ZŠ Nové Město nad Cidlinou a pedagogická bída again: vysvětlení jednoduchého, ale častého jevu

ZŠ Nové Město nad Cidlinou a pedagogická bída again: vysvětlení jednoduchého, ale častého jevu

Když jsem zveřejnil to hrozné a nepřípustné hodnocení v sešitech, které je dílem učitelky Kateřiny Horákové ze ZŠ Nové Město nad Cidlinou, ukázalo se v diskuzi několik rodičů, kteří mají děti v této třídě a tvrdili, že tato učitelka je výborná, skvěle děti připravuje a podobně. Jde ale o naprosto typický jev, který se týká velkého množství škol a který tu (doufám, že srozumitelně) objasním. Čtenář mého FB dokonce poněkud popleteně napsal, že „nesouhlasné komentáře od lidí, kteří jsou s danou školou a třídou blíže spojeni a vnesli pochybnosti ohledně pravdivosti článku„. Mýlí se, protože nikdo nemůže zpochybnit sešity plné pětek. Jediné, co ony nesouhlasné komentáře znamenají, je to, jak je u nás nekvalitní výuka zažraná do obecného vědomí.

Všechny nesouhlasné komentáře jsou ostatně stále v diskuzi, protože je mým zvykem je tam nechávat. Smazal jsem ovšem ty, co mě osočovaly, nadávaly a vyhrožovaly – což je také mým zvykem 🙂 Každý si  může ty slušné nesouhlasící názory přečíst, já je v tomto textu zkrátím, aby byla jasná podstata. „Rodič v diskuzi“ je souhrnné označení pro několik osob. Hořkosladkým vtipem je to, že mnohdy tyhle rodičovské obrany vlastně potvrzují ten neblahý stav, který jsem popisoval – jen si toho nejsou tito rodiče vědomi.

Rodič v diskuzi: Dobrý den, má dcera má tuto paní učitelku a nikdy jsem neslyšela, že by si na ní dcera ztěžovala. Ráda chodí do školy a nevidím na ni žádnou újmu ani neříká, že by do školy nerada chodila. Dále mám dceru už na druhém stupni v Chlumci nad Cidlinou a zde si děti z Nového Městě nemůžou vynachválit, jak jsou připraveny. Též měla tuto paní učitelku ve třetí třídě a čtvrtou s pátou měli ředitelkou Pacakovou.

Líný učitel: V tomto textu se objevují první potvrzení toho, co jsem psal. Škola v Novém Městě nad Cidlinou je známá drilem a nároky, které ne všechny děti úspěšně zvládnou. Cílem není podporující klima, ale tvrdá příprava na druhý stupeň v Chlumci. To je mantra, která protkává celé učení na prvním stupni. Nevytváří se rodinná atmosféra malé školičky, je to výkonový přijímač na Chlumec. Samozřejmě, že jsou v něm děti, které nemají „újmu“. O ty ale vůbec nejde! Kvalitní učitel a kvalitní škola se stará právě o ty nejméně obdařené, které by neměl trestat špatnými známkami za to, že nedostačují zbytečně a nevhodně přehnaným nárokům. V českém školství nejsou výkonové standardy, ale v této škole ano – excelovat v Chlumci! Každý si dovede představit, jaký tlak a stres to může vyvolat u dětí, které potřebují pomalejší tempo. Napsal mi jeden rodič: „Děti byly vystavené velkému tlaku a tvrdému drilu. A to z toho důvodu, aby přišly dostatečně připravené na druhy stupeň do školy v Chlumci nad Cidlinou„.

Rodič v diskuzi: Nechápu, proč v tom (rodiče) toho malého človíčka nechají takhle plácat a nepomohou mu. Pokud by měl dysleksii, ADHD nebo něco jiného paní učitelka by zvolila speciální přístup (vlastní zkušenost).

Líný učitel: První věta je špatný a hloupý vtip. Tato maminka se zastává učitelky, která žákovi sází pětku za pětkou a píše, proč ho v tom rodiče nechávají plácat? To je až trapné. Protože plácat ho v tom nechává jedině učitelka Horáková. A ta udělala přesně to, co podobné mizerné učitelky: snaží se přenést vinu na rodiče a podobně manipuluje i s ostatními rodiči. Základní myšlenka této manipulace je hrozná a antipedagogická: pokud dítě prospívá, je to samozřejmě také zásluha rodičů, protože ho poctivě připravují, učí se s ním a starají se, aby paní učitelka byla spokojená. A pokud dítě neprospívá, tak to jeho rodiče nedělají a je s nimi něco špatně. Na tohle samozřejmě většina rodičů slyší, protože oni jsou ti dobří. Rodiče těch pětkařů jsou v menšině a nemají často ani potřebné poznatky nebo vzdělání, aby si uvědomili, jak obludná je tohle lež. Je to elitářství v nejhorším slova smyslu, podporované učitelkou, na které však rodiče lehce přistoupí. Může se pak lehce stát, že zatímco je dítě ve třídě šikanováno a poškozováno učitelkou, jeho rodiče zažívají vlastně totéž – a to i ze strany ostatních rodičů!

Druhá věta je lživá. Učitelka Horáková je přímo proslulá tím, že na dispozice dětí nebere ohledy, pokud to nemá černé na bílém z poradny. A i potom to není žádná sláva. Její diagnostické dovednosti jsou omezené, v podstatě nulové. To, že některé věci poradna zjišťuje až od nějakého stáří dítěte prostě znamená, že minimálně do té doby bude dostávat pětky. A že na něj budou kladeny stejné nároky, jako na ty nejlepší, bez ohledu na jeho dispozice. Je to „spravedlivé“! Papír je papír!

