„Dobrý den, pane Čapku, děkuji, děkuji, děkuji… Abych to vysvětlil. Na konci minulého školního roku jste měl na naší škole (Gymnázium Tachov) seminář ohledně moderní výuky, hodnocení… Popravdě, když jsem se o semináři dozvěděl, pomyslel jsem si, to bude zase zbytečných informací, které půjdou jedním uchem dovnitř a druhým ven. Ba ne. Šeredně jsem se mýlil. Vše, o čem jste povídal, mělo hlavu a patu, vše mi dávalo smysl a naději, že „učit jinak“ lze. Ihned odpoledne jsem objednal knihu Moderní didaktika a všechny tři vydání Líného učitele, které jsem vlastně přečetl jedním dechem. Moderní didaktikou se zatím prokousávám a hned od září jsem začal používat všechny jiné metody než klasiku frontálku…Zatím se učím já (použití vhodné metody na dané téma) i žáci, ale to nadšení a ochota pracovat v hodinách je naprosto neporovnatelná s tím na co jsme byli zvyklí já i žáci. Je opravdu fakt velkým průserem, že toto nás na vysoké škole nikdo nenaučil. Tuny informací, které člověk zapomene a k ničemu vlastně nepotřebuje. Ještě jednou děkuji za prozření, které přišlo po 14 letech mé učitelské praxe.“
Filip Tomeš (šťastný to učitel biologie a těláku)
„Dobrý den, právě jsem dočetl vaši knížku Jan učit dobře a efektivně a chtěl bych Vám za ni moc poděkovat. I přes to, že jsem zrovna dokončil bakalářské studium učitelství matematiky a fyziky, jsem se nedozvěděl, jak vlastně učit. Zato jsme se ke státnicím museli naučit stovky stran různých taxonomií nebo například historii vzdělávání učitelů v českých zemích. Chci doufat, že při magisterském studiu to bude jiné, ale jelikož je součástí státnic opravování písemek, bojím se, že o moc ne. Proto jsem rád, že mi Vaše knížka ukázala, že vyučování může (a také by mělo) vypadat úplně jinak než to, které jsem od základní školy zažíval. Ještě jednou moc děkuji a už se těším až se začtu do Vaší Moderní didaktiky a dalších knížek.S pozdravem a přáním hodně sil do další práce.“
Jan Šefl
„Učím matematiku v nestudijní skupině v devítce. Třída plná budoucích žáků učňovských oborů nebo vůbec ničeho. Opakujeme procenta. Potřebovala jsem samostatnou práci, abych mohla dvě studentky připravovat na přijímačky (se tam připletly :-)). Včera jsem žákům zadala vytvořit vlastní reklamní leták, napsat na něho původní cenu a novou se slevou. Vše sami vymyslet a vypočítat. Udělali. Dnes v tom chtěli pokračovat, jak se jim to líbilo. Ale dnes jsem si pro ně nachystala pracovní list s lehkými a základními slovními úlohami na procenta. Moc jsem jejich znalostem nevěřila, přiznávám. Pracovali ve skupině a podmínkou jedničky bylo, že vše bude umět i nejslabší článek skupiny. Fakt si vše navzájem vysvětlovali a vše spočítali. Ověřila jsem, že nejslabší člen skupiny umí příklady spočítat. Při frontálce bychom tolik příkladů nespočítali!!!!! A na závěr, po mém ocenění a po jedničkách v ŽK, poznamenali, že pokud je učitel v hodině nebuzeruje, pracujou v tichosti a ochotně. Jak snadné. Měla jsem z té hodiny velkou radost. To mám z vašeho školení 🙂 Děkuji Vám za inspiraci.“
Jana Gřešková
