Gymnázium Luďka Pika v Plzni: ředitel Aleš Janoušek dává rodičům lekci pokrytectví a alibismu
Pokud zpracuji případ špatné praxe nějaké školy, samozřejmě mě zajímá, co se děje dále. Někdy dojde ke zlepšení, takže zůstávám optimistou, jindy bohužel ne. Jaká z těchto možností se týká Gymnáziu Luďka Pika v Plzni? Posuďte sami. V minulých textech jsem se věnoval mizerné práci dvou zdejších „učitelek“. Učitelka němčiny Renata Hellusová svůj předmět učit neumí, zato se vyžívá ve vyžadování až stupidně přehnaných nároků, zesměšňování svých studentů a jejich ponižování. To, jaká je „odbornice“, ilustruje její bývalá studentka: „Hellusová mě od začátku nesnášela. Dělala v němčině příšerné chyby, já jsem jako pubertální fracek samozřejmě pořád upozorňovala na to, že si plete předložky, koncovky, atd. Tvrdila například, že je v učebnici chyba a že si ji máme opravit. Když jsem se s ní hádala, tak argumentovala tím, že to ví lépe. Nosila jsem jí i různé učebnice a přehledy gramatiky, ale odpověď byla pořád stejná. Moje matka si na její úroveň němčiny stěžovala na třídní schůzce, bylo jí řečeno, že je paní Hellusová rodilá mluvčí, takže chyby nedělá. Také jsem jejími chybami bavila svoje kamarády a příbuzné z Německa, kteří kolikrát valili oči a tvrdili, že její verze není ani dialekt. Všem němčinu totálně znechutila, něco uměli jenom ti, co chodili na němčinu soukromě. Jedna spolužačka opakovaně plakala…“ Uvedl jsem mnoho výpovědí studentů o jejím řádění, kolektivních trestech, podvádění při hodnocení a podobně. Jde o zákeřnou a nevypočitatelnou osobu, které byla u mnoha studentů tím, kdo jim zkazil vztah k německému jazyku. Popisoval jsem i jednání, které je zcela jasně šikanou studentů: „Pravidelně nás označovala jako „UV“, což znamenalo úplně vypatlaní. Při jedné hodině mě dokonce poslala pryč ze třídy a nutila běhat napříč školou, při čemž jsem měl nahlas křičet „jsem UV“.“ Také jsem popsal způsob výuky Elišky Fajtové. Původně velmi průměrná učitelka se i pod vlivem Hellusové změnila na labilní, nesmyslně trestající osobu, která vyhrožuje studentům nepřipuštěním k maturitě, zesměšňuje je u tabule a vyvolává v nich strach. Větší množství studentů se shodovalo na tom, že je „často ponižovala a zesměšňovala odpovědi nebo slohové práce studentů„. Této své oblíbené činnosti často věnovala celou vyučovací hodinu! Mezitím, v průběhu dalších dní, dorazily i další svědectví. Například: „Obě paní učitelky mě provázely celým studiem na gymnáziu, bohužel musím potvrdit, že vše, co je v článku zmíněno, je pravda. Hellusová není kompetentní pedagog, její praktiky byly nesmyslné, ponižování, šikana na nejvyšším levelu. Nutila spolužáka běhat po chodbě a křičet “jsem úplně blbej”. Nebo nás nazývala UV, jakožto “úplně vypatlaný”. Pamatuji si pocit strachu, který ve mně prvních pár let byl, a který se během let změnil v bezmoc. Kromě jejího nechutného chování, musím vyzdvihnout i neschopnost učit. Ze začátku jsem v němčině excelovala, měla jsem trochu náskok z individuálního studia, který Hellusová zašlapala do země. Její metody učení jsou naprosto demotivační a nesystematické.“
Když moje texty vyšly na veřejnost, stalo se několik věci. Ředitel školy Mgr. Aleš Janoušek se jal věci „vyšetřovat“. Telefonicky se spojil se dvěma studenty a ptal se jich, zda jsou věci v mých článcích pravdivé. Oba mu potvrdili, že ano. Ředitel chtěl vědět, kdy se stala situace se čtyřkou z němčiny na vysvědčení a kdy měli při němčině hlasovat o spolužákově oblečení (obě věci jsem popisoval ve svých textech). Informace mu sdělili a potvrdili. Chtěl také vědět, zda mají nějaké důkazy. Potvrdili mu, že ano a že mu klidně zašlou i jednu nahrávku, kterou sami pořídili. To odmítl a prý se ozve, až to případně bude třeba. Neozval se. Rodiče studentů si pak vyžádali svolání školské rady. Jeden ze členů této rady napsal ostatním členům o Hellusové: “ Její pověst jí předchází a můj osobní názor: tato paní do středoškolského vzdělání rozhodně nepatří a to zejména z důvodu svého chování ke studentům, které do 21. století nepatří.“ Ale z této rady nevyšlo nic a pak ředitel školy poslal rodičům dopis, který nelze označit jinak než alibistický a lživý. Celý si ho můžete přečíst, já doplním komentáře,
Aleš Janoušek: Vážení rodiče, obracím se na Vás v závěru školního roku, protože vám a vašim dětem chci sdělit své stanovisko ke třem kritickým článkům pana Roberta Čapka uveřejněným v průběhu minulého týdne na internetu. Kritika se týká dvou našich vyučujících. Ačkoliv způsob prezentace této kritiky, která vznikla na základě pro mě v tuto chvíli anonymních výpovědí zřejmě několika bývalých žáků, považuji za velmi nekorektní, neboť jednostrannou negativní kampaní vůči dvěma vyučujícím poškozuje dobré jméno celé školy a znevažuje práci ostatních učitelů, nemohl jsem obsah sdělení bagatelizovat a nechat bez odezvy. Zvláště proto, že jde právě o věc tak důležitou, jakou je komunikace a přístup vyučujících k žákům. Celou záležitost jsme tedy ve vedení školy důkladně prošetřili, zkonzultovali se zřizovatelem a členy Školské rady Gymnázia L. Pika. Prostor byl dán oběma vyučujícím, vyslechl jsem i několik rodičů i názory žáků.
