Radek Sárközi si hraje na didaktika jako když Cvach operuje

Radek Sárközi si hraje na didaktika jako když Cvach operuje

Malé prázdninové čtení 🙂 Nedávno jsem zveřejnil jednu stránku z připravované knihy „Líný učitel: vše o školním hodnocení„. Na FB stránce Líného učitele měla tahle ukázka 413 sdílení za dva dny, což ukazuje velký zájem. Díky za něj. Dostala se i k „prezidentovi“ banánové falešné komory Radkovi Sárközimu. Dal ji na FB té legrační pedagogické komory. Jenomže mu tam učitelé začali psát „toto je fajn postoj“, „rozhodně lepsi než jen suchý diktát“ a podobně, takže se Radek Sárközi musel zapojit a odkrýt své didaktické nitro. Což je ovšem pohled do duté výplně, kde se ukazuje totální nekompetentnost. Podívejte se, co má v hlavě člověk, který si svévolně přisvojuje právo mluvit „za učitele“, ačkoliv učitelem není už desítky let. Je to ovšem osoba, která na dotaz na kvalitu výuky v českého školství odpověděla: „Vybaveny technikou jsou školy, moderní. Využívá se internet„. A takový člověk se nyní dal do analýzy didaktické práce s diktátem, což si zaslouží pozornost, protože Radek se do podobných věcí zásadně nepouští. Napsal:

Radek Sárközi: Já preferuji řemeslníky, kteří chyby nedělají. Platit druhého řemeslníka, který opraví chyby po tom prvním, se poněkud prodraží…

Líný učitel: Na tuhle pitomost jen přepíšu názor kolegyně z diskuze. Petra Nimui Zmeškalová: „I ten řemeslník, který po vyučení nedělá chyby, je v průběhu výuky dělal…jedná se tedy o zcela jiný případ“. Radek si plete kozu s vozem. Viditelně preferuje žáky, kteří „chyby nedělají“. Já zase ty, kteří chyby dělají, protože právě chybami se člověk učí nejlépe. Samozřejmě netrestanými špatnou známkou, ale správně hodnocenými se zpětnou vazbou.

Radek Sárközi: Ale snad mu to v průběhu výuky zkontroluje učitel, nikoliv spolužák, který je na stejné nebo horší úrovni dovedností…

Líný učitel: Spolužák to kontroluje učitelem řízenou aktivitou právě proto, aby se jeho dovednosti zvětšily. To už Radku nerozumíš fakt ničemu? Radek vůbec nepochopil, že celá aktivita NENÍ o diktátu, ale o učení se práci s chybami.

Radek Sárközi: Já mám zkušenost, že tam spíš spolužák opraví jako chybu něco, co bylo správně.

Líný učitel: Kdybys nekecal, Radku. Jakou ty máš „zkušenost“? Vždyť jsi učil před desítkou let jeden jediný školní rok. A jak jsi to ty děti učil, že ti opravovaly správné věci? Radku, zamysli se. Nedělaly ti ty děti naschvály, protože jsi jako učitel stál za prd?

Když kolegyně učitelka napsala: „Musí to vysokoškolský vzdělaným lidem z oboru psát úplně polopatě? Já myslím, že ne“. Radek Sárközi odpověděl: „Učitelům to nemusí psát vůbec. Ti to dělají dávno.

Líný učitel: Tak Radku, jak to je? Je to, co jsem napsal, nesmysl nebo to učitelé dělají dávno? 🙂

Radek Sárközi: Tak, jak to popisuje Čapek, je to neefektivní.

Líný učitel: Vzájemné učení, práce s chybou, třídění chyb a nalézání cesty ke zlepšení je „neefektivní“? To by mě zajímalo, co je podle Radkovy hlavinky efektivní. 

Radek Sárközi: No, protože to sám nikdy nevyzkoušel.