„Milý pane Čapku, nemohu jinak, než Vám znovu poděkovat za názory, rady a podněty, kterých se mi dostalo na Vašem semináři, který, jakkoliv to měl tak trochu v názvu, vůbec líný nebyl. Sice online, ale s plným elánem, jste se nám minulý týden věnoval na semináři o didaktice „líného učitele“. Bylo to moc fajn a mně do sebe zapadlo spousta věcí. Jak už to tak bývá, někdy musí člověk ujít kus cesty a nasbírat mnoho zkušeností, aby se mu propojily myšlenky a představy, jak mají věci fungovat. Učím už dvacet let, na základce, v 1. až 3. třídě. A moc dobře vím, že učitel na 1. stupni má obrovskou moc ovlivnit vztah dětí ke vzdělávání. Často i na celý život. Nadchnout nebo otrávit. Práci v počátku první třídy přirovnávám k tomu, když dělám těsto. Dám na vál všechny ty nutné ingredience a začnu to dávat dohromady. Nejdřív se to sype, potom neuvěřitelně lepí a nějakou dobu to vypadá, že z toho dost možná nikdy nic nebude. Ale já vím, že bude. A proto mě to neznepokojí a hnětu a hnětu. Sem tam něco přisypu, ale celou dobu se soustředím na budoucí výsledek. A stejné je to s dětmi. Do školy přijde skupina dětí, z nichž každé má jiné návyky, jiné představy, jinou startovací čáru. Na mně je, abych je přesvědčila, že můžeme fungovat dohromady, přitom si zachovat každý svoji originalitu, že učení je zábava a radost, ale taky že se potřebuju umět soustředit, naslouchat, přemýšlet a ptát se. Říkáme si každý den – dneska bude báječné se dozvědět něco nového. Pomáhá mi k tomu „laskavá důslednost“. K té jsem taky dospěla věkem… A tak jsem Vám jenom chtěla upřímně poděkovat za Váš LASKAVÝ přístup, jakkoliv Vaše názory mohou někomu znít provokativně, mně mluvíte naprosto z duše. Protože škola není pupek světa, ale místo, kde se může denně odehrávat spousta zajímavých věcí, a každý učitel by se měl každé ráno zeptat sám sebe, jestli by chtěl být žákem ve své třídě. Mějte se krásně, ať se Vám daří!“
Alena Adamcová
„Vážený pán Čapek, ešte raz Vám veľmi pekne ďakujem za dnešné online stretnutie, zvlášť za kolegov-študentov Vám musím tlmočiť množstvo poďakovaní. Sú veľmi radi, že ste to boli práve Vy, koho mali možnosť vypočuť si a ponoriť sa vďaka nemu do tajov dobrej didaktiky. Naozaj sme si vypočuli množstvo inšpiratívnych slov a ja verím, že padli na úrodnú pôdu. Zvlášť oceňujeme spôsob komunikácie, ktorý nám bol všetkým blízky. Aj keď odznelo veľa odborného, bolo to povedané veľmi ľudsky (asi viete, ako to myslím, skrátka nič „snobské“). Už len to, že sa zapojili do diskusie aj kolegovia, ktorých nie je počas štandardných hodín veľmi počuť, je skvelá spätná väzba. Škoda, že nám ten čas tak rýchlo utiekol. Sama za seba musím povedať, že hoci som zhltla Vaše knižky Líny učitel a Uč jako umělec takpovediec za večer a Moderní didaktika je takou mojou „bibliou“ pri príprave na hodiny, vypočuť si Vás (opäť) bol pre mňa zážitok. Z Vášho rozprávania úplne srší, že tomu, čo hovoríte, naozaj veríte. A verím tomu aj ja. Opäť ste ma dobili energiou, chuťou a motiváciou pokračovať ďalej, pretože takéto vyučovanie má zmysel. Už aby sme boli naspäť v školách a mohli sa naplno realizovať 🙂 Prajem Vám všetko dobré.“
Ivana Dendys
