Mazancová a Plaga: na komedii příliš smutné

Mazancová a Plaga: na komedii příliš smutné

Tak jsem v Událostech viděl povídání (těžko to nazvat diskuzí nebo dokonce nějakým soubojem argumentů) ministra školství Roberta Plagy a „šéfky“ (ano, tak byla nazvána) Učitelské platformy Petry Mazancové.  Vše skvěle moderovala Světlana Witowská

Beseda začala otázkou, jakou známku by si od Petry Plaga zasloužil. Sice vtipně a správně podotkla, že by raději hodnotila „formativně“, ale místo nějaké bystřejší analýzy jen kritizovala komunikaci mezi ministerstvem a řediteli a učiteli. Ten bordel, který máme v živé paměti včetně pozdních a stupidních pokynů (nikdo nesmí do přírody!) tedy Petra nijak nevyužila ke grilování ministra, takže už od prvních minut bylo jasné, že to bude pro něj pohodička a Petra ho bude šetřit, jak jen bude moci.

Naštěstí byl ještě připojen zástupce studentů (který vedl petici za udělení maturity bez zkoušení), který jasně argumentoval, že podmínky pro maturanty byly ztížené, možnosti pro online výuku měli studenti velmi rozdílné a výsledky maturity nebudou oproti ostatním ročníkům férové. Na tento fakt ovšem Mazancová pro mě zcela nepochopitelně pravila, že vše bylo v pořádku, protože se to „studenti dozvěděli včas“.  Jeden o koze, druhý o voze. Student jasně řekl, že podmínky nebyly rovné a férové a Petra na to: dozvěděli jste se to včas. A pak se rozplývala, že měla tolik a tolik konzultací…. Haló! Opravdu si myslí, že takhle maturanty učil každý učitel? To by bylo naivní a hloupé. Stejně jako je naivní a hloupé, když si předsedkyně učitelské organizace vymiňuje, že bude mluvit „jen o svých podmínkách, jak to měla ona“. Tak od čeho tam vedle Plagy sedí? Nikoho nezastupuje?

Celá ta záležitost s časem nedává smysl. Otázka ze studia: „Neměli studenti víc času na učení než kdy jindy?“ Ale přece nejde o čas, ale o výuku! To bychom mohli příště nechat studenty doma celý rok, když je čas takový klíčový prvek a o nic jiného nejde. Bylo trapné, jak chudáka studenta dostali do defenzívy a nakonec začali nasazovat psí hlavu všem podobným studentů, že jsou nejspíše lenoši, co se nechtěli učit. Naštěstí student se nedal a připomněl všem, že studenti přišli také o hodně praktické přípravy. To se asi konzultacemi nedá nahradit, že, Petro? Petra (na rozdíl od Plagy) přiznala, že to mohl být „trochu“ problém. Trochu… Ale klídek, protože prý školy „byly kreativní“. A to zase vzala kde? V diskuzích s deseti učiteli na Facebooku?

Světlana Witowská pak správně připomenula, že protože Slováci maturity zrušili, slovenští maturanti měli obrovskou výhodu proti našim při přijímačkách na vysoké školy. Kdo byl v Brně na univerzitě, a Slováků je hodně nejen tam, tak ví, že tohle může být pro studijní dráhu maturantů fatální problém. Ale podle Plagy se na přijímačky na vysokou připravuje dva roky (kde tohle vzal?), takže pohoda.  Pak Plaga (jen deset minut po tom, co to bylo označeno za jeho největší slabinu!) začal vychvalovat sebe a „svůj tým“ za to, jak „neustále a nadstandardně komunikoval s terénem“— a já začal mít nutkavou chuť ty bláboly vypnout.

Je zajímavé, jak oba odmítli odpovědět na otázku, kdo to měl nejtěžší. Učitelé, žáci nebo rodiče? Prý „všichni stejně, každý jinak“. Ale zdravý rozum musí jasně odpovědět: nejtěžší to měli rodiče! Učitelé prostě jen dělali svou práci – učili. Žáci byli žáky. Někteří na prázdninách. Ale ten, kdo musel plnit mnoho rolí navíc, byli rodiče! Ti to jednoznačně měli nejhorší a je smutné a trapné, že od diskutujících tenhle kredit nedostali. Učitelé to měli „těžké“, museli se učit jeden nebo dva výukové programy… božínku. Ale rodiče, ti se kromě všech svých pracovních povinností, i včetně ochrany zdraví rodiny, museli ještě navíc stát domácími učiteli! Plnili tedy hned několik rolí, zatímco učitelé jen tu svou obvyklou – a to ještě často hodně piánko.

