Když vám bijí dítě aneb ZŠ a MŠ VŠTE Okružní České Budějovice a J. Petráchová: resident evil 5.

V minulých textech jsem uvedl svědectví o toxickém a šikanózním vedení Jaroslavy Petráchové na ZŠ a MŠ VŠTE v Českých Budějovicích a její minulosti na ZŠ a MŠ v Dubné, odkud byla vyhozena. O neuvěřitelném bossingu a ubližování dětí, přičemž jsme četli svědectví o řvaní na děti, fyzickém násilí na dětech, zákazu hraní, přeplňování školky a její zaplňování staršími dětmi, nevyhovujících podmínkách, kdy se stály fronty na umyvadla, záchody a děti spaly na zemi nebo po dvou v posteli, zákazu pití, ponižování dětí a mnoha dalších skutečnostech. Svědectví jsou desítky a potvrzují se navzájem.
Hlas 10: „Během mého působení jsem byla svědkem i terčem následujících praktik: Na vycházku jsme s dětmi mohli jít pouze s výslovným svolením ředitelky. Dětem bylo zakazováno hrát si s hračkami, aby se prý nepoškodily. Bylo mi zakázáno oslovovat některé děti jejich jménem, konkrétně ty, které měla „oblíbené“ a které zjevně protežovala. S rodiči jsem nesměla mluvit bez její přítomnosti, čímž se narušovala běžná komunikace. K zaměstnancům se chovala bez respektu, komunikovala direktivně a často až ponižujícím způsobem. Děti neměly vlastní matrace, při odpočinku často ležely na zemi. Když jsem dětem půjčila hračky, protože nechtěly spát, ředitelka na mě křičela a zeptala se: „Jste jen blbá, nebo úplně neschopná?“ Děti musely opakovat naučené fráze jako: „Byl jsem neukázněný, neměl jsem zlobit,“ i když šlo jen o drobné projevy dětského chování. Ředitelka si vynucovala poslušnost a respekt výhrůžkami, a to jak vůči dětem, tak i vůči zaměstnancům. Každý den platila jiná pravidla, často se měnila podle její aktuální nálady. Z mé osobní zkušenosti a na základě informací od dalších bývalých zaměstnanců je zřejmé, že v této mateřské škole panuje dlouhodobě toxické pracovní prostředí, které je výsledkem autoritářského a nevhodného vedení ze strany ředitelky. Chování k dětem i zaměstnancům je z pedagogického, etického i lidského hlediska naprosto nepřijatelné. Dochází zde k porušování základních zásad bezpečnosti, důstojnosti a respektu, které by měly být základem každé instituce pracující s malými dětmi. Atmosféra strachu, manipulace, výhrůžek a absence jakékoli podpory či lidského přístupu vůči personálu i dětem není jen neprofesionální – je zcela neudržitelná a nebezpečná. Tato školka by měla být bezpečným a rozvíjejícím prostředím – ne místem, kde se děti i zaměstnanci bojí, jaký bude další den.“
Hlas rodiče 1: „To co se tam děje, co jsem slyšela a co jsme i měli možnost bohužel zažít bych byla moc nerada, kdyby to museli hlavně děti a jejich rodiče zažívat dál. My jsme z první schůzky s paní ředitelkou odcházeli jako ve snu a nevěřili jsme tomu, že něco takového může existovat. I první zkušenost a setkání s třídní paní učitelkou byla fantastická. První věc, která nás zarazila: všechno se muselo řešit s paní ředitelkou, takže odhlašování obědů a probrané učivo omluvenky všeho druhu a ani jsme vlastně nemohli mít kontakt s paní učitelkou. Bylo nám víceméně důrazně doporučeno, abychom paní učitelku nekontaktovali, paní učitelka vlastně měla původně uvedené kontakty na sebe, tzn. její osobní email i telefon, ale posléze tady ty kontakty zmizely. A už tam byly jenom kontakt na paní ředitelku. Při pár příležitostech paní ředitelka děti i přímo učila, protože paní učitelka byla dlouhodobě nemocná. Z chování dětí
