Hloupost prázdniny nemá: když se Čunek potká se Stránským

Hloupost prázdniny nemá: když se Čunek potká se Stránským

Pamatujete si jméno Jiří Čunek? Možná jste raději zapomněli na jeho nevkusné a hloupé rasistické názory a mysleli jste si, že někde u své vily seče trávu. Nechtěli byste ho jako politika, zvláště po jeho korupčních skandálech. Asi nejvíce nevkusný byl případ, kdy Čunek bral od státu sociální dávky: sociální příplatek a příplatek na bydlení, které měly pomáhat rodinám s nízkými příjmy krýt náklady spojené se zabezpečením potřeb jejich dětí. Čunek shrábl jeden rok 53 tisíc korun, druhý 48 tisíc korun, následně 51 tisíc korun a v dalším zase 40 tisíc korun. Jenomže v téže době si ukládal do tří bank celkem 3,5 milionu korun. Vědomé neoprávněné pobírání sociálních dávek je trestným činem. V případě Čunka ale o překročení zákona prý nešlo, etika a mravnost ovšem dostaly na frak. Jak k milionům přišel, Čunek nikdy nevysvětlil.

Ale Čunek nezmizel v propadlišti dějin. Hromadí funkce, nikdy neodstúpi. Protiromská rétorika v určitých oblastech stačí, abyste nasbírali hlasy. Takže je stále tu senátorem, tu hejtmanem, ale rozhodně vždy starostou Vsetína. A ve Vsetíně právě vznikl totalitní příkaz: „Od nového školního roku 2024/ 2025 nebudou moci žáci vsetínských základních škol zřizovaných městem používat ani mít u sebe v době vyučování mobilní telefony. Na svém jednání o tom rozhodli vsetínští radní a uložili ředitelům škol, aby tuto skutečnost prostřednictvím školních řádů v jednotlivých školách zabezpečili. „To, že používání mobilních telefonů dětem škodí, opakovaně potvrzují nejrůznější studie, dokonce díky nim víme, že 40 % dětí má psychické problémy, k nimž významně přispívá nadměrné používání mobilů. Samostatnou kapitolou je jejich používání ve školách, kde jednoznačně snižuje koncentraci žáků a efektivitu učení, nemluvě o nebezpečí kybešikany. Proto považujeme za důležité přispět k řešení problému plošným zákazem mobilů v našich základních školách. Samozřejmě v odůvodněných případech, například kvůli zdravotním omezením, mohou existovat výjimky z pravidla,“ vysvětlil starosta Vsetína Jiří Čunek. Rozhodnutí radních má oporu ve školském zákoně, který uvádí: „Školní řád nebo vnitřní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů.

Čunek to v diskuzi vysvětluje občanům takto: „Nejde o můj osvětový výmysl, tato praxe je na základě výsledků dlouhodobého výzkumu a srovnávacích studií běžná i v zahraničí. Zařadit do výuky mobilní telefony cíleně s tím, že se je děti budou učit používat, je ok. To je ale něco jiného, než když mají děti telefon k dispozici celý den a místo výuky se soustředí na chatování nebo hraní her pod lavicí.“ Dlouhodobé výzkumy? Jak uvidíme, ohánějí se tu nějakými „výzkumy“, ale my máme výzkumy českých žáků – a ty říkají něco jiného! Vedoucí vědeckého týmu z Masarykovy univerzity David Šmahel: „V našem reportu jsme zjistili, že se fakticky neliší děti, které mobil o přestávkách používají, a ty, které ho nepoužívají. Na školách, kde to je zakázáno i povoleno, děti podobně komunikují, podobně se pak soustředí v hodině a tak dále,“ přiblížil pro Český rozhlas Plus výzkumník.

Líný učitel: U Čunka a jemu podobných jde o krok do minulého století, který popírá, že mobilní telefony jsou součástí našich životů. Žáci, kteří v představách Čunka místo výuky chatují a „pod lavicí hrají hry“ jsou ilustrací mizerné práce učitele a není vina mobilu, že nedělají nic užitečného. Jak by mohly děti „cíleně používat mobily ve výuce“, když místostarosta Bartoň tvrdí, že: „Na odboru školství momentálně pracujeme na pořízení vybavení našich základních škol vhodným mobiliářem-jedná se o speciální uzamykatelné boxy na mobily. Do těch žáci, kteří si do školy telefon přece jen přinesou, mobil uloží na začátku vyučování, přístroj bude bezpečně uzamčen a na konci vyučování si jej vezmou“.  Takže když tvrdí, že je pro žáky, co si „mobil přece jen přinesou,“ viditelně se předpokládá, že mnozí, než by ho dali z ruky, s ním raději do školy ani nepřijdou. Ještě aby jim někdo, kdo bude mít klíče, prohraboval údaje v telefonu! Sám Čunek tvrdí: „Vedeme žáky k tomu, aby mobily do školy nenosili.“ Takže o jakém cíleném používání to mluví? Lhář se jen zapletl do svých lží. Navíc myšlenka, že jakákoliv represe sníží šikanu, je hloupá.

Někteří občané Vsetína poukazují na to, že se Čunek opět jen před volbami zviditelňuje. Píší také: „Nebylo by lepší tuto generaci naučit, do jaké míry a jak správně používat mobily a další moderní technologie, které budou cely život používat? Takový zákaz mi přijde úplně zpátečnický, nepedagogický 🙁 myslím, že školství potřebuje pomoc v jiných směrech než jsou zákazy telefonů..“ nebo „Děkujeme, Velký Jiří nás opět zachraňuje, tentokrát před výdobytky moderní doby. Ještě bych k tomu přidal povinnou výuku náboženství a každému, kdo řekne, že člověk pochází z opice bych rovnou usekl ruku. Kdo by se snad odvážil říct, že je Země kulatá a obíhá kolem Slunce, toho bych veřejně připoutal na pranýř, nebo rovnou před vchodem do školy upaloval… Ať žije katolická inkvizice… Místo abychom s moderní technikou pracovali, a to i s jejími negativy, tak budeme vše zakazovat a postihovat. Protože toto je to nejjednodušší. Neumím s tim, nerozumím tomu, tak to zakážu! Bez ohledu na to, co si o dané věci myslí ředitelé, rodiče, nebo samotní žáci. My tu vládneme a my víme, co je pro tebe to nejlepší, občane. Co na tom, že mobil je již nezbytná součást našeho života. Bravo, to se vážně povedlo.

Přesně tak. Když Čunek píše, že „jde o celosvětový trend, který je běžný v čím dál tím více zemích – od Francie, Itálie, Portugalska, Nizozemska nebo Velké Británie po Izrael, Nový Zéland či několik států v USA“, každý člověk, co nemá v hlavě řezanku, musí uvažovat takto: v Evropě je 46 států. Kolik jich evropských Čunek jmenoval? Pět. Tak jaký trend? „Několik států v USA?“ – to má být argument českého politika? Zrovna v USA se nyní i cenzurují knihy. Cenzura se dotkla přes tisíc titulů, včetně autobiografie bývalé první dámy Michelle Obamové. To by se Čunkovi také jistě líbilo. Místo aby se staral o kvalitu vzdělávání ve vsetínských školách, umí Čunek jen totalitně zakazovat a násilně stěhovat lidi. Vsetín je přitom v kvalitě života na úplném dně českých měst. Ale Čunek vše ví, Čunek rozkazuje. Sám 4. června napsal na blogu: „Od příštího roku chci proto zákaz používání mobilů během výuky zavést i u nás na Vsetíně, a to v základních školách, kde je město zřizovatelem. Jako první krok jsme pro ředitele škol uspořádali přednášku neurologa Martina Stránského, který představil výsledky srovnávacích studií a potvrdil tak celosvětový trend.“ A stalo se. Demokracie je na prd, ve Vsetíně kraluje Čunek, je to jeho léno. Nespravuje, vládne.

Kdo je zmíněný Martin Stránský? Sám tvrdí, že je  „lékař, vydavatel, pedagog a vinař“. Jak dobrý je vinař, nevím, za mě je to inkvizitor. Je to hystericky vystupující osoba, která tvrdí nesmysly a hraje na kartu zastrašování a přehánění. jeho fanatismus je pravým opakem vědecké argumentace. Vezme nějaký výzkum, nafoukne jeho závěry a ignoruje desítky výzkumů jiných, které se mu nehodí. Píše třeba: „Jsou tomu téměř tři roky, kdy Americká pediatrická akademie vydala stanovisko, že je pro děti škodlivé koukání do jakékoliv obrazovky“. Aha! Já bych zase mohl napsat, že výzkumy prokázaly, že dětem ve věku 9 až 10 let se významně zvyšuje inteligence, pokud intenzivně hrají digitální hry. To se týká stejně chlapců i dívek. Stejně pozitivní účinek má i sledování televize. Není tedy pravda, že koukání „do jakékoliv obrazovky“ škodí. Výsledky šetření neplatí jen pro děti. Jiný výzkum zjistil, že počítačové hry jsou účinné při zlepšování kognitivních funkcí pro lidi ve věku nad 60 let. Další výzkum zase prokázal výrazný přínos počítačových her pro neuroplasticitu, což je schopnost mozku učit se a adaptovat se. Podobných zjištění a výzkumů existují desítky, stovky. Takže Stránský selektivně vybírá to, co se mu hodí a pak straší. Prý „nadměrné užívání sociálních sítí vede ke stupidifikaci a k prostému narušení mezilidských vztahů. Tato návykovost aktivuje v mozku stejné trasy jako u lidí, kteří užívají heroin“. Sociální sítě jako heroin? To je přece přehnané. Podle Stránského není. Mobilní telefon je podle Stránského to samé. Zcela vážně tvrdí: „Je to úplně stejné, jako by rodiče svým dětem tolerovali závislost na tvrdých drogách. Rodiče by si měli uvědomit, že pokud dospívající dívka stráví celý den na mobilu, tak je to neurologicky úplně stejné, jako by ve svém pokojíčku celý den fetovala heroin“ a „Rodiče, kteří kupují dětem mobilní telefony, jim kupují digitální heroin“. To jsou mi ale osloviny. Droga je tohle, droga je tamto. Docela by mě zajímalo, jak se s tímhle popletou spojit. Mám vyslat poštovního holuba? Nechci mu volat, protože by to bylo totéž, jako kdybych mu bodl dávku heroinu do žíly. Chtěl jsem se ho jen zeptat, proč tedy vystupuje v televizi a v podcastech, které se šíří sociálními sítěmi. Vždyť Stránský takhle sám dýluje drogy! Pokrytec jeden. Stránský říká: „V Americe jsou již tábory pro detoxifikaci závislosti na internetu a hlavně videohrách“. Jistě, v Americe jsou i tábory, kde se provádí terapie na léčbu homosexuality. Možná je provozují ti stejní lidé. I v Německu byly nějaké tábory. Zajímavé, že vždy se objeví lidé, kteří volají po nějakých táborech, kam strčit ty druhé. Takže Stránský si dělá své mediální kolečko po televizních pořadech a rozhovorech, kde stále papouškuje stejné osloviny, jako třeba že „většina dětí by raději přišla o ruku, než o mobilní telefon“ a podobně. Víno se asi letos neurodilo, zato tmářství roste.

A když se množina tohoto pomatence setká s množinou totalitního politika, výsledek vidíme na vsetínských školách.

Tags: , , ,