Pedagogická komora: historie a současnost aneb „vy jste ale svině“

Pedagogická komora: historie a současnost aneb „vy jste ale svině“

Události nedávných dnů, které otřásly spolkem Pedagogická komora, mě vedly k záměru stručně shrnout historii tohoto nešťastného uskupení. Zejména pro ty, kdo se dříve o podobné věci nezajímali nebo pro ty, kdo mají krátkou paměť. Falešná pedagogická komora prožívá turbulentní období a proto je taková věc důležitá a potřebná. Pojďme tedy otevřít kroniky dob dávnějších a začneme rokem 2009.

Začátek plný podvodů

Radek Sárközi si přesně 14. 05. 2009 zaregistroval doménu pedagogicka-komora.cz, přestože byl v té době pouhý neúspěšný učitel, který ze školy brzy odešel. Čekal několik let na svou šanci a ta se mu naskytla v podobě neuvěřitelně zpraseného kariérního řádu ministryně Valachové. Vlna odporu učitelů se proměnila v petice, které Radek sesbíral a donesl na podatelnu Parlamentu. Poté se na sociálních sítích snažil vystupovat jako iniciátor této akce – což je jeho typická strategie, kterou pak mnohokrát zopakuje. Prvním podvodem bylo založení Pedagogické komory spolu s přílepkem „zapsaný spolek“, který Sárközi odnímal, kdykoliv se mu to hodilo. Druhým bylo, že místo obvyklého titulu pro spolek „předseda“ se začal nazýval „prezident“, aby tak kopíroval reálné profesní spolky, například Českou lékařskou komoru nebo Českou advokátní komoru. Od té chvíle také začal v médiích vystupovat jako prezident pedagogické komory, takže úmyslně klamal veřejnost. Neobstojí argument, že za to mohli nepoučení novináři, protože se tento titul objevoval i v pořadech, kde si vlastní titulek diktuje každý sám. Dalším podvodem je vlastně jeho členství v „komoře“, protože podle stanov této „komory“ se „členem PK může stát každý, kdo splňuje podmínku: je kvalifikovaný pedagogický pracovník: učitel, pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér, metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně, vedoucí pedagogický pracovník“. Ale Radek nic z toho není už dlouhé roky a jeho pravá ruka, Janek Wagner, také ne. Prezidentem je tedy někdo, kdy by neměl být ani členem.

Proti všem

Pokud je řeč o podvodech, snad největším podvodem je slogan „komory“: „Hledáme, co nás spojuje. Potřebujeme více svobody, důvěry a spolupráce. Ukažme, že se dokážeme domluvit“. Radek Sárközi každým svým činem a slovem je opakem tohoto motta. Nedokáže se domluvit s nikým, ani se členy vlastního spolku ne. Destrukčním a toxickým jednáním ukazuje, že tato slova jsem jen vějičkou na hloupé a s realitou nemají nic společného. Sárközi útočí na všechny hlava nehlava a spolu s čističem Wagnerem mažou a blokují desítky, možná už stovky učitelů v jejich vlastních početných FB skupinách. Blokování probíhá rychle a nelítostně. Učitel A se zeptal: „Učí Radek někde?“ a hned následovala smazání a blokace. Učitel B se zeptal: „Kam zmizel příspěvek učitele A?“ Smazání, blokace. A tak dál, neustále. Podívejte se na obrázek: ukazuje diskuzi v den, kdy byli smazáni a blokováni hned tři učitelé a také za co. Ale atakují se i externí cíle. Neziskovky obecně jsou nazývány „příživníky“, které jsou „přisáté na rozpočet MŠMT“. Možná by se členové „komory“ divili, kdyby věděli, že sám Radek pořídil své weby díky grantu ve výši 15 120 805 Kč, které Sárközi čerpal jako předseda své neziskovky Abeceda, o. s. Ale nejde jen o neziskovky, uráží se a útočí na každého, hlava nehlava. Dokonce i na mě podal Radek žalobu pro urážku na cti (jako kdyby nějakou měl) a to jsem jen několikrát napsal, že je lhář, podvodník a manipulátor. Jaký byl výsledek? Černé na bílém stojí v rozsudku, že „existují objektivní důkazy o tom, že RS skutečně uvádí nepravdivá tvrzení (lže) a klame veřejnost“. Radek prohrál, mohlo to vůbec dopadnout jinak?

