Z dávných archivů 2: Chybují žáci v sexuálních větných rozborech?

Z dávných archivů 2: Chybují žáci v sexuálních větných rozborech?

Kdysi hodně dávno, v roce 2007, jsem založil svůj první blog o vzdělávání, nazvaný velmi originálně: Pedagog bloguje. Umístil jsem na něm přesně šest textů a pak se mu nevěnoval a vesele na něj zapomněl. Až nyní se mi blog náhle a nečekaně vynořil, nebo spíše vypadl z netu – jako nežádaná kostra ze skříně.  Tak jsem si vyžádal od správce heslo (po 13 letech jsem ho samozřejmě zapoměl) a blog jsem smazal. Ale napadlo mě, že by bylo zajímavé některé ty texty zveřejnit a kriticky zhodnotit, jak zestárly a zda jejich autor zmoudřel. Další z textů se jmenoval „CHYBUJÍ ŽÁCI V SEXUÁLNÍCH VĚTNÝCH ROZBORECH?“ a zcela jistě vyšel i v nějakém konferenčním sborníku. Alespoň vidíte, co za exotiny v podobných brožurkách vycházelo 😊. Takže jdeme na to:

Sexuální výchova je bezesporu nejatraktivnější téma (pro žáky a některé učitele) předmětu Rodinná výchova. Pozornost a motivace dětí je zaručena, mnozí by se mohli i domnívat, že učit sexuální tématiku je lehká práce. Vždyť děti mají téma „předstudováno“, neustále o věci diskutují, přemýšlejí a čtou ve svých časopisech. Velmi zajímavý by například byl rozbor dívčích teenagerovských časopisů. Věřím, že se mu věnovali jiní a velmi by mne překvapilo, kdyby sexuální tématika skončila pod 50% obsahu. Chlapci takové množství svých časopisů nemají, ale nevadí – čtou ty dívčí. Tyto časopisy mají svoje rubriky otázek a odpovědí a skutečně – bez rozpaků a odborně se věnují sexuální problematice. Pokud pomineme otázku původu a úprav těchto dotazů, stejně musíme konstatovat, že okruh otázek je poměrně úzký. Žáci mají proto své otázky i pro své učitele rodinné výchovy ve škole. Například jsem v sedmé třídě obdržel tyto dotazy:

Za jak dlouho dosáhne žena orgasmu? Když někdo často masturbuje, může mít pak poruchy s ejakulací? Když holka zjistí, že je těhotná, dá se udělat něco, že by potratila aniž by šla k doktorce? Můžu otěhotnět a být přitom panna? Jak to, že má každá žena jinak vytvarované poprsí? V kolika jste měl první pohlavní styk, pane učiteli? Jak kluk pozná, jestli žena dosáhla orgasmu? Mám spolužáka gaye – co s tím? Může muž dostat nějakou pohlavní nemoc, když ženě líže vagínu nebo jí strká penis do konečníku? Může mít chlap deviaci, aby nosil vložku? Může se při pettingu otěhotnět? Může holka otěhotnět, aniž by měla styk (doufám, že ne!?)? Dá se z vnějšku poznat na člověku, že měl v nejbližší době sexuální styk? Je sex těžkej? Proč to chlupatí? Mohla by být holka s penisem a pochvou? Máte nějakou úchylku?

Můj kratinký text má jeden úkol, a to poukázat na to, že sexuální téma je učivo a žáci v učivu zkrátka dělají chyby. Nikoho nepřekvapí, když žák zamění státy nebo moře, či splete, že je nějaké zvíře savec nebo dravec. Nikoho neudiví, když žák poplete rovnici a vyjde mu špatný výsledek. Jak ale vypadá taková popletená rovnice v sexuální výchově? Jak zkreslí výsledek špatný převod antikoncepčních jednotek? Stálo by možná za to ukázat si několik hrubek v erotickém větném rozboru.

V našem případě jde o odpovědi žáků na otázky v osmých třídách. Žáci by přitom (správně) neměli danou tématiku probírat poprvé. Když nehledíme na první stupeň (kde je sexuální výchova učiněnou sci-fi), ani na jiné předměty (minimálně při občanské a rodinné výchově v předešlém ročníku) musela o věci řeč padnout. Já sám jsem věnoval v uvedených osmých třídách látce 12 vyučovacích hodin – o stálém opakování, aktivizujících metodách a osvědčených postupech nemluvě. A takové jsem sklízel plody…

Výběr některých odpovědí na testové otázky:

Kdo je to transexuál?

Bývá na ženy nebo někde ve vlakách a prořezává ženám šaty aby ho to vzrušilo.

Pořádají transvestity šou – nebo jak se to píše a někteří zajdou tak daleko, že se chtějí přeoperovat za ženu.

Chlap, který očuchává na šňůrách třeba prádlo.

Je závislý na sex, bez toho nemůže být.

Co je to předčasná ejakulace?

Muž ejakuluje ještě než dojde k pohlavnímu styku- stačí se ho jen dotknout.

Je to nemoc, chlap vystříká dřív než dojde k orgasmu.

Je výron semene dříve než se muž i žena vzruší, většinou ji mívají muži.

Co víš o nitroděložním tělísku?

Zavádí se pod kůži jako implantát.

Je to těleso proti sexu.

Co je to poluce?

Je to výron semene při dospívání.

Výron semena, když nechce.

Tak to tedy fakt nevim, ale možná to bude ovulace.

Jak se dají léčit poruchy erekce?

Pružinkou.

Operací nebo léčebnou kůrou.

Když se voperuje nějaká hadička.

Nejde léčit, je to smrtelné.

No, erekce se dá léčit, ale nevím jak.

Podvázáním spermovodu.

Poruchy erekce = častější masturbace.

Co víš o hormonální antikoncepci?

Podává se v tabletkách, kapkách, spreji.

Dívka se může uvolnit, má nízké těhotenské číslo.

Po pohlavním styku se může vzít až za 48 hodin.

Vynechal jsem mnohé (úsměvné) odpovědi, které svědčily o úplném spletení pojmů nebo naprosté neznalosti. Snažil jsem se vybrat spíše ty, které ukazují určitou vědomost, ale vedou k pochybnému výsledku. Tedy: dobrá znalost vzorce, ale použití na nesprávném místě…

Pro ty, kteří by mi po přečtení vybraných žákovských odpovědí chtěli doporučit, ať roztrhám svůj diplom učitelství Rodinné výchovy, odpovídám na závěr v několika bodech: 1. Byla by to možná škoda, takových diplomů není mnoho 2. Oceňte alespoň, prosím, jakou terminologii si žáci osvojili. Erekce, výron semene, pohlavní styk, masturbace – na to nebyli zvyklí, místo toho říkali…. však víte. 3. I když o tom celé roky mezi sebou žáci hovořili, samozřejmě, jejich znalosti jsou tristní a je trochu strašidelné, že už za několik let budou sexuálně sami žít. 4. Ukažte mi učebnici sexuální výchovy, která by nebyla trendová, ale zato přesná, stručná, jasná, doplněná vhodnými obrázky a aktuálními údaji. 5. Neuvedl jsem všechny ty správně vyřešené sexuální rovnice, kterých je daleko víc (asi v poměru 5:1).

Jste asi překvapeni tím, co žáci odpověděli, ale nezapomeňte – jde pouze o učivo a v tom žáci obvykle chybují. Jenom to opticky vypadá mnohem hůř než lichokopytník – sudokopytník

SOUČASNÝ UPDATE

Když jsem si četl ty otázky, napadlo mě: komu v současnosti, když z rozvrhů zmizela rodinná výchova, mohou žáci podobné otázky pokládat? Kdo z učitelů se jich chopí a jakou pro to mají erudici?

 

První text z dávných archivů 1: Mirek Dušín, sex a morálka

Tags: , ,