Dvě kampaně o školství aneb vyhoďte raději peníze z okna.
V poslední době se nám roztrhl pytel s různými marketingovými kampaněmi, které se týkají školství. Já se budu dnes věnovat dvěma nejhloupějším. Namísto toho, aby se lidé seriózně, smysluplně a zaměřeně věnovali zkvalitnění školství, mrhají prostředky a energií na jakési podivné potěmkiády, kterým nemohou věřit ani jejich aktéři.
Reklama na osnovy
Opravdovým přehlídkou mdlého rozumu je kampaň „Měníme osnovy“. Celá kampaň je vlastně reklamou na revizi RVP. Každému poučenému člověku je jasné, že revize bude obrovské zklamání. Práce se vymkla NPI z rukou, pracovní skupiny nejprve nedostaly žádné rozumné úkoly, pak zadání úspěšně poignorovaly a některé se nyní vzpírají až ke stavu rozkladu a nečinnosti. O tom jindy. V kampani se ale předstírá, že rodič, který chce kvalitní vzdělávání pro své dítě, „souzní se změnou“ a pošle na sebe kontakt. A pak „podpisem získáte přístup k pravidelným informacím o změnách vzdělávání v České republice očima odborníků, učitelů, ale také rodičů“. Rodičům se tvrdí, že „jsme skupina odborníků, pedagogů, rodičů a dětí, kteří mají stejný cíl – zajistit našim dětem takový způsob vzdělání, který je připraví na úspěšný život v 21. století“ a tím se rodiče otevřeně klamou jakoby to byl nějaký sehraný tým s jednou vizí. Bez ohledu na to, že ve skutečnosti je tato skupina každý pes, jiná ves. Jakoby tihle všichni lidé (nevím, kde ovšem, kde a proč se ve výčtu vzali rodiče a děti) neměly naprosto rozdílné představy o tom, kam by měla revize kráčet. Revizi nakonec budou – jak také jinak – silně regulovat státní úředníci. Dělá se tady reklama na změny, které úplně klidně mohou vést ke stavu horšímu, než je ten současný a takové signály tu už jsou a bohužel velmi výrazné.
Na webu „Měníme osnovy“ jsou otevřené manipulativní lži typu: „Nový Rámcový vzdělávací program vzniká ve spolupráci mnoha odborníků. Rodiče a žáci tak mají jistotu, že styl a obsah výuky je bude posouvat a rozvíjet a zároveň bude v souladu s požadavky, které jsou na ně kladené u přijímacích zkoušek na střední školy a gymnázia“. Může mi někdo vysvětlit, jak mohou tuhle „jistotu“ zajistit titíž lidé, kteří jsou zodpovědní za to, že tato „jistota“ tu už desetiletí není?! Další věta: „Plánovaná změna bude komplexní. NPI ČR připravuje propracovanou metodiku, která každému učiteli pomůže zavést změny do svého stylu učení“ – je velká lež. Žádná taková metodika neexistuje, není napsána jediná čárka. Jiná věta: „A co víc, promění se přístup vzdělávání budoucích učitelů na vysokých školách“ – opět úmyslná lež. Pokud je tím míněn Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (schválený tento měsíc) to je totálně zbytečný dokument, typický akademický blábol, který 99,9% akademiků na pedagogických fakultách ani nečetlo a stejný počet na něj kašle.
Jak je kampaň pojata? Vlastně za ní nic nestojí, jen tiskovka, web a video. A také FB stránky, které jsou chudé jako žebrákova mošna. Na učitele si ve videu hrají herci Simona Babčáková a Jiří Mádl. Je to legrační, jak si Mádl – v roli učitele – jako blázen po večerech mumlá: „portrét musí mít proporce“, zatímco Babčáková si memoruje druhy vedlejších vět. Ale stejně si každý pomyslí – proboha, proč? Nechápu také, jak se k celé té věci přimotal takový Ondřej Fryc. Rozumí přece byznysu, start-upům, takže jen letmý pohled na realizaci celé revize mu musel napovědět, že z hlediska projektového řízení se tu staly všechny největší chyby tím nejhorším způsobem. Je pravděpodobné, že se stal propagátorem budoucího nepěkného zmetka, kterému nepomůže ani tklivá hudba na piano a vemlouvavý hlas v jeho video vstupu. No a pak tu máme také Daniela Pražáka. O tom ale až nakonec.
