Jak si ředitel Pavel Janus na Integrované střední škole technické a ekonomické Sokolov představuje potřeby školy? Jako ztělesnění Zdeňka Vrátila. Potřeby žáků ho ale nezajímají.

Nedávno jsem zveřejnil texty o výuce Zdeňka Vrátila na Integrované střední škole technické a ekonomické Sokolov. Dostal jsem ještě další informace a všechny mě naplňují smutkem a zároveň rozhořčením. Jak někdo podobný může učit? Možná jsem naivní, ale považuji učitelskou profesi za něco jiného než pracovat třeba jako klempíř nebo řezník. Máte na starost mladou generaci, kterou učíte nejen násobilku, ale i mnohem důležitější věci, které souvisí s hodnotovým žebříčkem. Například pokud bude učitel lhát a chovat se povýšeně, žáci pak mohou převzít modely jeho chování a budou také lhát a chovat se povýšeně ke slabším. Takže pokud někdo učí žáky řemeslo, přestává být klempířem, ale stává se pedagogem. Učí žáky nejen odbornost, ale i přístup k práci, odbornost spojenou se správnými postoji, zkrátka poctivé řemeslo. Učitelé na odborných školách tedy musí být nejen odborníky na svůj obor, ale i dobrými pedagogy a nebojím se to napsat – i dobrými lidmi.
Napsal mi zdroj o „výuce“ Zdeňka Vrátila: „Nějak mě a spolužákům výuka nevyhovovala. Často sedí na židli, ukazuje obrázky na interaktivní tabuli a když si chci někdo zapsat poznámku, tak zase přeskočí na jiný obrázek a už není co zapisovat. Často odbíhá od tématu tím, že se baví někdy o osobních věcech. Měl jsem vlastně propadnout v prváku, ale díky bohu jsem měl obrovské štěstí v tom, že začal náhodně kontrolovat sešit a sešit jsem měl nějak popsaný že tam něco mám a dostal jsem za to jedničku s velkou váhou. A díky té jedničce jsem postoupil do 2. ročníku jen, ale jen tak tak. Druhý rok jsme ho měli na předmět ,“elektrické měření“ a teorie byla s opět katastrofa. Výuka probíhala stejně, nově jsme s ním měli praxe na měření, a prý „že to máme znát už dávno“, ale přitom jsme to všechno viděli poprvé. Známky jsme se dozvěděli až na konci školního roku a bylo to fakt kolo štěstí, kdo projde a kdo propadne. Já propadl a opravky s panem Vrátilem byly velmi stresující. Teď ve třetím ročníku se toho pořád moc nezměnilo, pořád učí tak jak učí…,
Líný učitel: Výuka nejhoršího typu a hodnocení, které se podobá kolu štěstí, to je vrchol nekompetentnosti. Jsem opravdu zvědavý, jak dopadne šetření České školní inspekce. Stížnost za stížností se hrne na výuku Z. Vrátila, ale ředitel Pavel Janus nedělá nic. Dokonce mi napsal, že „pokud by Z. Vrátil neodpovídal potřebám školy, už by učitelem školy dávno nebyl“. Jakým potřebám? Protože potřebám být dobrým pedagogem nebo být dobrým řemeslníkem nebo být slušným člověkem určitě neodpovídá.
Další zdroj mi napsal toto: „Ředitel Janus si Vrátila natáhl do školy, když došlo k tomu slučování škol v karlovarském kraji a poslal ho k nám do Lokte aby nás „učil“ odborné předměty (v loketské průmyslové škole). V podstatě je to přes kopírák, co jste popisoval. Kvůli němu celá naše třída přestoupila na Informační technologie místo telekomunikace. Kvůli tomu na nás byl naštvaný a musel začít jezdit učit do Sokolova, protože na něj neměli u nás už místo. Když jsem se o něm bavil s bývalou paní ředitelkou, tak ta mi povídala, že ten pán tam chodil kvůli práci každý rok a vždycky ho odmítla. Řekla mi doslova: „Myslíte toho pána s obědem ve vousech a teplácích?“ Mám tu snímky, abyste měl představu. Neumí učit, stále přeskakoval s tématu na téma a plácal blbosti. Chudáci spolužáci z něj byli frustrovaní a neměli jsme tušení, jak bychom s ním mohli odmaturovat. Byl líný, přesně jak píšete. Uvedu příklad. Škola nám udělala laboratoře na odborné předměty, ale on tam nechtěl chodit, protože to bylo „moc daleko a moc schodů“. Zato ale dokázal každou přestávku chodit na cigáro dolů před budovu, a to mu nevadilo. Stále používal stejné hlášky jako: „Já mám hlad. Já bych spal. Chtělo by to gaučing.“ Taky nás opakovaně urážel, že všechno je učivo základní školy a nebo že jeho vnučka ví víc, než my. Známky nám dával těsně před uzavíráním v pololetí a těsně před koncem roku a vždycky se nás ptal, co bychom si dali za známku – jenže pak řekl, že nás stejně vyhodí ve čtvrťáku. Když generoval ty známky, tak třeba spolužákovi říkal, že podle něho je spíš čtyřkař, tak mu tam nasázel známky, aby mu to vyšlo průměrem na tu čtyřku. Na některé spolužáky si zasednul a úmyslně jim škodil. Ještě bych dodal, že ředitel Janus má asi pro podobné typy slabost, podobně i učitelé Látal a Honzák. Ti také nadávkami žákům nešetří a jejich kvality učení jsou podobné. Vypadá to, že Janus nabere každého, kdo má ruce a nohy. Čest výjimkám.“
Líný učitel: Vidíme to nejhorší líné lemplovství, jaké může existovat. Tahle osoba má předávat správnou pracovní morálku, hodnoty poctivého řemesla a čeho se žáci dočkají? Prý „Chtělo by to gaučing“. Kdyby to řekl mistr po celodenní namáhavé práci, asi bychom se zasmáli, ale Vrátil je líný jít po schodech do učebny a při výuce nezvedne ani zadek ze židle. Učně mají učit dobří a poctiví řemeslníci, ne lidské trosky, které by vlastní ruce neuživily. Co si od nich vezmou? A k tomu všemu neumětelství ještě tolik arogance a agrese vůči žákům. Máme tu člověka, kvůli kterému celé třídy mění obory, kvůli kterému už mnoho žáků skončilo ve škole a navíc vícekrát úplně vypadlo ze vzdělávání a kvůli kterému skončila jejich budoucnost u řemesla. Máme tu osobu, která jako jedovatá žába na prameni vytváří toxické prostředí všude, kam vkročí. Je jednoznačná vina ředitele Pavla Januse, že takového nemakačenka a pedagogického zoufalce pustí k dětem a ještě lhaním, mlžením a strkáním hlavy do písku předstírá, že žádné problémy neexistují.
Předešlé texty:
Jak učí Zdeněk Vrátil na Integrované střední škole technické a ekonomické Sokolov?
Takhle učí Zdeněk Vrátil na Integrované střední škole technické a ekonomické Sokolov!