Jsou čeští učitelé rasisté?

Jsou čeští učitelé rasisté?

Facebooková stránka Učitelé+, spravovaná čelnými představiteli Učitelské platformy, je hojně navštěvovaná učiteli. Nalézají zde příklady dobré praxe a donedávna jsem tam postoval třeba i blog Líného učitele. To je ovšem už minulost.  Od doby, kdy se tam správcovalo normálně, přes éru, kdy se tam volně kritizovalo o sto šest (protože právě to „tříbí nápady“) se nyní stránka dostala do období, kdy se tam vytváří „bezpečné prostředí“. To spočívá v tom, že tam kdokoliv může „bezpečně“ třeba popsat i pedagogicky odporné věci, například že dává přepadové písemky nebo používá na celkové hodnocená průměry nebo že dává pětky za nedonesené domácí úkoly a dostane se mu uznání a podpory. To víte, učitel má těžký chlebík a Učitelská platforma je taková oáza odpočinku a pohody. Během korona/výuky se tu masivně vyměňovaly podporující posty a stalo se tu hezkým zvykem se navzájem chválit a plácat po ramenou prakticky za cokoliv. Zvláště právě správci z řad Učitelské platformy se chovají jako smečka afrických divokých psů: rafají na společného nepřítele, unisono vyjí a jeden druhého olizují. No co, je to jejich FB stránka, nedivme se. Ale někdy se ukazuje, že ona učitelské „elita“, co si tak suportivně pěstují, zase žádná velká sláva nebude.

Výživná v tomto směru je diskuze pro článkem „Inkluze nepomohla. Romské děti ve školách stále diskriminují, uvádí zpráva o stavu lidských práv“. Celkem stručný text například uvádí: „Zpráva zmiňuje také případ postiženého dítěte, které nechtěla vzít spádová škola. Ředitelka to zdůvodnila naplněnou kapacitou a odmítavými reakcemi rodičů ostatních žáků, kroky k začlenění nepodnikla. Soud potvrdil, že nepřijetí handicapovaného dítěte do běžné školy bylo diskriminační.“ Nebo: „Výroční zpráva uvádí, že ombudsmanka se loni setkala s několika případy vylučování romských dětí. Jedním z nich bylo zřízení romské první třídy.“ To jsou v podstatě nepopiratelné příklady a mnozí z nás se setkali i z dalšími případy. Podívejme se na to, co na článek učitelé z U+.

Popírání

Je tu viditelný rozdíl v tom, jak jsou tyto rozdílné názory podporovány

Jak už je u učitelů zvykem (samozřejmě i u kolegů z U+), co se učitelům nehodí do krámu a popírá jeho vidění světa, okamžitě popřou. Reakce toho typu jsou: „Opět generalizovaný výkřik“ nebo „Nemyslím si. Romským dětem se u nás věnujeme hodně, snažíme se jim pomoci, jak to jde. Myslím si, že nadání žáci v našich školách trpí rozhodně více.“ Prý jsou žáci, kteří se potýkají ve škole diskriminací, ale „nadaní trpí více“. Čím? Jedničkami? Ještě pozoruhodnější je ovšem názor: „Doporučovala bych vám si také uvědomit, že jsou lidé, kteří se setkali či setkávají s rasizmem ze strany Romů. A to i ze strany žáků základních škol a jejich rodičů. Která analýza se věnuje tomuto problému?“ Ano, také způsob, jak zpochybnit fakta. Jedna analýza se mi nelíbí, takže volám po té opačné. Dobré je také hned zavelet do protiútoku: „Nesouhlasím, mám spíše zkušenost s tzv. ´rasismem naruby´.“ Nebo: „Prosím nebagatelizujte projevy rasizmu vůči většině. Kdy se začne někdo seriózně zabývat chováním Romů k většinové populaci ČR?“ Nebo: „Ve svém okolí se setkávám spíše s pozitivní diskriminací, která podle mě taky není v pořádku.“ Dokonce se objevují i složitější konstrukty: „Takže třídit děti podle školní zralosti je v pořádku, ale když v jedné skupině budou jenom Romové, tak je to diskriminace a je to potřeba udělat jinak. Takže přestože tam je přímo zmíněno, že kritérium bylo „neutrální“, tak Romové jsou speciální případ, ve kterém je dáno, jak to má a nemá dopadnout. Nějak se začínám ztrácet v tom, kdo je vlastně ten rasista.“ Kdo je tedy rasista? Ten, kdo si myslí, že příslušnost k etniku automaticky znamená i typické schopnosti a vlastnosti jejich jednotlivých příslušníků. Vidíme, že takových je mezi Učiteli+ dost.

