Martin Roman, PORG a bílé tabulky
Martin Roman je exšéf ČEZu, dneska filantrop a předseda správní rady gymnázií PORG. V rozhovorech líčí své názory na vzdělávání a nešetří kritickými slovy. Potud v pořádku. Ale jako obvykle mě překvapilo, jak málo z didaktiky vědí ti, kdo o ní hovoří.
M. Roman říká: „Dneska typicky učitel položí otázku, přihlásí se 3 nejchytřejší žáci, on se jednoho z nich zeptá. Ten odpoví správně, učitel je spokojený a řekne: Výborně, můžeme jít dál. Ale to je strašně zkreslená zpětná vazba. Správná zpětná vazba je taková, že odpovídá v maximálním možném počtu celá třída. Můj oblíbený nástroj je bílá tabulka, která stojí 50 korun i s hadříkem. Každá škola si je může dovolit. Učitel položí otázku, děti odpoví na tabulku a ukážou ji všechny najednou. Tím jsou všechny zapojené. Když to není možné, položí se otázka, učitel počká 3 sekundy, to je strašně důležité, to jsou klíčové 3 sekundy, kdy děti vytahují z paměti informaci nebo znalost, v tom okamžiku se vytváří neuronové spoje, a potom náhodně řekne jméno studenta. Student musí odpovědět, to znamená, že do poslední chvilky se všechny děti na odpověď musí připravovat, protože vědí, že můžou odpovídat před celou třídou.“
A jak chcete prosadit, aby se bílé tabulky rozšířily i do dalších škol? „My jsme na PORGu od letošního roku zahájili vzdělávání pro učitele státních škol. Protože projekt PORG není o tom vytvořit jednu skvělou školu, na počátku byla moje motivace posunout celé české školství…“
Je oztázka, zda vůbec PORG je „skvělá škola“, o čemž mám nejen já pochybnosti. Ale metoda „bílé tabulky“ rozhodně není žádná didaktická první liga. Dokonce ani druhá liga.