Když ve sborovně hovořím s učiteli o hodnocení, dostane se i na způsob, jakým sbírají známky. Píší písemky a testy, někteří zkouší u tabule, což je opravdu hrozné. Ale občas zazní i další zdroje známek – například referáty. Leckoho z učitelů pak udiví, že právě tento způsob nepokládám za žádnou velkou didaktickou hitparádu. Jaké mě k tomu vedou důvodu? Je jich hned několik.…
Více
Napsal mi tatínek: „V naší ZŠ (1.stupeň) chtějí změnit klasifikaci a provést revizi školního řádu. Rád bych znal Váš názor, případně bych znal rád názor ostatních členů skupiny. Dosavadní způsob hodnocení byl slovní, navrhovaná změna mi připadá jako krok zpět„. Líný učitel: Samozřejmě, že jde o krok zpět. A když se podíváme na touto konkrétní školou navrhované hodnocení…
Více
Stávalo se kdysi na školách, že se zavedla tabulka bodování různých kázeňských prohřešků. Byl to takový přihlouplý soupis s body, jako je třeba ten na obrázku. Když si Jerome Klapka Jerome dělal legraci z Němců, napsal v knize Tři muži na toulkách: „To je to hezké na německém právním řádu: že každé provinění je v Německu přesně otaxírováno. V Německu…
Více
Někdy vznikají velké problémy z malých počátků. Maminka vypravuje: V našem případě byl ten počátek začátek školního roku na ZŠ a MŠ V. v jistém jihomoravském městě. Domškolák Jirka se po covidovém roce na své přání vracel do školy. První den ve velké škole (kde jsou v ročníku třídy A, B a C), učitelka poslala všem žákům a rodičům pokyny (sraz v 7:40-7:50…
Více
Ve výčtu metod se velmi často objevuje „brainstorming“. Je to jedna z evokačních metod, i když její využití může být mnohem všestrannější. Mnoho pedagogů předpokládá, že je to metoda velmi dobře realizovatelná a v podstatě „snadná“ – aniž by ovšem tuto metodu reálně používali. Představa, že žáci „vykřikují“ své nápady, jim připadá nepatřičná. Někteří mají obavy třeba z nadměrného hluku…
Více