a z informací od dětí jsme věděli, že paní ředitelka na ně křičí, že se k nim nechová jako k dětem v první třídě, je velmi náročná, takže se o nich vyjadřovala, jako že nic neumí a že jsou k ničemu. Děti nebyly v příjemném prostředí, protože nová paní učitelka na ně křičela pořád. Snažili jsme se to řešit dál ještě s panem jednatelem a ten nám na osobní schůzce přislíbil, že se to bude snažit nějakým způsobem řešit, ale že za paní ředitelkou a jejím přístupem stojí a že je to pro něj klíčová osoba z důvodu fungování nejen školy, ale zejména školky.„
Hlas rodiče a pedagoga: „MŠ VŠTE s.r.o. byla založena v r. 2015 jako firemní školka VŠTE, v roce 2021 se otevřela i ZŠ. Do 1. třídy nastoupilo 10 dětí. Ředitelka školy Jaroslava Petráchová je v podílovém vlastnictví (10%). Bylo mi řečeno, že moje předchůdkyně děti nezvládala a po Vánocích 22 už nepřišla. V mezidobí v 1. třídě učila právě ředitelka. Nikdy na 1.stupni neučila, tak uplatňovala jedinou metodu, a to nepříčetné neustálé řvaní, zastrašování a ponižování dětí. V tomto období tak řvala na jednoho prvňáka, který žije jen s otcem, že doma řekl, že nechce žít. Třídu mi předávala se slovy: „Jsou to Bohnice, děti jsou zlé, retardi na pohyb, rodiče jsou primitivové z pralesa.“ Žáci již v březnu avizovali, že stejně všichni odchází na jiné školy, že už toho mají dost. Rodiče mi řekli, že zůstali do konce školního roku kvůli mně. Z místnosti, kde byl pouze věšák místo nástěnky a jinak nikde NIC, jsem vytvořila podnětný barevný prostor. Z divochů žáky. Desetiletý chlapec měl 660 neomluvených hodin, jeho neomluvenou absenci ředitelka nijak neřešila, chlapec byl velmi zanedbaný a negramotný, nepoznal číslice, písmena. ZŠ a MŠ jsou ve dvou budovách vedle sebe. Byla jsem v budově sama a o dění v MŠ jsem se až tolik nezajímala, ačkoli jsem tam měla na dopoledne ani ne dvouletého syna. Ale podivnou atmosféru strachu jsem v MŠ vnímala od začátku, děti nebyly téměř nikdy na koberci, pořád seděly u stolků bez podnětů, nepříčetně se na ně řvalo, nesmály se, nesměly sedět na sedačce, hrát si s oblíbenou hračkou, nesměly jít spát, když chtěly. Na spaní si směly vzít jen rohožku na spaní a druhou se přikrýt, ačkoli byly ve třídě matrace. Děti si o ně žádaly. Ve školce bylo ve dvou třídách přes 60 dětí, a to i dvouletých, často měla jedna osoba na starost 30 dětí, nesměly se pohladit, obejmout, utěšit, když plakaly. Zavíraly se do umývárny. Bály se chodit do horní třídy, tam byla frustrovaná slečna, která také jen řvala, a obvykle „ty hrozné děti“ byly neustále v podmínce, takže seděly u stolků a nesměly mluvit, když někdo promluvil, musely se sedět dál, byl to často důvod, proč se nemohlo jít ven, jeden chlapec směl pouze sedět sám a dívat se do okna, děti se nesměly napít, když potřebovaly, vše se dělalo ve spěchu a s řevem, když si někdo nestihnul nalít do kalíšku čaj, měl smůlu, na toalety se nesmělo na stolici, protože by se mohly malé záchody ucpat, děti klečely na hanbě, když kreslily a přetáhly, musely pořád vybarvovat stejný obrázek, ředitelka děti táhla do kanceláře za nohy ruce, strkání do dětí, vláčení dětí za kapucu div dosáhly na zem, mačkání paží, tahání za vlasy, fackování. Přede mnou si na spoustu věcí dávali všichni pozor. Postupně mi vše docházelo, když do MŠ chodila pravidelně suplovat kolegyně ze ZŠ, svěřovala se, že to, co se tam děje, je strašný. Ve školce bylo spoustu dětí bez registrace, bez dokumentů, seznamy dětí se upravovaly podle potřeby. V únoru jedna z matek podala trestní oznámení na špatné zacházení s dvouletým synem, měl mít otlačeniny na pažích. J. Petráchová je podle všech bývalých zaměstnanců a rodičů, kteří nezavírají oči, nemocná žena, která má jedinou náplň svého života týrat lidi a děti.
