Projektory: Učitelé „plus“ – ale mnozí spíše pedagogika mínus!

Projektory: Učitelé „plus“ – ale mnozí spíše pedagogika mínus!

Tak se nám zase někteří členové „virtuální sborovny“, tedy skupiny Učitelé+, kapánek znemožnili. Boss Učitelské platformy Petra Mazancová tvrdí, že skupina „tvoří záchrannou síť pro všechny učitele“. Já zase tvrdím, že si lže do kapsy. Jestliže se někdy někdo v té „síti“ zachránil, jindy je naopak síť děravá nebo omotá učitele hloupostmi. Vypadá to, že čím víc učitelů je pohromadě, tím hloupější nápady se zrodí. Prostě sborovna. Vše začala tato poznámka kolegy: „Studenti vypínají projektor pomocí mobilních telefonů. Některé mobilní telefony disponují IR diodou a za pomoci vhodné aplikace mohou ovládat projektor. Na tuto možnost přišli i naši studenti a během hodiny si „hrají“ s projektorem, např. ho vypínají apod. Učitelé mi pak hlásí, že se tam samovolně vypíná projektor, nebo se tam samo zobrazuje menu atd. Jak takovému stavu předcházet? Sice mohu na projektoru zakázat dálkové ovládání, ale pak to ani učitel nezapne a zapínat to ručně nelze, protože máme vysoké stropy. Někteří učitelé už to znají zvládnou domluvit třídě, ale někteří netuší vo co go a nechají se oblbnout, že to dělá samo.“

Jaké řešení vymýšleli učitelské hlavičky? Například napsal jistý učitel: „Vypl se projektor? No tak asi to bude mínus pro žáky, budu tedy pracovat bez projektoru, což asi bude pro žáky náročnější, když nebudou mít vizuální oporu. Prostě následek„. Vítejte v české škole! Učitel vykládá a má „vizuální oporu“. Co to je? No, přece většinou ty hloupé odrážky, různé definice, data – zkrátka vše, co si musí žák středověkým způsobem zapsat do sešitu. Aby se to doma naučil! U takových učitelů se přece nepracuje ve třídě, ale jedině doma. Jak u blbých na dvorku. Přesně tak, jak to popsal další pedagogický zoufalec: „Projektor bohužel nefunguje takže si pište…. na konci zkontroluji sešity.“ Žáci si ale stejně řeknou: je to snad nějaký rozdíl proti obvyklé hodině? Sedí jako tupci a píšou.

Jiný učitel podotýká: „Ale je taky možný, že bych prostě suše popsal, co k podobnému chování říká školní řád a pěkně poprosil, ať si nedělají školní docházku horší„. Nu, školní řád, to je hotový evergreen, učiteli vždy po ruce, aby mohl spustit represe. Jak napsala další učitelka: „Jedna věta ve školním řádu: Studenti mají bez souhlasu vyučujícího zakázáno manipulovat s audiovizuální technikou“. Vyřešeno! A co si dát do školního řádu: žáci budou poslouchat učitele na slovo, jako správní roboti? Mnoho učitelů by pak mělo po starostech, všechny problémy vyřešeny. Některé navrhovaná řešení jsou legrační: „Když zjistím, že to žáci umí, zeptat se jich, co kromě vypínání tato funkce nabizí. Tím zjistím, co mě příp.čeká a kdo mi ochotně bude vyprávět, toho zaměstnám vypínáním a zapínáním na pokyn„. Přesně po tom žáci dozajista prahnou, aby mohli učiteli zapínat projektor 🙂 Připomíná mi to staré příručky: když vás někdo zlobí, ať maže tabuli. Samozřejmě lepší než výhrůžky školním řadem, ale přesto…