„S Vašimi knihami jsem se seznámila na začátku tohoto školního roku. Pracuji jako učitelka AJ převážně na 2. stupni ZŠ v Brně a dlouho jsem hledala způsob, jak učit lépe a aby to děti víc bavilo, což zní jako klišé, ale jak jinak to říct. Odpověď jsem našla ve Vašich knihách a začala jsem měnit svůj způsob výuky. Byla jsem nadšená! (Kdo z učitelů, kteří se inspirují Vašimi knihami, není, že?) Bylo to zpočátku náročnější na organizaci a přípravu hodiny, ale v hodině jsem měla méně práce, děti pracovaly samy ve skupinách a byla radost je v hodinách pozorovat, jak se učí navzájem a pomáhají si. Pozitivní odezvu jsem měla i od rodičů 🙂 Samozřejmě se to odrazilo i v klasifikaci, děti měly mnohem lepší známky. Když kolegyním řeknu, že mí deváťáci spolu komunikují při skupinové práci anglicky, myslí se, že si z nich dělám legraci. Také mě potěší, když mi třeba maminka XY napíše: „Dobrý den, paní učitelko, vím, že náš syn není zrovna andílek, ale když mu do e-žákovské napíšete, že byl dneska velmi šikovný v angličtině, hned mám lepší den.“ Píšu příležitostně rodičům, jak si jejich dítě vede v mých hodinách a někteří mi píšou zpět. Tehdy vím, že jdu správnou cestou…“
Alena Mahrová
„Závěrem si Vám dovoluji ještě jednou poděkovat. Vyučující přijali Vaše slova většinou velmi pozitivně a to i někteří z konzervativních. Ani netušíte, kolik podnětů, které učitelé slyší celé roky ode mne jste zmínil a podpořil (aniž jsme se museli na něčem domluvit). Tím jste mimo jiné přispěl ke zlepšení klimatu v našem sboru.“
ředitel ZŠ
„Učím na střední škole budoucí kuchaře (obor E). Nevím kolik z nich bude tuto profesi vykonávat (a v podstatě to asi nebude to nejdůležitější), ale snažím se o to, aby studenti do práce vložili především své srdce. Učím je, aby při výrobě jakéhokoliv pokrmu nemysleli jen na jeho bezchybný technologický postup, ale hlavně na člověka, který jej bude konzumovat. Dlouholetým výzkumem jsem zjistil, že nechuť k procesu výroby pokrmu se na výsledku zaručeně odrazí. Je samozřejmě velice těžké tento postoj u studentů vypěstovat a kniha Líný učitel mi v mnoha ohledech s tímto „bojem s větrnými mlýny“ pomáhá. Stále častěji zjišťuji, že přestávám bojovat a konečně si začínám svou profesi užívat. Není to sice jednoduché, ale také ne nemožné. Se svými sedmnáctiletými žáky si více hrajeme, a světe div se i učíme! Oni ode mne, také oni od sebe navzájem a já od nich. V rámci naší třídy cestujeme po restauracích celého světa, abychom nahlédli pod pokličky těch nejlepších světových kuchařů a pochytili alespoň něco málo z jejich talentu. V hlavičkách mých studentů bují ty nejneuvěřitelnější nápady na nové receptury pokrmů (i když je nutno podotknout, že ne vždy konzumovatelných) a mě jejich nadšení neustále překvapuje a nesmírně baví. A to je pouze střípek z tisíce dalších, kvůli kterým každé ráno vstávám a těším se do svého zaměstnání bez ohledu na smutný pohled mého bankovního účtu. Myšlenky Líného učitele se promítly nejen do mé práce, ale i do osobního života. Neberu svůj život jako hru, ale více si v něm hraji.Bez svých žáků, kterých si skutečně vážím, bych žil nenaplněný život. Díky Roberte Čapku.“
Roman Borovička
„Bomba je Didaktika a ostatní! To byste nevěřil, co to se mnou dělalo! Některé věci cítím stejně, některé jsou na mě zatím moc a teď se to vevnitř všechno mlelo a tlouklo, no rozložilo mě to na prvočinitele! Je to fakt jen pro odvážné a silné osobnosti:-) Děkuji!