Rodič v diskuzi: Najdou se i rodiče, kteří se rádi schovávají za různé rádoby diagnózy, než aby se svým dětem také trochu věnovali a případně jim pomohli nebo je naopak usměrnili.

Líný učitel: Další variace na ono „je to vina rodičů“. Zcela jistě mohou i za ty poruchy učení, že? Kdyby s dětmi dělali domácí úkoly pořádně, žádné poruchy by nebyly. Za nás taky nebyly a kolik se toho všichni naučili! Tyhle stupidní názory jsou v podstatě diskriminační. Existuje velké množství rodičů, kteří se svými dětmi „s rádoby diagnózami“ velmi poctivě a obětavě pracují, ale co je jim to platné, když jejich dítě potká nějakou takovou Horákovou? Každá dítě, nejen s poruchami učení apod. má své meze, dispozice – a učitel by je měl respektovat! Rodič chce pro své dítě to nejlepší a rád by mu zajistil to nejlepší vzdělávání. Učitel, který mu posílá už od první třídy pětkami zprávu a tím ho klame o potenciálu jeho vlastního dítěte, zaslouží výpověď na hodinu. Mnoho dětí s poruchami učení a jinými „diagnózami“ jsem potkal při svém působení na vysoké škole, kde úspěšně studovali. Jak by to bylo možné, kdyby už od první třídy dostávaly pětky a tím je učitelka neustále usvědčovala z neschopnosti?

Rodič v diskuzi: Pokud jde o známkovaní, tak z naší strany nevidím žádný problém. Je to spravedlivé hodnocení. Jiný rodič v diskuzi: Za více jak 8 chyb v každém diktátu dítě asi jedničku nedostane. Jiný rodič v diskuzi: Rozhodně známkování neslouží jako nějaký trest za zlobení. Je to nepřikrášlené objektivní hodnocení výkonu. Žádný konflikt jsme nikdy nemuseli řešit. Když přijde horší známka (a že jich taky máme kompletní škálu), je zasloužená. 

Líný učitel: Učitelka Horáková (stejně jako celá ta škola) je přímo ztělesnění přísloví „starého psa novým kousků nenaučíš“. I když fyzické stáří u mnohých učitelů NENÍ rovno zastaralému myšlení, zde to platí na 100%. Horáková a její kolegyně nejsou schopny pochopit, natož akceptovat podporující nebo formativní hodnocení. V jejich hlavách by to „nebylo spravedlivé“. A stejnou písničku zpívají i rodiče. Ani nevědí, jak má kvalitní hodnocení vypadat, netuší, co je špatně na tom dávat pětky – dokonce na prvním stupni. Žádná pětka není „zasloužená“, ale přesně naopak – každá ukazuje chyby učitele. Že učitel nemá trestat chyby a žáci mají dostávat zpětnou vazbu, že spravedlnost spočívá v individuálním přístupu k žákům – to je pro tuhle pedagogickou díru úplně cizí svět.

Učitelka ze stejné školy, ve které Horáková učí, napsala v diskuzi: „Téměř v každé škole (i životě) se vyskytují nejen problémy, ale i lidičky (děti, učitelé, rodiče…), kteří si prostě „energeticky“ nesedí. Stačí k tomu mnohdy hodně málo – např. jiný úhel pohledu na věc.“ Tak pro ni mám stručnou zprávu: učitel není ve škole proto, aby si neseděl s dítětem nebo rodičem kvůli nějaké energii a vymlouval se na to. Je tam od toho, aby realizoval kvalitní vzdělávání pro VŠECHNY děti. To se s pětkami, sázenými v tak obrovském množství, prostě a jednoduše vylučuje. Nejde navíc o nějaký „jeden sešit“, ale vždy o několik žáků ve třídě, které takto Horáková častuje. 

Kateřina Horáková na své bývalé škole řvala na děti tak, že byla slyšet z přízemí až do prvního patra. S věkem ji pravděpodobně už opustily síly na podobné energeticky náročné činnosti, ale její chování k méně obdařeným dětem se v podstatě nemění. Jenomže v této škole je to norma, proto sem zapadla mezi své. Samozřejmě to myslí dobře, ale v její pedagogicky pokřivené mysli to „dobře“ znamená poškozování některých žáků. Ano, může dělat užitečné věci ve škole, pořádat akce pro děti – ale je například důležité u někoho, kdo kope do psů, že včas platí nájem a vynáší odpadky? Vždycky se ji budou zastávat rodiče těch úspěšných, zatímco rodiče těch méně úspěšných jsou manipulováni k tomu, že je to jejich chyba, musí se více učit a často v podstatě jejich dítě kopíruje jejich vlastní školní neúspěchy. Takže je to v pořádku? Ne, není. Primárním úkolem učitelky na prvním stupni, zejména pak v první třídě, je ukázat dítěti, jak je učení ve škole zajímavé a zábavné. Jak tomu pomohou série čtyřek a pětek, které trestají to, že dítě neodpovídá požadavkům učitelky na bezchybnost? Takoví lidé, jako Kateřina Horáková, do školy nepatří. Tato škola a tato učitelka je  – a toho jsem si vědom – prostě jen jedna ze stovek stejných škol a tisíce podobných učitelek a učitelů. Ale podívejte se do středních škol – a tentokrát tím opravdu nemyslím gymnázia –  jaké má tento přístup výsledky. Je potřeba to vyjádřit jednoznačně: ty ke vzdělání demotivované děti ani jejich s tím už smíření rodiče nemohou za to, že mizerní učitelé už od první třídy vyrábějí neúspěšné žáky.      

Předchozí text o škole:

ZŠ Nové Město nad Cidlinou: další vzdělávací bída… a zápis je už příští čtvrtek

 

 

 

Tags: , , ,