Rok 2022 v českém školství: zlepšení v nedohlednu

Rok 2022 v českém školství: zlepšení v nedohlednu

České školství není v dobré kondici a rok 2022 to bohužel nijak nezlepšil. Udály se však některé pamětihodné momenty, které je dobré připomenout. Některé věci byly důležité více, jiné méně, ale tyhle utkvěly v paměti Línému učiteli:

Válka na Ukrajině

Rusové vpadli na Ukrajinu, kde zabíjejí civilní obyvatele a konají svá obvyklá svinstva. Školy musely přijmout mnoho ukrajinských žáků a ve velké většině se s tím vypořádaly se ctí. Tohle byla jedna z těch dobrých zpráv o českém školství. Je vidět, že když se chce, tak leccos jde. Skvělou zprávou byla také dohoda mezi Českem a Ukrajinou o uznání kurikula.

Ruští trollové

Žáci si pěkně pohlídali aktivitu učitelky, která se snažila své žáky indoktrinovat a v hodinách jim cpala do hlavy ruskou propagandu. Základní škola Na Dlouhém lánu dala Martině Bednářové padáka a ředitelky školy se zastal i zřizovatel. To je také jedna z mála jedniček na vysvědčení českého školství za loňský rok. Ale pozor, ruští trollové nezmizeli z učitelských sociálních sítí! To, že ve školách zůstávají učit mimoni, jako je třeba učitel dějepisu a češtiny na gymnáziu v Soběslavi Marek Adam, to je zase na hodně špatnou známku. Tvrdí například, že na Ukrajině již osm let probíhá „genocida ruskojazyčného obyvatelstva ukrajinskými fašisty„. Máme tedy i nadále ve školách hlásné trouby ruských médií. Pokud ji připočteme k té tradiční skupině učitelů rasistů a xonofobů, není to dobrý stav.

Zloději v Cermatu

Ukázalo se, že kromě směšně předraženého tisku a cen servisu tiskáren ještě cosi jiného smrdí v cermatovském království. Zaměstanci tam brali za jednu práci dva až tři platy a tohle rozkrádání překvapivě neskončilo žalobou, ale pouze odvoláním ředitelky Michaely Kleňhové za „předražené zakázky, neveřejná výběrová řízení, pomalost a liknavost„. Vyplácet 15 tisíc na den za to, že člověk pozoruje činnost automatického programu? Dávat zaměstnanci peníze na dohody za stejnou práci, kterou mají odvádět na základě svého řádného úvazku? Kleňhová byla zastánkyní povinné maturitní zkoušky a tvrdila, že „matematická gramotnost je základní gramotností“ ale cermatovské platy a veřejné zakázky poctivě spočítat nedokázala, i když má Matfyz. Nový šéf Miroslav Krejčí slíbil do dvou/tří let přijímačky a maturity elektronické. Dobrá zpráva: zachrání to celé lesy a pravděpodobně se sníží i byrokracie. Pokud se to tedy povede a neskončí to jako mnoho IT zakázek u nás: prošustrovanými prostředky bez efektu. Špatná zpráva: přijímačky i maturity zřejmě zůstanou centrální a bude je dělat Cermat. Tedy budou pravděpodobně opět plné chyb, nesmyslů a školometských hloupostí. Nového šéfa Cermatu ovšem také zadržela Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) kvůli nějaké IT zakázce z jeho minulosti. To nezní moc optimisticky do budoucna. Různé analýzy ukazují – a školství to potvrzuje – že právě oblast IT je nejobvyklejší způsob tunelování a korupce.

Nový ministr

Petr Gazdík odstoupil kvůli svému zapojení do kauzy Dozimetr a na jeho místo nastoupil – tradááá – ústavní právník a poslanec za STAN Vladimír Balaš. Zaujal hned tím, že měl nějakou dobu na ministerstvu oba předchozí ministry: Plagu a Gazdíka. Každý, kdo má pod čepicí, mu měl povědět, že tohle dobrotu dělat nebude. Tým poradců se trochu nafoukl: Plaga měl tři poradce, Gazdík deset a Balaš? Šestnáct! Ale vidět to moc není. Jako je už u nás zvykem, ministr postupně vypouští poněkud exotické nápady: deset přihlášek na střední školy, konec klasických předmětů a podobně – prostě obvyklý folklór novinek, kterými se nový ministr blýskne, aniž by za nimi stálo víc, než prchavý nápad. Učitelé se tomu už ani nemají sílu smát. Je to pořád k uzoufání stejné: jeden týden ministr Balaš řekne, že na centrálních přijímačkách bude v dalších letech stavět a chce dát velké miliony do jejich elektronifikace, aby druhý týden v nějaké škole prohlásil, že by bylo dobré, aby testy v deváté třídě úplně nahradily klasické přijímačky. Řekne mu někdo z té hromady poradců, že buď je možné jedno NEBO to druhé?