„
Iva Antošová
„Zdravím pane Čapek, po 3 letech, co učím, se mi do ruky dostala Vaše kniha a otočila mé myšlení o 180° a otevřela mi oči o čem vzdělávání vlastně má být! Tohle mne nebyli schopni naučit jak na gymnáziu tak ani na PdF… tedy tímto Vám děkuji za díla které píšete. Jakmile jsem začal ve škole uplatňovat zásady líného učitele, stávám neoblíbenějším učitelem – a šlo to velmi rychle a bez velké námahy – a kolegové ve sborovně nestíhají chápat, že se těším do hodin a studenti na mne. Já zase s udivením pozoruji, jak se zaběhlí učitelé brání těmto změnám – když jsem ve sborovně vytáhl hodnocení mé výuky od studentů – tak 5 kolegyň z 6 mi řekli: No to já bych se neodvážila udělat, dopadla bych špatně, to nechci a nepotřebuji vědět. Ony ví že je žáci nemají rádi a sami se pak na hodiny netěší! To je šílené… a tak se teď s radostí těším na knížku pod stromečkem o pedagogickém hrdinovi a budu se snažit být nejlepším vzorem pro mé kolegy a snad jim postupem času, těm co budou chtít, půjčit k přečtení celý koncept líného učitele“
Milan Pastyřík
„Jsem uprostred Alp na lyzovacce a prave ctu vaseho lineho ucitele, je to parada, uzasne, presne, trefne, vtipne, vzdelavam se, obohacuje mne to, bavi mne to, citim se jako ten zak ve skole, primo to hltam, hluboka poklona, konecne nekdo jasne, strucne a srozumitelne na jedne strance popsal problematiku domacich ukolu atd. atd. Uz jsem objednal oba dily Lineho ucitele jako vanocni darek pro kazdeho sveho ucitele. Snad je tim moc nenastvu ☺. Zdravím a moc dekuji. Jeden snad taky trochu liny reditel. Ps: Drzim palce, dokazu si predstavit kolik lidí jste jiz dokazal nastvat – tim myslim tzv.ucitelu, profesoru, docentu a jinych pomazanych hlav, tak jen tak dal, jsem presvedceny ze bez snahy neco zmenit se nic nezmeni. Hluboka poklona!!!“
Ivan Růžička
„Bravó, pozrel som si záznam z Plzeňskej univerzity. Mám Vaše knihy, didaktiku obidvoch leňochov ???? a knihu o hodnotení, ale vidieť to video pomáha živšie si predstaviť realizaciu aktivít z didaktiky… Držím Vám prsty. Nech Vás je viac vidieť a počuť. O 100 rokov budú vaše busty v našich štátoch vedľa Komenského. „
Milan Mihaĺov
„Dobrý den, právě jsem dočetla vaši knížku „Líný učitel“ a musím vám napsat, že něco tak zajímavého a podnětného jsem v ruce už dlouho neměla. Učím na odborné SŠ více než 25 let. Cítila jsem, že po těch letech potřebuji popřemýšlet, jak šetřit energií ve výuce, ale jak přitom efektivně výuku vést. Čtení, které se mi dostalo do rukou, je přesně to, co jsem potřebovala. Ne jen suché poučky a teorie vzdálená od praxe a tudíž nepoužitelná, ale příklady přímo ze školních lavic mě přiměly přemýšlet i nad postupy, které jsem za ta léta brala jako jediné správné. Chvílemi jsem se při čtení smála, chvílemi s vámi ne tak úplně souhlasila, ale začala o věci přemýšlet a zvažovat, chvílemi jsem v úžasu četla o věcech, které přesně tak důvěrně znám, jak vy popisujete, občas byla i nadšená z toho, že takhle to přeci já dělám a funguje to, chvílemi byla nadšená, že problémy v českém školství vidíte stejně a hlouposti, které se dějí, umíte trefně pojmenovat a chvílemi, přiznám se, měla i slzy na krajíčku. To když si člověk ke konci knihy to celé v hlavě srovnává a uvědomuje… Moc děkuji za takové čtení! Budu se snažit, i když vím, že to nebude po těch letech zažité praxe lehké, mít v hlavě důležitá pravidla, připomínat si je a řídit se jimi. Snad budu dobrá nebo aspoň lepší „líná“ učitelka :-). Ještě jednou děkuji.“
Gabriela Zakonovová
„Dobrý den, shlédla jsem dnes rozhovor s Vámi, prošla si Vaše stránky a dovolte mi před Vámi pomyslně smeknout. Jsem praktik, školský poradenský pracovník, který se vrhl na doktorandské studium s touhou připravit jednou mladé speciální pedagogy a výchovné poradce pro praxi… Děkuji, že máte odvahu to tak pěkně pojmenovat. Dceři jsem Váš rozhovor přeposlala, také Vám začíná fandit a popíchlo ji to pokračovat v tom ,co ji baví . Děkuji a přeji mnoho úspěchu v další práci i osobním životě.“
Andrea Silberová
„V novinách jsem si náhodou přečetla rozhovor s Vámi, který mne tak zaujal, že jsem si hned koupila Vaší knihu Líný učitel, ač nejsem učitel, ale jen rodič. Jak daný článek, tak celá kniha, mne naprosto nadchly. Moc bych přála všem dětem, aby měli učitele, kteří by se inspirovali Vaší filozofií výuky. Dva výtisky knihy jsem se rozhodla věnovat škole, kde začal chodit můj syn, a to jeho třídní učitelce a pak panu řediteli s nadějí, že je kniha zaujme a budou ji sdílet v rámci školy. Máte nějakou radu pro rodiče, jakým způsobem minimalizovat škody na dětech páchané „tradičními“ učiteli? Nechtěla bych, aby mé děti , tak jako já, až na prahu čtyřicítky znovu objevili radost, kterou může přinášet učení a objevování nových informací. Děkuji za neskutečně užitečnou práci, kterou děláte a moc Vám přeji, aby se Vám podařilo dostat na svou stranu co nejvíce učitelů.“
Pavla Kadlecová
„Dobrý večer pane Čapku, viděla jsem nedávno publikovaný rozhovor s Vámi na DVTV a chtěla jsem Vám napsat z několika důvodů.
Především bych Vám chtěla poděkovat za Vaši snahu a práci, kterou děláte. Nevím, zda Vás to nějak potěší, já jsem z toho spíše nešťastná, ale naprosto souhlasím se vším co jste v rozhovoru s paní Smetanou řekl… Jen jsem chtěla říct, že opravdu oceňuji co děláte a držíte se, protože já jsem neměla sílu pokračovat dál, i když jsem od 13 let chtěla být učitelkou Přeji Vám hodně úspěchů a síly k tomu, abyste školství posunul k lepšímu.“
Veronika Burianová
„Milý pane kolego, děkuji Vám za sepsání Moderní didaktiky, kterou jsem právě zařadila do seznamu povinné literatury sylabu svého předmětu (metodika výuky AJ). Již po přečtení prvních 22 stran jste mě ujistil o tom, že ta spřízněná didaktická duše, kterou jsem na FFOU nemohla najít, někde existuje. Už jsem si začínala myslet, že jsem se svým názorem na pseudovědu osamocená. Opravdu krásné příklady z praxe lektora, pod všechny bych se mohla podepsat ať už z pozice přednášejícího, tak posluchače. Já generuji pouze cca 4 „moderní učitele“ AJ pro SŠ ročně a z nich nejdou ani všichni učit. Vaše kniha mi ale dodala energii nepodlehnout pocitům marnosti. Díky moc.“
Markéta Bilanová
„Váš seminář pedagogové hodnotí kladně, všichni o zažitém přemýšlíme a já vidím, že postupně učitelé zkouší různé metody. Myslím si, že máme vnímavé učitele a díky semináři se posouvají dále. To je moc fajn. Jako vánoční překvapení jsme chtěli objednat Vaše knihy, ale učitelé nás předběhli – objednali si Vaše knihy sami (Moderní didaktika, Líný učitel…). 🙂 Děkujeme a já doufám, že se nevidíme naposledy – máte v nabídce další semináře? Možná Vás pozve i někdo jiný z Chomutova, protože se nás vyptávali další lidé – o čem seminář byl, jak nás to zaujalo… Od nás slyší pozitivní odezvu.“
P. Jandová
„Dnes jsem si připravil do hodiny takovou aktivitku, nebyl jsem v tom ale sám. Na začátku hodiny se mě studenti ptali, jak jsem se měl o víkendu, tak jsem jim říkal, že jsme byli všichni učitelé na školení. Samozřejmě je zajímalo, čeho se to týkalo. Když jsem jim to popsal, tak reagovali: „ahá, tak proto!….“. Pan učitel, kterého měli na chemii a biologii prý najednou učil úplně jinak. Snad poprvé je prý rozdělil do skupin atd., stejná revoluce je čekala ve fyzice. 🙂 Pět ze šesti hodin, které dneska měli na rozvrhu tedy vypadalo úplně jinak.“
A. Železný
„Vazeny kolega, dovolte mi podakovat za Vasu knihu – Moderni didaktika. Skvela, skvela, skvela, milujem ju. Ospravedlnujem sa za familiarne vyznanie, no inak to neviema ani nechcem napisat. Rada by som sa s Vami niekedy stretla, prip. Vas zazila na vyucovani, ci nejakom seminari. Neprijali by ste pozvanie k nam na fakultu dakedy?“
K. Tišťanová
„Považuji Vaši Moderní didaktiku za mimořádný počin, který stojí za to studentům představit. Neznamená to ovšem, že Vám nabízím jen možnost propagace Vaší knihy. Na konkrétní podobě Vašeho eventuálního semináře či přednášky bychom se dohodli, aby forma i obsah vyhovovala oběma stranám. V zásadě mi jde o to, abychom doktorandy seznámili s Vaším pohledem na úroveň vyučování v českých školách (aby s Vámi mohli diskutovat) a s Vaším přístupem k didaktice.“
V. Trpka