Takže tohle je kampaň, která dělá reklamu vyprázdněnému a zatím neznámému obsahu a neštítí se manipulace a lží. To, že kardinální pitomost obsahuje už název „Měníme osnovy“ je ten nejmenší problém. Kdyby nějaký rodič použil na chvilku hlavu, na manipulativní pobídku „souzním se změnou“ by si nutně musel položit otázku: s jakou změnou? Než nějaký zoufalec klikne na tlačítko „přidat se ke změně“, mělo by ho napadnout: k jaké změně? V čem spočívá? Ale na to žádnou odpověď nedostane.
Učitelé jsou třída?
Pokud je vůbec možné, aby nějaká kampaň byla ještě více vyprázdněná než ta výše zmíněná, pak je to jistě „Učitelé jsou třída“. Nic nepřináší, nic nezlepšuje, nic se v ní neděje, jen se lakuje na růžovo. Pod přiblblým sloganem „Proč nám můžete věřit?“ hovoří vemlouvavě čtyři učitelé(!), každý zhruba dvě minuty, jak dobře učí. Daniel Pražák taky! Momentíček… i když všem čtyřem věřím, co to znamená? Že když čtyři mluvící hlavy pěkně zahovoří, tak jsou všichni učitelé v celé zemi třída a mám jim věřit?! Že když v klipu bude hrát Chýlková, budou mít najednou všichni učitele raději?
Součástí toho nulového obsahu je ovšem i poděkování učiteli, které prostřednictvím webu „Učitelé jsou třída“ můžete poslat… komu vlastně? To není jasné. Vzkaz bude prý zveřejněn na sociálních sítích. A na Facebooku „Učitelé jsou třída“ jsou v dnešní den, tedy zhruba měsíc od zahájení kampaně, opravdu nějaká poděkování učitelům. Přesněji – 2 poděkování! Opakuji slovy: dvě. Obě kampaně zafinancovala Nadace České spořitelny a jak je i z jejich jiných činů vidět, nevadí jim házet prachy z okna do kanálu. Nulový impakt!
Zajímalo by mě také, zda zúčastněným organizacím nevadí dělat kašpárky v těchto směšných kouscích. Jak třeba k první kampani přispělo „Step by step“ nebo „Unie rodičů“? Jakou činnost v rámci druhé kampani realizovalo „Otevřeno“ nebo „Začni učit“? Úmyslně uvádím organizace, jejichž činnosti si vážím. Co jste v těch projektech skutečného udělali? Jak jste se zapojili? A zahřívání židle zadkem na nějaké tiskovce, kde jste stejně nic neřekli, se nepočítá. Měli byste zvážit, zda vám stojí za umístění v logolinku to, že účastí v podobných tunelech znehodnocujete své jméno. Copak „Učitelská platforma“, ta je na virtuálně-mediální promo činnosti postavená, ale není důvod se jim v tomto jakkoliv podobat. Z té mají legraci už i její vlastní členové. Abyste nedopadli podobně, zaveďte si prosím jednu zásadu: jděte jen do takových projektů, kde budete svou reálnou činností skutečně české školství zkvalitňovat.
A dovětek k Danielu Pražákovi. Tento jistě kvalitní pedagog má nepochybně rád své vlastní obrázky (jak ukazuje jeho vlastní FB) a proč také ne? Je to sympatický chlapec a trocha marnivosti nikomu neublíží. Ale Dane, měl by sis dát pozor na jednu věc. V poslední době lezeš z každé konzervy a tvůj obličej začíná být amébou, která se rozpleskne na každou blbost. Opravdu máš zapotřebí zaštítit svou tváří cokoliv? Byť je to lež nebo zjevná manipulace? Kde zůstala tvoje mediální gramotnost? Nechceš, aby tvé jméno bylo značkou, za kterou něco opravdového stojí a ne jen hračkou v rukách nesvéprávných a přihlouplých marketérů? Podívej, jak rychle ztratil respekt Bruce Willis kvůli poslednímu období, kdy bral všechno, co ho dostalo před objektiv. Mládí omlouvá hloupost jen do jisté míry a ty už student nějakou dobu nejsi.