Argumentační fauly

Jedním z argumentačních faulů, který se Romů ve škole týká velmi často, je zobecňování. Například typu právě z U+: „Romské děti hodně ve škole chybí a když tam jsou, jsou nepřipravené, úkoly nedělají.“ Ještě kouzelnější jsou argumentace typu: „Já nejsem žádný rasista, ale černý mi do restaurace nemůžou.“ Podívejte, jak stylově kolegyně obrátí o 180 stupňů: „Dle mého názoru, většina učitelů předsudky nemá. Snažíme se, aby tyto děti chodily do školy a věnujeme jim nadstandartni péči, i když jejich rodiče nás slovně napadají a vyhrožují.“ Proč by rodiče slovně napadali někoho, kdo jejich dětem věnuje „nadstandartní péči“? Proč by mu vyhrožovali? Nebo: „Za „moji“ školu musím nesouhlasit. Máme děti vesnické, z dětského domova a romské a vše je o přístupu RODIČŮ, kdy rodiče romských dětí nemají nejmenší zájem své děti vzdělávat. Vidím to úplně jasné, všechny děti jsou namotivovane ze školy stejně. Děti vesnické, děti z dětského domova, těm motivace vydrží díky přístupu rodičů a vychovatelů, na rozdíl od dětí romských rodičů.“ Sakryš, tak už i vychovatelé z dětského domova jsou lepší než romští rodiče. Další mistrovský obrat čteme zde: „A pokud se nějaký kantor vozí po Romovi jen proto, že je Rom, tak je to rasista a nemá v učitelské profesi co dělat. Problém je ale z přístupem. Všichni vidíme, že snaha „bílých“ žáků je vyšší (i když pomaličku klesá) a u Romů je dlouhodobě nízká.“ Ufff. Poučná je i tato diskuze: učitelka A: „Vidím jak moje kolegyně jsou s toho nešťastné, že je nemůžou nechat propadnout.“ Učitelka B: „Jsou nešťastné, že nemůžou nechat děti propadnout?“ Učitelka A: „No že nepracují a nemusí se učit jenom prosedí a nebo mají spoustu neomluvených hodin.“ Co tedy s nimi, když propadnout němůžou? Ano, i zasloužilá rasistka Jana Karvaiová by se zaradovala z názorů typu: „Rodiče romských dětí, tedy valná většina z nich, jsou motivováni pouze sociálními dávkami. Se školou komunikují často jen ve chvíli, kdy potřebuji potvrdit na sociálku papír, že dítě má věci na tělocvik nebo že má vybaveny penál ap. Problém motivace je dlouhodobý a dokud budou koláče bez práce, bude přetrvávat.“ To připomíná dnes už legendární výrok další diskutující na U+, Mileny Hájíčkové: „Jak mám sakra motivovat dítě, které rodiče neposílaj do školy místo toho obcházej krámy a kradou?“ To, co je zarážející v diskuzi na U+ je fakt, že protiromské názory jsou mnohem výrazně lajkovány než ty řídké, které před zobecněním varují. A nenašel se nikdo, kdo by napsal: „Mnoho romských rodičů je fajn, na vzdělání jejich dětí jim záleží.“ Jsem snad sám, kdo takové potkal?

Jsou čeští učitelé rasisté?

To je podpora od kolegů, panečku!