A opět tam zazněla ta věc, že rodiče „zintenzivnili přípravu“, takže prý kvůli tomu byly lepší výsledky přijímaček na víceletá gymnázia. Vida, na co máme CERMAT! Je to od toho, aby posílil ten nejhorší znak mizerného školství: čím lepší rodiče, tím větší školní úspěchy dětí!  Ale že by se žáci zlepšili kvůli tomu, že měli víc času? Pssst! Neříkejte to Cermatu! Na téhle úrovni analýzy tam ještě nejsou.

I ten neuvěřitelný podraz na žáky, tedy jeden pokus na přijímačky, se pokusil Plaga obhájit, ale Petra se probudila a řekla, že byla a je proti. To byly vůbec silné chvíle Petry: vrátila do hry přijímačky, zpochybnila jejich smysluplnost, poukázala na placenou přípravu a když se přidala Witowská a zatlačila  na Plagu, tak řekl, že se to změní. Jenomže pak se ukázalo, že nezmění samotný akt jednotných přijímaček a státnic, jenom „obsahy“.  To je ale zbabělé… A víte, kdy k těm změnám dojde? Příští rok to nebude, protože je to třeba „validizovat“. Můžu se tedy zeptat, co teda v Cermatu budou celý rok dělat? Kopat se do zadku? Nejspíše.

Další otázka Světlany se týkala omezení víceletých gymnázií, které chce Plaga rozjet. Konečně! Ale tady si Petra Mazancová vstřelila vlastní gól a úplně podělala dobrý obraz, který si v druhé části už už tvořila. Odmítá jakékoliv omezení VG. Prý je třeba „zlepšit kvalitu ZŠ“. A to je prý „ušlechtilá myšlenka“, kterou by prý jako učitelka „ráda naplnila“. Pak prý budou děti na ZŠ „spokojené“ a na VG „odcházet nebudou“. Málem mi ukápla slza, ale jak ji chce Petra Mazancová naplnit, když učí na víceletém gymnáziu? Inu, asi o tom bude jen takto žvatlat na podobných besedách. Hlavně, aby se to nedotklo toho jejího gymplíčku! Přitom právě podobné víceleté gymply (jako ten její) v podobných prdýlkách (jako jsou její Litoměřice), se na tom zoufalém stavu nejvíce podepisují. Když si vezme svou jednu třídu primánů nějaký gympl v Plzni, není to stejné, jako když si například právě v Litoměřicích místní VG ukradne z každé základky každoročně deset nejlepších žáků! Přiznám se, že na poslední tři minuty jsem po tomhle myšlenkovém a mravním debaklu už nekoukal. Jestli si tam vyměňovala Mazancová s Plagou čestné uznání, nevím. Bylo mi za Petru trapně a stydno. Je viditelné, že Petra jako učitelka VG kope za sebe a ne za naše školství. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. To je ostatně problém celého elitářského vedení Učitelské platformy – všichni vidí jen do délky svého kabinetu, maximálně sborovny svých vymazlených středních školiček. Blablabla, frontálka je fajn, naši studenti jsou skvělí, nikoho nesmíme nahněvat, napíšeme mail ministrovi o mediální výchově. Jediný normální muž z praxe s rozumnými názory, ředitel Jirásko, je tam příliš často jen na ozdobu.

Takže mám sdělení pro Petru i ostatní, co mají tak „ušlechtilé myšlenky“, jako že zachováme největší pijavice našeho školství – víceletá gymnázia – v nezměněné podobě. Bez těch žáků, co masivně opouštějí základní školy směrem k VG, k žádnému zlepšení nedojde! My potřebujeme ty nejlepší žáky, celých deset procent populace, právě v těch základních školách, které z nich úspěšné žáky udělaly! Jedině to je dobrý základ pro zlepšení. S nimi je pak lehčí zkvalitnit výuku a pak z toho bude oboustranný prospěch. Ne aby šli tam, kde z nich frontální výukou udělají šprty a z mnoha z nich neúspěšné žáky! A poté pokrytecky házet štafetu základkám a lhát si do kapsy, že tam je to třeba řešit – to je nehodné inteligentních lidí. Ano, základky mají problémy s kvalitou výuky, úplně stejně jako gymnázia, kde to rozhodně není žádná sláva, ale naše školství má hlavně problémy systémové a ten největší jsou víceletá gymnázia. Kdo to popírá, ten je zkrátka hloupý nebo na víceletém gymnáziu učí. Nebo obojí.

Tags: , , , ,