují svépomocí a vynalézavostí, a to se týká pomůcek, školního nábytku, stavebních prací. Ale nakonec se podaří a vzniká komunitní škola s daltonskými prvky. Začíná se v malém počtu žáků, ale brzy se objeví převis dětí, škola si získává skvělou pověst. I rodiče z okolí, kteří zprvu váhají, tam dají své děti, brzy si ale školu nemohou vynachválit. Láká je pestrost výuky i volitelnost modulů, které umožňují být ve třídě spolu starším i mladším dětem. Učitelé, kteří tam učí, si toho váží, protože jsou pečlivě vybíráni, aby zachovali filozofii školy v každodenní práci. Škola se vesele rozrůstá a kvete, děti a jejich rodiče jsou nadšeni. Do školy se sjíždějí učitelé z jiných škol, aby nalezli inspiraci.

V hlavní roli ředitelky: Marta Issová

 Druhý díl: Probuzení

Mladý učitel přichází na gymnázium, plný nadšení, jde totiž o prestižní místo a učitel na gymplu je na malém městě někdo významný. Ale ta výuka! Realizují se jen nudné výklady, frontálka a všechna ta bída gymnázia. Mladého učitele to dokonale otravovalo, stejně jako žáka, a otravuje ho to i nyní. Chtěl by učit lépe, jinak, než je tu obvyklé. Zkouší to tedy, ale nejsou na to zvyklí ani žáci, ani rodiče. A ostatní kolegové mu navíc házejí klacky pod nohy. Jeho dívka, se kterou plánuje rodinu, ho motivuje ke změně. Stěhují se na venkov. To, co se zprvu zdálo jako prohra, se ukázalo jako životní výhra. Mladík nastoupí na malotřídku, kde má na starosti zejména čtvrtou a pátou třídu. Zjistí, že tohle jsou žáci, kterým může dát mnoho. A oni jemu! Víc než té rádoby studijní elitě na gymplu. Tady jsou žáci vděční, nadšení, nezkažení špatnou výukou. Učí se starat se o školní pozemek a malou školní zoo domácích zvířat, což vede k žertovným situacím.  V téhle idylce najde podstatu své profese, cítí se potřebný a šťastný.

V hlavní roli učitele: Ondřej Novák

 Třetí díl: Renesance

Ředitele, který chtěl přinést zdravý vítr do tradičně učící školy, konzervativní a vyhořelá sborovna v podstatě vyštípala. Nakonec se rozhodl odejít a nastoupit na škole menší, kde navíc probíhají náročné stavební práce, rekonstrukce celé školy a tamější ředitel raději odešel do důchodu. Našeho ředitele ale napadne, že si vlastně může zařídit školu podle svých představ. Vrhne se do toho a vypadá to čím dál lépe. I učitelé nabrali novou mízu, ředitel je nakazil svou filozofií a najednou je v okolí po této škole poptávka. Ti učitelé, kdo jsou z důvody nekvalitní práce vyhození, školu žalují. Ale ředitel u soudu slavně zvítězí, když obhájí právo dětí na dobré vzdělávání. Kdysi poloprázdné a mrtvé třídy teď kypí energií. Škola nejen že dobře učí své žáky, ale tmelí i komunitu. Celá obec za ní stojí a podílí se na jejím životě. Závěrečná školní slavnost, spojená se školní vědeckou konferencí ukáže skvělý pokrok žáků, kteří rostou rodičům a učitelům před očima, studijně i osobnostně.   

V hlavní roli ředitele: Albert Čuba

 Čtvrtý díl: Matematik

Matematik a výzkumník nebyl spokojený s tím, jak se postupně z matematiky vytrácí hravost a jak se žákům mění na dril. Nešlo by roli učitele a tuhle drezúru proměnit? A tak náš matematik se svým týmem pracoval, ověřoval, vydával učebnice a jeho matematika se šířila a s ní i spokojenost učitelů, žáků a rodičů. A tihle žáci objevovali sami věci, které jim dříve museli učitelé natloukat do hlavy. Matematika je bavila, ovšem nejen v první a druhé třídě, ale stále! A jeho metodika musela vybojovat i bitvy s rozlícenými školomety, kteří dokonce tvrdili, že tahle matematika může u dětí způsobovat duševní poruchy. Musí se vést bitvy, musí se snášet příkoří i nepochopení. Dvě scény ostře kontrastují: na konferenci akademiků je onen matematik brutálně zkritizován, ale následně jde do školy, kde se ukazuje, že samotní žáci tuhle hravou matematiku milují. Rozvoj jeho matematiky na školách a skvělé výsledky u přijímaček dávají za pravdu našemu matematikovi a jeho dílo vzkvétá v rukou dalších skvělých pedagogů.

