Děti jsou doma V: Sonáta pro Petru aneb občanka, biologie, zeměpis.

Děti jsou doma V: Sonáta pro Petru aneb občanka, biologie, zeměpis.

Moje vzácná s skvělá kolegyně Petra Mazancová napsala: „Já tě znova vyzývám k tomu, aby ses zapojil i jinak než knížecími radami.“ Ok, Petro, ukážu ti, čím se také zabývám a odkryjí část korespondence, které v těchto dnech vedu, v takové malé nesourodé koláži. Knížecí rady? Já nejsem kníže, na to jsem moc Líný!

Kolegyně 1: Měly by vůbec žáci dostávat úkoly v předmětech jako je Občanská nauka nebo Výtvarná výchova? Neměli bychom přenechat prostor Matematice a dalším důležitějším předmětům?

Líný učitel: Měli a neměli současně. Občanský nauka a výtvarná výchova jsou neméně důležité jako kterýkoliv předmět, protože i ony učí velmi důležité věci. Na druhou stranu si nemusíme uzurpovat takový prostor. Úplně stačí jeden malý úkol na týden nebo 14 dní. A ten můžeme designovat na základě pravidel pro naši domácí výuku (nula internetu, nula techniky apod.) A mohou to být dlouhodobé úkoly. Například:

Úkol Občanka 1

  1. Prolistuj staré časopisy a najdi příklady reklamy, která podporuje a která nabourává genderové stereotypy.
  2. Zkus vybraným reklamám přidělit, kterým genderovým rolím reklama odpovídá: žena-hospodyně, žena-sexuální objekt, muž-lovec, muž-odborník.

Nebo Úkol Občanka 2

Vyber si jeden z našich státních svátků.

Například:

1.1. Den obnovy samostatného českého státu / 8.5. Den vítězství / 5.7. Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje / 6.7. Den upálení mistra Jana Husa / 28.9. Den české státnosti / 28.10. Den vzniku samostatného československého státu / 17.11. Den boje za svobodu a demokracii

Vypracuj návrh plakátu, který pak nakreslíš a bude sdílet. Může propagovat i vámi vymyšlenou akci ve městě nebo ve škole. Měl by obsahovat národní symboly a ilustrovat, proč je důležité si daný den připomenout.

Na tvorbu plakátu se ti bude hodit 10 tipů: 1) Promysli, komu a co chceš sdělit 2) Využij celou plochu plakátu 3) Upoutej pozornost! 4) Posil to nejdůležitější 5) Bůh sídlí v detailech 6) Méně je někdy více 7) Nepodceňuj fonty písma 8) Používej příbuzné barvy 9) Vytvoř vyvážený design 10) Poruš tyhle pravidla! Jen tak vytvoříš něco unikátního!

Nebo Úkol Občanka 3

LIDSKÁ PRÁVA

Tento projekt se týká lidských práv. Tvůj úkol spočívá v tom, abys vybrala pět lidských práv a každému přířadil/a jednu nebo i více nálepek a zapsala do sešitu stručné vysvětlení.

NÁLEPKY:

  1. Právo, které mi nikdo nijak odebrat nemůže.
  2. Právo, které pro mě nemá smysl.
  3. Právo, které mi někdo porušuje.
  4. Právo, u kterého vím, že je porušováno jiným.
  5. Právo, o které bych nechtěl přijít.

PRÁVA: právo na život / právo na rodinu / právo na ochranu zdraví / právo na přiměřenou životní úroveň / právo na vzdělání / právo vyjadřovat svůj názor / právo na soukromí / právo na ochranu před týráním / právo ženit se a vdávat se / právo vlastnit majetek / právo na stěhování osob / právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženského a vyznání / právo na svobodu projevu / právo na svobodu shromažďování a sdružování / právo na jídlo, pití a bydlení / právo na příznivé životní prostředí / právo na odpočinek a volný čas.

Kolegyně 2: V příloze Vám posílám ukázku hodiny na biologii pro primu v tento těžký čas. Prosím Vás, jestli budete mít chvilku a nějak Vás to zaujme, mohl byste mi dát zpětnou vazbu? Co byste změnil či vytkl?

Úkol:

  1. úkol: V kuchařce (nejlépe té knižní) najdi recept na kynutý koláč (ovocný, s drobenkou….dle chuti). Podle receptu připrav kvásek a pozoruj, co se s ním děje. Na papír A4 (protokol) zapiš postup přípravy kvásku a slovně popiš průběh pokusu. Zaznamenej i podmínky pokusu: např. čas, teplota místnosti, teplota surovin…..). Poté zformuluj hypotézu, k čemu v tomto pokusu dochází.

S rodiči upeč koláč

  1. úkol: Zhlédni toto video: https://www.youtube.com/watch?v=Uv8MZN9Vt3w
  2. úkol: Zjisti, co jsou to kvasinky a poznamenej do protokolu.

Byla tvá hypotéza správná? V čem jsi se spletl(a)? Proč?

  1. úkol: Můžeš se i s koláčem vyfotit a vlepit památnou fotku do protokolu. Ráda si ji o hodině biologie prohlédnu.

Vypracovaný protokol vlož do desek do folie.

PS: Nemáš náladu na pečení koláče? Nic se neděje Vžij se do role kvasinky a popiš její žití na tomto světě na papír A4 a vlož do desek do folie. Jestli ani to tě neupoutalo, napiš na papír A4 zajímavé povídání o kvasinkách a vlož do desek do folie.

 Líný učitel:

Takové úkoly, spojené s domácí prací jsou parádní, přesně to, co odpovídá domácímu učení. Jde vlastně také o rodinný úkol, což je dle mého soudu super! Takže za mě je dobrý příklad úkolu! A to, co bych tomu připomněl, jsou jen drobnosti.

  1. „Podle receptu připrav kvásek“ …není možné, že pro různé koláče je příprava kvásku rozdílná? 😀 Nejsem pekař… možná tu pasáž s kváskem bych připojil k úkolu.
  2. „papír A4 (protokol)“ … opravdu chcete protokol? Nebylo by zábavnější, kdyby si během následných týdnů vedli (třeba z druhé strany sešitu) „Deník výzkumníka“ nebo „Experimentální deník“?
  3. „teplota surovin“ na to mají teploměr?
  4. „Zhlédni toto video: https://www.youtube“ tomu bychom se měli co nejvíce vyhýbat. Dal bych to jako nějakou přílohu, ne součást úkolu. Čím víc budeme žáky držet od monitoru, tím lépe.
  5. „Zjisti, co jsou to kvasinky“ – kde? Hlavně ne „na internetu“!
  6. Poté zformuluj hypotézu / Byla tvá hypotéza správná Výborně! Vyšší kognitivní úroveň, to se moc líbí.
  7. „Můžeš se i s koláčem vyfotit“ Paráda!
  8. vlepit památnou fotku do protokolu“ Tak na tohle je potřeba tiskárna. Na tohle pozor, nepřetěžovat rodinu nároky na techniku, lepší by bylo ty fotky sdílet třeba na třídním Facebooku. Nepovinně.
  9. Nemáš náladu na pečení koláče? Nic se neděje.. Paráda! Ne tedy ta slova (viz níže), ale to převedení úkolu na volitelnou část. Ona to nemusí být jen „nechuť péct“, ale třeba i maminka, která chce dělat v kuchyni něco jiného, nebo absentující trouba (někde na chatě nebo nedostatek ingrediencí ve spíži apod.
  10. „Jestli ani to tě neupoutalo…“ Nádhera! Žáci mají vlastně tři možnosti, po úvodní přípravě kvásku buď 1) upečou koláč nebo 2) popíší život kvasinky nebo 3) zajímavé povídání (asi bych volil spíše popis „článek“) o kvasinkách. Ale takto bych to i v zadání podal. Neuváděl bych to slovy „nemáš náladu“ nebo „neupoutalo“.
  11. A ještě k tomu připojit rozumný termín a je to!

Kolegyně 3: Na blogu jste psal o déledobých úkolech. Mohl byste mi popsat nějaký takový úkol a to, co z něj vznikne?

Líný učitel: Použijme třeba modifikaci aktivity PIkea a Selbyho Svět v ledničce

Úkol: je možné, že právě v těchto dnech máte ve spíži a v ledničce více trvanlivých potravin, než obvykle. Mohl bys zjistit, odkud pocházejí a zakreslit to místo do mapy světa. Udělej pak do mapy čáru od toho místa k našemu městu a pokus se spočítat, kolik kilometrů musela ona potravina urazit, aby se do vaší spíše a ledničky dostala. Tvoje mapa by tedy měla obsahovat paprsky, které vycházejí z našeho města a rozcházejí se do celé Evropy a možná i dál! (Výrobce potravin bys měl/a najít na výrobku, obvykle jako „made in“ nebo „product of“). Mapu můžeš během dnů a týdnů stále doplňovat a odhalovat další a další zapojené země.

Zkus promyslet, proč se tyto výrobky vozí z takové dálky?

Kolegyně 4 : Jsem třídní sekundy a chci od nich získat zpětnou vazbu na online výuku. Minulý pátek jsem jim i rodičům napsala email, že je prosím o zpětnou vazbu k týdenní proběhlé dálkové výuce. Jen slovně do emailu, aby okomentovali: náročnost, smysluplnost, zda úkoly zvládají, přiměřenost, popř. návrhy, připomínky…. Vzápětí jsem pochopila, že to byla špatná volba (strach něco hodnotit!, zkreslené informace…..).  Ozvaly se mi 2 děti s tím, že to je v pohodě. A ozvalo se mi 8 maminek, s tím, že 1 prosila o redukci úkolů, 6 maminek mi napsalo, že děti jsou velmi samostatné, vše zvládají a že si vzájemně mezi sebou pomáhají, že je to super (což je právě ten kámen úrazu! – tedy podle mě). Jen jedna maminka mě upozornila, že děti si na whatsappu založily skupinu, rozdělují si úkoly, pak OPÍŠÍ výsledky a pošlou. A přesně tohle nechci. Nechci, aby online výuka takto směřovala.

Chci dětem dát vyplnit dotazník.
Vyber jedno číslo u každé otázky, které nejlépe vyjadřuje tvé pocity z dálkového studia (inspirace tohoto dotazníku je z knihy Zavádění formativního hodnocení, Dylan Wiliam)
1. množství úkolů: málo 1  2  3  4  5 hodně
2. náročnost úkolů: jednoduché 1  2  3  4  5  náročné
3. tempo:  pomalé 1  2  3  4  5 rychlé
4. můj zájem: nízký 1  2  3  4  5  vysoký
5. různorodost úkolů: malá 1  2  3  4  5 vysoká
6. mé porozumění: nízké 1  2  3  4  5 vysoké
7. samostatnost (nikoho k plnění úkolů nepotřebuji) malá 1  2  3  4  5  vysoká
Líný učitel: Především bych rád opakoval své úsloví – každý domácí úkol, který lze opisovat, si opisování zaslouží.  Jenom ať si žáci ušetří práci, když si ji i učitelé ušetřili s formálními úkoly, místo aby vymýšleli kreativní a tvůrčí. To, že si žáci pomáhají, byste naopak mohla využít k nějaké kooperativní činnosti. Ten škálový dotazník je sestrojen dobře, jenom má chybné zacílení, pokud se chcete ptát na domácí úkoly obecně. Žáci vám pak jen zprůměrují realitu.  „Úkoly z matematiky mě nebaví vůbec, z biologie trochu, zato z češtiny a angličtiny mě baví hodně. Tak já dám trojku.“ A fik, máte tu efekt, který výzkumníci nazývají tendence k průměrnosti.  Takže zbývají jiné možnosti možnosti. 1) Škálu nechat vyplnit zvlášť pro důležité předměty (čj, ma, aj, vaše), což bude náročné a pracné na mechanické hodnocení. Ale zase to bude přesné. Nebo 2) nechat žáky do několika těchto škál psát zkratky předmětů, kterým stupeň odpovídá.  Takhle: 
 Anebo 3) otázky přeformulovat, na konkrétní otázky, například:
a) Předměty, kde máme úkolů příliš…. (doplň)

b) Předměty, kde jsou úkol nejzábavnější…. (doplň)

c) Předměty, kde zadání nebo řešení úkolů často nerozumím… (doplň)

V každém případě je třeba počítat s tím, že výsledky neanonymních dotazníků, které se ptají na práci jednotlivých učitelů, mají některá jasná omezení 😉

Ale moc chválím každého učitele, který podobné věci chce zjišťovat!

 

První část: několik zásad dobré výuka doma.

Druhá část:  Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Třetí částZeměpisná vsuvka.

Čtvrtá část: Poučení z krizového vývoje

Šestá část: 10 skvělých postů + jeden důležitý

Sedmá část: Děti jsou doma VII: Deset zásad v TV Nova

Tags: , , ,