Revize RVP

S nějvětším halasem byla po celý rok spojena Velká revize RVP. Ale zatím se ukazuje, že je to jen jeden velký drahý humbuk, který nabírá čím dál větší zpoždění. Do hlavních pracovních skupin byli vybráni nevhodní a nekompetentní lidé, zapojeno je jen minimum učitelů a opravdových realizátorů RVP. Lidé v hlavních pracovních skupinách často ani RVP – který mají revidovat(!) – neznají a nikdy ho nečetli. Natož aby s ním kdykoliv pracovali. Také nevědí, co mají v té komisi vlastně dělat. Vede je tedy jako loutky na provázku Národní pedagogický insitut, který všude rozmístil dost svých zástupců, aby všechno jelo v jeho kolejích. V komisích jednotlivých vzdělávacích oblastí je zase učitelů dost, ale mají úplně rozdílné představy. Někdo by škrtnul jen několik očekávaných výstupů, jiný by smazal vše a začal na čistém stole. Jsou tu alternativci i frontálnící. Jsou tu skvělí učitelé i ti mizerní. Najít koncenzus bude nemožné. Pořád hrozí věci, které by naše školství vrátily o deset let nazpátek, třeba rozdělení učiva na základní a rozšiřující. Veliký, ale opravdu masivní průser je na cestě.

Co v tom Brně pijí za vodu?

Je tohle je náhoda anebo je Brně nějaký problém s vodou? Děkan brněnské fakulty Stanislav Balík se postaví proti svým studentům a obhajuje to manipulací a klamem. Ředitelka brněnské Střední školy umění a designu Petra Černínová dá výpověď svým zaměstnancům, kteří dali lajky příspěvku na instagramové stránce strefující se do jejích manažerských schopností – čímž to sama tímto činem reálně potvrdila. Brněnská učitelka šikanuje žáčka za přímé podpory ředitele a zřizovatele – a v lednu dalšími reálnými příběhy z této školy potvrdím, že jde o vzorec častého jednání této učitelky a této školy. Jiná brněnská škola se rozhodla, že její učitelé budou místo pedagogů bachaři . A také – což bude hezké posilvestrovské zábavné číslo – brněnská učitelka „anonymně“ hejtuje recenze knih Líného učitele a zapomene, že se kvůli přihlášení ve webovém prohlížeči v jedné recenzi veřejně objeví její pravé jméno! 🙂

Den pro školu

Ale abych jen nekritizoval, velmi se mi zamlouvá idea a realizace projektu Den pro školu. Dobrovolníci – většinou zajímaví lidé z oboru – přijdou do školy udělat lekci, tandemovou výuku s učitelem nebo vyprávějí příběh své profese. Bez nároků na finanční odměnu nebo hrazení cestovních nákladů. Další variantou je online lekce nebo pozvání na pracoviště. Výborný nápad, bývá to zajímavé pro učitele i žáky, které to může i profesně nasměrovat. Dokonce mě láká se do programu jako Líný učitel zapojit. Možná by žáky zajímalo, co obnáší práce, která spočívá v učení učitelů 🙂

Peníze

Učitelé nedosáhli a nedosáhnou na 130 procent výše průměrné mzdy. Méně peněz bylo (a bude) na hodně důležitých věcí, které jsou pro kvalitní vzdělávání nezbytné. Blíží se velmi pravděpodobný kolaps, ani ne tak v často zmiňovaném hromadném odchodu učitelů, který se v podstatě neudál a neděje se, ale spíše u asistentů a nepedagogických pracovníků. Odbory jsou dlouhodobě neschopné a to nahrává do karet extremistům, jako je Radek Sárközi. Ten se stále podvodně vydává za „prezidenta Pedagogické komory“, na tom se v roce 2022 nezněnilo nic. Jen přidal do rozsáhle sbírky svých hloupých výroků několik dalších perel, například: „Není formativní hodnocení jen módní název pro něco, co se dělalo vždy?“ nebo: „Pedagogičtí aktivisté naopak odlišné názory vůbec nerespektují„.

Etický kodex

Pro české školství typický nešvar typu „o nás bez nás“ se ukázal na konci roku. Učitelská platforma chtěla završit to, co během své pětileté existence nesustále slibovala a přišla s nekolika řádky kodexu (desatera), který vypadá, jako by to někdo načrtnul během nějaké krátké porady ve sborovně. Hodně krátké porady. Aby té ostudy nebylo málo, s velkým humbukem si to za své vzali ministr Balaš a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Ten tvrdí, že prý může „řediteli pomoci v jeho práci při řešení různých školních situací, kdy se bude moci na něj odvolat„. To je naprosto směšné a nesoudné tvrzení. Stejně směšné, jako různé výroky obou tvůrců z Učitelské platformy: nyní komického dua Kaderka – Marková. Ti mimo jiné médiím tvrdili, že tvůrci kodexu jsou „všichni, kteří ve vzdělávacím prostředí něco znamenají“ (úplně pomatená lež), že se tvůrci „půlroku setkávali“ (účelová lež), že „více jak polovina zapojených byli učitelé“ (lež jako věž), že je to „návod pro učitele, jaký mají zaujmout postoj k situacím, které se v současnosti na školách odehrávají“ (lež) nebo že „studovali desítky kodexů, než vytvořili tento“ (což doufám, že je lež, jinak by to bylo opravdu velmi, velmi smutné). Co lze kodexu vytknout? 1) Především, že je tak amatérsky nekvalitně napsaný. Nesoudržný, nejednoznačný, směšně kraťounký, odporující si v jednotlivých bodech, odporující i důležitým vzdělávacím dokumentům (včetně RVP). Paragrafy nefungují a komentáře v kodexu nekomentují, ale matou. 2) Pracovali na něm lidé, kteří jsou úplně mimo školu i mimo vzdělávání, nezpůsobilí exoti, odborníci na cokoliv, jenom ne na vzdělávání nebo etiku. A hlavně: skoro žádní učitelé. A tihle lidé ani neměli mandát svých organizací, ani nevyužili potenciál svých členů – to platí i o Učitelské platformě. Banda amatérů udělala hodně amatérsky desatero, za které by se mohli stydět i středoškoláci na pedagogické škole. 3) Tvůrci desatera – a ukazuje se, že to byli opravdu jednotlivci – se zaštítili jmény, které označili jako „Lidé kodexu“ a vystavili je na webu, ačkoliv ti na kodexu nepracovali a jen o něm byli informování nebo třeba do jedné z verzí napsali své připomínky. A tento etický bastard, vytvořený krajně neeticky, teď zamořil české školství. A nejhorší je, že ani ministr, ani šéfinspektor neřekli: zpracujte to alespoň do takové kvality, jakou mají na Slovensku, ale halasně ten nedodělek rozhlásili do světa. Udivuje vás už, jakou kvalitu mají dokumenty MŠMT a ČŠI, když se jejich šéfové veřejně chytí takové hlouposti? Umějí oba pánové číst?

Školáci to dokázali

To, co se nepovedlo novinářům, dokázali žáci! Rozebrali prezidentského kandidáta Babiše na součástky, ukázali národu jeho hloupost, vysmáli se mu a ještě předvedli potřebné sebevědomí a komunikační dovednosti. Nejhorší nebylo, to, že Babiš považuje Měsíc a Slunce za planety a že nezná Švejka. Hrozné bylo jeho chování k žákům – jako by to byli jeho nepřátelé. Otrávený, kyselý, napružený Babiš bez sympatií k dětem, empatie, zrakového kontaktu nebo humoru. Přitom jsou mezi nimi i tací, které bych si dokázal představit na Pražském hradě raději než Babiše. Až bude kandidovat borec v čepici, má můj hlas. Chcete vidět, jak se má chovat dospělý k malým dětem, které se ho na něco ptají? A všimněte si, že děcko Virgilovi řekne, že je zklamané, že tam není místo něho Salah nebo že fandí konkurenčnímu Evertonu. A Virgil? Takhle se odpovídá dětem! A umí se s nimi rozloučit.

Kdo ale našemu podvodníkovi od Čapího hnízda okamžitě lezl do zadní části těla, byl Radek Sárközi. Jako jediný se ho zastával a tvrdil, že Babiš byl „vystresovaný“. Radek tvrdil: „Popravdě, když na mě někdo namíří kameru, tak v tu chvíli zapomenu i to, jak se jmenuji„. No, toho jsme si už několikrát všimli, Radku, že před kamerou meleš hlouposti. Ale proč tedy před tu kameru lezeš? A to i v případě, že tématu vůbec nerozumíš a na Facebooku panicky píšeš: „Pozvali mě do diskuze o školkách, co tam mám říkat?“ Ale podlézat miliardáři se určitě vyplatí!

Kniha o hodnocení

V roce 2022 vyšla kniha Líného učiteleVše o školním hodnocení„. Publikace, která tu nebyla a citelně chyběla. Učitel může pedagogicky i didakticky hodnotit správně a nemusí být nutně ve waldorfské škole a používat slovní hodnocení. Kvalitně hodnotit znamená používat různé hodnotící způsoby se správnou filozofií. K tomu, jak to dělat a proč – a co nedělat a proč – jsem se věnoval důkladně a použil mnoho příkladů dobré i špatné praxe. Také vyšel další ročník mé učebnice Občanky (pro 7. třídu) a také učebnice Cirkulární ekonomiky.

 

 

 

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,