Jaká je kvalita výuky na Centrálce v Sokolově a proč by škola měla změnit název

Na začátku školního roku připomenu případy některých škol, o kterých jsem psal. Jak jsou na tom v současnosti? V minulosti jsem se věnoval Základní škole Sokolov, Rokycanova 258 zvané „Centrálka“, kde je ředitelkou Petra Šišková. V této škole jsem popsal skrytý i zjevný rasismus, diskriminaci a bossing. Ředitelka Šišková se snaží vytvořit školu pro děti místních politiků a další smetánky, při čemž se nerozpakuje neoprávněně odmítat spádově příslušné romské děti, které lifruje na školy jiné. Propojuje školu s místními politiky, milionové zakázky získává firma, kde je jednatelkou ředitelčina sestra – prostě papalášské chování člověka, který si myslí, že na něj zákony a předpisy neplatí. Ředitelka Šišková dělá ze školy, která by měla poskytovat všeobecně vzdělávání, jakousi školu rádoby lepší, jazykovou… jenomže jak to udělat, když máte ve sborovně lidi, jejichž ceněnou kvalitou je poslušnost a loajalita ředitelce, ale lidské a odborné kvality jsou velmi nízké? Rád by nyní ilustroval v několika bodech současnou „kvalitu“ té školy, kde zjevně ryba smrdí od hlavy.
Falšování známek
Ve svých předchozích textech jsem popisoval, jak ředitelka Šišková vymazala romským dětem po desítkách dobré známky a zhoršila jim jejich známky závěrečné, aniž k tomu měla jakékoliv oprávnění. Porušila tím školský zákon, stejně jako další normy, včetně klasifikačního řádu vlastní školy. Česká školní inspekce se k tomu postavila velmi vlažně, kdy toto porušení Školského zákona hodnotila takto: „Ředitelka v písemném rozhodnutí použila nesprávně ustanovení § 52 odst. 5 školského zákona… Takhle se tedy ČŠI vypořádala s podváděním ze strany ředitelky školy. Ředitelka školy falšuje hodnocení, škrtá známky po desítkách ze systému, písemnou revokací zhoršuje závěrečné známky a jediné, na co se ČŠI zmůže, je tato větička. Však také ombudsman ve své zprávě napsal: „Není zřejmé, jak inspektorát vyhodnotil otázku zákonnosti postupu ředitelky, pokud se jedná o úpravu hodnocení.“ Ale zřejmé to naopak je: prostě to Šiškové prošlo díky mizerné práci ČŠI. Anebo někdo opět zatahal za nitky? Zpráva inspektorky Radomíry Jenkové působila až zbaběle, podlézavě a tak jednostranně, že to bilo do očí. Aby se ve zprávě ČŠI objevilo hned několik lživých útoků na nezákonným jednáním ředitelky postiženou osobu, která podnět podala, to je i na naše poměry silná káva. V každém případě to Šiškovou osmělilo a úprava známek už jede ve škole ve velkém stylu. Cituji z dopisu žáků: „Jedna ze žákyň zaznamenala u své spolužačky rozdíl mezi známkou uvedenou na opraveném testu a známkou, která se později objevila v systému Bakaláři – z původní trojky se stala lepší známka. Podobně jsme zaznamenali případy, kdy měl žák v předmětu celkový průměr odpovídající spíše dvojce, ale na vysvědčení nakonec obdržel jedničku. K úpravám došlo i v případě původní trojky. Tyto změny se často vyskytovaly hlavně v předmětu tělesná výchova a ve větší míře se objevovaly i v minulém školním roce ve třídě „VIP“ (9.B) vedené třídní učitelkou Mgr. Eliškou Navrátilovou, kde k úpravám známek na konci školního roku docházelo opravdu masivně. Za učitelky Navrátilové se změny objevovaly v mnoha předmětech (zeměpis, fyzika, dějepis, chemie a údajně i v dalších předmětech). Typickým příkladem byla situace, kdy se v letošní „VIP“ jazykové třídě, kam docházela dcera bývalého starosty a nynějšího místostarosty města, objevila změna výsledného hodnocení z dvojky na jedničku. O tom, že letošní rok docházelo ke změnám a vylepšování známek u žáků třídy Mgr. Lenky Pisárové, hovoří shodně několik žáků této třídy.
Výuka Jakuba Runda.
Tento výtečník začínal jako asistent, ale jako zastupitel a člen školské komise města Sokolov přirozeně vystoupal až na pozici učitele. Vysokou školu zevnitř neviděl, pedagogika je pro něj španělská vesnice, ale to v Centrálce není důležité. Jeho pedagogický „um“ spočívá v tom, že během školního roku promítá ve třídě filmy na přání žáků. A to i přesto že v průběhu školního roku třída přišla z organizačních důvodů (školní akce, ředitelská volna) přibližně o měsíc výuky fyziky, což vedlo k tomu, že se nestihla probrat část učiva. Místo intenzivnější výuky byly některé z těchto hodin věnovány zábavním pořadům, které s předmětem nijak nesouvisely. Například ve třídě 9.B se během hodin fyziky opakovaně pouštěly pořady typu Rick and Morty. Uvedu hodnocení z webu Common Sense, který se zaměřuje na vhodnost pořadů pro děti a který tento pořad považuje za vhodný až pro mládež starší 16 let: „Zde nejsou žádné pozitivní vzory; základem seriálu je ve skutečnosti sadistická emocionální kontrola, kterou Rick nad Mortym uplatňuje. Násilí je grafické, i když kresleným způsobem, takže uvidíte výbuchy těl, tryskající rány, použití zbraní a i smrt. Očekávejte také sexuálně sugestivní scény.“ A také: „Rick Mortyho škádlí a trápí, aby se mu podřídil, a vystavuje ho extrémnímu emocionálnímu týrání, dokud se mu nepodaří. Zesměšňuje hodnotu školy, podporuje vnukovy chlípné myšlenky a je zuřivý alkoholik. Morty se nedokáže postavit za sebe v přítomnosti svého dominantního dědečka. Nebo: „Mortyho neopětovaná touha po spolužačce je běžným námětem pro sexuálně motivovaný obsah. V jedné scéně se mu zdá o tom, jak mu Jessica ukazuje svá prsa (jejichž horní polovina je vidět) a žádá ho, aby je stiskl a mlátil s nimi.“ Takto bych mohl v citacích pokračovat, ale nabízí se jasná otázka: proč by tohle měl učitel fyziky pouštět žákům ve výuce během školního roku? Protože je to sranda? Tohle nepůsobí jen jako neschopnost, lenost a hloupost, tohle už vypadá jako totální ztráta soudnosti někoho, kde je mimo kontrolu.
