Webinář 16. 11. – otázky a odpovědi Líného učitele

Webinář 16. 11. – otázky a odpovědi Líného učitele

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť tisíc účastníků už nějaké vyprodukuje. Děkuji velmi za mnoho pozitivních reakcí, ale nyní jsem si vybral jen ty podněty, které končí otazníkem. Otázky, na které se nedostalo live, jsem vybral a nyní na ně alespoň stručně odpovím. Některé odpovědi by ovšem potřebovaly spíše knihu, ale na mnoho otázek se odpověď opravdu skrývá v textech Líných učitelů.

Anna Šuplatová: Zareagujem na komunikáciu medzi žiakmi, to je super aj ja sama praktizujem, ale to funguje len pri maximálne 10 žiakoch na ZŠ, ale ak je v triede 26 žiakov tak diskusia = krik  Čo s tým? Dnes sú mladší žiaci celkovo veľmi hluční, kričia pri všetkom…

Líný učitel: Žáky je v takovém případě třeba naučit, že přílišný hluk je při práci rušivý element. Vedeme je ke konverzaci ve skupinách, která neruší ostatní týmy. Při zadávání úkolů typu „jednička nebo nic“ je vhodné do zadání napsat kritérium „dodržení pracovní hlasitosti“. Skupina, která kritérium nedodrží, jedničku nedostane. Zvýšený hluk je možné označovat při práci třeba barevným kuželem. Učitel ho položí na lavici před skupinu, která hlasitost nedodržuje a odebere kužel teprve tehdy, jestliže se na ztiší a udržují jen potřebnou hlasitost. S kuželem na lavici není možné jedničku pro skupinu získat. Naučte také třídu signál na úplně ztišení nebo ztišující gesta. Rozhodně je nepřekřikujte.

Marcelka: Dobrý deň, ako mam reagovať na triedneho učiteľa, ktorý pred mojou hodinou vrieska na nich a nadáva im?

Líný učitel: Já bych reagoval postupnými kroky. Od rozhovoru s kolegou, po upozornění vedení školy až po iniciování petice rodičů.

Petra Jindřichová: Žehlit se dá i při webináři!!!

Líný učitel: A dají se jistě dělat i další věci, třeba ještě zajímavější. Například stavět z Lega tanky!

Lívia Kmecová: Dobrý večer. Učím jednej z tried kde sú žiaci úplne zaškatuľkovaní od kolegov, že sú tzv. najhoršia trieda. Sami žiaci mi povedali, že sú najhorší a tak aj takí budú. Nebudú robiť úlohy, nebudú nosiť pomôcky a nebudú pracovať. Čo s takou triedou?

Líný učitel: Ano, učitelé sami vytvářejí neúspěšné žáky a nejhorší třídy. Jenomže takoví žáci a takové třídy pak učitele samotné vytrestají. Musíme konat úplně opačně! Individuálním přístupem a diferenciací obtížnosti bychom měli vytvářet žáky úspěšné, nejlépe všechny ve třídě. Potom se změní přístup žáků k práci i ke vzdělání. Protože právě tak se úspěšní žáci chovají.

Vladimíra Němcová: Dobrý večer, chtěla bych Vás požádat o doporučení (“návod”), jak nejefektivněji pracovat s publikací Moderní didaktika – jak ji co nejlépe využívat v “rozjetém vlaku”?

Líný učitel: Na rozdíl od knihy „Líný učitel“ nedoporučuji číst „Moderní didaktiku“ v kuse a nejen proto, že to je velká bichle. Řekl bych, že je lepší s ní pracovat dvěma způsoby. Prvním z nich je náhodné listování a pročítání až do doby, kdy narazíte na nějakou pěknou metodu, která vás zaujme a chcete ji vyzkoušet ve třídě. Super, ne? A po několika dnech třeba budete zase chtít vytěžit další. Druhý způsob je cílevědomější. Potřebujete například nějak pracovat s textem, tak si najdete metody práce s textem a vyberete nejvhodnější. Nebo chcete nějak nově začít téma, tak prolistujete evokační metody.

