Zase ta matematika: jak se učí na ZŠ Dolní Slivno?

Zase ta matematika: jak se učí na ZŠ Dolní Slivno?

Tak Národní pedagogický institut oproti všem svým slibům udělal v revizi RVP matematiku pro základní školy o hodně obtížnější, když do ní přidal středoškolské učivo. Navíc takové, které žádný praktický smysl nedává a už nyní je jasné, že to matematice na popularitě u žáků nepřidá. To, co se vymýšlejí v Praze v kancelářích, aniž by po celé roky viděli živého žáka, ale někdo pak musí reálně učit. Třeba i v Dolním Slivně, což je obec nedaleko Benátek nad Jizerou. Bohužel, už vícekrát jsem psal o učitelích matematiky, kteří dělají žákům ve třídě peklo na Zemi. Víme, že je mnoho učitelů matematiky kvalitních, víme, že dokáží tento obor dětem dobře předat. Ale mezi ně určitě nepatří Ing. Jaroslava Tahalová právě ze Základní školy a mateřská školy Dolní Slivno. Každý, kdo čte mé blogy pravidelně, dobře ví, že mám respekt ke každému dobrému učiteli, ať už má za sebou pedagogickou fakultu nebo ne. Nevadí mi ani, když takový učitel dělá chyby, pokud mu nechybí respekt k žákům a snaha jim pomoci. Všechno to hrozné, co předvádí J. Tahalová ve škole, nemá žádnou souvislost s tím, že nemá pedagogické vzdělání, ale s tím, že je neempatická a na děti zlá. To souvisí s intelektem a mravními hodnotami. Pokud existuje místo, kde by neměli být zlí a zakomplexovaní lidé, tak je to na první místě škola.

Takové svědectví o výuce J. Tahalové podává rodič: „Nedivím se, že děti nesnášejí školu a hlavně matematiku. Mě doma dítě brečí, že jim učitelka řekla, že když jsou blbý a nechápou to, ať si to doma procvičí za domácí úkol.

Líný učitel: To je samozřejmě ilustrace mizerného učitele. Rodiče nejsou od toho, aby za učitele dělali jeho práci. Nejsou tu od toho, aby s dítětem něco procvičovali – zvláště když to žák nechápe – a učitel to milostivě ve škole zkontroloval. Když se podívám na úkol od J. Tahalové, vidím přesně to, proč by takový učitel neměl děti učit, protože kazí dětem vztah nejen k matematice, ale ke vzdělávání obecně. Dávat žákům nepřiměřeně těžké úkoly a pak jim nadávat, že jsou „blbý“? Věřím onomu VŠ vzdělanému tatínkovi, že on sám příklady počítal 3,5 hodiny. Jak dlouho by to pak měl učit své dítě? Do rána? A proč vlastně? Příklady nijak neodpovídají školnímu vzdělávacímu programu – ani typem, ani obtížností. Může mi někdo vysvětlit nějaké použití výpočtu, kdy rozdělím číslo 6 a 1/3 v poměru 3/5 : 2/3 ??? A pak se mnozí učitelé matematiky diví, že žáci při počítání skřípou zubama? Možná, že kdyby místo úkolování rodičů přemýšleli o příkladech, které v tomto světě – a ne v nějakém pomateném vesmíru – dávají smysl, udělali by lépe.

Z vyprávění rodičů vyplývá, že J. Tahalová opakovaně a často dětem říká, že jsou blbý a pitomý„,  že „neudělají nikam přijímačky„, že „z nich nic nebude“ a že „jsou úplně neschopný a pomalý„. Když dětem nabízí doučování, tak „ty pomalý a neschopný“ na tom doučování nechce a odmítá je. Proč je tak ponižuje? Jak to, že s tím nikdo nic nedělá? 

Jaroslava Tahalová měla ohledně svého chování k dětem sezení v ředitelně, byly na ní stížnosti, dokonce i Česká školní inspekce je ve své zprávě velmi kritická, ale J. Tahalová dál ponižuje děti. Já hlavně nechápu, proč tohle dovolí ostatní učitelé v této škole? Inspekce napsala o učitelkách na prvním stupni: „Společným znakem výuky na prvním stupni ZŠ bylo respektující a přátelské prostředí. Byla patrná vzájemná důvěra a empatický přístup k žákům. Všichni pedagogové projevovali zájem o vzdělávání žáků a jejich individuální pokrok. Žáci se na učitele obraceli s důvěrou, ochotně komunikovali…“ atd. atd. Samá chvála. Znám mnoho podobných učitelek, které skvěle učí a hlavně mají své žáky rádi. Takový vztah přetrvá celé roky. Jak je možné, že nyní tyto děti pláčou, jsou psychicky týrány a ve škole se za ně nikdo nepostaví? Když tyto děti odešly z prvního stupně, najednou ona důvěra a empatický přístup přestal? Už nemáme rádi děti, které jsme předali na druhý stupeň? Nikdo nepomůže zoufalým rodičům? Proč tyto učitelky prvního stupně nepřijdou za vedením a neřeknou: buď půjde Tahalová nebo my všechny?

O výuce matematiky na druhém stupni uvádí ta samá zpráva ČŠI (z roku 2024) toto: „Ve sledované výuce matematiky žáci procvičovali slovní vyjádření výrazů. Práce ve dvojicích však nebyla vzhledem k jejich úrovni vědomostí vhodně zvolena, žáci si až na výjimky nevěděli s řešením rady. Svou práci většinou nestihli dokončit. I když vyučující zaznamenala nedostatky, činnost nezměnila.“ Přišla inspekce, učitelka honem předváděla alespoň práci ve dvojicích, ale chyba lávky – žáci úkoly nezvládli. Jak by také mohli? Mají matematiku spojenou se strachem a stresem.

I u J. Tahalové platí další věci, které jsou časté u podobně k dětem nepřátelských, mstivých a zakomplexovaných osob: kromě urážek a negativních komentářů také neustále padají čtyřky a pětky. Jakmile si na Tahalovou přišla stěžovat maminka jedné žákyně, okamžitě si na dítě zasedla o to víc. Když nějaký žák zvedne ruku a poprosí o vysvětlení, Tahalová řekne: „to už máš umět“. Divíte se tomu, že zděšený rodič slyší své dítě, že k vánocům nechce žádné dárky, jen ať už na nic nemá Tahalovou?

Milí rodiče, mám pro vás jednu radu: pokud nechcete, aby vaše děti pohořely u přijímaček a aby měly z matematiky hrůzu a komplexy, jednejte společně! Aktiv rodičů jako skupina má velkou sílu, ať už vám další učitelé pomohou nebo ne. Zveřejňoval jsem tu případ studentky, která byla na střední škole terčem šikany učitelky matematiky celé tři roky. Odnášel to nejen její prospěch (měla čtyřky a bojovala s propadnutím), ale i její zdraví. Na poslední, maturitní ročník přestoupila na jinou školu. A víte, co za jeden rok dokázala jiná učitelka? Naše studentka nejen že zlepšila prospěch z tohoto předmětu z propadání až k jedničkám, ale z matematiky úspěšně maturovala a nyní studuje na vysoké škole, kde je matematika jedním z hlavních předmětů. Osoba učitele je klíčová a pokud děti dostane do spárů nekompetentní pedagog a nekvalitní, pokřivený člověk, musíme se ozvat. A jednat!

 

Tags: , ,