Líný učitel: Ředitel školy Aleš Janoušek lže. Nic důkladně nevyšetřoval. Když zjistil, že některé skutečnosti jsou pravdivé, strčil hlavu do písku a nic dalšího „důkladně“ neprošetřoval. A mimochodem: na oné školské radě chyběli oba zástupci zřizovatele. Takže s kým to tedy ředitel „zkonzultoval“? Kdo byli ti údajní „rodiče“?
Aleš Janoušek: Vzhledem k tomu, že jsem ve školním roce v zápisech z třídních schůzek nezaznamenal v dané věci oficiálních připomínek, ohledně chování těchto vyučujících nebyla podána žádná stížnost na vedení, nyní zpětně lze těžko, bez znalosti celkového kontextu tzn. i chování a motivace druhé strany, spravedlivě určit míru a závažnost pochybení.
Líný učitel: Ředitel školy Aleš Janoušek opět lže a nebo je zoufale nekompetentní. Nejspíše obojí. Stížností na jednání obou učitelek bylo mnoho. Velké množství žáků si stěžovalo svým třídním učitelům, mnoho rodičů se o chování obou učitelek zmiňovalo na třídních schůzkách. To, jak jednají, se prostě vědělo. Pokud to nevěděl ředitel, na jaké planetě žije? Jak svou školu řídí? Nevím, zda někdo mimo tuto školu si dokáže uvědomit, jak se studenti a jejich rodiče bojí ozvat, aby se jim to nevrátilo. Já přikládám obrázek z diskuze o situaci, který dokládá, že minimálně jeden z rodičů šel i osobně za ředitelem. Jak může ředitel školy, pokud existují desítky svědků nevhodného, krajně nepřijatelného chování učitelek veřejně tvrdit, že „lze těžko… určit míru a závažnost pochybení„. Co potřebuje? Vidět to naživo? Potřebuje na vlastní uši slyšet, jak studenti jeho školy běhají po chodbě a křičí, že jsou úplně vypatlaní nebo úplně blbí? Obě učitelky psychicky týraly žáky, zesměšňovaly je a vyvolávaly v nich strach. Důkazy mu dokonce byly nabídnuty. Odmítl. Svědectví se množí. Ty ignoruje a znevažuje tím, že jsou „anonymní“. Když ale oslovil konkrétní studenty, potvrdili mu vše. Ty věty v dopisu, která tak pokrytecky poslal rodičům, jsou znakem licoměrnosti a zbabělosti.
Aleš Janoušek: Obě vyučující nemají pouze kritiky, ale i zastánce.
Líný učitel: Tak tohle už je opravdu hloupé. I ty nejhorší učitelky, které šikanováním dohnaly děti k sebepoškozování, nočním můrám a zdravotním problémům, měly „zastánce“. Šikanování má totiž jako hlavní znak, že je namířeno proti zranitelným, slabším, bezbranným. Ale jsou samozřejmě studenti, kterých chování oběma učitelkám vyhovuje a kteří požívají jejich přízně. Myslí si někdo, že je náhoda, že obhájci Fajtové, kteří mi tu v diskuzi trolili a horečně ji obhajovali, pocházeli všichni z jedné třídy a rekrutovali se z těch, kdo společně s Fajtovou vysedávají v hospodě? Existují početní svědci na chování obou učitelek, které by v každé slušné škole muselo nutně vést k jejich propuštění nebo minimálně k disciplinárnímu řízení. O jakých zastáncích to ředitel mluví? O sobě?
Aleš Janoušek: Připomínám tedy, že škola má tři výchovné poradkyně, metodika prevence sociálně patologických jevů a speciální pedagožku, kteří jsou kompetentní poskytnout podporu žákům. Lze se svěřit třídní učitelce, v ředitelně a nově zřídíme elektronickou schránku důvěry. Zakoupíme testy od společnosti SCIO Mapa školy, která anonymně zjišťuje zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů.