V hlavní roli matematika: Jaroslav Satoranský

 Pátý díl: Univerzita

Doktorand na univerzitě začal učit budoucí učitele. Protože ale nechce používat powerpointové prezentace, ale učit dobrou pedagogiku prostřednictvím dobré pedagogiky, úplně eliminuje uspávající přednášky ze svého původního repertoáru a snaží se všechno dělat činnostně. Studenti jsou nadšeni a začíná malá revoluce: docenti s přednáškami jsou vypískáváni a samotnými studenty jsou požadováni učitelé z praxe. Akademický senát je na nohou a studenti se nátlakovými akcemi domohou zkvalitnění výuky. To se pozvolna stává a tato pedagogická fakulta zvedá prapor dobré výuky. Díl končí tím, jak jde z univerzity pryč vyhozená docentka V. S. učit na základku a hrozně se bojí. 

V hlavní roli doktoranda: Jiří Mádl

Šestý díl: Byznysmen

Hrdinou dílu je šikovný manažer, který rozjíždí různé startupy. Napadne ho založit firmu na testování škol a přípravu na velmi přísné státní přijímačky. Rozjede velký byznys a je úspěšný, ale není šťastný. Čím dál víc ho trápí jedna věc: jak se hlouběji noří do světa pedagogiky, vidí, že jeho firma situaci ve školství spíše zhoršuje. Založí tedy síť svých soukromých škol, je zase obchodně úspěšný, ale tuší, že to je zase špatně. Marketing na jedničku, edukace není tak kvalitní, jak by mohla být. Nakonec nevydrží tlak svědomí, firmu na testování přemění na společnost, která pomáhá se vzděláváním v sociálně vyloučených rodinách. Své školy svěří komunitám a přestane do nich intervenovat. Nakonec byznysmen odchází do zahraničí nalézt podstatu vzdělávání a končí v jedné holandské základce, která realizuje výuku podle jenského plánu. Vrací se úplně proměněný a jeho srdce už neplane pro pěníze, ale pro dobré vzdělávání.

V hlavní roli byznysmena: Josef Carda

 Sedmý díl: Brazilci

Z pedagogické fakulty vyšel absolvent, učitel matematiky a tělesné výchovy, který cítí své povolání jako poslání. Byl na studijních pobytech v zahraničí, přemýšlel o své práci jako o výzvě a vybral si školu, kde jsou žáci ze sociálně slabých rodin. Hodně z nich je Romů. Učitel kromě dobré výuky se snaží být jejich vzorem. Žije zdravě, vede kroužky, zajímá se o děti. Potkává se s dětmi i mimo školu, když kondičně běhá nebo s nimi hraje na plácku fotbal. Protože má i hodiny tělocviku, učí své žáky, jak být sportovcem, jak hrát fair play. Učí je správně reagovat na diskriminaci a útoky okolí, se kterými se jeho žáci každodenně setkávají. A tím se mění i klima v jeho třídách a celé škole – děti se k sobě chovají kamarádsky, s respektem. Na turnajích se jeho žáci chovají skvěle, radost s nimi hrát. Společně vyhrávají, společně i prohrávají. Mají se rádi, respektují se. Jako národní tým Brazílie, který mají jako motivační plakát v šatně: černý, hnědý, kávový, bílý – každý se ke každému chová s respektem. Tím ovlivní i druhé učitele ve škole a ti se stávají partnery svých žáků na cestě vzděláváním.

V hlavní roli absolventa: Vojta Kotek

 Osmý díl: Docentka

Po sérii převratů a mocenského boje na jisté pedagogické fakultě je nucena odejít kdysi vlivná docentka. Její akademická kariéra byla dlouhá, ale zdá se, že už skončila. Ona sama se však necítí být ještě ve starém železe. Snad má co nabídnout! Rozhodne se, že napíše knihu. Hledá náměty a přichází do různých škol, aby nalezla inspiraci. Jednoho dne přichází do montessori školy. Je okouzlena. Vidí věci, které staví na hlavu vše, o čem roky učila studenty. Přichází domů a pálí všechny sborníky, časopisy i  akreditace, na kterých se podílela. Zapíše se do základního kurzu montessori pedagogiky, začíná od píky na jedné montessori škole. Najednou se jí zdá, že po všech těch letech našla odpověď na otázku, co je to být učitelem. Všechen svůj um vloží do práce pro tuto školu a odměňuje ji radost dětí. Jaká je to změna proti studentům na univerzitě, kteří se báli jejích zkoušek! Studentská organizace ji pozve na přednášku na její bývalou alma mater, kde dojemně uzná své předchozí omyly a snaží se studenty inspirovat pro ty nejryzejší pedagogické myšlenky.