Mária Dudinská: Dobrý večer! Aký je Váš názor na portál EduPage? Myslím si, že zameranie sa na jeden portál, ktorý “riadi” učiteľa/učiteľov je dnes v modernej dobe úzkoprsé, oklieštené.

Líný učitel: Přesně jak píšete. Vzdělávání by mělo být zábavnou, zajímavou a pestrou záležitostí. Tyhle prvky nemůžeme pokrýt jedním zdrojem, ani tím sebelepším.

Martina Mišuthová: Co dělat s žáky, kteří odmítají cokoliv, kazí třídní klima a ostatní se potom “bojí” pozitivně se projevit? Je to stejné, jako nepříjemný kolega na poradě…

Líný učitel: Tento popis je tak obecný, že ani nelze konkrétní kroky poradit. Ale rozhodně je třeba zeslabit vliv těchto žáků a minimalizovat škody. Třeba tím, že v zábavné aktivitě takové žáky rozdělíme do různých týmů a jestliže jakýkoliv z nich připojí ruku k dílu, okamžitě ho posilujeme a snažíme se ho dostat do hry. Přemýšlejte také o tom, že takové žáky jste si nějak vytvořili, oni nespadli do té třídy z Měsíce. Proč se chovají takto? Nebaví je nudná výuka, nejsou úspěšní nebo se snaží získat pozornost, kterou nemají? Pokud třeba žáci získávají na konfliktech s učiteli body a zlepšují si tak pozici ve třídě, nesvědčí to o dobrých vztazích mezi učiteli a žáky. To všechno jsou znaky špatné edukace. Řekl bych, že nyní sklízíte v té škole úrodu, kterou jste sami zaseli. Musíte kriticky zhodnotit svou práci s těmi žáky a pracovat s nimi pedagogicky. Ne represemi a kázeňskými tresty, ale odhalit příčiny jejich chování a změnit je.

Anonymous Attendee: Jak by mohla z Vašeho pohledu pomoci ČŠI?

Líný učitel: Na České školní inspekci oceňuji nejvíce jedno: že musí reagovat na podněty a šetřit je, ať pocházejí odkudkoliv. Tedy je to někdy i poslední šance rodičů změnit špatný stav na škole nebo způsob, jak upozornit na nevhodné jednání nějakého učitele.

Rudolf Bundala: Ako by mohla vyzerať ideálna rodičovská schôdzka? Môžu sa jej zúčastniť aj samotní žiaci? Vďaka

Líný učitel: Tohle je jedna z otázek, které vyžadují knihu. Naštěstí jsem v tomto případě už takovou napsal a ta obsahuje nejen popis ideální třídní schůzky, ale také metodicky rozpracované kroky, které by měl učitel udělat. Jmenuje se „Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, rozhovor.“ Žáci se takové schůzky mohou zúčastnit, ať už v roli organizátorů tak v roli přísedících. A jako vždy: protože kvalita je v pestrosti, může školy organizovat nějaké s jejich přítomností a jiné bez ní.

Mária Kubušová: Akým spôsobom viesť zaujímavé online rodičovské stretnutie, ako ich motivovať? Akú metódu by ste zvolili? Ďakujem!

Líný učitel: Není důležité promo, ale obsah. Ale pokud máme kvalitní obsah, měli bychom přemýšlet i nad tím, jak se propagovat. A v takovém případě se kvalitní online rodičovské setkání neliší od kvalitní online hodiny. Stejně tak se kvalitní reálná třídní schůzka neliší od kvalitní výuky. Jsou tam kreativní věci, je tam sdílení, vzájemné učení, hodně komunikace mezi účastníky a učitel v podstatě jen moderuje, motivuje společné práci a posiluje to dobré. A připomenu hlavní zásadu pro třídní schůzku: není to předávání informací o prospěchu a chování žáků, ale vytvoření třídního společenství. Tedy skupiny lidí, který se podporuje a pomáhá si, protože má stejné cíle.

Martina Giercuszkiewiczová: Co když práci nevykonávají co jim dát? Když nepracují a svezou se? Když nic, z čeho je pak hodnotit?

Líný učitel: Tohle je ovšem vina učitele. Nemůžeme nechat nikoho ve třídě se vést a nepracovat. Na to jsou různé didaktické způsoby, například rozdělení rolí nebo důsledné ověřování zapojení žáků do práce například tím, že z každé takové práce vznikají produkty, díla, záznamy. Není možné mít žáka ve třídě a nechat ho nepracovat jako při frontální výuce. Pokud převažuje frontální výuka, ta žáky přímo vede k pasivitě a apatii. Ale ty správné metody působí opačně a podporují takovou filozofii, že je pro žáky přímo nepředstavitelné se nezapojit.

Anonymous: Vaše myšlenky jsou podobné jako prof. Milana Hejného. Dá se říci, že Hejného metoda je jedna z cest jak kvalitně učit?

Líný učitel: Přesně tak! Dokonce je právě v knize „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ v kapitole „Vstupuješ do dračí sluje“ popsán boj statečného ředitele školy s konzervativními rodiči, kteří Hejného matematiku odmítali. Je tam i pasáž, která ukazuje, že když se ze zásad Hejného matematiky odstraní slovo „matematika“, máme tu obecné zásady kvalitní a klimatické výuky, jak se realizuje na těch nejlepších školách. A které jsou podobné strategii Líného učitele.

Michaela Staříková: Pravidelně si třídu nastavím přátelsky, vedu děti k zodpovědosti, spolupráci a samostatnosti. Je mi tedy jedno, jak dlouho např. úlohu řeší, jaký postup zvolí apod., ale svou práci vždy odvedou. Pak děti předám dál a děti musí vklouznout do tvrdé frontální výuky, kde není prostor pro dotazy, spolupráci, vlastní nápady, vlastní postupy. Každá chyba je tvrdě sankcionována. Stále bojuji, co s tím. Na jedné straně jsem přesvědčena, že je můj postup pro děti dobrý. Na druhé straně mám zkušenosti, že žáci pak tvrdě dopadnou na zem. Co s tím? Jsem přesvědčena, že kolegyně jsou fajn lidé a rozhodně je nechci kritizovat.

Líný učitel: Ano, váš postup je dobrý. Jako učitelé máme odpovědnost k žákům dělat svou práci co nejlépe. Tedy i bez ohledu na to, jak špatní jsou učitelé kolem nás. Popsala jste důvod, proč je české školství jedno z nejhorších v Evropě a proč se čeští žáci do školy těší z celé Evropy nejméně. Protože učitelů jako vy je menšina a většinou děti dostanou učitele špatné a „dopadnou“. Co s tím? Především neustávat ve své kvalitnější výuce. A pamatujete, že „fajn lidé“ ještě neznamená dobří učitelé? To si musíte rozmyslet, zda těm „fajn lidem“ pomůžete svou nevšímavostí a strkáním hlavy do písku nebo právě určitou mírou kritiky a vlastního příkladu. Já preferuji jiné „fajn lidi“, kterými jsou žáci.

Jaroslav Dušek: Chapu ze nemame ucit prumysl Brazilie, ale opravdu nemame ucit vyjmenovana slova?

Líný učitel: To jste mé odpovědi neporozuměl dobře 😊, což může být i tím, že jsem ji dostatečně nerozvinul. Mínil jsme tím zaměření učitele na Velké téma. Tedy neučíme „vyjmenovaná slova“, ale pracujeme v projektu „Novinář“, neučíme průmysl Brazílie, ale realizujeme velké téma „Cestovní kancelář“, neučíme letopočty, ale máme téma „Středověk“ a v každém velkém tématu jsou i ty dílčí malé věci, které tak dostanou kontext a smysl. A velká témata nezpracujeme třeba jen z hlediska dějepisu, ale i literární vědy, kulturologie, výtvarného umění, pracovní činnosti, antropologie a archeologie… aby bylo téma zpracování žáky pestře a přitom.

Alica Fortiaková:  Čo si myslite o učiteľovi, ktorého milujú žiaci takmer celej školy – základnej  – od 5 do 9 ročníka ?

