Miroslav Krejčí versus Líný učitel: sázka o přijímačky I.

Miroslav Krejčí versus Líný učitel: sázka o přijímačky I.

Miroslav Krejčí je absolventem elektrotechnické fakulty Českého vysokého učení technického a působil v letech 2021 až 2022 na MŠMT jako informatik a v září 2022 jej ministr školství Balaš jmenoval do funkce ředitele CERMATu. V říjnu 2024 uvedl, že na funkci ředitele CERMATu k 1. listopadu téhož roku rezignuje, a to mimo jiné kvůli neshodám se zaměstnanci. Poté, co jsem si ho malinko namazal na chleba v televizní debatě o přijímačkách mi napsal mail, ze kterého se rozvinula zajímavá debata. Vybírám z ní části o přijímačkách a naší výzvě.

Miroslav Krejčí: Dobrý den pane Čapku, když říkáte, že cermatí testy jsou úplně špatně, co takhle udělat ukázkový test, jak to má být správně a předložit ho MŠMT? Pokud se ukáže, že to má smysl, pomůžu to protlačit.

Líný učitel:  Jen ve zkratce zmíním, že podle mého názoru by měly přijímačky vypadat tak, že by školy měly mít výběr, /řekněme/ ze tří možností.

Školy A by si dělaly přijímačky, podle svého typu školy, potřeb a možností. To by byly školy, které jsou specializované a často ani nepotřebují bůhvíjaké znalosti češtiny a matematiky.

Školy B by použily nějaký standardizovaný test a doplnily ho pohovorem nebo portfoliem, nebo hodnocením školy, známkami nebo slovním.

Školy C by pak přijímaly bez přijímaček, na základě svých kritérií, v zásadě na základě  hodnocení školy.

BEZ CERMATU. Takže jaký test po mě vlastně chcete? Test školy A bude specializovaný, test pro školy B nějaký standardní, bez chytáků a bez závodů v matematickém drilu. Vím, že Vás mail není myšlen vážně, protože chcete, aby dělal zadarmo něco, zač se u nás utrácejí stovky milionů. Kolik stojí každoroční přijímačky CERMATU? 130 nebo 150 milionů? Nebo ještě více? O maturitních testech ani nemluvě, tam je to 4x  – 5x více. A co za to máme? Každoroční chyby v zadání, nespravedlivý, stresující, diskriminační a hloupý způsob výběru, který se ukazuje jako zbytečný a směšný. (viz článek: „Obrovské rozdíly: V Praze se nikam nedostal žák se 78 body, v Duchcově stačilo na gymnázium 8 bodů“). Nu, vypadá to, že ani to hledání „kvality“ pomocí předražených přijímaček nefunguje. Vážený pane rado, nepotřebuji abyste tlačil někam můj test. Rád bych, abyste pochopil, že s CERMATovským pojetím přijímaček (které mimochodem odporuje RVP i Strategii 2030) se konzervuje nekvalita a nároky CERMAtu křiví naše školství.

Rád Vám pošlu harmonogram, jak se do několika let Cermatu bezbolestně zbavit. Víte kolik se ušetří? Stovky milionů. A ještě to posílí kvalitnější vzdělávání. S pozdravem Robert Čapek

Miroslav Krejčí:  Já neobhajuji existenci Cermatu, kdybych byl ministr, já bych ho zrušil, jen to bohužel nejde mávnutím kouzelného proutku a tu agendu místo něho bude muset někdo udělat. Kdo bude dělat ty standardizované testy? Ty se udělají samy? Pokud jste profesionál, za kterého se mediálně vydáváte, tak musíte být schopen postavit primární základ testu z matematiky, který může jít do pilotáží za 10-20 hodin práce, u češtiny 20-40, pokud byste si představoval nějaký jiný koncept, bude to něco mezi uvedenými hodnotami.

Nicméně půjdeme o krok dál, ať si jen nepíšeme spoustu zbytečného textu. Jestliže jste takový školský patriot, který není ochoten zadarmo několik dnů odpracovat pro dobro systému, tak Vám nabízím, že pokud uděláte test, který bude nezávislými odborníky označen za kvalitnější ve všech směrech, než testy Cermatu, tak Vám ze svého vyplatím 14ti denní mzdu ředitele Cermatu. Už ten test uděláte? Nebo kolik si představujete, že Vám má být zaplaceno, abyste veřejně ukázal, jak mají vypadat ty Vaše bezchybné, spravedlivé, nestresující, nediskriminační a chytré testy?

Líný učitel:  Když si člověk čte Vaše argumenty, tak to vypadá, že neexistuje jiná možnost než Cermat. Přitom mnoho států s mnohem lepším školstvím nic podobného nemá a ani my jsme podobný ústav neměli. V podstatě je to nová věc, které se neosvědčila a dělat, že to bez ní nejde, je poněkud prostoduché. Od prvních dnů je kolem CERMAtu neustálá kontroverze, pořád se něco řeší, nic nefunguje. Nevím, jestli si pamatujete ovlivňování hodnotitelů, neustálé mlžení se zadáním a řešením a v podstatě byl CERMAT k jakés takés transparentnosti donucen soudně.