Ano, někteří nepochybně ano. Češi obecně (samozřejmě ne všichni) vykazují rasistické, xenofobní a protiromské postoje a je smutné, pokud jsou jejich nositelé i učitelé. A že jsou, je jisté. Jistý výzkum ukázal, že děti přebírají tyto názory nejen od svých rodičů, ale i od učitelů. Po nedávném zveřejnění proslovu hokejového trenéra je třeba dodat – a také svých trenérů. Mám na mysli nedávný proslov trenéra Martina Stloukala v dorostenecké šatně, před patnácti až šestnáctiletými hokejisty : „O smaženým žrádle se ani nebudeme bavit. Nechci vidět, že budete žrát nějaký čínský přejetý psy, kebaby u těch cikánů smradlavejch špinavejch, nebo něco takovýho.“ A hádejte, jestli si Martin myslí, že je rasista. Tvrdí: „Já rasista nejsem, nikdy jsem jím nebyl.“ Aha, díky. Protože chviličku to vypadalo, že ano. Stejně jako u učitelky, která píše: „Tyto generalizované výkřiky mě opravdu rozčilují, protože učím na škole, kde je silná romská menšina. Nedovedete si představit, kolik času a snahy, já i moji kolegové, romským dětem věnujeme, dokonce naprostá většina z nás je ochotná pro ně zakoupit ze svého i pomůcky. A to vůbec nechci zmiňovat neziskovky a jejich programy určené dětem ze sociálně méně podnětného prostředí. Dokud se nezmění přístup Romů samotných ke vzdělání, tak se školství v tomto směru nepohne z místa. Někdy mám pocit, některé menšiny skrývají vlastní lenost a pohodlnost za řeči o diskriminaci a rasismu.“ Chápu to správně? To také zřejmě není rasistka, ale to Romové jsou líní a pohodlní, i když se učitelé a neziskovky mohou přetrhnout. Neboť, jak píše: „Kdo chce najít pomoc, bezesporu ji najde, ale musí tam být ten zájem a snaha ze strany Romů a já ho bohužel moc často nevidím.“ Takže už je jasné, koho mínila těmi „některými měnšinami“, že?

Namísto komentáře jen připojím starší vyjádření Tajného učitele, se kterým bohužel musíme souhlasit. Píše: „Během mého několikaletého působení v českém školství jsem postupně a nevyhnutelně, z diskuzí na učitelských webech a různých školeních pro učitele, došel k znepokojivému závěru, že mnoho českých učitelů skrývá pod tenkou slupkou masky svého povolání překvapivě nekultivované buranství. Po velmi krátkém úvodu se neváhají někteří čeští učitelé vyjadřovat velmi vulgárně na adresu ředitelů, žáků a jejich rodičů, Romů, uprchlíků, neziskových organizací. evropské unie, alternativních či soukromých škol a vlastně kohokoliv, kdo je zrovna na ráně,“ píše Tajný učitel. A já jen dodávám: a pokud se to týká Romů, to správné slovo je rasismus.

UPDATE:

Monika Stehlíková: Opravdu máte tohle zapotřebí? Fakt bylo nutné ty pitomé reakce usouvztažnit s adminy U+? Admin Michal Kaderka se tam statečně bije s diskriminujícími a rasistickými výroky, to jde přehlédnout jen těžko… Nedávejte si tyhle vlastňáky, je to škoda.

Líný učitel:  Nevidíte, že jsem nechal jeden takový komentář M.Kaderky v obrázku, abych tuhle věc také ilustroval? A nemusel jsem. Máte na to zkreslený pohled. Není to vlastňák můj, ale právě adminů U+. Už jsem to psal před rokem v jednom blogu a trvá to stále: pokud je cíl zkvalitňovat vzdělávání, tak by se nemělo strkat hlavu do písku pod záminkou, že vytvářím „bezpečné prostředí“, kde se prý „učitelé nesmí bát psát cokoliv“. A výsledek takového postupu se ukázal: Kaderkovi tam někteří tihle xenofobní učitelé na jeho „boj“ odpovídají, že se chová „nedemokratický a zavání to cenzurou“. Protože kritizovat názory se tam nesmí a on to najednou dělá. Tahle schizofrenie je past, do které spadl sám. Buď mám nějaké hodnoty a bojuji za ně, nebo někdo jiný vytváří prostředí bez kritiky a plné neodůvoděné „podpory“ a pak mu tam leckterý xenofob káže a kadí mu do zahrádky 😉 Hlavně, aby si je nerozhněval! 😀 

Monika Stehlíková: No kdybyste to napsal takhle rovnou, nemám námitek. Váš blog ale vyznívá v tom smyslu, že U+ je k projevům rasismu vlažná a to prostě není pravda. Vy a admini z U+ jste na stejném břehu, není myslím dobrý si podtrhávat kobereček.

Líný učitel: Dám blogu update, ať je to jasné. Mimochodem, my nejsme s adminy U+ na stejném břehu. Já nejsem s nimi na jejich bezpečné pláži, kde si staví mediální hrady z písku a navzájem si za ně dávají diplomy. Já pluji na moři a ze své pirátské lodi pálím ze všech kanónů na ty, kteří škodí svobodě oceánů vzdělávání!

Tags: , , , ,