Někdy se v mých knihách nebo na mém blogu objevuje korepsondence, kterou považuji za zajímavou i pro druhé. Například tato, kterou jsem vedl s jistou paní ředitelkou. Ukazuje ten aspekt práce s lidskými zdroji, o kterém učitelé běžně nepřemýšlí, ačkoliv se jich pak velmi dotýká. Je to obsáhlejší čtení než obvykle, ale možná to bude někoho zajímat. Paní ředitelka: Dobrý…
Více
Kdysi hodně dávno, v roce 2007, jsem založil svůj první blog o vzdělávání, nazvaný velmi originálně: Pedagog bloguje. Umístil jsem na něm přesně šest textů a pak se mu nevěnoval a vesele na něj zapomněl. Až nyní se mi blog náhle a nečekaně vynořil, nebo spíše vypadl z netu – jako nežádaná kostra ze skříně. Tak jsem si vyžádal od správce…
Více
Dneska se podívám na předmět, který by mohl pro učitele být vítaným pomocníkem: Pedagogický diář. A rovnou zdůrazňuji, že nejde o zápisník na známky, ale o diář, tedy plánovací kalendář. Má své klady a zápory a já se nebudu tajit ani jedním. Jednou ze zásad práce Líného učitele je, aby žáci dávali a dostávali vyvážené hodnocení. Kritiky se není třeba bát,…
Více
Měl jsem několik dotazů, proč už nepostuji své blogy a příspěvky ve FB skupině Učitelé+. Ale není o co stát a vlastně ani nechci být nijak autorsky spojován s touto skupinou, mám přece svého Líného učitele! Jak došlo k mému prozření? Jako vždycky, když dostanete kopanec, který vás ale může i posunout dopředu. Není to sice zase tak důležité, ale vlastně…
Více
Ve všech knihách „Líný učitel“ se jako zlatá nit nese zpráva, že nejhorší způsob výuky je výklad a zápis žáka do sešitu. Proč? Výklad: je neefektivní, neumožňuje individuální přístup ani diferenciaci, neumožňuje konstruktivisticky získávat poznatky, je často plný slov a spojení, které žáci nechápou, indoktrinuje žáky tím, co si myslí učitel – a to někdy bývá jen jeho…
Více