Ale Petráchová není jediný viník zoufalé situace na MŠ a ZŠ, i když je tím hlavním. Byly tu i další učitelky, které děti trestaly fyzicky a řvaly na ně. O celé věci věděli další, například kvestor Radan Kreps a jednatel Jaromír Vrbka. Ti dostali stížnost, ve které bylo mj. uvedeno: „Dále chci upozornit na nepřiměřené a nepřípustné chování p. Petráchové k dětem v MŠ i ZŠ, které může vést u dětí předškolního a ml. školního věku k neurotickým problémům s trvalými následky. Na toto jednání ze strany p. Petráchové jsem byla upozorněna rodiči, bývalými a současnými zaměstnanci. Dne 23. 3. 2023 došlo k nepřijatelnému chování k chlapci ve věku 3 let, jehož rodiče jsou zaměstnanci VŠTE, před zraky učitelek a dětí. Chlapec byl silou odvlečen k oknu, p. Petráchová s ním třásla a stlačovala mu horní paže, chlapec se bránil, chtěl se vysmeknout, při čemž na něj nepřimeřeným způsobem křičela: „Co si to dovoluješ? Takhle se chovej doma.“ Chlapec nebyl druhý den v MŠ. Ve stejný den, tedy 23. 3. 2023 den křičela na děti ve věku 2 – 4 roky, že je už vážně zmlátí. Děti byly vyděšené a plačtivé. K nepřijatelnému a bezdůvodnému křiku na děti dochází pravidelně, často několikrát za den. Výbuchy zlosti p. Petráchové směrem k dětem hraničí s nepříčetností. Dále např. v listopadu 2021 došlo k zvlášť závažnému pochybení ze strany p. Petráchové, a to dokonce k zfackování pětiletého chlapce, který pořád dochází do MŠ. V tu dobu v MŠ kromě pomocného personálu nikdo nebyl. Jedná se o chlapce, který je často tahán za paži a za ruku, chlapec se brání v leže na koberci a bývá nepřiměřeným způsobem odvlečen do kanceláře, kde není přítomen žádný jiný dospělý. Vše se odehrává před zraky ostatních učitelek, pomocného personálu a dětí z horní třídy. Dle podnětů rodičů, kteří jsou zaměstnanci VŠTE a mají děti i v MŠ a ZŠ, p. Petráchová křičela velmi hrubým způsobem na děti jen proto, že se venku na slunci mazaly opalovacím krémem, nebo že dítě nemělo svou zubní pastu. V období od listopadu 2021 do prosince 2022 byla pomocným personálem, p. Petráchová přistižena, jak opakovaně tahá děti za uši a za vlasy, tahá děti za horní paže a mačká je, tahá děti za kapuci, za bundu, třese s nimi. Vše potvrdila suplující učitelka, k podobnému nepřiměřenému chování také došlo 27. 3., 28. 3., 29. 3. Dne 29. 3. bylo nepřiměřeným způsobem „seřváno“ pětileté děvčátko s podezřením na ADHD jen proto, že objalo paní učitelku. Děti jsou bezdůvodně trestáni tím, že musejí sedět rovně u stolků, když někdo promluví, musí sedět a nehýbat se dalších pět nebo deset minut, děti na stolku nemají žádné stavebnice ani hračky. Dle podnětů od rodičů a zaměstnanců dochází také k tomu, že děti ve věku 2-4 let jsou samy bez dozoru v koupelně, když brečí a ruší ostatní. Děti se dle pokynů p. Petráchové nesmí konejšit, utěšit, pohladit ani obejmout. Na tuto skutečnost mě upozornila matka dítěte z MŠ, která otevřela plačícímu dítěti dveře od koupelny. Bývalí a současní zaměstnanci potvrzují, že p. Petráchová často na děti ve věku 2- 4 let křičí: „Jak to sedíš, co řveš, neumíš jíst příborem, co si to dovoluješ?