„Mily pan Čapek! Chcem sa Vam podakovat za prednasku, ktorou sme dnes odstartovali novy skolsky rok a mnohych z nas nakopla spravnym smerom. Mna osobne ste len utvrdili v tom, ze moje negativne pocity ohladom skusania u tabule, zadavania domacich uloh ci uzkostliveho sledovania ziackych zositov su spravne. Odteraz sa na Vas budem odvolavat ako na autoritu ???? Naozaj dakujem za kazde jedno slovo, uprimne, ako totalne skostnately kolektiv sme to naozaj potrebovali (ale to ste po par minutach urcite zistili). Zelam Vam, aby ste stretavali vela otvorenych mysli pristupnych pozitivnym zmenam…“
Hanka Chvalová
„Didaktiku od Roberta Čapka mám právě načatou a je to super – jako když si každý didaktický nápad, co vás kdy zábleskem napadl a okamžitě jste ho kvůli blbýmu papírování zapomněli, odložíte do externí paměti a kdykoli to tam najdete.“
Ondřej Balík
„Webinář, podporující vyučování a slova pana Čapka – ohromně přínosné. Potvrdilo se mi, že nelze hodnotit jen výkonově, ale také procesně. Používat i jiné formy, než jen známkování. Je vždy co chválit. Každý dobrý učitel dokáže zadávat takové aktivity, aby si „každý žák šáhl na jedničku“, zadat, co děti baví a pak odvedou dobrou práci. Opět jsme u konkrétních cílů v hodině. Díky za „hodnotící třináctero“ :-)“
Martina Mrkvanová
„Na začátku tohoto školního roku jsem se zúčastnil Vašeho školení ve Starých Splavech. Váš pohled na výuku mě velmi zaujal. Prakticky jste mi mluvil z duše, vždycky jsem „takto“ chtěl učit, ale pořád to mělo spoustu ale. Teď konečně se díky Vám mám aspoň čeho držet, a proto jsem v letošním roce výuku opravdu překopal a učím podle Vás a Vašich knížek. Musím říci, že je pro mě dřina vymýšlet hodiny nově tak, aby byli aktivizující, motivující, pro děti zábavné, aby rozvíjely kompetence, atd. Vaše knihy jsou velkou inspirací (zvláště, když v cestě je tolik překážek), ale stále mám v hlavě velké množství otazníků. Učím většinou jen na vyšším stupni gymnázia. Teď jsem se dostal k pololetí a prvnímu závěrečnému hodnocení. Používám ono hodnocení podle 4 kritérií (aktivita v hodinách, znalosti a dovednosti, práce dle pokynů učitele a vztah k předmětu).“
L. Melichar
„Dobrý večer, chtěla jsem Vám poděkovat za všechny semináře. Říkal jste poprvé, když jste u nás byl, že jste zvyklý, že to znáte…ale já mám potřebu Vám zprostředkovat zpětnou vazbu. Díky celému projektu se výuka v naší škole pootočila o 60%. Semináře a kontroverzní reakce, které vyvolaly mezi pedagogy, mi pomohly nastartovanou změnu popostrčit o pořádný kus dopředu. Dohra ve sborovně, když jste skončil jedno téma, vyvolala bouřlivou diskusi mezi příznivci a odpůrci „spokojené třídy“…a každá bouřka olamovala špičky odporu. Bylo fajn, že školení bylo víc, že se témata časem rozležela a spolu s dvoudenním zážitkovým seminářem dneska pěkně poskládala mozaiku. Semináře jsou jen čtvrtinou celého projektu, ale v průběhu dostaly punc pilíře. Informace a vysvětlení souvislostí (u nás) padaly na úrodnou půdu. Já jsem spokojená, protože, když se dnes projdu po naší malé škole..slyším: „Pepo, zlepšil ses….Žaneto, splnila jsi úkol,…dnes budeme pracovat ve skupině, výsledky vyvěsíme na chodbě“..a kdybyste viděl, jak všechny ročníky prezentovaly před ostatními třídami své pojetí výročí 17. listopadu…)) Takové věty v naší škole..před půl rokem?? Byla to utopie. Chtěla jsem Vám to říct a taky se zeptat na ŠVP, které jsem za 3 měsíce celé rozmontovala a zase poskládala. Jenže na to už nezbyl čas. Ani na podepsání Vaší knížky, co jsem před pár dny koupila a ze sborovny hned zmizela…)) Zkrátka DĚKUJI.
V. Ottová
„Chci Vás jen tak pozdravit a poděkovat Vám za Vaše semináře, za Vaše myšlenky, Vaše knihy, zatím louskám Odměny a tresty… Mám totiž díky Vám jistotu, že nejsem mimochodník, že nejsem pomatená úča, že tak, jak smýšlím já, smýšlí a dokonce o tom píše, a dokonce to snad i vyučuje i někdo jiný a tím jste Vy. Občas se mi chce vykřiknout na své kolegy: “ Poslouchejte, to je ono“, pak si však okamžitě pomyslím, že je to úplně jedno, že je důležité, že to tak cítím já. Jenže, já nejsem ve škole sama, nejsem sama na své žáky. Bojuji s tím, jak zoufalé chyby dělají mé kolegyně a naprosto netouží hledat jinou cestu. Já ji hledám a zažívám obrovsky pozitivní okamžiky, kdy hltám Vaše řádky a jsou to i mé myšlenky, mé názory, jen je vidím krásně zformulované a v tištěné podobě.
V. Strnadová
„Vážený pane Čapku, chtěla bych Vám, jako studentka 5. ročníku pedagogiky, velmi poděkovat za knihu Moderní didaktika. Vaše metody mi velice pomohly a to nejen při přípravách na vyučování. Konečně jsem našla didaktiku, která mi na praktických ukázkách vysvětlí jednotlivé techniky. Jak jste psal v samotném úvodu. Myslím si, že vzdělávání nás, budoucích učitelů je stále na katastrofální úrovni a pokud se nezmění výuka vysokoškolských pedagogů, tak školský systém bude stále na bodě mrazu. Věřím, že naše generace pedagogů chápe celoživotní vzdělávání, jako samozřejmost a své kompetence si bude chtít rozšiřovat dalšími kurzy.
P. Čechová
„Čtu Moderní didaktika, kterou jsem si objednala hned po brněnském semináři.. DÍKY MOC, JE SKVĚLÁ. Potřebuju dobít baterky a myslím, že s Vaší didaktikou to půjde! Didaktiku mám v ruce každou chvíli, už je pěkně ohmataná… Váš styl a náhled na školu mě hrozně baví. Mějte se fajn, těším se na nějaký další seminář.“
M. Matějková
„Celý Váš seminář byl pro mne koncert. Na této škole učím už 6 let, a Vaše myšlenky mi byly velmi blízké, Zkouším různé metody, Práce mne moc baví. Naprosto jste mne nadchl, Poděkovala jsem i našemu panu řediteli, že Vás pozval a slyšela jsem, že opět zase dorazíte, tak to se už moc těším. Byl to pro mne i koncert lektorský, mým snem je také někdy lektorovat, tak i po této stránce to bylo naprosto super. Moc Vám děkuji, díky Vám jsem si opět uvědomila, že jdu cestou ne tradiční, ale chci učit tak, aby to bylo efektivní a aby byli hlavně moji žáci i rodiče spokojeni. Bylo to perfektní, inspiroval jste mne, proto Vám velmi děkuji. Také se mi velmi líbil Váš přístup, řekl jste nahlas to, co někteří velmi neradi slyší, ale potřebují to slyšet,“
P. Dočkalová
„Lektor pokračoval v duchu předešlého webináře a já jsem nevěřila vlastním uším. Znělo to skoro rouhavě, a přitom to bylo tak jednoduché a vstřícné. Souhlasím s každým písmenkem…. Děti si školu i učitele oblíbí, budou do ní chodit rády, nebudou se strachovat před testy, ale uspějí posléze v konkurenci těch výkonových? Přesto i nadále hlasuji pro a moc děkuju za návod. Teď ještě najít odvahu . . .“
Kateřina P.