Jak Radek lže

Radek Sárközi lže jako když tiskne, neustále a opakovaně. Jeho lži bychom mohli rozdělit do několika kategorií. První jsou takové ty hloupé lži, které ukazují na nedostatečný intelekt nebo ohýbání reality. Třeba když Radek tvrdil, že jeho web „má přes milion shlédnutí“, i když ten nudný web je už dlouhé roky mrtvý a i v dobách největší slávy měl shlédnutí dohromady nanejvýš několik desítek tisíc. Druhý druh lží je častější a nebezpečnější, protože Radek klame pedagogickou veřejnost o zásluhách své „komory“. Jakmile se něco pozitivního ve školství stane, zasloužil se o to Radek. To také nezapomene mnohokrát opakovat na všech sociálních sítích. Pravda je ale jinde. Například: MŠMT zveřejnilo „Manuál“ pro fungování znovu otevřených škol. Sárközi píše na web Česká škola: „Ve své tiskové zprávě Pedagogická komora přímo upozorňuje, že manuály mělo MŠMT dát hned na svůj web. Role Pedagogické komory byla tedy klíčová.“ Jenomže administrátor webu Česká škola hned odpověděl: „Pane Sárközi, Česká škola upozornila ministerstvo již dva dny před vydáním tiskové zprávy spolku PK. O tom se můžete snadno přesvědčit na této stránce. A jistě nebyla jediná. Takže tvrzení o klíčové roli spolku PK je dost problematické, není-li to přímo propaganda.“ Třetí druh lží je ten, kdy se snaží druhé očernit. Příkladem budiž incident, kdy Radek napsal o svém setkání s redaktorkou DVTV paní Drtinovou: „Mimochodem, paní redaktorka mi řekla, že je pan Čapek velmi nepříjemný člověk a že ho moc nemusí… V tomto jí dávám zapravdu.“ Ani na vteřinu jsem nepochyboval, že je to lež a paní Drtinové se na věc zeptal. Napsala přímo i Sárközimu, kde mj. uvedla: „Důrazně se ohrazuji proti tomu, co šíříte na sociálních sítích. Je to lež a žádám vás, abyste to uvedl na pravou míru… To, že pana Čapka „nemusíte“, zaznělo od vás! Asi jste si neuvědomil, že náš rozhovor, i ten vedený mimo kameru, jde do zvukové režie… Vaše jednání mě i DVTV poškozuje a považuji je za neomluvitelné a neprofesionální.“ Podobných lží vytrousil Radek obrovské množství.

