Štěkánka: učitelský hlas pro žáky /a pedagogy/

Štěpánka Cimlová neboli Štěkánka je učitelka, která kromě své profese také vytváří videa na sociálních sítích, kde má opravdu velmi impozantní sledovanost. V učitelských kruzích ale často vzbuzuje rozpaky. Žáci posílají učitelům její videa, ti se chytají za hlavu. V tomto textu nechci videa Štěkánky nijak prodrobně hodnotit, ale chci na ni určitě upozornit všechny, kdo o ní do této chvíle nevěděli. Protože podle mého názoru dělá záslužnou a potřebnou věc. Dobře ilustrativní také je, že mnozí učitelé se v diskuzi o jejích příspěvcích projevují přesně ty negativních postoje, které Štěkánka kritizuje. Některé argumenty ze stran učitelů jsou skutečně zcestné.
Hlas z Učitelů+: „Kdyby drahé Štěpánce šlo opravdu o děti, tak je ve státním školství a bojuje o blaho těch, co jsou kolem ní a které učí“.
Líný učitel: Argument jako noha. Komu jde o kvalitní školství, má zůstat ve státní škole a bojovat tam s lidskou hloupostí a profesní neodborností jako správný Sparťan u Thermophyl! Takže všechny ty skvělé alternativní a komunitní školy by ani neměly vzniknout? Takže člověk nemůže opustit sborovnu se všemi těmi vyhořelými a frustrovanými učitelkami a nemá si plnit své sny v oblasti vzdělávání? Ne každý má štěstí na dobrou sborovnu a i když i v ní nejdeme skvělé bojovníky za kvalitní vzdělávání, proč kritizovat někoho, kdo si chce zkusit na své pedagogické cestě i jiné výzvy? Připomíná mi to vtip z období socialismu: rozdíl mezi občanem v kapitalistickém a socialistickém státě se projeví, když uvidí bohatého manažera v limuzíně. Kapitalistický občan přemýšlí, co udělat, aby měl také takovou limuzínu. Socialistický člověk přemýšlí, co udělat, aby dostal manažera z auta a ten šel pěšky jako ostatní. Ale pracoviště – včetně sborovny – není koule na noze a pedagog není nevolník!
Jedno z mých oblíbených videí: Co v tobě zanechalo školství? – TEST
Hlas z Učitelů+: „Nedokázala jsem se kvůli tomu arogantnímu projevu dostat dál než přes úvodní minuty.“
Líný učitel: To je naprosto v pořádku. Já zase třeba nemůžu vystát lektorku Veselou, která nabádá k násilí na dětech a její brainwashing je mi bytostně odporný. Oproti ní je Štekánka jako Mercedes proti Trabantu. Je ovšem třeba respektovat, že mnoho videí Štěkánky je primárně určeno žákům, ne učitelům. Proto jsou myšlenky úderné, prosté a jasné. To, že jsou kritické, vyplývá z tématu – hovoří se přece o našem školství! Ale jsou zde i videa s tipy pro učitele a ty nejsou vůbec špatné!
Příklad: Co dělat, když žáci ruší hodinu reproduktorem
Líný učitel: Nejsem úplně učitel angličtiny, ale když se Štěkánka dostane k poznatkům z angličtiny, je to vcelku zajímavé a pro žáky určitě atraktivní.
Příklad: Hra o trůny – přízvuk severu a jihu / Anglina z netu
Hlas z Učitelů+: Takže jsem se nemýlila, že byznys plán. Teď jsem se teprve naštvala. Jaký rozdíl proti lidem, co tady nezištně poskytují své nápady, výukové programy atd. No fuj, zneužívat situace pro kšeft.
Líný učitel: Kdo chce psa bít, hůl si najde. Byznys plán? Videa nejsou placená a hlavně nejsou povinná. Lidé „co nezištně poskytují nápady“ – to je přece také Štěkánka. I ona poskytuje své myšlenky a nápady zdarma. Je na Instagramu, Youtube, Facebooku a především TikToku, píše blog a všechny tyhle materály jsou zdarma. To, že má zisky například za svou sledovanost, je jedině proto, že se o něco přičinila. Je snad lepší jako učitel držkovat, že máme přidáno o jedno 1% méně, nebo se snažit spojit svou profesi se svými zájmy a koníčky? A jestliže to nese zisk – paráda! Věta „zneužívat situace pro kšeft“ je přesně ten typ vět od frustované kolegyně, které vám den po dni otravují život ve sborovně tak, že ji pak třeba raději opustíte. Jak ostatně i Štěkánka popisuje, třeba v textu: Proč jsem odešla ze školství aneb drsná zpráva ze zákulisí
Hlas z Učitelů+: „Je tam spousta tvrzení, která nejsou ničím podložena, nenašel jsem žádný zdroj na nějaké studie/metastudie, které by potvrzovaly výroky youtuberky“.
