Ani v minulém roce Líný učitel nezahálel. V průměru jsem realizoval zhruba 15 seminářů měsíčně (mimo letních prázdnin), převážně ve sborovnách. Pokud počítáte, že v průměru je to 25 učitelů na sborovnu (někdy se ale počet učitelů blížil nebo překonal i padesátku), je to skoro čtyři tisíce proškolených učitelů. Tohle číslo je jistě překonáno, pokud připočítám webináře, které dělám…
Více
Napsal mi kolega, velmi nadějný Líný fyzikář: „V červenci jsi mi poskytl bezplatnou online konzultaci s tím, že cena za tvůj čas bude můj čas strávený nad tím, že ti napíšu, jak jsem byl úspěšný na startu mé učitelské kariéry, kterou jsem se rozhodl pojmout v duchu tvé filozofie. Během půl roku v roli asistenta pedagoga jsem měl…
Více
České školství má neuvěřitelnou schopnost dobré myšlenky pokřivit a dobrou praxi zprznit, prostě Kocourkov. Například z tréninkových místností, které umožňují individuální přístup k žákům, vyrobila jedna brněnské škola „záchytku“, regulérní zadržovací místnost pro děti. Tři záchytky = ředitelská důtka. Podobných příkladů máme celou řadu. Nyní se situace opakuje s tzv. podporou pozitivního chování (PBIS). Celá věc vypadá teoreticky celkem…
Více
Představte si, že přijdete jako pedagog na školu, například do ZŠ Nové Město nad Cidlinou. Vidíte, jaká výuka tam probíhá. I přes malé počty dětí ve třídě (10-21) jde u většiny učitelů o hodiny pouze frontální, bez fantazie, bez pozitivní motivace – prostě jen otravná nuda a trápení. Individuální přístup a skupinová práce jsou tu naprosto neznámé pojmy a hodnocení jen…
Více
Skoro se můžete vsadit, že když čtete nějaké výplody Zuzany Růžičkové, najdete v nich kupu hloupostí. Jindy zase hromadu klišé vydává za kdejakou moudrost. Nedávno se věnovala domácím úkolům a snažila se interpretovat zjištění PISA z kapitolky jim věnované. Je to už její druhý text o úkolech a nepřekvapí, že se jich jako správná konzerva ohnivě zastává. Růžičková: „Podle mne…
Více