Téma „komory“

Jaké je téma „komory“, o čem nejvíce diskutují, za co se zasazují? Témata jsou vlastně dvě – tím prvním a hlavním jsou peníze. Konkrétně platy učitelů.  Vždycky, když Radek mluví nebo píše o „investici do vzdělání“ nebo o „penězích do školství“ nebo o „vzdělání jako prioritě“ – vždycky jde jen o platy učitelů. O nic jiného. Druhé téma je kritika všeho, co se nehodí do pohledu učitele typu „dozorce“. Sárközi sdružuje všechny ty vyhořelé, žlučovité, vzteklé existence, kterých se ve sborovně každý bojí spolu s ovcemi, které běží za tím, kdo nejhlasitěji štěká. Jeden ze znaků vyhoření učitele je starost o vlastní benefity. Členové komory na nic jiného ani nemyslí. Proto také slyší na Radkovi sliby, že jeho návrhy umožní „zvýšit platy pedagogických pracovníků na dvojnásobek“. Co se odbornosti týká, tady už jsme na úplném dně. Běžně jsou tu oslavovány výroky typu: „Teď, když spratek propadne, tak je to podle „odborníků“ vizitka učitele. NENÍ! Je to vizitka rodičů, že nedohlédli na to, aby se děcko věnovalo řádně studiu“ nebo „Před 50 lety udělal žák bordel, dostal přes hubu od učitele, řekl to doma a dostal ještě z druhé strany. Pak se rodiče přišli do školy omluvit. Učitel byt totální autorita. Dnes ? Všichni víme, jak si na všechno rodiče stěžují“. Tleská se ředitelce, která na žáka zavolala policii, velkou podporu tu získala rusofilka Bednářová, prostě zmar, hloupost, neodbornost. Přezdívka „učitelská SPD“ je poměrně přesná. Kritizují se ministři, děti, rodiče, neziskovky (jmenovitě pak hlavně Eduin), svobodné a alternativní školy, práva dětí a rodičů. Kritizují se učitelé bez aprobací a bez peďáku, o kterých Sárközi napsal: „Učitel má být kvalifikovaný. Žádné výjimky. Cesta je přilákat aprobované učitele zpět do škol. Nikoliv přeučovat amatéry a diletanty na učitele v rychlokurzech.“ Oč je cennější učitelka se socialistickým peďákem z roku 1976 než současný odborník, který má motivaci učit a chuť se zlepšovat jako pedagog? To Sárközi vysvětlit neumí, ale žvatláním o amatérech a diletantech uráží tisíce kvalitních učitelů. Komora ze celé ty roky své existence nepřinesla žádné téma nebo aktivitu, které by snad měly ambice naše školství vylepšit. Stále jenom krákají a krákají „peníze, peníze“ bez jakékoliv špeky konstruktivismu a s nulovým úsilím o nějaké zkvalitnění.

Co komora dělá?

Co vlastně „komora“ za celé ty roky existence dělá? Zásluhy si přivlastňuje, to ano, ale správná odpověď je: nedělají nic. Ale to by zase nebyla úplná pravda. Radek Sárközi totiž nemá na práci nic jiného, než spamovat a trollovat. Dělá to celé dny a noci, týdny, měsíce a roky. Má několik identit na Facebooku, mailuje novinářům, posílá zprávy politikům, bombarduje ministerstvo školství. Jakmile někde vyjde rozhovor s někým, kdo Sárközimu vadí, můžete si být jisti, že dotyčná redakce obdrží maily s jediným poselstvím: proč onen rozhovor není se Sárközim? A Sárközimu vadí každý, kdo není Sárközi. Členy komory vyzývá ke spamování, kdy jim udílí pokyny: „E-mail pošlete na tyto tři adresy zároveň…“ nebo „Napište vedení ČMOS PŠ“ nebo „Napsat všem politikům KSČM, ANO, ČSSD, SPD a radši i Pirátům… A to co nejdříve.“ Nebo: „Klidně napište i jiným stranám než ANO. Já píšu vždy všem.“ Nebo: „Pište prosím poslancům ještě o víkendu 27. a 28. října“ či „napište reakci přímo do diskuze na FB profilu premiéra“ nebo „napište e-mail pedagogům z jiných škol“ a podobně. Když na webu manipulator.cz ukázali manipulaci v jeho textu, vedl spamovací přepad. Sám administrátor toho webu konstatoval, že mu tihle lidé připadají jako sekta. Charakteristická byla ta obsahová a argumentační vyprázdněnost, prostě jen přišli trollovat a nadávat. Naštěstí už leckterý správce webu nebo FB stránky Radkovi přístup zamezil – včetně jeho různých identit – a to se vždy u ostatních členů skupiny setkalo s velkým úspěchem. Možná, že Radkova hymna by měla být píseň Proč mě nikdo nemá rád?

