Učitel má podle mého názoru dva hlavní úkoly: 1) představit žákovi svůj předmět v co nejlepším světle a ukázat mu, že je zajímavý, přínosný a zábavný, 2) prostřednictvím činností ho naučit důležité dovednosti a softskilly, oborové i obecné. To lze pouze prostřednictvím žákovy činnosti a je to tedy otázka využitých metod, forem práce a aktivit. Učitel, pokud chce ve třídě pracovat kvalitně,…
Více
V souvislosti s údalostmi v CERMATu se mi vkrádá do hlavy několik otázek. První z nich je jasná: můžete věřit někomu, kdo lže, krade a podvádí? Protože v CERMATu se rozkrádalo ve velkém, jak se zpětně ukazuje. Tohle není „plýtvání“, to bylo vědomé a úmyslné rozkrádání. Cituji z tisku: „Když si navíc kontroloři vybrali náhodně skupinu 34 zaměstnanců a podívali se na ni…
Více
Jestliže něco definuje špatný stav výuky v českých školách, tak je to ono nesmyslné testování, kterého jsou účastni naši žáci. Mnoho učitelů snad ani nezná jiný způsob, jak ověřit látku a testují a písemkují jako smyslů zbavení. Často to vypadá, jako by se žáci učili jen kvůli testům a to byl ten jediný způsob, jak se učitel dostane ke…
Více
Máme tady výsledky maturity, které jsou – tradičně – bídné. Z českého jazyka neuspělo u maturity 9,4% žáků. Skoro jsme si za ty roky zvykli, že jsme stát, který z maturity udělal nesmírně drahou, neužitečnou, byrokratickou, školometskou záležitost, která popírá dokument Rámcového vzdělávacího programu. Cermat a státní maturity jsou instituce, které kazí naše školství. Dělají ze středoškolského vzdělávání čtyřletý…
Více
„Občanská trojčlenka„, tedy trojice Ondřej Horák (Centrum občanského vzdělávání) & Tomáš Hazlbauer (CEDU – Centrum pro demokratické učení, o. p. s.) plus za Občankáře Petra Slámová (členka Asociace učitelů OV/SV) nedávno přišli s textem, který se jmenuje Doporučení v oblasti občanského vzdělávání Expertnímu panelu pro revize RVP ZV. Revize RVP je teď velké téma. Začínám mít obavy, že…
Více