Gymnázium Čakovice I. – Vítejte v malém „rodinném“ vzdělávacím peklíčku

Gymnázium Čakovice I. – Vítejte v malém „rodinném“ vzdělávacím peklíčku

Je vždy matoucí, když vidíte, že se gymnázia označují za „elitní“ – já nikdy nevím proč. Určitě ne proto, že by tam byla elitní výuka nebo elitní učitelé. Snad je to proto, že tam jsou elitní žáci, tedy ta nejlepší část žákovské populace. Škoda, že je pak čeká „gymnaziální výuka“. Gymnázium Čakovice je pražské čtyřleté a šestileté gymnázium, které sídlí v pražských Čakovicích. Sama škola se považuje za „malé gymnázium s rodinnou atmosférou“. Podívejme nyní, jak tuhle rodinnou atmosféru hodnotí insider, tedy sám žák gymnázia.

Gymnazista: „Cítím se ve škole opravdu mizerně, zejména proto, jak se tu někteří učitelé chovají ke studentům. Například dnes to korunovali tím že vyhazovali od maturity – vyhodili všechny. Nejprve uvedu, že si myslím, že ředitelka školy není úplně špatná. Přišla z venku a vypadá jako hodně manažerský typ, takže lidskost jde trochu stranou. Problém je v tom, že největší vliv ve škole mají lidé, kteří neumějí učit a znají a prosazují jen výklad. Jedna učitelka biologie způsobuje žákům úzkost a strach, je přehnaně přísná . Zná jen prezentace a právě ona je z těch, co vyhazují od maturity. Takových je ale víc. Celé je to korunováno tím, že právě tahle učitelka, které se všichni nejvíce bojí, je metodik prevence. Prevence na této škole se rovná strach. Učitel mluví a žák poslouchá, píše si a pak se to naučí – kdo zlobí, toho pošlou za metodikem prevence a to je opravdu nehezký zážitek. Třída, ve které tato učitelka učí, je jako třída duchů. Když se píše z biologie, každý se jen učí biologii, nic jiného. Bez ohledu na to, jaké je zaměření mých spolužáků a na jakou školu pak chtějí jít, biologie jakoby byla to hlavní, i když je pouze a jen o strachu. Mimochodem, tahle preventistka je sama skoro největším agresorem ve škole, je schopná rozkřičet se na studenty, že blbě zaklepali. To je pak o strach si jí o něco říct, i kdyby to někoho náhodou napadlo.

Výchovný poradce je chemikář, co také jede prakticky jen frontální výuku vyklad a ten má úplně nesmyslně vysoké požadavky. Jede osnovy z roku nula a obecně tohle platí pro většinu učitelů. Když si jeden učitel překvapivě dělal zpětnou vazbu, musel jsem ho pochválit už jen za to, že nás neponižuje jako ostatní učitelé. Když nám s námi dělal myšlenkovou mapu – poprvé jsem zažil něco takového – a pak nám za splněný úkol udělil jedničky, koukali jsme jako blázni. Nemohli jsme přijít na to, kde je ten fígl? Měli jsme dojem, že prostě musí přijít písemka, kde zase všichni budeme mít pětky. Někteří moji spolužáci mají psychické problémy, někdy i diagnostikované, ale ve škole to tají. Myšlenka, že by na to brali učitelé ohled, je prostě směšná, určitě by to použili proti nim. Při výuce nám učitelé nadávají úplně běžně. Učitelé také zesměšňují spolužáky z jiných etnik, chlubí se veřejně tím, kolik dali špatných známek, velmi nevhodně a hrubě mluví o studentech – i když někdy jen mezi sebou, slyšíme to také a víme o tom. Taká jsme slyšeli, jak učitelka angličtiny prohlašovala v jídelně, že nechá všechny ty, co nebudou mít úroveň angličtiny B2, propadnout. Prý „kvůli maturitě“ – maturita je ale úroveň B1…

Jak se tu jedná se studenty mohu ilustrovat na případu žákyně z jiné třídy. Hrozilo ji podmínečné vyloučení za to že opsala dvě strany z čtenářského deníku – bylo to prý plagiátorství. Sama učitelka češtiny podala návrh na vyloučení, nakonec dostala dvojku z chování. Maturity se pak hrozně bála – a taky jí to všechno spočítali a vyhodili ji. Třeba dnešní výsledek maturit mě úplně dostal –  vyhazovalo se z češtiny, biologie, chemie a fyziky. Vyletěli všichni. Všech osm studentů. Vím, proč neprošli z češtiny, učitelka je neměla ráda a nikdy se s tím netajila. Ale některé maturanty znám dobře, vím, jak se učí a jaké mají dlouhodobé výsledky a žádný z nich „pětkař“ není. Kdyby byli, jak by se mohli k maturitám dostat? Vypadá to, že mají učitelé spadeno na žáky ze čtyřletého studia a dávají jim to sežrat právě u maturity. Na víceleté gymnázium je velký převis, na čtyřleté ale mnohem menší. Někteří z učitelů dávají otevřeně najevo, že nechtějí učit čtyřleté, protože jsou hloupí a chtějí jen ty víceleté gymnazisty

Líný učitel: Česká školní inspekce byla na gymnáziu letos a v její zprávě se píše: „Účinnost vzdělávacího procesu v menší části hodin snižovaly dílčí metodické a didaktické nedostatky, např. převaha frontální výuky s nerovnoměrným zapojením žáků nebo méně efektivní využití časové organizace činností projevující se absencí závěrečného shrnutí či nedostatkem času pro prezentaci skupinové práce všemi zúčastněnými. Někteří učitelé dostatečně neuplatnili diferenciaci vzdělávacího obsahu, žáci tak neměli možnost si zvolit zadání odlišné kognitivní náročnosti podle individuálních vzdělávacích potřeb zadání. V části sledovaných hodin vyučující nevěnovali patřičnou pozornost zpětné vazbě žáků, jakého pokroku dosáhli a do jaké míry byly naplněny stanovené vzdělávací cíle. Žákům nebyl vždy poskytnut potřebný prostor pro sebehodnocení či vzájemné hodnocení jako motivačního faktoru k dalšímu učení a prostředku osobnostního rozvoje. V některých hodinách se projevila i nižší míra jazykové kultury (používání nespisovné češtiny učiteli a žáky) a menší prostor pro souvislejší ústní vyjádření žáků, případně diskusi„. Prostě „elitní“ mizerná frontální gymnaziální výuka, nic nového pod sluncem, že? Ale cítíte přitom tu vůni rodinné atmosféry?
Na závěr malá perlička.
Bylo obrovským překvapením, když se rodiče a žáci této školy dozvěděli, že právě tahle škola, nechvalně proslulá svým nepřátelstvím a arogancí vůči nim, dostala titul „Škola solidární“ od společnosti Young Caritas. Zeptal jsem se této organizace, na základě čeho udělili ten titul. Odpověď: „Škola se v minulých dvou letech účastnila našeho projektu, někteří pedagogové se vzdělávali v metodách práce globálního vzdělávání a o tématech sociálního pilíře udržitelného světa. Ve škole proběhlo několik programů pro studentstvo…“ Zkrátka: škola si koupila nějaká školení a čárymáryfuk! – titul je na světě. Ale desatero Školy solidární, ve kterém se píše: „Učitelé vytváří otevřené a bezpečné prostředí pro rozvoj kritického myšlení a sebepoznání“ nebo „Učitelé motivují studenty k zájmu o své okolí a podporují je k participaci na pozitivních změnách a oceňují jejich úspěchy“ jsou jenom bláboly, které jsou opakem čakovické reality. 

Tags: