Blog

Přiručka pro učitele ke „skandální“ učebnici dějepisu: rozbor didaktika aneb frontálka není badatelská výuka!

Po rozboru samotné učebnice „Soudobé dějiny, badatelská učebnice dějepisu pro 9. ročník ZŠ a VG“ se nyní budu věnovat „Soudobé dějiny pro 9. ročník ZŠ a VG, přiručka učitele badatelského dějepisu“. V předchozí diskuzi totiž ukázali autoři minimum sebereflexe, nikde žádnou chybu neudělali, učebnice získala cenu, je skvělá. Takže určitě nebude od věci vysvětlit lépe, co to znamená kvalitní didaktika.…
Více

„Skandální“ učebnice dějepisu: rozbor didaktika aneb Huba není Masaryk!

Žádné učebnici se v médiích nedostalo tolik pozornosti, jako té s názvem „Soudobé dějiny, badatelská učebnice dějepisu pro 9. ročník ZŠ a VG“. Ta se stala katalyzátorem odborných i osobních sporů a získala si pozornost, kterou si ani nezaslouží. Kolem této učebnice se rozhořela bitva, které mnozí historici věnovali už několik textů, různě na sebe reagují a vyčítají si všelijaké věci. Dokonce…
Více

Učitelé přišli o své hlavní právo, ale koho to vůbec zajímá?

Původně jsem nechtěl o prázdninách psát blog, ale nedávné vyjádření Učitelké platformy mě nazdvihlo z mého prázdninového lehátka na Bahamách. Takový alibismus! O co jde? O ten vynechaný paragraf v zákoně o pedagogických pracovnících. Jakmile tenhle paragraf zmizel, hned dostali ředitelé škol pokyn od ministerstva: „Ruší se právo pedagogických pracovníků na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami…
Více

Jak se ničí dobrý učitel v Sokolově, finále: Mission Impossible

Poslední blog tohoto školního roku věnuji Taťáně Pohořalové a dávám mu jméno, jaké sama žertem onehdy navrhla. Tato statečná žena pevných zásad a skvělá učitelka odmítla zavedenou praxi na ZŠ Sokolov, Rokycanova 258, kdy jsou romské děti diskriminovány a od první třídy decimovány špatnými známkami a trvalým neúspěchem. Snažila se je učit kvalitně, nic více, ale také nic…
Více

Češtináři a ty jejich zpropadené testy. Jak na to jít didakticky správně?

Testy jsou jedna z věcí, které mnozí učitelé neumějí vytvářet. Bohužel v učebnicích různých nakladatelství jsou testy stejně nevhodné a hloupé jako ty, co vznikají na koleně. Objevují se v nich neuvěřitelné blbosti, které jen podtrhují výukovou mizérii na našich školách. Testům jsem se věnoval jak ve své poslední knize (Líný učitel: vše o školním hodnocení), tak i v několika dalších textech…
Více