Rodinná škola
Tento ironický název není znakem toho, jaké krásné vztahy ve škole panují – protože to by byla lež. Je to značení toho, že když pocházíte ze správné rodiny, tak se k vám škola chová jinak než k ostatním. Také je to označení toho, že si ze školy Šišková dělá rodinný podnik. Jak vypadají funkce celé té rodinky? Petra Šišková je ředitelkou školy (a učí český jazyk), Eliška Navrátilová je sestra ředitelky (učí dějepis a anglický jazyk), Pavel Procházka je bratr Elišky Navrátilové (učí zeměpis a tělesnou výchovu) a Eva Slavíková – manželka Mgr. Pavla Procházky učí zeměpis, zároveň je zástupkyní ředitelky školy. Netřeba asi uvádět, že příchod Procházky a Slavíkové vyvolal nespokojenost u řady učitelů, také proto, protože nyní je vedení školy je výrazně propojené rodinnými vazbami. Kdo uvěří, že ředitelka a zástupkyně rozhodují ve prospěch školy a ne ve prospěch rodiny? Malá ukázka: V aktuálním školním roce došlo také k odchodu paní učitelky Lady Měřínské, která se opakovaně dostávala do sporu s ředitelkou. Nakonec raději sama podala výpověď. Tenhle bossing známe už z předchozích případů na této škole. Spory se týkaly mimo jiné chování dcery ředitelky na jejích hodinách. Tato žákyně považuje za normální vyndávat zrcátko a líčit se během výuky a nebo vysmívat se učitelce. Proč ne, když ji máma kryje záda, že? Tyto incidenty Měřínská opakovaně řešila, avšak samozřejmě k nelibosti vedení školy. Ve škole už nepracuje. Zjevně nepochopila, jak se v Centrálce zachází s VIP žáky: pouštíte jim filmy a zábavné seriály, necháváte je v hodinách bavit se s mobilními telefony a pak jim uměle vylepšíte známky, aby měly dobrý základ pro přijímačky. A na to pedagogické vzdělání nebo vysoké školy ani nepotřebujete. O těch pěkných „rodinných“ vztazích mi sami žáci píší toto: „žákyní, které byly vylepšovány známky, je dcera místostarosty města Jana Picky. Ve škole je také dcera Pavla Izakoviče (člena komise pro rozvoj a podnikání v radě města), u níž se podobné úpravy známek rovněž objevovaly. Také u dětí některých zaměstnanců školy a města.“
Ale co je komu do známek? Úplně jiný rozměr dostává rodinná malá domů v případě, že do rodinné firmy natečou z města miliony na opravu „rodinné“ školy. Firma BROŽ Mar, kterou vlastní sestra ředitelky Šiškové a učitelka na Centrálce Eliška Navrátilová, opakovaně sklízí miliony od města za školní zakázky… to je jistě jen náhodička.
Absolventské práce
Tyhle absolventské práce jsou často naprosto formální a směšná hra, kdy si mnohé základky asi představují, že je to nějaká příprava na vyšší stupeň vzdělávání. Ve skutečnosti je to pro mnohé žáky devátých tříd jen buzerace, spočívající v nesmyslných požadavcích na formální úpravu v době, kdy už mají dávno přijetí na střední školu v ruce. Žádné projekty, jen školometské seminárky v té nejhorší vzdělávací podobě. Žáci Centrálky to sami popisují takto: „Naše škola je jediná v okrese, která vyžaduje na konci roku v 9. třídě po přijímacích zkouškách vypracování absolventských prací. Ačkoliv se nejedná o povinnost vyplývající z právních předpisů, bývá tato aktivita prezentována jako nevyhnutelná a je využívána k nátlaku na žáky. U řady žáků tento úkol vyvolává nadměrný stres a podle mínění mnohých rodičů je tento úkol nevyhovující a bezúčelový.“ Nejhorší je to, že přestože v dokumentu „Absolventské práce – desatero“, je v bodě 10 jasně uvedeno, že tvorba absolventské práce není povinná – skutečnost je jiná. V praxi pedagogové opakovaně žákům tvrdí, že ji musí vypracovat a využívají tento požadavek i jako formu nátlaku – například ve smyslu, že pokud práce nebude vypracována, nebudou mít možnost účastnit se posledního zvonění!
Nevěříte? Přečtěte si znění desátého bodu „DESATERA AP PRO ŠKOLNÍ ROK 2024/2025“: „10. Tvorba absolventské práce není povinná, cílem je vybavit tě do dalšího života užitečnými dovednostmi a kompetencemi, které využiješ při dalším studiu. Povinné není ani poslední zvonění, proto pokud práci nebudeš tvořit a obhajovat, vyzvedneš si vysvědčení u třídního učitele v pátek 27. 6. 2025.“ Tahle formulace se nedá interpretovat jinak, než jako výhrůžku a vydírání. Hezká ukázka, jaký respekt k žákům na Centrálce panuje. Myslíte si, že křiváci a šmejdi rozumí tomu, že když něco není povinné, tak to prostě není povinné bezpodmínečně?