Samozřejmě se objevilo i tradiční „zakázat mobilní telefony“, ale jsou tu i větší „experti“. Třeba tato „učitelka“: „Navrhuju starou, brutální, nepedagogickou, určitě nesprávnou, ale velmi účinnou metodu – jakmile někdo vypne projektor, přepadovka písemka. Za pár písemek to přejde i toho největšího vtipálka„. A stejná „odbornice“ hned horuje dále: „Můžu vám citovat psychologa, který říká, že kolektivní vina je někdy dobrá metoda při práci s kolektivem. Ale toto je jen taková malá kolektivní vinička a stačí tou písemkou pohrozit, eventuálně ji neopravit„. Vyhrožovat žákům, to je strategie pokřiveného charakteru. Kolektivní tresty jsou zoufalství a ukázka bezradnosti a nekompetentnosti učitele. A malá poznámka – podobné pitomosti o „kolektivní viničce“ se podobají blábolům, které pomateným pedagogům radí a podobné hlouposti různě trousí M. Veselá. Takže malá oprava: ona není žádný psycholog, ale pedagogický bachař. A jiná kolegyně si hned přisadí: „Takže ten způsob s písemkou se mi zdá rychlý a efektivní a věřím, že by ho učitel nasadil až kdyby se situace opakovala na způsob „opakovaný vtip přestává být vtipný“. Už jsme se tomu zasmáli a od příště, jak to někdo udělá, píšem písemku všichni...“ Prý, že jsme se tomu zasmáli. Není to vrchol pokrytectví? Nejdřív se tomu zasmát a následně to trestat? Ale abych byl spravedlivý, některým učitelům v diskuzi se to už zdálo moc, takže například jedna kolegyně napsala: „Docela hnusná pomsta pro někoho, kdo monitor nevypíná a nemá ve třídě vliv…“ Ale máme tu opět naši kolegyni – pedagogické monstrum: „Ale prosím vás, to není pomsta, to je příčina a následek. Nejde promítat, napíše se písemka. Písemka se stejně psát bude a ohlášená být nemusí. A kdo umí, nemusí se přece bát.“ Svatá prostoto! Jasně, nejde promítat, nejde učit! Tihle „učitelé“ jsou velkou ostudou naší profese. A bohužel nebyla sama. Jiný výtečník píše: „Neohlášená písemka je vhodné řešení, kolektivní vina je v pořádku, neb třída má fungovat jako tým a tým je tak „slabý, hloupý, nesociální, nekamarádský…“ jako je jeho nejslabší kus...“ Takhle si máme představovat „tým“? Jako stádo ovcí, co ohnou kolektivně hřbet před represí? „Kamarádské“ je nutit k třídu k šikaně jednotlivce nebo je vést k donášení učiteli – ze strachu z kolektivního trestu? To snad ne! A to, že se z písemky dělá trest, je také antipedagogika jako vyšitá. Mám úplně stejný pocit, který popsal J. Jirásko: „Ufff, když tady pročítám ty příspěvky o písemce – přepadovce jako aktu pomsty učitele studentům a kolik to má lajků, tak se mně svírá žaludek„.

Nenapadlo nikoho, že příčina a důsledek je úplně někde jinde? Je to totiž tak, že příčina: mizerná frontální výuka – ve své nejhorší podobě – tedy promítání prezentace, vede k důsledku: studenti nepracují, baví se na učitelův účet a tento způsob výuky sabotují!

To já mám jiné rady pro učitele, ale ty problém zaručeně vyřeší: 1) Zadávejte žákům takové úkoly, které je budou zajímat a bavit. Nebudou mít potřebu cokoliv vypínat. Vlastně nebudou chtít dělat cokoliv jiného, než pracovat. 2) Nepoužívejte projektor. Nepoužívejte frontálku. Nevykládejte, ani s prezentací, ani bez ní. 3) Upozaďte své ego. Nejste to vy, kteří máte žákům říkat, jak co bylo a je. Oni se mají učit tyhle poznatky získávat a ověřovat. 4) A ti z vás, co mají na prezentacích také nějakou „zábavu“, třeba Kahoot nebo zadávání skupinové práce: nemyslíte, že v posledních měsících bylo v životě žáků všech možných monitorů až dost? Neumíte to jinak a lépe? A to říkám jako pravověrný nerd. Nebojte, i bez vašeho trvalého ozařování žáků projektory jejich IT gramotnost neklesne. Ta spočívá v něčem úplně jiném a tohleto promítání je její pravý opak! Důsledek a příčina, kolegové – ale ne falešné, ty správné!        

  

   

 

Tags: , , ,