Líný učitel: Že nás je takových bohužel málo 🙂

B.: Mame vedenie z I. stupne, ktoré si neváži, neakceptuje učiteľov II. stupne. Pričom kolektív II. st je aktívny, kvalitný, má výborné výsledky. Už 4 rokov toto znášame. Čo s tým?

Líný učitel: Tady je rada bez znalosti kontextu a podrobností nemožná. Potřeboval bych vědět, co to znamená „neváží“, „neakceptuje“ a také co to reálně znamená „výborné výsledky“ a podobně. Učitel má ale určitou výhodu, jakou jiné profese nemají: ve své třídě je svobodný. Tam může se žáky vytvářet podporující klima, které třeba ani on sám na svém pracovišti nemá. Bohužel.

Silvia Hill: Ano, je to zlozite s distancnym vzdelavanim. Mojich novych piatakov som po prvy krat videla bez masky az 26.10…..ked zostali doma,neuveritelne tazko sa ucia mena a buduje vztah.

Líný učitel: Ano, to je největší negativum současného distančního vzdělávání. Snažme se, aby se na nás žáci naživo těšili.

Ľubica Ofúkaná: Neviem, ako je to v Čechách, ale u nás (v Bratislave) je veľký problém zohnať učiteľa. Potom, keď nastúpi najaký učiteľ a neučí práve najlepšie, vedenie sa snaží to riešiť hlavne tak, aby sa nestalo, že sa pri kritike urazí a odíde. Lebo hľadanie ďalšieho zaberie pol roka. (Buďme radi, že vôbec niekoho máme na daný predmet, nieže mu ešte vyčítať, že je na žiakov hnusný).

Líný učitel: Je problém sehnat učitele v Bratislavě, kde je pedagogická fakulta? Než špatného učitele, tak si raději v Bratislavě vezmu pět motivovaných studentů peďáku a doplním úvazek s nimi. Ono je také důležité, co to znamená „neučí práve najlepšie“. Ale pokud by se měl někdo při oprávněné kritice urazit a odejít, tak takového by vedení školy ani nemělo přijímat! Učitel bez dovednosti se kriticky sebehodnotit? Takový je na prd. Nepotřebujeme lecjaké učitele, potřebujeme kvalitní učitele a pokud takoví nejsou, musí si je vedení školy vytrénovat a vychovat. To bez akceptování kritiky nejde. A to se týká nejen začínajících učitelů, absolventů peďáku, ale pedagogů obecně. Pokud to vedení školy neumí, tak potom viditelně “ryba smrdí od hlavy”.

Martina Mazúrová: Zaujalo ma, že nemáme porovnávať žiakov medzi sebou, ale máme aj integrovaných žiakov a tých hodnotíme inak. Žiaci si to však uvedomujú a samy porovnávajú prečo on dostal jednotku len za tri príklady a aj som na jednotku musel vypracovať celý pracovný list?

Líný učitel: Žáci se porovnávají mezi sebou jen proto, že to dělají sami učitelé. Pokud by učitelé hodnotili individuálně, žáky ani nenapadne reklamovat něco u svých spolužáků. Individuální přístup vyhovuje všem žákům, pokud je realizován kvalitně, ale je potřeba s nimi pracovat a tento způsob práce jim vysvětlovat. Učitel nemá „hodnotit jinak“ jen integrované žáky, ale VŠECHNY žáky.

Martina Laušmanová: Jak dávat zpětnou vazbu při distanční výuce, pokud nevím, za jakých okolností žák pracoval? Kdo mu pomohl, zda to je jeho práce, zda pro něj byla snadná…

Líný učitel: Myslím, že není tak důležité, kdo a jak žákovi pomáhal. Důležité je, aby úkoly žáky bavily a zajímaly. Pak se zvyšuje šance, že je bude chtít dělat sami. Nedávejte úkoly, které hodnotíte způsobem „správně / špatně“. Měly by být kreativní, aby se mohla osobnost žáka projevit a diferencované, aby je žáci mohli dobře zvládnout, každý na své úrovni. Neřešte okolnosti, ale poskytujte formativní a podporující zpětnou vazbu.

Děkuji za otázky a těším se na další společné webináře.

 

Tags: , , , ,