Líný učitel: Studií o bídné kvalitě našeho školství je tolik, že je můžete přehrabovat vidlemi. Kde by je měla Štěkánka používat? V tříminutovém videu na TikToku? Vtipné je, že ona v podstatě výzkumy používá a často mnohem platnější než akademické nesmysly, vycucané z prstu pro impaktovaný odborný časopis, který nikdo nečte. Štěkánka má interakci se žáky, dostává od nich reflexi ke svým videím a výsledky těchto „šetření“ jsou bohužel smutné. Například sama uvádí: „Nové tiktokové video s názvem „Ponižuje tě učitel?“ má za 10h po uploadu bezmála 150 000 shlédnutí, 28 000 lajků a 1250 komentářů, opět v drtivé většině souhlasných a upřímně, opět alarmujících“. Sociologie nás učí, že vzorek přes 1000 respondentů je tak maximálně reprezentativní, že už více být ani nemůže. Například Centrum pro výzkum veřejného mínění pracuje vždy právě s počtem jedné tisícovky respondentů, ať už zkoumá cokoliv. K čemu pak potřebujete „studie/metastudie“? To je směšné. A mimochodem, nejsou všechna videa negativní, mnohé vlastně propagují kvalitní výuku!
Příklad: Chyba je kámoš!
Hlas z Učitelů+: „Nejspíš se jedná pouze o subjektivní dojmy dané osoby, které jsou jistě v nějaké míře zkresleny.“
Líný učitel: Ano, takovou vlastnost má každý lidský názor. Každý člověčí názor je subjektivní, každý lidský názor je zkreslení vnímáním světa daným jednotlivcem. A Štěkánka si zaslouží pochvalu nejen za své otevřené, „subjektivní a zkeslené“ názory, ale za mě především za to, jak pracuje pro žáky. Bojuje za ně, nechce je nechat trpět, vytváří v nich aktivní sebeobranu proti poškozujícímu jednání těch nejhorších učitelů, vede je k vědomí, o čem vzdělávání je. Dokonce jim poskytuje i poradenství, které dává smysl a může velmi pomoci.
Příklad: RYCHLOTEST: Dělá můj učitel svou práci špatně?
Líný učitel: Mimochodem, ty mimoňské citáty učitelů jsou z FB skupiny Učitelé+, kde se objevily – ovšem v menšině – i podporující komentáře. Dovolím si za všechny citovat kolegu Jiřího J. Punčocháře: „Fascinují mě docela ty komentáře tady. Většina tu akorát tak řeší tu slečnu a kritizuje formu, jakou to podává. To, kolik učitelů na žáky nevybíravě řve nebo je ponižuje, ale vlastně téměř nikdo nekomentuje. 😃 A pokud té slečně píšou tisíce dětí, tak si to buď vymyslely, nebo se to v nějaké míře děje. A určitě je dobře, když si z toho videa děti vezmou, že mají být víc sebevědomé a například vulgárním projevům učitele se mají postavit.“ Přesně tak!
Štěkánka sama se v diskuzi vyjádřila ke kritizujícím učitelům takto (zkracuji): „Pokud byste po rozkliknutí mého kanálu zběsile neutíkali k videu „Učitelé neumí anglicky“, jak potrefené husy (vaši aktivitu samozřejmě přesně vidím v analýze kanálu) všimli byste si mého posledního videa, které je hned nahoře, má největší ikonu a jmenuje se „Řve na tebe učitelka je hitem Tiktoku“. V tomto videu rozebírám moji zkušenost ze sociální sítě dětí TikTok, kam jsem minulý týden umístila pár videí s úmyslem pomoci těm, kterých se ve školství z nějakého důvodu nikdo nezastává. Jedná se zejména o oběti šikany ze strany učitelů (systematické řvaní a ponižování). Bohužel se ukázalo, že se s těmito videi ztotožňují statisíce dětí. Soukromých zpráv mi přišlo několik tisíc, chodí dnem i nocí a ve 100% jsou to souhlasné, podporující, či popisující svůj vlastní příběh, který zažili nebo stále zažívají. Nepřetržitě již druhým týdnem. Dozvídám se otřesné věci“.
Hlas z Učitelů+: „Ještě o ní uslyšíme“.
Líný učitel: Já doufám, že ano! A díky.