Učitelé+: výkladní skříň Učitelské platformy, která potřebuje umýt.

Učitelé+: výkladní skříň Učitelské platformy, která potřebuje umýt.

Měl jsem několik dotazů, proč už nepostuji své blogy a příspěvky ve FB skupině Učitelé+. Ale není o co stát a vlastně ani nechci být nijak autorsky spojován s touto skupinou, mám přece svého Líného učitele! Jak došlo k mému prozření? Jako vždycky, když dostanete kopanec, který vás ale může i posunout dopředu. Není to sice zase tak důležité, ale vlastně jde o hezkou ilustraci, jak to na jistých učitelských sociálních skupinách chodí. Jsem v několika facebookových skupinách, jako mnozí z vás. Jedna z nich, právě Učitelé+, je přímo napojena na Učitelskou platformu. To je sdružení, které má ve vedení zejména středoškolské a středočeské učitele a jak se ukazuje, spíše naplňuje mediální ambice několika jedinců, než by dělala cokoliv jiného. Myslím, že za ty roky své existence zorganizovali jednu minikonferenci, ještě navíc dopoledne a jen pro pražské. O ničem jiném nevím, neboť svou další činnost velmi dobře před učiteli tají. Onehdy to komentovali tak, že přece „nebudou zveřejňovat, komu a o čem píšou maily, ale členové jsou prý dobře informováni“. No, ale to kromě těch pár desítek členů nikomu moc nepomáhá, že? Máme tu učitelskou organizaci a to, co dělají, vědí „dobře“ jen členové, kterýcj je jako do mariáše? Vážně? Výrazný nádech elitářství tuhle skupinku prostě nikdy neopustí. Ale čeho jsou vlastně „elitou“? Vzdělávací praxe jistě ne, jak se vícekrát ukázalo.

Třeba tehdy, když se na FB Učitelé+ jednoho dne objevila ukázka „sebehodnotícího“ dotazníku z jisté školy, kterou tam postovala Libuše Kohutová (členka vedení UP, učitelka gymnázia). Někteří učitelé myslí tak trochu stádně a když se tam objevily poznámky: „jo, super, to použijeme“, raději jsem upozornil na slabiny toho dotazníku. Můj příspěvek začínal přesně těmito slovy: „To je hrůza“ a to z jednoduchého důvodu. Prostě to z hlediska sebehodnocení hrůza byla a napsal bych to stejně, i kdyby byl autorem třeba můj bratr nebo Jan Ámos. Dále jsem ale pak už na dalších řádcích popisoval, v čem je dotazník chybný (stručný výtah): „Pokud odhlédneme od myšlenky, že si žáci hodnotí písmo, hned vás napadne slabina podobného „sebehodnocení“: totiž jen málokdo se trefí do své kolonky… jde o hrubé škatulkování žáků, výkonové hodnocení … tohle prostě není dobré sebehodnocení ani náhodou, spíše je to preferování jednoho typu žáka, které odporuje individuálnímu přístupu k žákům. Je to nesmyslný a přeplácaný klasifikační řád, který děti zaškrtávají. A je plný podivných konstrukcí typu „Neznalost mi téměř znemožní komunikaci“ atd.

Po tomto hodnocení následovaly další mé posty v diskuzi, kde jsem i popisoval, jak zlepšit podobné dotazníky (Cituji: „Jak by to mělo sebehodnocení v této oblasti vypadat, aby to bylo opravdu sebehodnocení? Třeba takhle: a) když pracujeme ve skupině, moje dobré stránky jsou: … volná odpověď“. Atd.) Jenomže Libuše Kohutová je na jakoukoliv kritiku přecitlivělá a moc fajnová a okamžitě povolala další členy vedení a zároveň administrátory skupiny, pány Kaderku (člen vedení UP, učitel gymnázia) a Hálu (člen vedení UP, učitel gymnázia). Hála (na rozdíl od mě) začal osobními útoky, jak je jeho zvykem. Prý si za ty roky nevšiml, že bych někomu někdy něčím pomohl. S Kaderkou mi pak dávali lekce, jak jsem necitlivý, jak oni vytvářejí bezpečné prostředí a že na U+ není místo na žádnou kritiku. Samozřejmě to bylo čiré pokrytectví. Ten dotazník byl špatně udělaný, a moje kritika nebyla osobní, ale věcná a analytická i s tím, jak to udělat lépe. Kdyby „Pyšná princezna“ Libuše Kohutová nebyla hysterická, pochopila by to, co mnozí: že to bylo vlastně hodnocení formativní a vyvážené, protože nechyběla ani pochvalná část (v mých dalších postech o dotazníku). Jediné, co tam bylo snad expresivní, bylo právě jen jedno jediné slovo – „hrůza“. Dnes už si tu diskuzi nikdo nepřečte, byla smazána. A já zablokován. A nikdo si tedy už nepřečte ani tu mou tehdejší velmi krotkou a vysvětlující kritiku, ani moralizování adminů o tom, jak se podporujeme za každou cenu, ani nesouhlas učitelů, kteří byli mým vyloučením rozhořčeni a znepokojeni. To ale nevadí. Já navíc dostal od Kaderky zprávu: „Jde o to, co jste napsal autorce hodnocení. Důvody vyloučení jsem vám napsal. Máme jen odlišnou představu, jak by měla probíhat zpětná vazba vůči ostatním členům.“ Nu, co, je to jejich skupina. Ať si vylučují, koho chtějí. Jaký je rozdíl mezi Wágnerem, který čistí FB Spolku pedagogická komora od nesouhlasících a mezi těmito „podporujícími se“ čističi? Minimální. Vlastně jen v množství, ale ne v principu.

