Mně nikdo nemusí vykládat, že i na učňáku jsou mnozí výborní učitelé nebo mistři odborného výcviku, kteří dělají skvěle svou práci. Vědí, že jejich žáci se přišli naučit řemeslo a i když to často nejsou právě jedničkáři, jednají s nimi férově a pedagogicky správně. Intuice, cit a empatie jim říká, co dělat a často mnohem lépe, než leckterým absolventům peďáku. Jenže jsou…
Více
Jak se ukazuje, mnohé – zejména starší učitelky a učitelé – se nenaučili a nikdy nenaučí pracovat s dětmi s ADHD. Je to pro ně zbytečný pojem, asi také proto, že vznikl jako diagnostická kategorie až v 80. letech 20. století. Takže se pak tito pedagogové chovají v tom hloupém stylu „za nás to nebylo a jak jsme se kvalitně učili“! Podle přísloví „starého…
Více
Univerzitě Karlova je jedna z vysokých škol, které snad mohu považovat za „své“, dělal jsem tu doktorát a potkal při tom několik skvělých lidí. To, co o škole tu a tam proniká do médií, mě ale hrdostí zrovna nenaplňuje. Třeba ty odměny… Nejprve citace z médií: „Rektorka největší české univerzity Milena Králíčková si loni ke svému platu 175 tisíc měsíčně přilepšila…
Více
To, že jsou základní školy v područí místních zastupitelstev, nese velmi negativní důsledky. O škole rozhodují laikové, kteří velmi často upřednostňují jiné zájmy, než kvalitní vzdělávání dětí svých voličů. Příkladem z mnohých je podvodnice Helena Patáková, kterou její spolustraníci ze zastupitelstva dosadili na místo ředitelky ZŠ Formanská, Praha 11 – Újezd u Průhonic, přestože nesplnila podmínky výběrového řízení. Ze…
Více
Tak Národní pedagogický institut oproti všem svým slibům udělal v revizi RVP matematiku pro základní školy o hodně obtížnější, když do ní přidal středoškolské učivo. Navíc takové, které žádný praktický smysl nedává a už nyní je jasné, že to matematice na popularitě u žáků nepřidá. To, co se vymýšlejí v Praze v kancelářích, aniž by po celé roky viděli živého žáka, ale někdo…
Více