Líný učitel v roce 2026

Líný učitel v roce 2026

V některých letech jsem na závěr roku bilancoval, což je pro každého člověka užitečné a psychohygienické 🙂 Ale s koncem letošního roku mám mnohem větší chuť se zabývat tím, co mě čeká v roce dalším. Možná, že to pro někoho bude i zajímavé a třeba se někdo na některé výsledky mé práce může drobně i těšit. Takže pojďme do toho!

Lektorování

To, co dělám už od roku 2000, je lektorování ve sborovnách a různých vzdělávacích institucích v České republice i na Slovensku. Předpokládám, že i v dalším roce budu jezdit do škol v obou zemích a školit především 1) vzdělávací strategii Líný učitel, 2) školu moderní didaktiky (což jsou výukové metody), 3) hodnocení a sebehodnocení žáka, 4) třídní klima, jeho upevňování a měření a v menším měřítku i další témata, vždy podle potřeb dané školy. Dokončím další dva turnusy online vzdělávání „Líný učitel“  pro slovenský Komenského institut a další dva začnu. A také jsem moc rád, že se setkám s dalším ročníkem jejich programu na tradičním víkendu Líný učitel v Zaježovej. Rozhodně bude další ročník Letní školy Líného učitele. Stále platí, že školení učitelů je velmi náročná disciplína, ale stojí to za to.

Publicistika

Nepochybně budu pokračovat i ve své publicistické práci. Psaní blogů a vedení FB skupiny Líný učitel je neméně důležité jako lektorování. Zveřejňování příkladů dobré i špatné praxe má svůj význam: obojí učí a obojí mění české školství. Někdy je zveřejnění poslední šancí na změnu nebo zastavení zlořádů – ať už jde o týrání žáků nebo rozkrádání školy. Přestože mnohdy vlastně dělám to, co by měly dělat státní organizace, je třeba vytrvat a nebát se protivenství.

Aby škola neškodila: nejupřímnější podcast o českém školství

Na sklonku tohoto roku jsme se Štekánkou rozjeli podcast „Aby škola neškodila“, do kterého chceme přispívat jedním zhruba hodinovým pořadem týdně. Je to náročný úkol, ale věřím, že také tohle přispěje ke zkvalitnění našeho školství. Až příliš často je učitel vystaven různorodým radám a informacím, které se týkají všech možných pedagogických činností. Ne každý se rád pobírá knihami, navíc vycházejí neuvěřitelné ptákoviny a sociální sítě jsou plné hloupostí a bludů. Lidem, kterým záleží na kvalitní pedagogické práci, chceme nabídnou zdroj informací bez úliteb a kompromisů. Budeme snad zajímavě, někdy i přívětivě, ale mnohdy i nekompromisně hovořit o rozličných tématech, na která narazíme nebo nám dlouhodobě leží na srdci, ale nikdy nesejdeme z cesty dobrého vzdělávání.

Aby škola neškodila 2: další kniha

S tím malinko souvisí i další projekt, kterým bude společná kniha se Štěkánkou, duchovní nástupce žádaného titulu „Aby škola neškodila“. První kniha měla úspěch a některé nápady se nám do ní nevešly. Takže jsme rádi kývli na nabídku zpracovat další díl, prozatím bezejmenný, jehož obsah se zrodí během prvních měsíců roku 2026. Kdo nemá první knihu, neváhejte

Učebnice Zeměpisu 

V minulých letech jsem pro nakladatelství Taktik vytvářel učebnice Občanky. Nyní už existují ročníky 6., 7. 8. i 9., včetně metodik a vzniká i pracovní sešit. Zhruba jednou za měsíc mám webinář, ve kterém tyto učebnice představuji. Tyto učebnice nejsou pro každého učitele, protože nejsou šprtací, ale obsahují návody na aktivity a činnosti. Propagují tedy dobrou didaktiku a nějaké hloupé učení frontálkou při nich ani není možné. Proto jsem moc rád, že se nakonec ti kvalitní učitelé našli a učebnice jsou bezpečně v černých, tedy ekonomicky  výnosných číslech. Proto jsme se dohodli na další řadě, kterou budou učebnice Zeměpisu. Opět zpracuji  všechny ročníky druhého stupně ZŠ, podle revidovaného RVP. Ale bude tam i mnoho aktivit navíc. A musím nyní s hrdostí napsat, že v této době už mám 90% učebnice pro 7 třídu a chystám se na 6. ročník. Znamená to, že práce by mohla jít rychleji než na Občankách a pravděpodobně by všechny čtyři třídy mohly být zpracované v proběhu dvou, maximálně tří let! Můžete se těšit, protože stejně jako u učebnic Občanky mohu zaručit, že hezčí, zajímavější a zábavnější učebnici čeští školáci ještě v ruce neměli!

Kniha „Podporující třídní a školní klima“

Vypadá to, že s mými knihami se tak trochu roztrhl pytel, ale tahle už je napsaná a už ji čeká jen práce paní redaktorky a grafika. Nakladatelství Grada mě požádalo, abych oprášil a doplnil moji starou knihu „Třídní klima a školní klima„.  Tahle kniha byla ve své době brzy rozebraná a nejde už koupit, takže mi to přišlo jako dobrý nápad. Ale když jsem text znovu pročítal, tak jsem se trochu zhrozil. Původně to vlastně byla moje disertační práce, sice upravená pro odbornou veřejnost, ale stejně. Každý prd tam byl ocitován, každý, kdo o klimatu napsal článeček, musel být v knize zmíněn – typické akademické citační orgie. Navíc tam byly běžně citovány i výzkumy, které jsou dnes i více než dvacet let staré! Takže jsem vlastně všechno vyházel a z původního textu zbylo nejvíce 10%, ale podle mě spíš tak 5% původního textu. Nová kniha o klimatu se posunula nejen v obsahu, ale i v tématech, která před deseti lety chyběla – jako je wellbeing nebo AI technologie. Nyní je kniha mnohem aktuálnější a modernější a ukazuje cestu ke kvalitnímu vzdělávání každému učiteli a řediteli školy.

Kniha o metodách

Přestože jde moje kniha „Moderní didaktika“ ještě i po letech velmi dobře na odbyt, dobře vím, že není příliš operativní. Ve své době jsem chtěl, aby byla vitrínou dobré didaktiky a doslova jsem ji přeplnil příklady vyučovacích hodin, kdy některé ukázky jedné metody byly až na tři strany. Má i dnes svou hodnotu, nepochybně, ale v 600ti stránkové knize se moc dobře nehledá a nelistuje. Proto jsem se dal do práce na knize, která shrne ty nejlepší metody spolu s mými zkušenostmi s jejich realizací. Tato kniha je rozpracovaná a právě na ní budu nejvíce pracovat v roce 2026. Rozdíl mezi „Moderní didaktikou“ a novou knihou bude jako mezi „Velkým atlasem hub“ a „Kapesním atlasem hub„.

Jak je vidět, nudit se nebudu. Přeji každému, komu záleží na kvalitním vzdělávání, aby se mu v novém roce maximálně dařilo a někde – třeba na nějaké učitelské konferenci, na semináři nebo ve vaší sborovně – na viděnou!

Tags: