Čeští školáci jsou vystaveni kosmopolitní propagandě?

Čeští školáci jsou vystaveni kosmopolitní propagandě?

Učebnice Občanka Chytrý občan pro 6 třídu je na trhu jen několik týdnů a už se ukázala její kvalita. Ale trochu jinak, než jsem si myslel. Vzal si ji totiž do parády Filip Vávra, krajní pravičák a jediný redaktor webu a FB Středoevropan. Když píšu „krajní pravičak“, tak je to takový eufemismus pro někoho, kdo k nám organizovat příjezd bývalého vůdce Ku-klux-klanu Davida Dukea a kdo spoluzakládal neonacistickou organizaci Národní odpor. Nu, udělejte si obrázek sami. A po hoaxech typu „V uprchlickém táboře v Řecku byl nalezen znásilněný pes“ a dalších si Filip Vávra vzal na paškál několik stránek z učebnice Občanka pro 6 třídu a hned je rozebral. A já musím konstatovat, že tahle učebnice chce přispět i k tomu, aby v naší společnosti žádní další Filipové Vávrové nepřibývali.

Ve stylovém protiislámském tričku se Filip ve videu s názvem „Čeští školáci jsou vystaveni kosmopolitní propagandě“ jal rozebírat několik stránek z učebnice, které mu kdosi poslal. K jeho živému vysíláni mu sekundovalo několik příznivců, kteří zásobovali diskuzi „moudry“ typu: „Rasismus skončí vtedy keď prestanú o ňom hovoriť čierny lidi“ nebo „černí budou tak dlouho řvát že jsou utlačovani až se to otočí proti nim a já doufám že to bude brzy„. To jen, aby byl vidět ten intelektuální standard. A bylo to opravdu výživné. Stránku Příklady dobrých týmů Filip komentoval způsobem, že jde o filmovou fikci (nějak přehlédl, že je tu i snímek našeho týmu tenistek, vítězících ve Fed Cupu). A na to konto hned spustil kritiku, že holywoodský filmy ukazují černochy a další menšiny v pozitivním světle. A učebnice prý jede na stejné vlně, kdy ukazuje týmy a „už nám zapoměli dodat, že jsou to týmy ve filmu„. Takhle to bude stále: učebnice o voze, Filip o koze a příležitostně se ukáže, že neumí číst. Protože učebnice samozřejmě nic „nezapoměla“ a na té stránce je napsáno: „Chceš se inspirovat příklady skvělých týmů například z knihy, filmu nebo sportu?„.  Ano, spojení „z filmu“ raději pro Filipa ještě vytáhnu z textu. K druhé stránce Gender Filip prohlásil, že „gender je nesmysl“ a mimo jiné označill feminismus jako „boj proti mužům“ a feministky prý říkají „doteď jste vládli vy, muži, teď budeme vládnout my, ale ne společně s váma, ale bez vás„. A rovné příležitosti prý: „Jsou nesmysl. Muži a ženy jsou rozdílné bytosti, biologicky i duševně, prostě jiný tvorové a lidi, co nejsou stejný, nemůžou mít ani stejný příležitosti.“ Ufff.

Druhá dvoustrana z učebnice byla Tolerance a netoleranceAnalýza myšlenek. Tady se krásně ukázalo, jak Filip Vávra své jednobarevné vidění projektuje do čehokoliv. Ta dvojstránka má prý „žákům 6. třídy sugerovat, ty se zamyslíš, já místo tohohle Fera jsem se začal kamarádit s Jirkou, čím jsem se teda projevil jako rasista, tak se s Jirkou musím přestat bavit a musím se bavit s Ferem„. To je samozřejmě hloupost, protože učebnice nic takového nikde neříká. Ani náznakem! Říká tohle: kamarádi se s Jirkou i Ferem a kýmkoliv jiným, s kým jen chceš, kvůli tomu, jací jsou lidé. Jednoduché, Filipe, tohle by měli pochopit šesťáci, jak to, že to nechápe dospělý? Pak je v učebnici prý „obrovská manipulace“ – to je ten obrázek tří srdcí – protože vědci prý „krásně poznají podle vzorku DNA, jestli patří bělochovi, asiatovi a černochovi„. A to mám pro Filipa další překvapení – možná neví, že vědci podle DNA dokonce poznají i příbuzné! Bomba, co? Ale jak to souvisí se srdcem? Lidská srdce jsou stejná, to není manipulace, ale fakt. Mimochodem, tento obrázek z učebnice je parafrází známého plakátu firmy Beneton. Ovšem nejlepší myšlenkové přemety ukázal Filip na dalším obrázku. Říká: „Daj před tebe obrázek, kde je černoch a běloch a ty se máš rozhodnout, jako zaměstnavatel, koho zaměstnáš. A jak to pracuje s tím podvědomím, ty by sis vybral někoho, kdo vypadá jako ty, ale tobě vsugerovávají, že to je správný, tak ty si vybereš toho černocha. Jenom proto, že to učebnice říká, že takhle by to mělo bejt. Takže rasismus, kterej je boj proti bílejm lidem, tak tady se to projevuje absolutně. Manipulací seš vtlačenej do toho, že když máš moc vybrat mezi černým a bílým, má pro tebe bejt správný rozhodnutí vybrat černýho!

