Kolínský případ
Nedávno jsem uveřejnil příspěvek o kolínské škole, kde stálo: „Stačilo pár zářiových dnů a děti na Základní škola Bezručova v Kolíně II se už bojí chodit do školy. Proč? Protože tam jako už celé roky řádí učitelka matematiky I. M. Ta si myslí, že matematika se má učit takhle: jeden den to frontálně vysvětluje, druhý den z toho mají žáci úkol a třetí se píše test. Takže dneska je 15. září a v některých třídách už psali čtyři testy. Říkáte si: to je přece české školství. Ale zde to má ještě zvrácenější podobu. Žáci, kterým záleží na známkách, se kvůli obtížnosti testů musí učit do noci, ze sešitů, ve kterých skoro nic není, na úlohy, o kterých nic nevědí. Nemají v sešitě žádné příklady (to se nikdy nestihne), jen vzorečky. Děti jsou tak vystresované, že se to projevuje na jejich zdraví: zvrací, mají průjmy, nespí dobře a samozřejmě – protože je matematika každý den, chodí každý den do školy se strachem a odporem. Co dělá ředitelka? Svoji kámošku podrží, stížnosti ji nezajímají. Co dělají ostatní učitelé? To by mě také zajímalo. Přitom realizují tolik zajímavých akcí. Třídní učitelé ve třídách, kde M. učí, se ale raději koukají jinam. Zbabělci. A co rodiče? Ti se také bojí ozvat, obávají se pomsty. Jsou tu totiž u M. v matematice propadlé děti, které v jiných předmětech problémy nemají. Přestože tahle bída trvá už roky, nic se neděje…. řeknete si: to je přece české školství. Ne, tak to úplně není. Ale děti v Kolíně si vytáhly krátkou sirku a dostaly jednoho z nejhorších exemplářů mizerného českého učitele. Prý „Škola porozumění“. Špatný vtip.“
Tento příspěvek jsem napsal na podněty, které jsou věrohodné. Kdo sleduje můj blog, tak ví, že ke všem svým zveřejněným případům mám vždy dokumenty, korespondenci a ověřená tvrzení. Učitelka, která stresuje žáky až k nevolnostem a pláči, nepatří do školy. Představte si, že vaše dítě má za školní rok padesát známek z matematiky a většina z nich jsou čtyřky nebo pětky. Lepší známku dosáhnete jen za cenu mnohahodinové přípravy a někdy ani to ne, protože zadání této „učitelky“ jsou zmatečné a příklady v testech ani typově neodpovídají těm, které jsou přepsány v sešitě. Zveřejnění v mém blogu má za často za následek změnu k lepšímu nebo napravení situace. Situace v Kolíně se ale zajímavě vyvinula. Můj facebookový příspěvek byl uveřejněn na FB Můj Kolín a získal za krátkou dobu přes sto komentářů. Mnoho z nich se dané učitelky zastávalo. Někteří tito diskutéři pak ještě psali na Líném učiteli, jiní trollovali a další mi posílali různé vzkazy – včetně vulgárních – na mail a Messenger. Tyhle reakce by se daly rozdělit do několika kategorií.
Kategorie jedna: kolegáčci
Několik reakcí pocházelo od kolegů této „učitelky“. Tyto jejich „obhajoby“ jen ukázaly, že celé klima na této škole je poškozené. Prý: proč by žáci neměli dostávat čtyřky a pětky, když se doma nepřipravují? Učitelky se zastávali především ti, kteří podle všeho mají podobné nešvary ve svých třídách a individuální přístup k žákům je jim stejně cizí. Připomělo mi to situaci na Univerzitě v Liberci, kdy jsem v blogu popisoval arogantní chování vyučujících a členka katedry mi napsala, že se přece vyučující „snaží mít zájem studentů na prvním místě“. Jak ukázalo interní šetření na té samé katedře a fakultě, byly to pokrytecké lži.
Kategorie dva: obhajoba, která spíše přitíží
Další reakce jako „obhajobu“ popisovaly vlastně stav, který byl potvzením nekvalitní výuky. Například: „
Kategorie tři: sentiment
Kategorie čtyři: mohou si za to sami!
Doma máme všichni květinky co se jim nesmí ublížit a nějaký profesor jim jen zatěžuje hlavu nesmyslama. Na někoho se to svést musí. A děti mají bujnou mysl a jsou dobrými herci„. Anebo: „
Kategorie pět: rozumné názory
Líný učitel: Je jisté, že učitelka je přehaně náročná, testy jsou nesmyslně časté a vyžadují nepřiměřené množství přípravy. Protože to neumí jinak, učitelka žáky driluje. Jinak by nezvládla své „rychlé tempo“. Nejde ji o pochopení, ale jen o mechanické zvládnutí. To je také důvod, proč matematika tak často ztrácí své žáky: radost a pochopení nahrazuje dril a mechanické počítání. Tato učitelka viditelně nemá trpělivost pro pomalejší nebo méně matematicky obdařené žáky. Mnoho učitelů matematiky připravuje pečlivě část třídy na přijímačky a nad ostatními prostě zlomí hůl. Žákům, kteří přemrštěné nároky učitelky zvládnou, nic nehrozí. Ti, co chodí na matematické semináře – tedy ti budoucí žáci studijních škol – dokonce vidí tu vlídnější tvář učitelky. Její křik se jich samotných netýká. Přesně to popisuje tento příspěvek: „
Co se nyní děje v kolínské škole? Sama učitelka je nyní „neuvěřitelně hodná“. Výborně. Doufejme, že se sama chytila za nos a vydrží jí to. Někoho stačí jen takto postrčit.
Smutné a dobře ilustrativní je, že se jiní učitelé této školy chovají jako postavy z toho pitomého seriálu „Ochránce“. Namísto toho, aby se snažili udělat ze školy místo, které nevzbuzuje strach, pátrají ze všech sil po těch, kdo informace ze školy vynesli ven. To se jim mimochodem nikdy nepodaří. Líný učitel nikdy a nikomu neprozradí své zdroje, pokud si to sami zdroje nepřejí. Přes tohle nejede a nikdy nepojede vlak.Někteří kolínští občané si výše uvedené neuvědomují a myslí si, že křik jejich masy vyprodukoval pravdu. Pletou si patriotismus a spravedlnost a nejraději by nyní pověsili Líného učitele na lucernu jako slaměného panáka. Nevidí, že jsou v roli, jako by v diskuzi fanklubu kapely Eva a Vašek hodnotili, které pěvecké duo je nejfamóznější. Jeden nesmysl posiluje druhý a nejvíce to burcují dva nebo tři „hrdinové“, kteří bohužel moc rozumu nepobrali. Na FB Můj Kolín se objevilo oznámení: „Byl tu uveřejněn útočný a ničím nepodložený komentář ze serveru s celostátní působností „Líný učitel“, který moderuje pedagog Mgr. Robert Čapek. Anonymní koment napadal 1. ZŠ Kolín a její vyučující matematiky. Vy – diskutující, současní i bývalí žáci nebo jejich rodiče jste se za paní učitelku v 99,9% postavili. Hnula se i kola spravedlnosti – po poradě s právníky se rozhodla paní učitelka věc řešit podáním trestního oznámení. Stejné kroky zvažuje i výše jmenovaná škola, zastoupená městem Kolín. Jsem i rád, že tu mohu uveřejnit vyjádření ředitelky školy, paní Mgr. Zdeňky Filipové. “ Milí občané Kolína, bývalí i současní žáci a jejich rodiče. Chci vám touto cestou poděkovat za podporu paní učitelky Markové a naší (i vaší) školy. Vaše podpora mne i paní učitelku velmi potěšila a dodala nám chuť do další práce.“ Mgr. Zdeňka Filipová, ředitelka 1. ZŠ Kolín OK, koment nebyl nepodložený a úplně stačí si přečíst zákoník: „Uvedení nepravdivé informace musí být úmyslné. Zde postačuje, aby pachatel věděl o nepravdivosti sdělované informace…“ Líný učitel ví, že šlo o informaci pravdivou. Tečka. Případ vyřešen. Pokud někdo poslechne právníky, aby do nich cpal peníze, je to jeho věc. V této situaci už Líný učitel byl a nemá sebemenší důvod k obavám. Kolíne Kolíne, stojíš v pěkné rovině. Ale sám sebe, namísto podpory kvalitní výuky, posíláš do vzdělávací stoky.