Dnes mi dovolte být trochu osobnější než obvykle. Na Slovensku jsem se při víkendovém školení v Komenského institutu setkal s jednou skvělou paní ředitelkou a mimo jiné jsme diskutoval i o žákovi, kterému budu říkat Robin. (Mimochodem, takhle jsem se měl jmenovat já sám, ale za minulého režimu nepovolovali „zdrobněliny“. takže to nakonec skončilo u Roberta.) Vyprávění paní ředitelky mě zaujalo a nebojím…
Více
Komenského institut vybírá každý rok ty nejlepší učitele na základě jejich předložených projektů, aby je pak celý rok školil, inspiroval a síťoval je s jejich předchůdci a pak i nástupci. Jsou pak všichni součástí velké rodiny učitelů, kteří hýbají celým učitelským Slovenskem: realizují další školení, konference, webináře, píší a sdílejí dobrou praxi. Stanou se z nich pilíře dobré edukace. Možná by…
Více
Protože jsem nyní na Slovensku celkem často, zajímají mě samozřejmě radosti s strasti našich kolegů učitelů a ředitelů. Vyučování tam má stejné neduhy jako to naše – frontální výuka, testování a zkoušení u tabule, špatné známky ničí motivaci žáků, zkrátka moderně učící učitel je tam (podobně jako u nás) spíše vzácností. A také jako u nás: ředitelé jsou zavaleni byrokracií, politici falšují…
Více
Do jisté školy chodí žák „Pavel“, který míval v páté třídě občas problémy s tím, že se mu spolužáci posmívali (třeba kvůli jeho nadváze) a také s tím, že občas reagoval agresivně (zejména když byl provokován) . S obojím se ale výborně pracovalo a tak problémy obojího typu přestaly. Se třídou se realizovaly temabuildingové aktivity, pracovalo se v ní se zaměřením na…
Více
Možná jsem ministra školství trochu onehdy přechválil, neboť další jeho krok – revize RVP – se prozatím ukazuje jako rozporuplný. Už jeho nezbytnost je věcí diskutabilní. Tvrdím, že velká většina učitelů neumí s RVP (potažmo svými ŠVP) pracovat, neboť stejně jako svaté tele vzývají staré dobré osnovy, tedy učivo. A také tvrdím, že minimálně 80% ŠVP je…
Více