Líný učitel: Radku, učil jsem dvacečtyřikrát víc školních roků, než ty. Navíc první rok každého učitele – tedy ten tvůj – je zpravidla nejhorší. Ty už ani nevíš, jak vypadají děti ve třídě. Sedíš roky ve svém kutlochu a trolluješ diskuze. To je vše. 

Radek Sárközi: Čtení po sobě určitě smysl má. Ale o tom Čapek nepíše.

Líný učitel: Opět za sebe nechám odpovědět Petru: „Ale jistěže píše. Nebo si myslíte že žáka nenechá po sobě přečíst diktát, než ho pošle korekturovi-sousedovi? Věřím, že ta vzájemná kontrola navíc motivuje právě I k tomu být sám peclivejsi. Ale hlavně se tady v tom případě žáci nebudou bát chyb, protože budou vědět, že se dozví pro příště, co bylo špatně, v klidu a míru (stres jak známo učení brání). Budou pak mít i méně obav z diktátu na výkon. Budou si jistější (chybami se člověk učí! ) a budou mít větší důvěru v učitele, získají několik kompetenci k učení a práci s chybou (najít, opravit, ujasnit si její druh a pochopit, jak k chybě došlo, celkem 2x dojde k práci s danou chybou, kdežto u klasicky oprávněného diktátu s ní žák nepracuje ani jednou…)“. Přesně tak!

Kolegyně v diskuzi napsala: „A já bych jim nechala si ty diktáty vyměnit a společně bychom celý diktát prošli….“ a na to Radek Sárközi: Ano, to už zní jako efektivnější metoda.

Líný učitel: Radkovi to zní „efektivněji“, trubači, trubte fanfáru. Proti verzi, kdy žák chyby najde, vypíše, opraví, určí jejich druhy a navrhne sám, na co se zaměřit, což ani nejde jinak, než velmi soustředěným pročítáním, Radkovi přijde efektivnější ta varianta, když si žáci „diktát vymění a projdou„. Stupido.   

Radek Sárközi: Pochybuji, že to někdy učil… Spíš různě tahá rozumy z různých zdrojů. A pak je formou tiché pošty posílá dál. Tedy bez pochopení podstaty…

Líný učitel: Nedovedu vysvětlit, proč Radek považuje napsání knihy za „posílání tiché pošty“. To je jako bavit se s hotentotem 🙂 Vůbec nechápete, co se mu honí v hlavě. Ale zarazilo mě, že to, co jsem vymyslel, je „z různých zdrojů“. Ok, jakmile Radek objeví jeden zdroj, ze kterého jsem vytahal tuto tabulku, věnuji na charitu podle jeho výběru desetinásobek částky, kterou škube ty své hloupé ovečky ve falešné Pedagogické komoře, tedy 10 x 1.111 Kč. Ale charitou myslím třeba ty, kteří se o něco starají. Ne ty, kteří se starají jen o svou kapsu jako ty, Radku.

Radek Sárközi: Holčička s LMP opraví diktát dysgrafikovi a naopak.

Líný učitel: Jen takový pedagogický neumětel, jako je Sárközi, neví, že dysgrafici diktáty nepíší. Ten jeho rok češtináře ve škole teda musel vypadat! To, jak pomotaný je Radkův pohled na vzdělávání, ukázala další perla. 

Na otázku „kdo je opravdový odborník? Máme nějaká kritéria?“ odpovídá Radek Sárközi: Didaktik na VŠ s odbornou publikační činností.

Líný učitel: Myslím, že každý, kdo prošel VŠ přípravou, potkal hned několik didaktiků s odbornou publikační činností, kteří neviděli živého žáka ve třídě nikdy a na svých přednáškách jen dokola přednášeli zbytečnosti a úplné hlouposti. O reálné didaktice nevěděli nic, nějak podobně jako Radek. 