Ředitelé z něho vylétávají jak holubi ze střechy, průser za průserem.  Nevím, co s lidmi, kteří nechápou základní věc: pokud RVP měla školám dát možnost se profilovat a ŠVP měly dát dětem a rodičům  pestrou nabídku, přijímačkový trychtýř CERMATu je sabotáží této myšlenky. Unifikuje, což je opak kvality školství. Nežijeme v totalitě, alespoň doufám. Hlavní klad, neustále omíláný – srovnávání škol, učitelů, kvality apod. a práce s daty o vzdělávání – se neděje a ani dít nemůže. CERMAT není schopen zajistit kontinuitu, skáče každoročně i obtížnost i zaměření, takže nejde ani porovnat ročníky mezi sebou (přestože to někteří hlupáci dělají) a samozřejmě, maturita také není žádná informace o kvalitě vzdělávání na školách, protože CERMAT očekávané výstupy RVP ignoruje. Je to stále totéž – výsledky přijímaček a maturity ukazují jen to, jak se žáci a učitelé připravili na obvyklé CERMATovské chytáky a jak se nadrilovali vyplňování a počítání ve stresu a časové nouzi. A to je smutné. Nehledě na to, že CERMAT ze všeho udělá zatraceně drahý špás.

Zdá se, že jste se jako veverka zasekl na odmítání všeho, co není CERMATovské. Jste si jistý, že Vás neplatí? Víte, že je MŠMT má řídit, ne jim dělat obhájce? Pokud napíšete, že můj systém je „víc nespravedlivý“ – a já píšu o pohovorech, práci s portfolii, slovním hodnocení škol, přijímačkách na míru – nabízí se otázka, jestli vůbec víte, o čem mluvíte. Nebo nechápete koncept slova spravedlnost. Jste jako učitelka staré školy – spravedlnost NENÍ v tom, že se měří všem stejně.  Spravedlnost ve vzdělání je toho přesným opakem – pracuje se s individuálním přístupem. To je spravedlivé!  Pokud kladete otazník na tím, koho současná podoba diskriminuje, tak už opravdu děláte hloupého. Do pytle, když tomu nerozumíte, tak ať Vás někdo naučí zacházet s AI. Tady je odpověď, kterou byste dostal, kdybyste to uměl: Mohl bys jednoduše vysvětlit – jako pro ministerského úředníka – jak a v čem je současná podoba přijímacích zkoušek diskriminační?

ChatGPT řekl: Samozřejmě, tady je stručné a srozumitelné vysvětlení:

Současná podoba přijímacích zkoušek je diskriminační z několika důvodů:

  1. Sociální a ekonomické rozdíly:
    • Žáci z rodin s nižšími příjmy nemají stejné možnosti přípravy na přijímačky jako jejich bohatší vrstevníci. Například si nemohou dovolit drahé přípravné kurzy nebo soukromé doučování, což může vést k nižší úspěšnosti u zkoušek.
  1. Nerovný přístup k kvalitnímu vzdělání:
    • Různé školy a regiony mají rozdílnou úroveň výuky a podpory, což znamená, že žáci z některých oblastí nebo škol mohou mít horší předpoklady k úspěchu u přijímacích zkoušek. To vytváří nerovnost mezi žáky, kteří vycházejí z různých prostředí.
  1. Nezohlednění individuálních potřeb:
    • Současné přijímací zkoušky neberou vždy v úvahu individuální potřeby studentů, například žáků se zdravotním postižením nebo specifickými poruchami učení. Ti mohou mít znevýhodnění při standardizovaných testech, což může vést k nižší šanci na úspěch, i když by v jiném formátu testu mohli uspět lépe.
  1. Zaměření na určité typy dovedností:
    • Většina přijímacích testů se zaměřuje na matematiku a češtinu, což není vždy odrazem skutečných schopností studentů, zejména těch, kteří mají talent nebo zájem v jiných oblastech. Tím se může omezit přístup k těmto školám pro talentované jedince, kteří nejsou silní v těchto konkrétních předmětech.
  1. Psychologický tlak:
    • Přijímací zkoušky, zejména ty, které mají rozhodující váhu, mohou způsobit velký stres a úzkost, což může negativně ovlivnit výkon některých studentů. Tento tlak může mít disproporční dopad na studenty z určitých sociálních skupin, například na ty, kteří jsou již zasaženi socioekonomickými problémy.

Z těchto důvodů je důležité zvážit změny v systému přijímacích zkoušek, které by zajistily rovnější a spravedlivější přístup pro všechny studenty, bez ohledu na jejich sociální a ekonomické pozadí.

Co se mé tvorby testu týká: jsem pro každou challenge, pokud má smysl. Chopím se tedy i této výzvy. Vypracuji přijímačkový test za odměnu, kterou nabízíte. Hodnotiteli ale nebudou nějací školometi z Cermatu ani školní byrokrati z MŠMT, ani od praxe odtržení akademici z univerzity. Budou to ti nejlepší z nejlepších: deset letošních finalistů Global Teacher Prize Czech Republic. Žádného z nich neznám a když jsem si je prohlédl, jsou tu zastoupení i učitelé češtiny i matiky, také gymnaziální učitel a podobně. Pestrá směsice skvělých pedagogů. Je jich deset, budeme mít deset bodů na rozdělení. Já nebo letošní test CERMAtu? Pokud bude remíza, beru to jako svou prohru.  

Souhlasíte? S pozdravem Robert Čapek

Tags: , , ,