Lidé komory

I když je „komora“ typická strana jednoho muže, občas se objevují i další tváře. Bohužel to vypadá, že ani u nich nějakou kvalitu hned tak nenajdeme. Radkova bývalá pravá ruka je likvidátor a víceprezident (😊 ) Janek Wagner. Výkonný inkvizitor a neúnavný mazač všech těch desítek FB skupin, co jich „komora“ založila pod trapnými názvy jako je „Učitelé dějepisu sobě“ a podobně. Veřejně vystupuje ještě několik osob, ze kterých svou mimořádnou hloupostí raší jako rudý mák z kopřiv Jana Karvaiová. Její výroky typu: „Soft skills podceňovány nejsou a dělají se od dob socialismu. Jen se tomu říkalo výchovné cíle“ nebo „Opakování je matka moudrosti – Komenský“ či „A když se bude přihlížet k slovnímu hodnocení, nebudou se pak žáci učit jen proto, aby tam měli napsáno pilný a snaživý?“ jsou více méně legrační. Horší je, když se přidají její protiromské a rasistické názory, například: „Někteří jedinci sotva prolezou školu a již od první třídy jsou přesvědčeni, že pracovat prostě nikdy nebudou. A je fuk, kterou školu si odsedí. Je to jejich životní filozofie a tu inkluze nenapraví“. Tak zjevný rasismus je překvapivý zejména u někoho, kdo v „komoře“ vede sekci speciálních pedagogů. I když slovo „vede“ asi dobře nevystihuje onu nulovou činnost takových funkcí. Nebuďme ovšem naivní – i takový tupý rasismus se setkává u mnohých členů „komory“ s příznivým ohlasem. Do vedení také patří Markéta Emmer Illová, Štefan Klíma, Natália Toflová a další lidé. Ovšem je pro stranu jednoho muže charakteristické, že jejich názory neznáme, i když Š. Klíma se umí hezky dojmout různými vánočními poselstvími učitelům. Pokud už byli do médií vpuštěni, papouškovali to, co jejich stalinistický vůdce.

Stávka byla fiasko

Na FB „komory“ se o stávce diskutuje v podstatě každý týden a do omrzení se tu opakují ankety „jdeme do stávky?“, kde hlasuje stále stejná desítka lidí. Radek dokonce tvrdí, že „komora“ může stávku sama vyhlásit – na to já říkám: „Radku, nezkoušej to, bude to zase blamáž!“ Protože onehdy se do toho komora opravdu pustila. Tehdy spojila své síly s odbory a snažila se mobilizovat učitele na školách, aby stávkovali. Jenomže jedna věc je přisvojit si akci jiných (jako to „komora“ udělala třeba s akcí „Učitelé v černém“), druhá věc je spoluorganizovat reálnou akci natvrdo. A „komora“ odborům notně zavařila. Zatímco odbory vystoupily s jasným požadavkem, který mluvil o přidání peněz do tarifů, „komora“ se snažila podsunout do stávkových požadavků své vlastní: inkluzi, zákon o pedagogických pracovnících nebo a jejich legrační dopis požadavků, který se prý musí „projednat“. Radek popustil své básnické střevo, když prohlásil, že: „učitelé stávkovali především za kvalitní školství, lepší podmínky pro vzdělávání a budoucnost této země.“ Myslíte, že stávku, které se zúčastnilo pouhých 10% škol, označil poté Radek za chybu, prohru nebo poučení? Ne, podle něho byla „velice úspěšná“. Školy sice reálně nestávkovaly, ale prý daly prohlášení na „fejsbůk“ – takové on do STÁVKY započítává. Radek veřejně litoval, že to u nás není jako v Polsku, kde polské učitele podporovali rodiče jejich žáků, přispívali jim do fondů a nosili stejné transparenty. Ale víte, jak se o rodičích píše na uzavřeném FB „komory“? Radek prosazuje stávku v prosinci, neboť „prosinec je lepší, protože rodiče už nemají dovolené“. A Karvaiová mu přizvukuje: „Stávka je nátlaková akce a vždy budou ti, co na ni doplatí. Nepojedou do práce, nenakoupí si, bude jim odložena plánovaná operace, neodletí na dovolenou… co je nám po tom.“ Takhle „komora“ zachází se svými potencionálními spojenci. Co jim je po nich? Nenapadne je ani na okamžik, že právě tito lidé se jim daněmi skládají na platy. Chtějí jenom natahovat ruku a nic za to – a k rodičům svých žáků se chovají nadutě a nepřátelsky.

