Blog

Genderová válka ve škole?

Tři členky nevládní neziskové organizace Genderové informační centrum NORA: Eva Lukešová, Dagmar Matulíková a Kristýna Kaymak Minaříková napsaly text „Společnost, pedagogika a gender“, který vyšel v časopise Učitelský měsíčník. Jako někdo, kdo pracuje na učebnici občanky, kde gender patří ke klíčovým tématům, jsem se zájmem začetl. Prý „škola je prostředím, kde se stáváme dívkami a chlapci, potažmo muži a ženami“.…
Více

Webinář pro Komenského institut: otázky a odpovědi

V nedávném semináři pro slovenský Komenského institut se účastnilo mnoho učitelů, z nichž někteří psali své náměty a otázky. Je to pochopitelné, protože webinář trval pouhých 90 minut a například webinář „Líný učitel“, který každý měsíc realizuji pro Olchavova.cz trvá ve dvou dnech čtyřnásobek času. Je tedy jasné, že jsem mohl jen představit ty nejzákladnější zásady a snažit se ilustrovat…
Více

Čeští školáci jsou vystaveni kosmopolitní propagandě?

Učebnice Občanka Chytrý občan pro 6 třídu je na trhu jen několik týdnů a už se ukázala její kvalita. Ale trochu jinak, než jsem si myslel. Vzal si ji totiž do parády Filip Vávra, krajní pravičák a jediný redaktor webu a FB Středoevropan. Když píšu „krajní pravičak“, tak je to takový eufemismus pro někoho, kdo k nám organizovat příjezd…
Více

Ministr Plaga: příznivci, fanynky, kritici a hateři

Jak se rozezná příznivec, fanoušek, bláznivá fanynka a hater? Příznivec kapely poslouchá hudbu kapely a celkem se mu líbí. Ale rozhodně to nemusí být všechno. Fanoušek zná všechny desky, zná mnohé informace o kapele, nenechá si ujít koncert – ale je schopen říct: „Tohle album se moc nepovedlo“. Bláznivá fanynka miluje kapelu, nekriticky přijímá každou nahrávku i kdyby si…
Více

Kauza ZŠ Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí pokračuje

V předchozím blogu jsem psal o ZŠ Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí. Tato škola vydala Dodatek Školního řádu v rámci distanční výuky (Č.j.: ZSBCUO/100/2021/Re), kde jsem nalezl zejména tyto velmi nepedagogické paragrafy: žákům je během online výuky zakázáno používat „emotikony v podobě např. smajlíků“; žáci nesmějí používat zábavné avatary, ale „jsou povinni používat svou fotografii či nějaký neutrální obrázek“; žáci si…
Více