“ V horní třídě děti ve věku 4 – 6 let po obědě nespí. Děti, které jsou unavené a rády by usnuly, si nesmějí vzít matraci, ačkoli jsou matrace ve třídě k dispozici. Můžou si vzít pouze jednu rohožku, kterou si dají na koberec pod sebe. Pokud je jim zima, nemají se čím přikrýt. Děti nesmí mít ani dvě rohožky. Když je jim zima, stahují si triko přes nohy. Nesmí si sedat na gauč, který je určen pro děti. Většinu času z celého dne tráví jen u stolků. Za trest si nesmí hrát s hračkami, které mají rádi. Děti se nemohou napít, když mají žízeň, např. v tělocvičně (jak dokládají písemné pokyny ze dne 27. 3. 2023). Některé starší děti z dolní třídy ve věku 2 – 4 let, které by rády spaly, jsou poslány nahoru do horní třídy, protože se nevejdou dolu. Nejenže tyto děti nespí, ačkoli by měly, musí jít do horní třídy, kam se ale bojí chodit, protože se na ně nepřiměřeně křičí (jak dokládá Inspekční zpráva z června). Každodenní nepřiměřený křik v horní třídě, kterého se děti bojí, je také tolerován p. Petráchovou. Tyto nepřijatelné postupy vedou k častým a opakovaným stížnostem rodičů, odhlašování dětí z MŠ a odchodu dětí na jiné školy (viz. červen 2022, kdy odešlo 7 dětí ze ZŠ). Dále chci upozornit na neprofesionální a zmatené řízení MŠ. Dochází k porušování pravidelného režimu MŠ. Děti ve věku 2 – 4 roky, nemohou při odpoledním odpočinku spát déle než 40 minut, spí pouze od 12 do 12.40, podle režimu dne by měly spát do 13.45 hod. Odpolední spánek je nedostatečný, což má za následek oslabení imunity, častou nemocnost, větší výskyt neurotických projevů (dostatečný spánek je nutný k normálnímu dozrávání centrálního nervového systému). Pravidelně při vyzvedávání dětí po spánku, kdy může do třídy vejít kdokoli z rodičů, se mezi oblečenými dětmi, které sedí u stolků, pohybují úplně nahé děti. V MŠ dochází k porušování hygienických předpisů např. nedochází k pravidelnému praní lůžkovin (dle podnětů pomocného personálu nebyly lůžkoviny měněny i několik týdnů ba dokonce měsíců, dle podnětů rodičů a učitelek jsou lůžkoviny cítit). Dne 23. 3. 2023 došlo dále ke dvěma incidentům: kdy se dopoledne po areálu VŠTE bezprizorně pohyboval chlapec ve věku 4 let, čehož si všimli zaměstnanci VŠTE. K další incidentu došlo ve stejný den, kdy se také po areálu pohyboval bezprizorně ani ne tříletý chlapec. Vše bylo zapříčiněno tím, že p. učitelky musely na pokyn p. Petráchové plít zahradu a nemohly se tak ve třech dostatečně věnovat šedesáti dětem na školní zahradě. Vážený pane kvestore, dovoluji si Vás důrazně upozornit na výše uvedená nepřípustná jednání paní ředitelky Petráchové, která jsou v rozporu s právními předpisy i vnitřními předpisy školy, jakož i v rozporu s obecnými morálními a celospolečenskými normami. S ohledem na výše uvedené závažné skutečnosti si nedovedeme představit jinou variantu než odvolání ředitelky Mgr. Petráchové z funkce. Všechny výše uvedené skutečnosti jsou ochotni potvrdit další zaměstnanci školy i rodiče.“
Jak je možné, že celé ty roky nejednala razantněji ČŠI? Jak je možné, že se tohle dělo pod hlavičkou VŠTE a jak to, že to nevadilo vedení univerzity? Bylo to tím, že hlavní spolumajitelkou ZŠ a MŠ VŠTE v Českých Budějovicích je prorektorka Ing. Zuzana Rowland a ve škole jsou finančně zaintersováni i další členové vedení VŠTE?Jak odepisoval na stížnosti jednatel Radan Krebs? Tomu se budu věnovat příště a uveřejním i text podaného trestního oznámení.