Na námitku v diskuzi, že „publikační činnost rozhodně není záruka kvality. To je zlé kritérium“ odpovídá Radek Sárközi: Oponentní řízení, než článek vyjde v odborném časopise, je zárukou kvality. Takto funguje opravdová věda.

Líný učitel: Právě tímto se opět ukazuje, jak totálně mimo realitu Sárközi je. Úplně ignoruje tzv. „kafemlejnek“, dlouhá léta trvající praxi, kdy čeští akademici přímo obchodovali s články v odborných časopisech, platili za jejich publikování a naopak blokovali texty konkurečních univerzit. Odborné časopisy byly a jsou nástroje pro zisk „vědeckých bodů“ a místem prosazování zájmů jednotlivých fakult a univerzit. Stohy blábolů, vydávané v takových časopisech a sbornících, v našem prostředí učitelé z praxe naprosto ignorují. Ne proto, že by byly odborné, natož kvalitní – ale naopak. Jsou v drtivé většině zbytečné, formální, odtažité a slouží jen jako žetony v akademických kariérách. Ano, jistě někde „funguje opravdová věda“, ale rozhodně ne v české pedagogice. Ta je parodií na opravdovou vědu. Přesně jak to Radkovi napsal Petr Václav Michna: Tady se musím ohradit – tento Váš pohled je daleko od skutečnosti. Tohle prostě nefunguje a je to všeobecně známo, didaktiku nevyjímaje„. 

Radek Sárközi: Mně Čapek nejvíc připomíná obchodníka s deštěm. / Tedy šamana… Ovšem falešného.

Líný učitel: Je to opravdu hotentot. (Hezký paradox je, že i podle té Radkovy popletené definice nejsem šaman, ale „odborník“. Za sedmnáct let na univerzitě jsem nějaké texty v odborném časopise s oponentním řízením také měl 🙂 Ale víme, jaký mají podobné texty užitek a kdo je čte… žádný a nikdo.)  

Radek Sárközi: To je pěkná charakteristika aktivistů „duha a jednorožci“.

Líný učitel: Jeden z důvodů, proč na falešnou pedagogickou komoru hezky sedí označení učitelská SPD, není jen špatně skrývaný rasismus a xenofobie některých členů, ale třeba i právě ten odpor k neziskovkám, aktivním lidem nebo různý dobrovolným organizacím. Ti přece rozvracejí to bahýnko, kde se zaprděným učitelským konzervám nejlépe hibernuje.

Radek Sárközi: My jsme si v lavici opravovali mezi sebou diktáty už před 30 lety. Bohužel jsem seděl vedle dysortografika… 🙂

Líný učitel: Je jasné, že chudák dysortografik to měl mnohem horší. Bohužel seděl vedle Sárköziho.    

Radek Sárközi: To je smutné, že jste to našla až u Čapka. Dělá se to ve školách běžně desítky let… / Nikoliv, celá ta tabulka od Čapka je mimo realitu.

Líný učitel: Tak jak to vlastně je? To, co popisuji, se dělá „běžně desítky let“ nebo je to „mimo realitu“?  

Tohle je ukázka toho, co za člověka má ve vedení Falešná pedagogická komora. Není už mnoho let učitelem, vlastně by měl být ze svého vlastního sranda spolku vyloučen, protože nesplňuje podmínku členství. Navíc učení nerozumí a vůbec nechápe, co se ve vzdělání děje. Radek Sárközi zastává ty nejzozdilejší a nejhloupější didaktické názory, pokud vůbec věci porozumí. Možná je to zástupce učitelů, ale toho nejhoršího typu. A proč se tolikrát proti svému zvyku zapojl do diskuze? Protože ani vlastní členové jeho FB skupiny nechápali, co jim jejich prezident vlastně říká a z jaké pozice věc kritizuje. Radku, do didaktiky se fakt nepouštěj, protože je to pak trapná blamáž. Lépe když budeš volat „peníze, peníze“, v tom máš lepší trénink.  

 

Tags: ,