Líný učitel: Škola má „tři výchovné poradkyně, metodika prevence sociálně patologických jevů a speciální pedagožku“ a také mnoho dalších učitelů, kteří se na neblahém stavu podepsali svou apatií, neschopností a zejména tím, že se báli proti svým kolegyním vystoupit. Možná se mnozí z nich chovají podobně, kdo ví? Celé klima této školy je toxické, nic se v ní neřeší a tento dopis ředitele ukazuje, proč to tak je. Naprosto selhávají všechny mechanismy, škola vůbec nepracuje se zpětnou vazbu žáků a proto po mnoha letech koupí naprosto nefunkční „Mapu školy“. Anonymní zpětná vazba? A co s ní bude ředitel dělat? Bude opět blábolit o tom, že nelze „spravedlivě určit míru a závažnost pochybení“ a že i ti nejhorší „mají své zastánce?“ Jak upřímná bude asi výpověď studentů, kteří se nyní přesvědčili, že to Hellusové a Fajtové zase prošlo? Jak by mohl kdokoliv uvěřit oné „anonymitě“? Kontrolní otázka: budou studenti a rodiče odevzdávat dotazníky ve škole nebo je budou posílat přímo do SCIA? Ale víte co? Je to jedno. Vždyť výsledky stejně dostane do ruky ředitel Aleš Janoušek. Sám už prozradil, jak k tomu bude přistupovat. Napsal to přece v dopise: „Kritiku, která vznikla na základě anonymních výpovědí… považuji za velmi nekorektní“. Opravdu napsal VELMI NEKOREKTNÍ? A co zesměšňování a ponižování studentů, jak to je „korektní“? Jak může zrovna on tohle slovo vůbec do textu vypustit? Má přímou odpovědnost za šikanu, kterou dlouhodobě prováděly jeho podřízené! Pokud není schopen zajistit studentům bezpečné prostředí, měl by jít dělat něco, na co stačí.
Aleš Janoušek: V příštím školním roce škola zrealizuje semináře pro celý pedagogický sbor zaměřené na správné pedagogické postupy a pozitivní komunikaci s cílem lépe porozumět respektu a důstojnosti ve vzdělávacím prostředí gymnázia. V hospitační činnosti se více zaměříme na přístup a chování k žákům. Jedním z cílů školy je přátelská, respektující, laskavá komunikace, rovný přístup k žákům, vzájemná ohleduplnost. Věřím, že využitím nastavených kontrolních a podpůrných mechanismů, dodržováním školního řádu, vzájemnou ohleduplností, tolerancí, respektem, sebereflexí a komunikací nás všech, nalezneme řešení problémů či potřeb Vašich dětí, našich žáků. Závěrem mi dovolte popřát vám krásné dovolené strávené s vašimi blízkými ve zdraví a vyjádřit přání, aby se našim žákům stávajícím i novým na naší škole dobře studovalo. Mgr. Aleš Janoušek
Líný učitel: Nemáte někdo kapesníček? Rozhodně mě dojalo, že si učitelé odsedí nějaké školení. Ale tomu, kdo nemá hodnoty v sobě, je dvouhodinový seminář do hlavy a srdce nevpraví. Kompetence učitele – a ředitele – nejsou otázkou jednoho školení. A osobní mravnost už vůbec ne. Dojemné je také to, že prý „nalezneme řešení problémů“. Vidíme přece, jak se na této škole řeší problémy. A ty problémy trvají celé dlouhé roky. Napsala mi jedna absolventka školy: „Dobrý den, reaguji na váš příspěvek z června, sama jsem studovala na tomto gymnáziu a Hellusová byla mojí němčinářkou. Takže vím, že všechny napsané věci jsou pravdivé.“ A jiná: „Všichni máme plno příběhů, ze kterých je naprosto zřejmé, že o situaci s Hellusovou věděla dlouhodobě celá škola. Mladší spolužáci po zveřejnění článků maturantům píší a i oni potvrzují podobné zkušenosti„. Na co si to ředitel hraje? Proč mlží a veřejně lže rodičům svých studentů? Je to vlastně past na studenty: budeš někoho kritizovat? Odneseš to. Budou si stěžovat rodiče? Ředitel to ignoruje. Vyplníš anonymní Mapu školy? Taková výpověď je „nekorektní“. To je HLAVA XXII v gymnaziálním provedení. Nejspíš příprava na maturitu. Ve škole i v novém školním roce budou opět Hellusová i Fajtová. Naštěstí je tu skupina studentů a rodičů, které tento hloupý dopis ředitele neukonejšil. Ti opravdu chtějí, aby se škola změnila a nechtějí, aby slova o respektu, toleranci a přátelské komunikaci byla směšnou parodií, kterou jsou v dopisu A. Janouška. Zvažují další kroky, které snad povedou k tomu, aby se ředitel ze svého sebeklamu probral, přijal zodpovědnost, za kterou je placen a dělal pořádně svou práci.
Předchozí části:
Gymnázium Luďka Pika v Plzni a Renata Hellusová: jak neučit němčinu a jak se nechovat k žákům
Gymnázium Luďka Pika v Plzni a Eliška Fajtová: jak neučit češtinu a jak se nechovat k žákům
Gymnázium Luďka Pika v Plzni, Renata Hellusová a Eliška Fajtová: další hlasy a ohlasy