Národní pedagogický institut a jejich „podpora“: hromada smetí a nesmyslů.

Přišel mi do pošty tento mail od NPI: „Vážené kolegyně, vážení kolegové, nové rámcové vzdělávací programy přinášejí příležitost posouvat výuku a školní prostředí směrem, který dává větší smysl žákům i učitelům. V tomto newsletteru pro vás máme inspiraci i praktickou nabídku podpory. Jak vyučovat podle nového RVP ZV – více než 300 inspirativních příkladů. Inspirace do hodin. Vyberte si ze stovek příkladů, jak vyučovat podle nového RVP ZV.“ Cože? Že by Národní pedagogický institut překonal sám sebe a opravdu revidovaný RVP podpořil ukázkami kvalitních hodin? Asi pět minut jsem byl překvapen, ale stačilo málo a byl jsem doma. Nic se nezměnilo, NPI je stále ta banda lhářů a podvodníků, na jakou si naše školství muselo zvyknout. A moje analýza je toho důkazem.
Prý 300 inspirativních příkladů! Prý stovky!
Začal jsem tím, že jsem na stránkách „Materiály do výuky“ zadal filtr „RVP revidované (od 2025)“ a „základní vzdělávání„. Ukázalo se mi 217 odkazů. Prošel jsem všechny. Neděkujte mi, udělal jsem to pro české školství. Asi bych začal tím, že pokud se v těchto metodikách nebo přípravách na hodinu objevují nějaké vzdělávací cíle, jsou to téměř vždy staré očekávané výstupy. Tedy tvrzení, že „publikované inspirativní ukázky jsou koncipované tak, aby směřovaly k plnění očekávaných výsledků učení (OVU)“ jsou od NPI jen vyčůraným podvůdkem. Směřovat sice mohou kam chtějí, ale ve skutečnosti přímo směřují ke starému RVP. Také je nutné vědět, že desítky, ale opravdu desítky z oněch odkazů jsou odkazy na videa pro tělocvik. Velmi početný je „Cvičík“ – například „Cvičík – odrazová a doskoková příprava“ – kde vás odkaz hodí na youtube video TJ Sokol Příbram, kde vidíte čtyři minuty cvičení. Samozřejmě by šla všechny ta videa dát do jednoho odkazu, ale to by pak přišel web o dobrých padesát „inspirativních příkladů“!
Video Killed The Radio Star
Pokud jsem očekával dobrou didaktiku, čekal mě její pravý opak. Další desítky oněch „inspirací“ jsou prostě jen videa s pracovním listem. Takže třeba „Kde se vzala zelenina“ je prostě jen odkaz na Edu ČT, kde najdete dvouminutové video, ke kterému je vytvořen odpovědní list pro žáky. Takových hodin jsou tu opravdu stohy. Stejně jako ty, které na video odkazují uvnitř činnosti a kolem toho je jen vata. Opravdu nezná český učitel jinou „moderní“ hodinu než tu, kdy děti brejlí na videa? Stejně tak nemohu za inspirativní a kvalitní považovat náměty, které se točí kolem powerpointové prezentace a tedy výkladu. Dívejte se na prezentaci, milí žáci a já pak položím nějaké otázky nebo rozdám nějaký pracovní list, jestli jste dávali pozor. Ani nevím, co je horší: odkazy, na základě kterých nelze učit nebo ty, které vedou k mizerné výuce. Velké množství činností vede k pasivitě, takže slib z webu, že NPI dbá na to, aby „současně byly v souladu s hlavními myšlenkami kompetenčního kurikula„, je prostě jen další lež. Kdybyste posbírali z běžné sborovny přípravy od dvaceti učitelů, z nichž jsou kvalitní jen jeden, vypadalo by to zhruba tak, jako na tom portál NPI, který tak falešně promují. A ten jeden učitel toho navíc dodal úplně nejméně.
Skládka exoťáren
Mnoho oněch „inspirací“ ani neskrývá, že bylo na web nahrnuto z různých jiných grantů a projektů. Některé se úplně vymykají reálnému využití (jako například „Agent Kix“), jiné mnohokrát recyklují jeden jediný nápad („Setkání s knihou“ nebo „Výjimeční sportovci“). Když už, tak měly být jako ukázka v jednom exempláři, ale ne, musí se to recyklovat do zblbnutí. Českému učiteli totiž nestačí ukázat aktivitu s jednou knihou a s jedním sportovcem. Musí tam být deset knih a pět sportovců, asi byli tvůrci placeni od kusu. Pak se ale divím, že tam není celá fotbalová jedenáctka. Pak tu máme třeba náměty „Transatlantický obchod„, který obsahuje jen jedno pdf, na kterém je strana 22 a 23 z nějaké učebnice a nic víc. WTF? „Měšťané, obchod a otroctví v 18. století“ jsou bez čehokoliv jiného zase jen strany učebnice, tentokrát 14 – 17. Díky, ale nebylo by lepší nekouskovat tu učebnici takhle hloupě? Něco k ní připsat? Jsou tu i témata, která nejenže nevedou k žádné činnosti v hodině („Stres a jak s ním pracovat„), některé z nich jsou ještě navíc i tematicky úplně mimo (například „Sociologický průzkum třídy„). Lepší standard mají věci od pana Pinkase a dalších dějepisců, které bohužel opakovaně prezentují to, jak si tihle pánové představují badatelskou výuku: stokrát a přitom stále stejně. Ošklivá bradavice na kráse je to, že jejich věci byly vytvořeny už v roce 2022, tedy jsou dost těžko aktuální k novému RVP, že? Další přípravy zase viditelně ukazují, že byly vytvořeny od stolu. Obsahují nesmyslné úkoly, které je třeba splnit s nereálnou časovou dotací, vše úplně vycucané z prstu. Mrkněte na ukázku toho, co vše je třeba zvládnout za 5 minut… a jak jinak, než řízenou diskuzí? Ale alespoň to už vypadá jako nějaká příprava! Takových je tam ale jen několik, v podobné „kvalitě“.
Hromada smetí
NPI se holedbá, že zveřejnil „další významný nástroj pro metodické podpory„. Další? Který je ten předchozí? A prý významný… to je blbé i jako žert. Celý ten sklad smetí a přehlídka průměrné až mizerné výuky a nesmyslů je prostě ztráta času a vyhozených prostředků. Mnoho těch věcí, pravděpodobně více než polovina, by tam ani viset neměla, protože to nejsou žádné „inspirace do výuky„, učit podle toho ani nelze a nějak inspirovat to může jedině psychiatra – a to k bezodkladné k návštěvě pracoviště NPI. Národní pedagogický institut se vymkl kontrole, je schopen tvrdit, že králičí bobek je rumová kulička a ještě falešně pomlaskávat, jak jim chutná. Bez jakékoliv redakce, bez jakéhokoliv smyslu a bez jakéhokoliv účelu NPI nakupil desítky zbytečností a pokud tohle stálo nějaké peníze, jde o krádež za bílého dne. Je maximálně poučné, co si tahle organizace představuje za návod „jak vyučovat“. Tihle lidé jsou autory revize RVP, což je povinný dokument – a takhle oni rozumějí kvalitě a vzdělávání. Jeden jediný audit zdravého rozumu a dobrého vzdělávání by poslal tuhle bandu nekompetentních amatérů na odpočinek a je s podivem, jak jim to všechno znovu a znovu prochází. Ale divíte se, když na MŠMT jsou stejní kabrňáci? A tenhle výsměch učitelům, kterým jsou „materiály a inspirace pro pedagogy, aby se učilo lépe“ je absolutní ztráta soudnosti. Být spojován s NPI se stalo znakem hanby a profesní nezpůsobilosti. Už jen chybějí známé mluvící hlavy, která nás budou přesvědčovat, jak jsou ty materiály skvělé. Při tom to vypadá jako podvodný vzdělávací web, spíchnutý přes víkend, které onehdy vznikaly za evropské peníze a hrály si v zájmu „udržitelnosti“ na něco, co nikdy nebyly a být nemohly. Tunel na peníze. Někdo by si mohl myslet, že nejsem objektivní. Já ale rád v rámci objektivity prozradím, že z oněch 215 námětů se našel jeden, který se mi líbil. Karolina Kučerová a spoluautoři vytvořili zajímavou stolní hru a komiks, se kterým lze dobře pracovat. Námět se jmenuje Komiks – Když se Země taví, příběh sopky. Jeden jediný použitelný námět z 215, to je panečku efektivita. Zbytek si vaši pozornost nezaslouží. Zato NPI si zaslouží totéž, co CERMAT, stejně nezpůsobile „řízený“ ministerstvem – co nejrychlejší destrukci.