Nedávno mi kolega poslal výsledky dotazníku, který anonymně vyplňovali jeho žáci. Ne že by se chtěl chlubit – i když na ty výsledky hrdý být může – ale požádal mě o zpětnou vazbu na svůj „výzkumný nástroj“. A jak to tak bývá, ten dotazník nebyl sestrojený dobře. To je věc, se kterou se setkáváme stále. I dotazníky, které pořád…
Více
Někteří učitelé pocítili touhu vyměnit známky za body, většinou z důvodů větší „spravedlnosti“, „přehlednosti“ a „objektivnost“. Je to často chiméra, protože sice vyměnili známky za body, ale chyby ve svém hodnocení tím neodstranili, ale naopak – zvýraznili. Pokud je totiž hodnocení výkonové, srovnávající a nediferencované, jsou body mnohem horší než známka, protože ukazují na rozdíly mezi žáky výrazněji.…
Více
Velmi nedávno jsem napsal příspěvek, kterým jsem shrnul několik argumentů, proč se čtyřkou hodnotící učitelka dopustila chyby. Byla to chyba diagnostická, pedagogická, didaktická i empatická, bylo to zřetelné zhoršení klimatu ve třídě. Tento jasnými argumenty podložený názor jsem zveřejnil (jak je mým zvykem), na FB Líný učitel. Dostal lajky, byl sdílen, komentáře byly souhlasné. Ale rád…
Více
Tak jsme měli v českém vzdělávacím rybníčku další bouři. Ta ukázala velmi chvályhodně, že jsou mnozí rodiče a učitelé ve střehu a když se nepravosti dostanou na denní světlo, dostane se jim náležitého hodnocení. A přitom stačí jen sdílet na sociální síti nevhodně opravený test. To je ostatně i jeden z důvodů, proč se špatní učitelé a špatné školy tak bojí mobilních…
Více
Pan starosta v jedné malé obce mě pozval, abych provedl malý pedagogicko – didaktický audit v jeho malotřídní škole. A tohle je zatím poslední díl vyprávění o celé expedicí. Co jsem viděl, popisuji v prvním dílu, jak by vyučování bylo mnohem lepší, jsem načrtnul ve druhém dílu a jak dopadla evaluace žáků a moje beseda s učiteli, popisuji ve třetím dílu. Všechny ty…
Více