V hlavní roli docentky: Simona Stašová

 Devátý díl: Domškoláci

Učitelka má dceru ve škole, kde sama učí, ale raději by viděla lepší výuku než šprtání a drilování. Jenomže s kolegy nepohne, a tak se rozhodne od toho dítě uchránit a zvolit domácí vzdělávání. Její manžel je proti, nakonec se ale nechá přemluvit „na zkoušku“ jednoho školního roku.  Učitelka dá výpověď, i když to ohrozí ekonomiku rodiny a učí se své dítě vzdělávat jinak. Nejprve je vůči komunitě domškoláckých rodin i trochu povýšená, má přece pedagogické vzdělání a ostaní rodiče domškoláků ne, ale pak musí svůj názor přehodnotit. To ona se má co učit v domácím vzdělávání, je překvapená, jak má svobodné vzdělávání skvělé výsledky, jak se její dcera profiluje v oborech, které ji baví, a jak se dokáže sama učit. Protože je tato bývalá učitelka ze základky dobrá organizátorka, vezme si na starost koordinaci domškoláků v okolí a realizuje společné aktivity a vzájemnou podporu domácích učitelů: sdílení pomůcek, společné výlety a podobně. Setkává se s dalšími domácími učiteli a od každého přebírá inspirace, dělí se spolu o radosti a strasti. Jejich domácí žáci jsou šťastní a úspěšní, se vzděláváním mají spojené ty nejkrásnější rodinné okamžiky. Nakonec i manžel uznává, že domácí vzdělávání bylo to nejlepší rozhodnutí a svou ženu podporuje na plný plyn.

V hlavní roli učitelky: Bára Seidlová

Desátý díl: Katarze

Pracovník neziskové organizace, která se věnuje vzdělávání, píše i různé texty o vzdělávání, dokonce i scénáře. Napadne ho, že by byl dobrý námět pro seriál ukázat práci učitelů. Ale nenapadne ho nic jiného než je vylíčit jako neschopné hlupáky, nekompetentní pracovníky, pitomce a podvodníky. Příběhy jsou pokleslým bulvárem, béčkovou produkcí, která laciným způsobem vyvolává negativní emoce. Samozřejmě vnímá vlnu odporu, kterou to způsobí, ale spokojí se s dobrou sledovaností, pozitivními ohlasy fanoušků Vaculíka a jeho sebestředné hodnocení je tedy pozitivní. Jednoho dne, v kapse tučný šek za nový scénář o učiteli, který prodával své žáky na trhu s lidskými orgány, si sedne na lavičku před komunitní školu. Najednou vidí žáky, jak si hrají a mají se rádi, jak přátelsky oslovují své učitele, jak se rodiče s učiteli přívětivě baví, když si děti vyzvedávají, a jak se děti už nemohou dočkat, až zítra zase do školy přijdou. Scénárista najednou vidí, že jeho temné a bulvární vize jsou vlastně pokleslé a smutné. Neznal dobrou školu, nevěděl, jak to v ní chodí. Jde tedy do této školy, vidí tu výuku, projekty, spokojené žáky a je ohromen. Pak se zastydí, roztrhá svůj pitomý scénář a jde do České televize zapálit archív s už natočeným seriálem „Ochránce“. Když se mu Vaculík postaví do cesty, složí ho k zemi překvapivě povedeným levým hákem. Pak se přihlásí jako asistent do třídy s romskými žáky, což lze chápat jako určitý druh pokání a sebereflexe. Dojde tam zasloužené katarze a sbírá materiál na nový seriál o statečné práci zdejších učitelů. Krásné a těžké práci, ale přínosné a inspirující.

V hlavní roli polepšeného scénáristy: Jiří Dvořák, v epizodní roli Lukáš Vaculík.

 

 

Seriál Ochránce: konečné hodnocení

Ochránce 1. díl: Slabý kus. Recenze.

Ochránce 3. díl: Andílek. Recenze.

Ochránce 4. a 5. díl: Mužská záležitost a Džungle před tabulí

Ochránce 6. díl: Veřejný nepřítel

Ochránce 7. díl: Vrabčák. Recenze.

Ochránce 8. díl: Ahoj táto. Recenze.

Ochránce 9. díl: Hidžáb. Recenze.

Ochránce 10. díl: Tichá dohoda. Recenze.

 

 

 

Tags: , ,