Příklad se sněhuláky má mnoho, mnoho správných řešení…

Tak se objevilo další hodnocení, které se učitelce moc nepovedlo. Dokonce to vypadá, že při onom hodnocení byla pod vlivem nějakých látek nebo hodně, hodně unavená. Maminky a tatínkové na fórech si lámou hlavou, co to má znamenat. Už víme, že leckterý příklad Hejného matematiky je pro normálního člověka nedešifrovatelný, ale tohle je jasné jako slunce na východě. Anebo ne? Podívejme se nejprve na omyl učitelky. Je naprosto zřejmé, že na stránce o sčítání jde o příklad na sčítání. Žáček to má dobře, učitelka mu to škrtla a napsala své řešení, které je naprosto stupidní a vůbec neodpovídá obrázku ani dalším typovým příkladům na stránce. Není také jasné, kde učitelka vzala tu svou rovnici 8 – 3 = 5. Nic, ale opravdu nic tomu na obrázku nenapovídá.
Jasně vidíme na první pohled, jak by mělo řešení vypadat. Je to na dalších obrázcích. Učitelka se zmýlila, o tom není pochyb. Dokonce tak, že to odporuje zdravému rozumu. Mě ale napadlo, že příklad možná má různá řešení a rád bych je nyní ilustroval s mým hodnocením.
Varianta A: Děti postavily 8 sněhuláků.
Ani není důvod nic sčítat. Ale budiž, 5 + 3 = 8, děti zkrátka postavily osm sněhuláků, pět velkých a tři malé.
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta B: Děti postavily 3 sněhuláky.
Pět sněhuláků je velkých, dokonce příliš velkých na malé dětské ručičky. Děti by ale mohly postavit sněhuláky tři, které odpovídají rozměrem.
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta C: Děti postavily 5 sněhuláků.
Děti přišly a postavily 5 velkých a čerstvých sněhuláků. Kdo postavil ty tři malé, nevíme. Jsou tam ale dlouho, dokonce několik dní, protože už jim za jednoho slunečného odpoledne roztála spodní část .
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta D: Děti nepostavily žádného sněhuláka celého, podílely se jen částečně na jejich stavbě.
Na některých sněhulácích vidíme hrníčky, mají mrkev, tedy luxusní vybavení. Tohle děti ven nenosí, je tedy zřejmé, že sněhuláky stavěly s dospělými. Tedy jejich podíl na stavbě lze vyjádřit zlomky nebo procenty – a to jsme se ještě neučili!
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta E: Děti nepostavily žádného sněhuláka.
Máme málo informací o tom, kde sněhuláky postavil. Děti nevidíme ani při stavbě, ani poblíž. Takže nám chybějí jakékoliv důkazy.
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta F: Děti postavily 3 sněhuláky, ostatní jsou ještě nedokončení.
Za správně postaveného a dokončeného sněhuláka můžeme považovat pouze toho, kdo má uhlí, mrkev, rendlík na hlavě a koště. Tato kritéria splnili sněhuláci tři, ostatní jsou jen prozatím nedostavěné a nehotové projekty.
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta G: Děti postavily od nula do osmi sněhuláků, pravděpodobně však osm.
I když to nevíme jistě, je pravděpodobné, že sněhuláky postavily děti, protože sněhuláky většinou stavějí děti. S vysokou pravděpodobností tedy děti postavily všechny sněhuláky.
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Varianta H: Děti nepostavily sněhuláky, protože ti jsou živí!
Jen se podívejte, jak ti dospělí sněhuláci se zalíbením natočili hlavy a hledí na tu sněhuláčí drobotinu! No nejsou to hotoví andílci, ti malí sněhuláčci? Kdyby byli jen ze sněhu, není na obrázku tolik emocí, doslova mateřského citu. Takže je jasné, že v tom světě na obrázku sněhuláky nikdo nestaví, jsou živí!
Líný učitel hodnotí odpověď: správně!
Ale nikdy, v žádném vesmíru, snad jen v tom nejstupidnějším, ale nikdy ne v tom našem, nemůže platit SOUČASNĚ obrázek a rovnice 8 – 3 = 5!