Radek v médiích

Pěknou ukázkou Radkovi neodbornosti je vždy situace, kdy je pozván do médií. Toho je hodně lačný, bůhvíproč mu nikdo neřekl, že z obrazovky prostě vůbec nepůsobí dobře. Je to rozpačité, mdlé, někdy až blekotavé. Radek má charisma asi jako noční hlídač opuštěného statku. Vzdělávání moc nerozumí, za ty roky se jen naučil nějaká ta procenta o platech a státním rozpočtu. Akademický svět nechápe, nikdy nebyl jeho součástí. Jeho mínění o pedagogické vědě je takové: „Oponentní řízení, než článek vyjde v odborném časopise, je zárukou kvality. Takto funguje opravdová věda“. To je opravdu hloupé. Takže se pak nelze divit, že jeho „moudra“ vypadají poněkud pitomě. Třeba odporuje paní redaktorce a argumentuje, že na českých školách se učí kvalitně takto: „Vybaveny technikou jsou školy, moderní. Využívá se internet.“ Ano, to jsou slova někoho, kdy prý je lektor. Nebo Radek na FB své komory píše: „Dnes bych měl hovořit na ČT24 od 17,30 na téma situace v mateřských školách… ???? Co tam mám říct?“ To je přesně ono! Radek Sárközi nemá vůbec nic společného s mateřskými školami, vůbec jim nerozumí, nic nechápe… co má tedy říkat?! Ale přece nepromarní příležitost být v televizi! Nemá koule, čest ani sebereflexi, aby producentce řekl: „Tomuhle tématu moc nerozumím, ale máme v našem spolku Milenu Mottlovou, ředitelku benešovské Mateřské školy Čtyřlístek. Ta také ví o záměrech našeho spolku v této oblasti a zná realitu.“ Tohle Sárközi neudělá, takže mele o školkách, o kterých ví prdlačku. A tak je to stále.

„Vy jste ale svině!“

Vidíme, že Radek Sárközi přináší do českého vzdělávací prostředí nesnášenlivost, hloupost, konfrontaci, lež a podvod. Na rozdíl od předchozích ministrů se Bek nemoudře rozhodl ho neignorovat a pozval ho do svého cirkusového panoptika s názvem Konvent. Připomeňme, že Radkovo srdce bije pro ANO. Jeho texty dostávají prostor v Babišových novinách a Radek ví, jak splácet dluhy. Byl jediný, kdo se Babiše zastával po jeho fiasku na základní škole v prezidentských volbách. Současná politická reprezentace je mu hodně proti srsti. Poslankyně Renáta Zajíčková našla odvahu k tomu, na co zbabělá pedagogická obec ani kdokoliv z ministrů školství celé roky kuráž neměli. Veřejně v Národním konventu přímo k Radkovi prohlásila: „Dokud nedoložíte do spolkového rejstříku zápisy z valných hromad a nedoložíte, že jste byl řádně nadpoloviční většinou členů zvolen prezidentem Pedagogické komory, nejste pro mě relevantním partnerem a nebudu vás zvát na žádná jednání podvýboru a budu apelovat, abyste nebyl zván na jednání školského výboru“. Načež ji po jednání Sárközi řekl: „Vy jste ale svině.“ Takže ho ministr školství bleskurychle z Konventu vyloučil. Co Radka tak vytočilo? Nu, existují jasné indicie, že zakládající valná hromada, volby a další záležitosti „komory“ jsou fingované, prostě a jednoduše zfalšované. Po tomto incidentu přestal Radek veřejně komunikovat, takže se paní Zajíčkové musel omluvit za „komoru“ Janek Wagner. Nemylte se, Janek není žádný gentleman. Ten starý šejdíř je také pěkný lhář a podvodník. Byl to do něho čirý pragmatizmus, jinak šla „komora“ od válu definitivně i u těch několika pomýlenců, pro které je dosud partnerem. Incident Janek vysvětloval tak, že prý Radkovi uteklo slovo jen tak v lavici, skoro jako by mimoděk řekl „sakra“ nebo tak něco. Janek tvrdí, že svá slova Radek nepronášel k paní Zajíčkové, ta je prý ani nemohla slyšet, protože byla 10-15 metrů vzdálená. To všechno jsou ale lži. Ve skutečnosti šel v zákulisí po jednání Konventu Radek Sárközi spolu s poslancem Kettnerem z SPD (to je ale dvojka!) a když čelně míjeli paní Zajíčkovou, Radek jí svoje vulgární slova řekl přímo. Před několika svědky. Renáta Zajíčková se dala do boje: následně rozjela iniciativu, aby „komora“ splnila zákonnou povinnost a předložila dokumenty, které každý spolek musí zveřejnit. K jejímu apelu se přidaly některé organizace, ale zdaleka ne všechny. Kdo neměl koule dříve, očividně mu za noc nevyrostou. Že by samy měly máslo na hlavě? Taková Učitelská platforma se raději propaguje pivními tácky s trapnými fórky a nutí mladé učitele ke vstupu do své svazácké organizace. Jak se vyjádřila k celému incidentu nebo iniciativě paní poslankyně? Nijak. Takže děkujeme, jak zlepšujete pivními tácky české školství.