Aby bylo jasno, já jsem pro, aby se na FB kultivovalo a vysvětlovalo, argumentovalo i rozporovalo a k hodnocení a analýze prostě patří kritika. Jen ta nás zlepšuje a ukazuje nám rezervy. Asi mi každý uvěří, že myšlenky Líného učitele jsou kritizovány velmi často. Stejně tak i já osobně. Nevím, jaké terapie by princezna Libuše Kohutová musela podstoupit, kdyby se o ní někdy opřeli tak, jako se opírají do mě a kdy je zpochybňována moje inteligence, vzdělání, praxe, charakter, potence, způsob mé existence a to všemi možnými hrubými přívlastky 😊 To je boj, do kterého se v určitých diskuzích pouštím dobrovolně, z nesobeckých důvodů, ale který nepřenáším na Facebook. To je pro mě zásadní. Na Učitelích+ ale nastala ta absurdní situace, že když tam někdo postne sebehorší pedagogickou pitomost a didaktický nesmysl, hned se připojí mnozí s pochvalou. Podporující prostředí pro každého! Zakažte žákům mobily! To je dobrá věc, ještě nám za to poděkují. Naložte dětem pořádné domácí úkoly! Jasně, je třeba procvičovat a drilovat. Vraťte nám osnovy! Fajn, je dobré, aby učili všichni učitelé všechno stejně. Co říkáte tomuhle testíku z dějepisu na 40 minut pro páťáky? Ten je hezký, taky ho použiju, jen tam dám ještě víc letopočtů. Takže sebechvála adminů na U+, jak skvěle se tu vzájemně inspiruje – což je někdy pravda – je znehodnocena tím, že se tu zároveň velmi často konzervují a upevňují nepedagogické postupy a špatná didaktika. Je ale na pováženou, kdo by to z adminů by to vlastně měl pedagogicky kultivovat? Gymnaziální učitelé? Viděli jsme, za jaký tým kopají. Předsedkyně UP Petra „prodám základky za 30 stříbrných“ Mazancová (učitelka gymnázia) třeba na dotaz, jestli by školství pomohla redukce víceletých gymnázií, odpověděla, že ne – mají se prý místo toho raději zlepšit základní školy. Že se těžko zlepší, když se jim každoročně odebere 10% nejlepších žáků (které pak kazí tato víceletá gymnázia) již tato předsedkyně – sama učitelka na víceletém gymnáziu – cudně přešla. Hanba ji přitom jistě fackovala, ale proti svým nepůjde. A co by nabídl třeba právě Hála, fanatický obhájce výkladu? Ten za vyučovací hodinu popíše celou tabuli vzorci a výpočty jako v nějaké puberťácké filmové komedii, když chtějí ukázat potrhlého učitele. Jeho didaktické krédo je: „Neumím si představit výuku bez daťáku a internetu. Pár hodin ano, ale celý rok, to bych utekl.“ Jeho žáci bohužel z takových vyučovacích hodin utéci nemohou.

Hlavní admin Kaderka vyplodil srdceryvný status ke třetímu výročí této FB skupiny, kde o ní píše o místě „kde se nikdo nebude bát ponížení, když se zeptá či vyjádří nesouhlasný názor. V tom jsme jako admini stále za jedno.“ Než jsem utřel slzu dojetí, zeptal jsme se sám sebe, co je to vlastně stále? Tohle je totiž jen politika posledních měsíců, v předchozích letech byla skupina pořádně drsná a naopak se prosazovala politika „dobrá myšlenka vydrží i na bojišti“ (tohle je ale moje charakteristika toho, co se tam dělo). Na učitelský ráj na zemi se začalo hrát relativně nedávno a hlavně: ale je to stejně jenom taková hra na oko. Neboť před prázdninami se na FB Učitelé+ objevilo vysvědčení pro rodiče žáků, které znělo: „Nepochvala. Za nepoctivou práci při domácí výuce.“ To nebylo moc chytré, nepochybně. Stejně jako nebyl chytrý ten sebehodnotící dotazník. A učitelé začali psát (co výraz, to jeden učitel): To je blbej vtip ne? / Tak to je des / To je hrozný. / Já nějak nevěřím, že byl některý váš blbý moment TAKHLE blbý:-) / Je to naprosto strašný. / Strašné… / Rituálně bych to roztrhala / To je na trestní oznámení / To je strašné. / Odporné / Ten papír jako takový je samozřejmě hrozný. / Je to naprasto hnusně. Ta učitelka by neměla učit!!! / Silene. / Masakr! / Hrůza / No to je strašný / Hloupé. / Ta učitelka je kráva.

Podívejme se na pravidla skupiny U+: „Podmínkou veškerých diskusí je maximální vzájemný respekt. Osobní invektivy, znevažování práce ostatních či negativní hodnocení druhých není povolené.“ Výše uvedené přípěvky neporušovaly tohle pravidlo? Říkám si, kde je to nekritizující prostředí? Tohle je přece lynč, který se ostatně na U+ periodicky znovu a znovu objevuje. Kde je ta „vzájemná podpora“? Kde je ta „laskavá změna mindsetu“? Kde jsou pánové Kaderka a Hála, aby hned všechny umravňovali a v diskuzi moralizovali o korektních způsobech podporující komunikace? Kde je jejich „představa, jak by měla probíhat zpětná vazba“? Nikde. Nejsou tam a neumravňují. Zbaběle se vypařili jako malý prd nad rybníkem. Vlastně dva prdi. A já vím proč:

  • Tu hroznou věc nevyrobil nikdo z vedení Učitelské platformy, takže se lynčovat může.
  • Těch odsuzujících a nepodporujících bylo velké množství, a proti tomu tihle dva nikdy nepůjdou. Raději budou zbaběle hrát mrtvé brouky.
  • Protože je těch hodnocení typu „hrůza“ (a horších) více, nejde to jen tak smazat a zamést pod koberec. Raději tedy odloží své „principy“, které vytasí, až se to bude zase někdy hodit.

A přitom to jsou takoví skvělí učitelé! Tedy možná podle sebe. Spíše to ale bude tak, že jsou to takoví ti „populisté“: pokud je ve třídě černá ovce, klidně ji dají za uši. Zvednou prapor moralistů a hřejí se na výsluní stejně licoměrných oveček, ale v podstatě agresorů. Ale když se bojí, že by věci nezvládli nebo si nechtějí zašpinit ručičky, raději nevidí, neslyší. Na obranu slabších nepřijdou. I takových jsou plné sborovny. Těmto lidem sice možná jde o zkvalitnění vzdělávání, ale jen v mezích jejich úzkých mantinelů, viděných optikou středoškolských „profesorů“. Víceletá gymnázia nám nechte netknutá, zlepšete – nějak – základní školy. Vždyť mi ty nejlepší žáky ze základek na gymnáziích potřebujeme, přece tu nebudeme nutit do šprtání nějaké trojkaře! To bychom je nemohli z orbitů nebo Habsburků testovat, ani s nimi vést „diskuze“ o Hlavě XXII! Ale že právě tihle elitáři sami vytvářejí a upevňují českou vzdělávací Hlavu XXII – to jim nikdy nedojde. Nebo, což je horší, dojde – ale kašlou na to. Tělu košile bližší než kabát. Ano, řeknou mnozí, o tom právě ona Hlava je. Ale žák aby se z toho nejraději svléknul do naha a šel výt na strom – jako nebohý Yossarian.

O rozhovoru P. Mazancové s Plagou

P.S. Právě „Yo-Yo“ je na úvodním snímku blogu.

Tags: , , , , ,