Líný učitel: podporuje stávku? Rozhodně nepodporuje falešnou hru
To, co se děje před stávkou, osobně považuji za typické české šejdířství. Jinak to napsat nemohu. Učitelé své peníze plus mínus dostali za poslední roky na slušnou výši a z opravdu směšných platů je nyní něco, za co se jistě nikdo stydět nemusí. Kdo tomu nechce věřit, několik údajů z Českého statistického úřadu. Uvedu jen několik citátů z tohoto pramene v posledních letech.
2021: „Za poslední tři roky narostly mzdy učitelů“ o 40 % z 31 tis. Kč v roce 2017 na více než 43 tis. Kč v roce 2020„.
2022: „Za posledních pět let došlo k navýšení mezd učitelů na základních školách celkem o téměř dvě třetiny, v absolutním vyjádření o 19 200 Kč.“
2023: „Mezi roky 2015 až 2022 vzrostla průměrná hrubá mzda učitelů v regionálním školství celkem o 73,1 %, což představovalo částku 20 153 Kč.“
To je skokové navýšení. Pozor, tím neříkám, že by nebylo dobré mít platy ve školství větší, ale naráží to ekonomickou situaci a důsledky blízké války. To by měli učitelé jako vysokoškoláci vědět. V každém případě vidíme nějaký pozitivní trend. Je trapné brečet nad posledním rokem, kdy se stejně platy zvyšují (i když ne o 130%) a najednou zapomenout na roky předešlé. O platech ředitelů se už nemusíme bavit vůbec, že? Šedesát, osmdesát, s odměnami přes sto tisíc měsíčně je u nich realitou. Ti, kdo mají opravdu malé a absolutně nedostačující platy NEJSOU učitelé nebo ředitelé, ale nepedagogičtí pracovníci a asistenti. Nyní jsou požadavky stávky definovány odbory takto:
zabránit nekoncepčním zásahům do fungující vzdělávací soustavy;
zabránit škrtům v rozpočtu kapitoly školství na rok 2024;
nepřipustit, aby se platy nepedagogických pracovníků a ostatních pedagogů v roce 2024 snížily.
Super. Jenom jsou legrační všechny ty řeči o snížení kvality výuky. Čiré pokrytectví. Učitel má totiž kvalitu výuky ve svých rukou – je dána tím, jak kvalitně učí. Pokud není učitel dobrý pedagog, neudělá kvalitní výuku ani za milión korun měsíčně. Je také směšné, jak často se nyní píše o „tandemové výuce„, jako by to byl nějaký pedagogikou podložený nárok, mít dva učitele v jedné třídě. Tenhle pojem stejně 90% učitelů až do stávky neznalo a 97% ho ani nikdy nezažilo. A najednou ho kdekdo vytahuje, i když tomu rozumí jako koza navigaci parníku. Je to luxus, na který prostě naše školství nemá. A když je tandemová výuka skutečně třeba – například při zavádění nového učitele – kolik škol ji opravdu využívalo? Je to bída, když učitelé sami sebe opíjejí rohlíkem. Ještě horší je, když lžou veřejnosti, rodičům svých žáků.
Mimochodem, mnozí rodiče stávkujícím učitelům netleskají. Proč? Mají ještě na paměti „výkony“ učitelů během covidové odstávky škol. Velké množství rodičů najednou v přímém přenosu vidělo tu „kvalitu“, kterou se nyní učitelé zaklínají. Nyní jim stávka komplikuje situaci – bohužel, o to některým učitelům jde. Stávka musí bolet, vyjadřují se na sociálních sítích. Rodiče a veřejnost obecně by ale neměla být nepřátelská vůči učitelům. S tím si tradičně tragický Dobšík nebo Sárközi hlavu nedělají. Sám Sárközi by pro pár minut svého blekotání v televizi klidně zapálil Václavák. Čím je hůře, tím je pro něho lépe. Svině z jeho pusy létají v budově senátu, to je panečku diplomat! Chlapík pro stávku jako dělaný, podvodník reprezentantem učitelstva, za kterého se i jeho vlastní lidi stydí. Až takhle hluboko jsme klesli.
Je mi hanba za učitele, kteří do médií nyní říkají třeba toto: „Je to taková beznaděj. Rozjížděli jsme tandemovou výuku, věnujeme se klima ve třídách a zkrátka jsme cítili, že skutečně jdeme správným směrem. Teď s tím máme najednou přestat, takže si říkáme, že jsme to dělali úplně zbytečně.“ A já se ptám: které opatření MŠMT říká učitelům, aby přestali s věnováním se klimatu ve třídě a aby už nešli „správným směrem“? Učitelé veřejně prohlašují, že se o kvalitní vzdělávání dětí pokoušeli „zbytečně“? Jen kvůli tomu, že nebudou dva učitelé ve třídě? Jeden to snad se žáky neumí? Trapné.
Naprosto souhlasím s většinou názorů ředitele Jaroslava Jarého, který je nyní některými učiteli za svůj dopis rodičům vysmíván – ale je to on, kdo se odvážil napsat otevřená slova. Jeho text koluje internetem a můžete si některé výňatky přečíst i zde. Já se na rozdíl od něho domnívám, že by stát měl podporovat soukromé školy, ale ne ty, které mají antisociální školné a podporují diskriminaci v našem školství. Plně se však stavím za jeho slova o učiteli, pro kterého není počet žáků ve třídě zásadní problém. Stejně jako za slova o školnících, kuchařkách, uklízečkách a asistentech. Za tyhle lidi bychom opravdu měli stávkovat! Bez nich se škola neobejde! Ať dostanou zaslouženou a důstojnou odměnu. Učitelé ji už mají. Upřímně a otevřeně říkám – jak je mým zvykem – že být ředitelem školy, tak peníze za den stávkujících učitelů rozdělím mezi nepedagogický personál a asistenty.
Mají nebo nemají tedy učitelé stávkovat? Každý ať se rozhodně sám. Nemá cenu proklínat ty, co stávkovat budou a není fér zatracovat ty, co nebudou. Důvodů pro obojí rozhodnutí je dost. Osobně bych za školníky, kuchařky, uklízečky a asistenty stavěl i barikády. Vůbec ne ale za ty idioty, co stávku vedou a ne za ty pokrytce, co myslí jen na svou peněženku, mlží a lžou. Ano, ministr je pravděpodobně další matlák v řadě, ale v čem jsou mnozí jeho odpůrci lepší? Místo reálné analýzy a konstruktivních řešení jen nesmysly, klam a manipulace – od Sárköziho přes Dobšíka až po Mazancovou. Kašpárek, Škrhola a mlžná améba, trojka do kocourkovského mariáše. Žádná snaha o konsenzus, místo toho politický a mediální boj, ve kterém je část pedagogů jako ovce, část jako rukojmí a žáci i rodiče v roli obětí. Je těžké být v Česku dobrým učitelem. Ale jen peníze za to nemohou.