Tyto práce a jejich následná prezentace jsou Šiškovou využívány jako výkladní skříň a žáci defilují jako cvičené opičky před „komisemi“. V těch nezasedají výhradně učitelé školy, ale ředitelkou vybírané osoby z řad veřejnosti, známé osobnosti města a regionu, především pak místní politici. Patří mezi ně například místostarosta města Sokolov Bc. Jan Picka (předseda politické strany Společně pro Sokolov, viz dále), školní psycholog jedné ze sokolovských škol Mgr. Andrej Mészáros, manažerka Fitness Ural Sokolov Daniela Rybářová, člen zastupitelstva města Sokolov Mgr. Ladislav Sedláček (z Hnutí pro město Sokolov), ředitel sokolovského muzea Ing. Michael Rund (dvojka na kandidátce SPOLEČNĚ pro Sokolov) a další. Mimochodem, tento Rund je otec školního Runda, našeho promítače sprosťáren dětem. Protože mnozí tito lidé mají k pedagogice hodně daleko, stávají se i excesy, které by se ve škole rozhodně objevovat neměly. Například pravidelný člen komise při samotné obhajobě před žákyní a dalšími přítomnými prohlásil, že její práce byla „hezká, zajímavá a dobře zpracovaná“. Bezprostředně po jejím odchodu však před řekl, že to byla „katastrofa“. Tato hodnocení, například i to o „příšerné práci“ zaslechli žáci školy, kteří nežijí ve vzduchoprázdnu a nejsou to prázdné objekty, ale živí lidé. Proč Šišková zve do komisí místní politiky? To je přece zřejmé a zmíním to v další části textu.
Kvalita výuky
Rund není sám, kdo pouští seriály a filmy místo výuky. Podobná situace byla i v hodinách německého jazyka u Mgr. Žanety Grechové. Ta mimochodem nevyužívala standardní učebnici Beste Freunde, kterou používají ostatní skupiny a jen zřídka zadává pracovní listy či testy. Často je žákům místo toho umožněno používat mobily a tablety bez omezení a ve výuce frčí filmy jako Rio nebo různé kriminální/detektivní seriály z ČT. Samozřejmě ne v německém znění s titulky, aby to alespoň minimálně dávalo smysl. Hodiny v této podobě jsou spíše volnočasovým klubem než výukou, což je v ostrém kontrastu s jinými skupinami, kde se učebnice a pracovní listy využívají. Ve škole se díky této „kvalitě“ běžně děje, že vzniká skluz a neplní se ŠVP. Například v deváté třídě se nestihla témata jako lomené výrazy, v dějepise celé období od pravěku po středověk, v cizích jazycích se projevují značné mezery v gramatice, zejména v němčině, částečně i v angličtině. To je u školy, která si hraje na „jazykovou“, velmi smutné. Problémy jsou i v zeměpisu a informatice, kde někteří žáci po přechodu na střední školu výrazně zaostávají. V rámci volitelných předmětů v devátém ročníku si mohou žáci vybrat například španělštinu, kterou vyučuje právě i Grechová. Výuka v této skupině je podle žáků hodně „neformální“ – časté používání mobilů a tabletů, málo písemných úkolů či systematické práce a minimum nového učiva. Takový přístup, zejména u volitelných jazyků, může mít dlouhodobý negativní vliv na schopnost žáků navázat na výuku na vyšším stupni.
Politika
Tolik malé střípky ze školy, kde se velmi dobře ukazuje celá ta prohnilost českého vzdělávacího systému. Myslím tím i řízení základních škol místními zastupiteli. Popíšu to stručně takto: místní ředitelka si hýčká skupinu lokálních politiků a státních úředníků a jejich děti mají ve škole speciální VIP režim. Potom si může dělat, co chce a finančními zakázkami si jednak přihrává malou domů a jednak se provazuje s dalšími vlivnými lidmi ve městě. Ve škole si zaměstnává příbuzné a tím zvětšuje ovladatelnost sborovny, kdy nepohodlné nemilosrdně šikanuje, což vede k jejich odchodu. Když máte ve škole děti místních prominentů, lehce budíte dojem, že jste něco lepšího než okolní školy. Proto má Šišková moc a také podporu státních úředníků, kteří ji jdou na ruku a prohřešky proti zákonu tu nic neznamenají. Vždyť se podívejte, koho má ve školské radě: starostu Sokolova, Petra Kubise. Podle dostupných zdrojů (např. Echo24 i jiných) Kubis sloužil u Pohotovostního pluku VB a během Palachova týdne byl nasazen proti demonstrantům, nyní je členem ANO, která v Sokolově volby vyhrála. Druhým členem školské rady je Petra Božeková Makoňová, učitelka na Centrálce, ale v radě je za rodiče! Ano, rodičem je, má dítě ve VIP třídě, takže opravdu „typický“ rodič z Centrálky. Je to šaškárna, důležité však je, že Božeková Makoňová je také zastupitelka města Sokolov za stranu Společně pro Sokolov (jako oba Rundové). Tedy to má Šišková hezky posichrované, má v radě zástupce vítězné strany a dokonce starostu a také zástupce strany na druhém místě voleb (Božekovou – Makoňovou), přitom žádného „normálního“ rodiče a navíc ze tří členů rady jsou dvě její přímé podřízené (třetím v radě je učitelka Centrálky Iva Brachtlová). Hrozně rád bych viděl, jak v této škole vypadají odměny učitelům, které vypisuje Šišková. Co myslíte, je to takto: nejprve odmění rodinku, pak učitele – politiky… Politici jsou tuhle, politici jsou támhle a mnozí další politici, nejen ti, o kterých jsem psal v komisích absolventských prací (Picka nebo Rund) – se kolem školy ometají. A škola se o jejich dětičky hezky postará, ředitelka Šišková to se známkami umí. Myslím, že už všichni dobře chápeme, proč si Šišková může ve škole dělat, co si zamane…
Dovětek
V době, kdy jsem vydával své předchozí články o této škole, se mezi žáky i rodiči šířila ze strany některých učitelů odlišná verze událostí. Trojice Šišková – Navrátilová – Rund žákům denně a opakovaně podsouvala, že jsem „zlý“, že píšu „nesmysly“ a že mým textům nesmí nikdo věřit. Dokonce sama Navrátilová se před žáky o mě vyjádřila jako o „magorovi“. Rodinka si ze školy dělá firmičku a já jsem magor? Naštěstí mnoho žáků těmto žábám na prameni neuvěřilo, zvláště když se každý z nich ve škole samotné může o popisovaných věcech přesvědčit. Samozřejmě, děti nezajímá politika, ale protekci, švindlům a podvodům se známkami rozumějí dobře. Jejich rodiče také. Já bych rozhodně nechtěl mít dítě ve škole, kde je pro učitele normální šikanovat druhé, podvádět, falšovat, porušovat zákony a lhát. Co se tím děti naučí? Chápu, že existují lidé, pro které je to normální a třeba si myslí, že právě tohle by jejich děti měly umět. Pak je ovšem třeba vyložit karty a místo Centrálka: brána jazykům otevřená pravdivě školu pojmenovat Centrálka: brána podvodům otevřená.
Předchozí texty:
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 1. : ředitelka Šišková svévolně upravuje známky
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 2. : ředitelka Šišková posílá vytýkací dopis
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 3. : ředitelka Šišková diskriminuje
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 4. : bossing ředitelky Šiškové pokračuje
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 5. : ředitelka Šišková lže České školní inspekci
Sokolov: Otevřený dopis školskému ombudsmanovi PaedDr. Ladislavu Hrzalovi
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, díl 7. : jak ČŠI podporuje diskriminaci, falšování známek a šikanu
Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, finále: Mission Impossible
Potvrzeno od ombudsmana: Česká školní inspekce odvedla v Sokolově mizernou práci!