Ministr Plaga: příznivci, fanynky, kritici a hateři

Ministr Plaga: příznivci, fanynky, kritici a hateři

Jak se rozezná příznivec, fanoušek, bláznivá fanynka a hater? Příznivec kapely poslouchá hudbu kapely a celkem se mu líbí. Ale rozhodně to nemusí být všechno. Fanoušek zná všechny desky, zná mnohé informace o kapele, nenechá si ujít koncert – ale je schopen říct: „Tohle album se moc nepovedlo“. Bláznivá fanynka miluje kapelu, nekriticky přijímá každou nahrávku i kdyby si muzikanti uprostřed ní uprdnuli do mikrofonu, sbírá každou hloupost s logem kapely. Hater kapelu nenávidí, vidí na ní jen to špatné a nepřizná ji ani dobré věci.

V souvislosti s diskuzí o odchodu ministra Plagy se ukázaly všechny tyhle typy lidí. Názor příznivce lze ilustrovat třeba na příspěvcích typu: „Dle mého patří k těm lepším ministrům školství.“ Mezi příznivce lze počítat i Líného učitele. Myslím, že měl dobrý start, ale pak polevil ve smyslu strategie „dva kroky vpřed, jeden krok vzad“. Něco i úplně pomotal. Během korobavirové krize spíše selhal. Takže cimrmanovsky: fáze očekávání byla střídána fází zklamání. Odvolání v této době ale není úplně OK, pokud by za něj nenastoupil třeba Ondřej Kania, což se asi bohužel nestane. Sice se Plagovi věci vymykají z ruky, ale mohlo by to být ještě horší – a nejspíše i bude. Když jsem u Ondřeje, sám napsal o odvolání ministra školství Roberta Plagy toto: „V krizích se ukáže, jaký člověk je lídr a buď vyroste s úkolem a situací, nebo ne. Robert Plaga zalezl a namísto toho, aby stupňoval komunikaci vůči soustavě škol, učitelům, ředitelům, studentům a rodičům, tak komunikoval velice úzkými kanály s velice úzkou skupinou lidi napřímo a se zbytkem, nepravidelně a nepřímo.“ Souhlasím. 

Fanoušci tvoří petice. Jednu fanouškovskou poslala Asociace ředitelů ZŠ, kde píše, že „Plaga je odborníkem, která vede ministerstvo s rozvahou… a MŠMT podpořilo realizaci mnoha pozitivních změn ve školství„. Fanoušci sepsali veřejnou petici za jeho neodvolání, kde píší, že „práci pana ministra školství vnímáme jako kvalitní, konsensuální a zejména konzistentní„. Ok, jejich názor.

Jako bláznivá fanynka se chová Učitelská platforma. Vydali prohlášení: „Ministr Robert Plaga patří k nejlepším ministrům školství, které tato republika měla. Měl odvahu zasadit se o prosazení zákona o pedagogických pracovnících, zrušit povinnou SMZ z matematiky, pokouší se koncepčně řešit změnu v pregraduálním vzdělávání učitelů. Velmi otevřeně komunikuje s učitelským terénem a přijímá jeho zpětnou vazbu. Odvolat ho teď je nesmírná chyba. Resort potřebuje stabilitu před náročným obdobím otevření škol. Učitelé a ředitelé sdružení v Učitelské platformě vyjadřují svému ministrovi podporu.

Tady je vidět to obrovsky zkreslené vnímání představitelů Učitelské platformy, která snad nikdy nevyjde ze svého elitářství. ONI měli Plagu v online besedě, ONI s ním komunikují, ONI mají dveře otevřené – a velmi arogantně se považují za „učitelský terén“. Ale tisíce škol se mnohokrát komunikace nedočkaly a to ani v době, kdy to opravdu akutně potřebovaly. Učitelská platforma jako bláznivá fanynka chválí i to, co se nikdy nestalo a je to vlastně pravým opakem reality. Legrační je i pochvala „pokouší se koncepčně řešit změnu v pregraduálním vzdělávání učitelů“, kde se v podstatě neděje nic, ale Plaga se „pokouší“. Jak se objevilo v komentáři pod tím patolízalským prohlášením UP: „To že naslouchá UP z něj nejlepšího ministra nedělá. Z mého pohledu je speciální školství pod jeho mentální úroveň, mateřinky jaksi vypadly ze systému vzdělávání a ředitelé se o opatřeních dozvídaly nejdříve z médií. V jednom máte ovšem pravdu, pár měsíců před volbami je blbost měnit ministra“. Jak vtipně napsal Martin Krynický: „Navrhoval bych alternativní znění prohlášení: Ministr Robert Plaga patří podle nás k nejlepším ministrům školství, které tato republika měla. Skvěle plaval s mediálním proudem při prosazení zákona o pedagogických pracovnících, rušení povinné SMZ z matematiky a pokusech krátkodobě zflikovat problémy v pregraduálním vzdělávání učitelů. Velmi otevřeně komunikuje s necelým procentem učitelského terénu, který zastupujeme, a přijímá naši zpětnou vazbu. Učitelé a ředitelé sdružení v Učitelské platformě vyjadřují svému ministrovi podporu.

Kritika by měla být – jak učíme děti – na věcném základě. Třeba takto: „A nesouhlasím s tím, že se UP zastává ministra, místo toho, aby zde našli zastání pracovníci ZUŠ, jazykovek a školských zařízení, jejichž práci pan ministr svými kroky degraduje. Z našeho pohledu ZUŠ se stalo toto – upřeny dotace na techniku, zpočátku upřeno očkováni, upřeny erární respirátory, upřeny testy, ale požadován stejný výkon v distanční výuce a dodržování stejných standardů jako na ZŠ. Plus to vyjádření, že ZUŠ nejsou školy. PS, je pravda, že načasování je nešťastné. A je pravda, že situace může být horší.“ Věcná a konstruktivní kritika.

Haterů je velké množství. Někdy se stydíte, že i tyhle osoby pouští mezi děti, dokonce jako učitele. Jen namátkou: „Nekompetentni osoba podporovana vyzirkarskou neziskovkou? Na odvolani bylo vcera pozde„. Nebo: „Určitě to je jeden z nejhorších ministrů školství, co jsme kdy měli. Babišovi nefandím, ale po ministru Plagovi se mi rozhodně stýskat nebude. Tomuhle člověku bych nesvěřil ani organizaci školní besídky.“ Nebo: „Mě připadá, že pan ministr, ve skutečnosti žádný skutečný ministr není. je to jen bezpáteřní člověk, který je ochoten plnit vše, co mu nadiriguje pan vůdce„. Nebo: „Pane ministře, jste ve své funkci tragéd…už dávno jste měl být pryč!“ 

Nu, uvidíme. 10 – 9 – 8 – 7 – 6…

Tags: , , ,