Boj o moc

 

Prezidium „komory“ vydalo prohlášení: „Mrzí nás chování prezidenta spolku Radka Sárköziho, který se za své urážlivé výroky dosud neomluvil. Prezident spolku Radek Sárközi byl vyzván k omluvě a k rezignaci na funkci. Navrhli jsme proto svolání elektronické valné hromady spolku v termínu 21. – 31. října 2023, na které bude situace projednána a zvoleno nové vedení spolku, které dostane za úkol nedostatky v co nejkratší době napravit„. Podepsáni: Markéta Emmer Illová, Jana Karvaiová, Štefan Klíma, Natália Toflová, Jan Wagner. Prezidium „komory“ prý online jednalo několik dní, ale Radek se odmítl omluvit (prý to „vyšumí“) a nakonec se odpojil. Janek to komentoval na interním FB komory takto: „Radek si zvykl na to, že má volnou ruku a již dlouho nereagoval na četné výtky. Tady to ale přehnal a jeho úlet není opravdu možné obhajovat. Celou situaci v diskusi prezidia zlehčoval, přestože reakce ze všech stran byly naprosto jednoznačné. Radek tím, že se včera v 22:54 po dvou dnech diskuse trvale odpojil od jednání se zbytkem prezidia i od jednání se širším vedením spolku (vedoucí sekcí a moderátoři diskusních skupin), bohužel prokázal, že jednat nechce a o žádný kompromis nestojí. Na Valné hromadě bude mít možnost znovu do funkce kandidovat, v tom mu nikdo bránit nebude“. Vnitřní diskuze v „komoře“ ukázala, jak málo členům záleží na dění tohoto spolku. Prezidium má v diskuzi zhruba deset zastánců, Radek asi tak pět. U nich se objevuje názor, že jde o puč. Zbytek z údajných 3000 členů mlčí. Radek poslal všem členům „komory“ mail, Wagner zase veřejně napsal, že ten mail obsahoval „několik zásadních lží„. Jedna z nich je, že ho na FB „komory“ zablokovali. To se nestalo, ale Radek s těmi svými vlastními individuálními blokacemi nevidí v diskuzi mnoho účastníků, včetně členů „komory“. Je jako poloslepý, který si sám vypíchl oči. Taškařice. Komora tedy jede na vlně machinací a lží dál, jen se přeskupují figurky. Otázkou je: má nějakou životnost „strana jednoho muže“ bez onoho muže?

Tags: , , , ,