Tak za prvé, nikde v učebnici se neříká, co je správně. Zadání nad obrázkem hovoří: podívej se na obrázky a napiš myšlenky, které mají vyjadřovat. A moje myšlenka, když se podívám ten na obrázek, je velmi prostá: jenom vzhled mi nestačí. A právě tohle vyjadřuje ten plakát: potřebuji více informací! Pokud chci někoho najmout, musím vědět, jak se na tu práci hodí a k tomu je portrét nebo barva kůže málo. Protože barva kůže není důležitá! Všichni máme stejná srdce, Filipe, pamatuješ? K tomuhle má vést učebnice. Mimochodem, Filip sám je fanoušek klubu Sparta Praha. Když mu ukážu dva fotbalisty a bude mít úkol vybrat toho, komu prodlouží smlouvu, vybere jen podle vzhledu? Nechtěl by vidět herní statistiky, znát vliv hráče na kabinu, vidět při zápase jeho nasazení a ochotu rvát se za tým? K tomu vede tahle učebnice a není v ní ani rasismus, ale ani rasismus naruby. Jen zdravý rozum, kritické myšlení, korektní a férový vztah k lidem a snaha být „chytrý občan“. Jenomže když někdo projektuje svůj rasimus do jakéhokoliv obrázku, není to problém toho obrázku, že?

Třetí rozebraná dvoustránka byla Národní cítění / Vlastenectví nebo nacionalismus. Učebnice má svoje definice, Filip Vávra také své. K tomu jen tolik, Milada Horáková byla členka Strany Národních socialistů, ale asi ji nikdo neoznačí jako „nácka“. Je tedy zřejmé, že celý pojem má mnoho konotací a významů. Takže to, do čeho se Filip Vávra verbálně zaplétal, není nijak závazné a jeho definice jsou stejně dobré nebo špatné, jako jakékoliv jiná. Důležité je, co ze své definice reálně vyvodí. Třeba když Filip Vávra brblá, že mají naši fotbalisté na rukávě nápis „respect“ a tvrdí, že „chce bílou Evropu“, pak jeho nacionalismus vypadá úplně jinak, Pokud je nacionalismus zástěrka pro nesnášenlivost a diskriminaci, je to špatně. Filip konstatoval, že „vlastenectví jako kladný citový vztah ke zemi, kde člověk žije“ je „pro něj málo„. Jak myslí, OK, proč ne? Nejsou tam prý „vzpomínky předků, který si nesete ve své DNA„. Tak druhý dnešní objev pro Filipa: DNA nenese vzpomínky dědy na to, co prožil. Ani pradědy. Škoda, ale je to tak. Ale já mu rozumím, co tím chtěl říct a opět souhlasím. Proč ne? Vlastenectví je mnohem více, než jen mávat národní vlajkou při hokeji. To je jasné. Filip Vávra pak řekl, že vlastenectví je „hlubší vztah k vlasti, ale i k lidem, co tam žijou.“ Tak si říkám, jestli mu při tom došlo, že tu žije i ten jeho „Fero“? A jestlipak ví, že tu také žijí ti homosexuálové, které dřívě opakovaně fyzicky napadl? A mnoho dalších lidí, kteří pravděpodobně nepatří do té jeho „Bílé Evropy“? K těm všem má také hlubší vztah?

V každém případě ukázal, že učebnice, které rozvíjejí dovednost žáků myslet, jsou ohromně důležité. Kdyby měl Filip lepší vzdělání, dokázal by číst s porozuměním. Potom by nehledal něco, co tam není, někde, kde to není. Možná by také věděl i více věcí o DNA a lidském srdci. A o mnoha dalších věcech.

 

Kdo chce tuhle Občanku,  může ji pro svou třídu / školu objednat a dostane metodiku zdarma!

 

Tags: , , , , , ,