Po desítkách webinářů, které jsem vedl v posledních měsících, jsem si řekl, že by bylo zajímavé vyměnit si role. Přihlásil jsem se tedy na webinář o dramatické výchově – jako účastník. To je téma, které mě zajímá a které je důležitou součástí didaktiky. Kdysi jsem na pedagogické fakultě učil předmět dramatická výchova a řekl jsem si, že bych mohl…
Více
Asi není tajemstvím, že patřím k velkým kritikům přípravy budoucích učitelů. Například můj dvoudílný cyklus „Proč se peďáky nezlepší„, který některé neduhy pojmenoval, vznikl v roce 2017 a dodnes je bohužel aktuální. Jsem rád, že mi jeden student učitelství poslal svůj pohled na svou přípravu, který ukazuje jisté zlepšení a o který se chci podělit. Z důvodů, typických pro české školství,…
Více
Na začátku byla korepsondence s jednou kolegyní, která mimo jiné napsala: „Dodáváte mi víru, že třeba moje vnoučata zažijí školu, která bude k dětem přívětivější. Mám tři syny školou povinné, z toho dva „potížisty“.“ Já jsem ji odpověděl: „Potížisté jsou ti, co světu dávají (kromě potíží) také často i něco nového. To šprtky nedokážou.“ Tato naše výměna názorů vedla k diskuzi,…
Více
Vánoční čas si žádá vánoční blog. Tentokrát se bude týkat vánočních dárků pro učitele. Některé zahraniční články se týkají vhodnosti dárků, totiž tomu, zda je vůbec etické učiteli nějaké dárky dávat. Jako nejvhodnější řešení přicházejí s tím, že nejlepší jsou společné, celou třídou vymyšlené dárky. Tady myšlenky na nějaké podplácení nepřipadnou vůbec do úvahy. Ale protože…
Více
Na stránkách Katedry geografie Pedagogické fakulty MU se objevila – jak sami píší – „perfektní pomůcka pro hodnocení žákovských prezentací. Alias další nástroj formativního hodnocení“. Rád bych ukázal, že není ani zdaleka perfektní a jak vypadá opravdové formativní hodnocení. Autorka Magdalena Čechová vytvořila nějaký základ a jak sama katedra správně uvádí: „Dobré je, že každý učitel si…
Více