ZŠ J. A. Komenského Přerov: jak špatné vedení mrzačí školu

Jak vlastně poznáme kvalitní školu? Taková škola má samozřejmě mnoho různých znaků a indikátorů, podle kterých ji můžeme dešifrovat. Stejně tak nekvalitní. Marketéři říkají, že nejlepší reklamou je ústní doporučení. Tak to mnohdy platí o školách – v některých městech je jich několik a ne každá má dobrou pověst. Na druhou stranu, někdy taková pověst přežije dlouho a realita může být dávno úplně jiná. Proto je dobré podívat se na školu z několika pohledů. Například v Přerově se objevila petice, která požaduje odchod Mgr., Bc. Věry Zapletalové z pozice ředitelky Základní škola J. A. Komenského a MŠ, Přerov – Předmostí. Uvedeny jsou tři důvody: 1) V. Zapletalová neřeší závažné patologické jevy ve škole, tají je, zkresluje relevantní informace a nevhodně komunikuje s rodiči i zaměstnanci, 2) Nedokáže pod svým vedením budovat kvalitní pedagogický sbor, který je základním předpokladem kvalitní školy a kvalitního vzdělávání žáků, 3) škola pod jejím vedením neposkytuje svým žákům vzdělávání v odpovídající kvalitě. Na této petici je zajímavé, že její tvůrci nelenili, vyžádali se údaje ze škol a snažili se svá tvrzení podložit i statisticky. Posuďte sami, zda byli ve svém dokazování úspěšní.
Pedagogický sbor
Dobrý ředitel si svoji sborovnu piplá, předává ji vzdělávací filozofii, utužuje kolektiv a vede své učitele, aby si pomáhali, navzájem se od sebe učili a byli na svou školu pyšní. Čísla z JAK Přerov jsou však opravdu šokující. Sborovnu tu tvoří přibližně 40 učitelů a 14 asistentů pedagoga. Z tohoto počtu opustilo od roku 2018 školu 44 pedagogických pracovníků, z toho 26 učitelů. V letech 2021–2023, tedy za pouhé tři roky, jde o 22 učitelů a 10 asistentů pedagoga. V těchto číslech nejsou započítáni pracovníci ve zkušební době! Jak má tato nevídaná fluktuace vliv na kvalitu výuky, je jasné. Zejména na prvním stupni je to děsivé, protože právě tam děti potřebují jistotu a stabilitu. Ovšem v roce 2023 opustili školu dva vyučující prvního ročníku, dva čtvrtého ročníku a jeden druhého ročníku. Třída 5. A má k 1. 5. 2024 po dobu prvního stupně již čtvrtého třídního učitele! Podobně třída 4. C má k 1. 5. 2024 po dobu prvního stupně třetího třídního učitele. Situace ve škole je opravdu nevídaná, krajně nevhodná a ředitelka na ni má zdaleka největší podíl.
Odchody a příchody žáků
Ty nejhorší české školy se projevují tím, že žáky (často s poruchami učení a podobně), se kterými neumějí pracovat, se snaží ze školy dostat pryč. Dávají žákům špatné známky, vymýšlejí nesmyslné prohřešky, chovají se hrozně k rodičům a snaží se takové dítě vypudit. Dalším důvodem odchodů žáků ze školy je to, že rodiče poznají otřesnou kvalitu výuky a přesto, že tím děti ztratí kamarády, raději je z takové bídné školy odvedou. Stojí jim to za to a já s nimi souhlasím. Mizerný učitel může dítě trvale poškodit, zničit mu vztah ke škole i vzdělávání. Samozřejmě, někdo ze školy odejde i kvůli normálním důvodům, jako je stěhování, ale to by mělo být statisticky ve všech školách vyrovnané. Jak si vede přerovská ZŠ JAK v tomto ohledu? je to opravdová mizérie. V Přerově je osm standardních veřejných základních škol (ZŠ Boženy Němcové, ZŠ Velká Dlážka, ZŠ za Mlýnem, ZŠ Svisle, ZŠ U Tenisu, ZŠ Trávník, ZŠ Želatovská a ZŠ JAK), takže případný přestup není nijak problematický. Analýza zpracovala výhradně s přestupy vzájemně mezi přerovskými veřejnými základními školami, takže se minimalizovaly důvody spojené se stěhováním do jiného města. Na druhou stranu nevidíme žáky, kteří odešli do domácího vzdělávání nebo nějaké komunitní školy. Vidíme na grafu, že v každém z posledních dvou školních roků odešlo ze ZŠ JAK na jinou přerovskou veřejnou základní školu více žáků než v jakémkoliv jiném školním roce od 2019/2020 z jakékoliv jiné veřejné základní školy v Přerově. To vše je bezesporu dáno stála stále se zhoršujícím vnímáním ZŠ JAK mezi žáky a hlavně rodiči, což je dobře patrné z celkové bilance (příchody mínus odchody) přestupů žáků mezi přerovskými veřejnými základními školami. ZŠ JAK má výrazně negativní bilanci. Bez nadsázky se dá říct, že ze ZŠ JAK se na ostatní přerovské veřejné základní školy přesunulo od školního roku 2021/2022 do 18. 10. 2023 jeden a půl třídy. To nevypadá na školu, kde se dobře učí, že?
Že se tato zaslouženě mizerná pověst šíří a že ovlivňuje i zápis do první třídy, je dobře patrné z grafu č.6. Ten ukazuje, co se děje s žáky z jedné malotřídky, která JAK po celé roky zásobovala. Tradice vedla k tomu, že zpočátku se na ZŠ JAK z této školy přecházelo v podstatě automaticky. Na grafu tedy můžeme dobře vidět, že v předchozích letech byla ZŠ JAK téměř výhradní přerovskou destinací žáků ze ZŠ Rokytnice. To je ta síla setrvačnosti, kterou ale ovlivnilo současné dění. V posledních dvou školních rocích příchodů žáků ze ZŠ Rokytnice na ZŠ JAK dramaticky ubylo. Tito žáci, jak je z grafu jednoznačně patrné, začali dávat přednost jiným přerovským veřejným základním školám. Podívejte se také na graf odchodů za poslední dva roky: nejvíce se ze ZŠ JAK utíká na sousední školy, které jsou nejblíž (odchody jsou ty červené šipky). A kdo přišel naopak na ZŠ JAK z jiné školy? Nula. Nikdo. Každý, kdo se stará o základní školu – tím myslím zřizovatele – by měl už dávno zpozornět. Veřejné školství je služba státu jeho občanům. Spravují je zřizovatelé, tedy lokální politici, kteří jsou těmito občani voleni. Jak to, že zřizovatelé dopustí takovou mizérii, zvláště když je potvrzena zprávou České školní inspekce? Myslí si, že rodičům nezáleží na kvalitě vzdělávání jejich dětí?
Když se díváme na všechny tyto údaje, (získané ze škol podle zákona č. 106/1999 o svobodném přístupu k informacím), je jisté, že cosi smrdí v království dánském. Vidíme jasné a doložené znaky velmi nekvalitního vedení školy. Když jsem si přečetl už zmiňovanou zprávu České školní inspekce, pochopil jsem. Nevím, zda jsem vůbec někdy viděl tak negativní zprávu ČŠI, s tolika vážnými nedostatky! Mimochodem, zajímavá přestřelka se rozpoutala v souvislosti s tou šokující fluktuací. ČŠI ve zprávě uvedla: „Vysoká fluktuace pedagogických pracovníků příliš nepřispěla ke stabilitě vývoje subjektu především v oblasti utváření kolektivního charakteru vedení školy a podpory participativního prostředí, ale také v průběžném zkvalitňování vzdělávacích procesů, což se nepříznivě projevilo v hodnocených vyučovacích hodinách a práci s výsledky vzdělávání žáků v základní škole“. Ředitelka ve vyjádření k této zprávě alibisticky napsala, že prý „fluktuace pedagogických pracovníků je v současné době neovlivnitelná“ a kvalita hodin je prý v pořádku. Sama údajně nějaké viděla! Česká školní inspekce ji následně musela dát základní lekci ze školního managementu v odpovědi na její trapné výmluvy: „Kvalifikovaní pedagogové jsou důležitým předpokladem pro kvalitní výuku. Na kontinuitu výuky, a tedy i na průběžnou udržitelnost její kvality, má ale vliv také míra fluktuace pedagogů. Ve škole, kde se často střídají učitelé, je jen velmi obtížné návaznost vzdělávacích procesů udržet. Časté obměny pedagogického sboru mohou vest k řadě problémů, které ovlivňují jak výkonnost školy, tak vztahy uvnitř školního kolektivu — žáci mohou mít potíže s adaptací na styl výuky nové příchozích učitelů, dochází k přerušení dlouhodobých vztahů mezi učiteli a žáky, ale i jejich zákonnými zástupci i k přerušení sdílení zkušeností mezi pedagogy. ČŠI zjistila, že od minulé inspekční činnosti, kdy se v základní škole obměnila téměř polovina pedagogického sboru, nedošlo k pozitivnímu kvalitativnímu posunu v pedagogické práci školy, ale naopak k jejímu zhoršení, a to zejména v oblasti průběhu vzdělávání a práce školy s výsledky vzdělávání žáků. Značná personální obměna nepřispěla ani ke stabilitě školního prostředí. Ze souhrnného reportu výsledků standardizovaných dotazníků ČŠI vyplněných ředitelkou školy, učiteli základní školy a žáky vybraných tříd dvou ročníků vyplynulo, že ve srovnání s poslední inspekční činností se snížila míra shody v názorech učitelé v oblasti vztahů uvnitř pedagogického sboru, která z úrovně výborná klesla na úroveň uspokojivá“.
Z jedničky na čtyřku, není tohle vypovídající hodnocení vlastně o celé škole, paní ředitelko? A vy nic, vy muzikant?
Pokračování: