Novoroční učitelovo předsevzetí
Začíná nový školní rok a jako každý začátek nějakého nového roku je to příležitost k předsevzetím. Na svých cestách Tibetem jsem potkal mnicha jménem Takoyaki, který mi kromě učení bojového umění zvaného Chirashi-don také předal mnoho moudrosti. A jednou z nich byla tato: „Inu wo utsu ni wa, tsuneni jó ga arimasu“, tedy: „každý den je dobrý pro dobrá předsevzetí.“ Natožpak začátek školního roku, říkám si já!
A jaká předsevzetí by to mohla být? Čím by se mohl sám sobě zavázat třeba normální český učitel? Mohl by například k sobě promlouvat takto:
„Pamatuj si, že vzdělávání je radost. Nemůžeš učit bez pozitivní emoce svojí i svých žáků. Nikdy nedopusť, aby se žáci báli tebe, tvého předmětu, zkoušení nebo testů. A víš co? Raději ani testy nedávej, rozhodně ne takové, na které se žáci musí doma učit. Stejně jsou to pitomosti, které takto našprtané ani nemají cenu. Uč žáky tak, aby oni sami chtěli pracovat, experimentovat, tvořit. Těš se do školy a dej si záležet, aby se žáci těšili na tebe. Vymýšej si do výuky jen ty věci, které budou pro tvé žáky zajímavé a zábavné a zajímej se a bav se výukou i ty sám. Když bys náhodou v hodině mluvil déle než pět minut v kuse, okamžitě sklapni, protože mluvíš už moc dlouho. Jen minimum informací má pocházet od tebe, tak zkroť svoje ego a důležitost a nedělej, že jsi chytrý jak třímetrové lejno přes dálnici. Hodnoť žáky s optimismem a dobrou vůlí, nedávej jim špatné známky a pokaždé se je snaž pochválit za dobrou práci. Pokus se je dovést ke svobodě, odpovědnosti a autonomii. A snaž se, aby ses učil od nich. Taky je důležité, aby ses nenechal otrávit od jiných. Když své učitelské filozofii věříš, nedělej nic, co by stálo proti ní. Nejsi gejša páté kategorie, co se prodává každému hejhulovi, který na ni houkne. Ať je to ředitel, inspektor nebo ministr, posluchej jen své pedagogické srdce a učitelský rozum. Vzdělávání je záměrná činnost, mysli pedagogicky, tvoř didakticky, vzdělávej se a zlepšuj se. Pamatuj, jsi tu pro své žáky a nikdy ne naopak!“
Takový malý závazek na pár řádcích by posunul hodně učitelů a škol, co říkáte? A jak také říkal moudrý mnich Takoyaki: „Keisatsu wo yonde kudasai“ neboli: „Na změnu k dobrému není nikdy pozdě!“