O Štěkánce a učitelích
Na Letní škole Líného učitele se setkávají pozoruhodní učitelé ve velmi pestrém balení. Jsou tu učitelé prvního stupně, druhého stupně, středokoláci, učitelé domškoláků, ředitelé a zástupci ředitele, učitelé alternativních i svobodných škol, studenti učitelství. Některé tváře jsou známé i ze sociálního prostoru. Byl tu například Tomáš Blumenstein, zakladatel Světa vzdělávání, který je řadu let organizátorem konferencí pro učitele, seminářů o nadaných dětech i akcí pro nadané studenty. Každý účastník Letní školy přinese něco ze sebe, odborně i lidsky, co může obohatit ostatní. Letos byla účastnicí i Štěpánka, respektive Štěkánka. Štěpánka obohacuje štědře, to potvrdí každý, kdo se s ní setká. Všichni jsme ji poznali jako člověka s velkou empatií, učitelku s velkým potenciálem a také někoho, kdo se vůbec nebojí přiznat své pedagogické chyby. Její činnost jsem už popisoval v jednom svém blogu, a nyní se chci věnovat něčemu jinému. Práci Štěpánky oceňuji v mnoha ohledech, ale největší zásluhu má podle mého soudu v tom, že dělá žákům osvětu. Je v pořádku, když ti učitel něco zabaví? Jak poznáš dobrého učitele? Tím zároveň říkám, že její publikum je jinde, než ve sborovnách – i když i tam by mohli a měli naslouchat.
Jenomže ne každý učitel u nás je schopen sebereflexe. Na každý ocení užitečnou práci druhého. To, co mě zaujalo, je, jak negativně je Štěpánka u některých učitelů přijímána. Proč? To, co říká žákům má hlavu i patu a měli bychom jí spíše poděkovat, že dostává vzdělávání do diskuzních témat dětí namísto třeba konzumních trendů. Po zveřejnění dalšího článku o ní tu zase byl vichr názorů, kde se to opět projevilo. Máme tu dvě ilustrativní učitelské skupiny. Jedna se sdružuje kolem FB falešné pedagogické komory, taková malá učitelská SPD. Druhá je údajná „největší virtuální sborovna“ která se schází na FB, tady skupina Učitelé+. To je zase bublina některých učitelů, kteří se často rádi plácají po zádech, jak jsou skvělí a jak je české školství bezva. A já mám nyní pro vás malý test. Uveřejním deset výroků, které se objevily v diskuzi o Štěpánce a jejích videích, tedy těch, kterými oslovuje především školáky. Zkuste určit, co pochází z SPD a co z růžové bubliny.
1. Autorka je pravděpodobně kanalizační specialista.
2. Arogance kuřat, která poučují slepici a jsou přesvědčena, že sežrala Šalamounovu fusekli, která jim z nebes sestoupila před zobák. Takový svazácký přístup.
3. Možná utekla ze školství proto, že se už nechtěla zabývat pedagogikou, ale chtěla se stát pedagogickou aktivistkou
4. Ona neumí nic, jenom si to vymýšlí, možná si to o sobě myslí, že to umí – což je směšné.
5. Přesně taková broučice Pytlíkovice
6. Mele h***a smichany s pravdou a pocita si lajky. Byznysplan jak svin-citlive bych na jejim prikladu vysvetlila, ze se nam leckdy snazi podbizet pod maskou pochopeni a dusevniho souladu pekna zruda.
7. Je mi líto že je to vzorek inteligence mezi námi pedagogy
8. Je to pipina…potřebovala by nonverbální tlak.
9. Je to jen ubohý výkřik bezdětné, momentálně zjevně znuděné, vlivem moderní doby „jútubkem“ pohrkané slečny, co neví, jak jinak upoutat pozornost… nejlepší odpovědí na tohle bude – ať si pořídí vlastní děti a pak zkusí vyprávět.
10. Afektovaná karikatura.
Není vám také stydno z toho, že tyhle sviňárny píší učitelé? Žádný z těchto výroků (a je to jen výběr) nehodnotí argumenty nebo názory Štěpánky, ale útoky míří na její osobu. Zpochybňují její charakter, hodnoty, motivaci, inteligenci. Učitelé se tu projevují jak praví hejtři, kterým nejde o názory, ale o zesměšnění a pošpinění někoho, s kým nesouhlasí. Jak asi vypadá jejich práce s chybou dětí ve třídě? Jak u nich dopadne žák, který si s něčím dovolí nesouhlasit? Výsledek malého testu:
Falešná pedagogická komora čili učitelské SPD: 3 výroky
Růžová bublina čili Učitelé +: 7 výroků.
S trochou škodolibé radosti ale musím připomenout, že práce svými reakcemi tito učitelští hateři jen potvrzují Štěkánčina slova o sobě samých. Naštěstí ne všichni lynčují názory, které jsou sice kritické, ale pravdivé. Štěkánka má sympatie mnohých pedagogů. Kolegyně Nicola: „Vidite, a pro me je Stepanka jedna z osob, ktera me inspiruje (nikoli moje modla). Kdo chce, si z toho neco odnese, kdo nechce, nemusi. Nabizi odlisny pohled na pristup k zakum, ukazuje, jak neco lze delat jinak. Neprijde mi arogantni. Nerozumim, proc pisete, ze utekla ze skolstvi; ona odesla ze statni sfery a ted je na soukrome skole – uci dal. Mozna je aktivistka, ale kdyby nebyla jeji tvorba zalozena na smutnych zpravach deti a rodicu (jejich negativni zkusenosti ve skole) tak sledovana, tak by to bylo lepsi, tedy by evidentne nebyla tahle „osveta“ potreba“. Nebo: „Viděla jsem video -„Řve na tebe učitelka?“ je hitem TikToku- a musím říci, že se mi líbí. Je smutné, kolik dětí se vyjádřilo, jak na ně učitelé ječí, říkají, že z dětí nic nebude atp.“
A nejsem sám, kdo se podivuje té nevraživosti: „Souhlasím s ní. Škoda, že se tu řeší slečna a ne to podstatné, o čem mluví. Proč asi?“ „Možná protože se ozývají hlavně potrefené husy? Ale pšt, to je moc radikální názor“ Lépe bych to nenapsal! 🙂 Ale objevil se i tento dialog mezi dvěma učitelskými dámičkami: „Mě docela dostalo to, že byl s paní rozhovor v Řízení školy a mám dojem, že ji adoruje též Robert Čapek.“ „To mě přesně napadlo, že je to stejná krevní skupina.“ „I mě to napadlo. Ani bych se nedivila, kdyby už spolu sdíleli dvojdomek“.
Líný učitel: I vy dvě pavlačové drbny! Vy ale musíte být ve své sborovně populární. Ano, sdílím se Štěpánkou dvojdomek a také s mnohými dalšími. Jsme stejná krevní skupina! V tom ideovém dvojdomku (ve skutečnosti je to palác kvalitního vzdělávání) spolu s dalšími mnohými pedagogy bráníme žáky proti nekvalitní práci učitelů mnoha způsoby. A pojmenovat konkrétní neduhy našeho školství je jeden z nich. Pomoci žákům v osvětě, co je a co není kvalitní výuka je druhý ze způsobů. Můžete se klidně postavit na ty své popletené a nesnášenlivé kebule a drbat nás do omrzení, ale jinak už to nebude.