Šachová partie: Líný učitel vs. Kritické myšlení aneb z lektorského zápisníku 3

Jistě znáte geniální povídku Woody Allena „KORESPONDENCE GOSSAGE-VARDEBEDIAN“, kde se dva korespondenční šachisté dohadují nad svými tahy. Jejich dopisy jsou čím dál méně chápající a končí to velmi vesele. Píši si třeba tyto rozkošné řádky (vyjímám): „Co se týče jezdce, o kterého jste naprosto regulérně přišel, ale kterého se odmítáte vzdát, umístil jsem ho na jediné myslitelné pole, kde by se mohl objevit, čímž jsem Vám poskytl nejneuvěřitelnější výjimku z pravidel šachu od té doby, co Peršané před mnoha staletími tuto malou kratochvíli vynalezli. Jezdec stojí na c7, a když seberete své vytrácející se myšlenkové schopnosti na tak dlouho, abyste zhodnotil postavení na šachovnici, povšimnete si, že právě tato Vaše vzácná figura nyní brání Vašemu králi v jediné ústupové cestě před mým dusivým vidlicovým sevřením. Je jen na místě, že Vaše hrabivé úklady se obrátily v můj prospěch! Jezdec, který se vetřel zpátky do hry, torpédoval Vaši koncovku!“ Podobný pocit jsem měl ze své korespondence z jistou lektorkou Kritického myšlení, které přitom začalo tak sympaticky:

Dobrý den, vážený pane Čapku… Píšu Vám jako zástupce lektorské skupinky. Pořádáme pravidelně semináře inspirované programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení… Četla jsem Vaše články a sledovala záznam z diskusního pořadu, přiznám se, že knihu jsem zatím nečetla. To určitě brzy napravím. Píšu ale také proto, že bychom Vás rády pozvaly na naši letní školu jako lektora. Vůbec netušíme, jaký je Váš program, víme, že je horké datum. Pokud byste mohl a chtěl navštívit letní školu, kde 3 seniorky pracují s mladými učiteli, bude nám ctí…

Moje odpověď byla tradiční: Pěkný den, děkuji za důvěru. V srpnu mám několik akcí, konkrétně třeba 14. jsem na Slovensku, ale možná toho 16 nebo 17. by to šlo. Ale ještě mi napište, prosím, o jak dlouhý seminář by šlo, kolik je účastníků a jaké mi můžete dát lektorné? 

Kolegyně lektorka KM odepsala: Děkuji za vstřícnou odpověď … Co se týče peněz, trochu s rozpaky Vám píšu, že platíme 500 Kč na hodinu a cestovné, cenu můžeme případně po dohodě upravit…. Byly bychom rády, kdybyste mohl lektorovat celou skupinu (25 účastníků) v rozsahu 4 vyučovacích hodin.

Ano, je to tak. Za srpnový seminář „Líného učitele“ mně mé ctěné kolegyně přichystaly hezkých 2000 Kč hrubého. Protože mi je ale sympatická každá snaha o zlepšení výuky a Kritické myšlení (přes své jasné nedostatky a mantinely) přece jen výuku ve školách zlepšuje, snažil jsem se  najít cestu. Přesně v duchu kritického myšlení! Odepsal jsem:  

Pěkný den,

děkuji za milé pozvání. Napíšu Vám zcela upřímně: bylo by to zajímavé, ale je to pro mě finančně neakceptovatelné. Za své semináře dostávám lektorné  mnohem vyšší než je vaše nabídka (500 Kč/h). Jsou semináře a vystoupení, kam jezdím zadarmo, jen za cestovní náklady, ale to jsou akce studentské apod.  Nemohu si takto zahrávat se svým jménem, když učitelé platí za mé semináře přes 1000 Kč za osobu, školy čtyřnásobně / petinásobně více než chcete platit vy –  a najednou bych školil za tak malý peníz. To by nebylo fér ani pro školy ani pro organizace, co platí mé semináře. To by nedávalo smysl, jak jistě chápete. Za peníze, které mi nabízíte, realizuji 60 minutové online webináře z pohodlí domova. Ale protože Vás nechci hrubě odmítnout a vím, že to myslíte dobře a rád se s účastníky kurzu setkám, navrhuji toto: přijmu Vaše lektorné, tedy 2000 za seminář plus cestovní náklady (220 km krát 5 kč = 1100 Kč). Ovšem každý z účastníků  navíc přispěje částkou 200 Kč – což je právě cena, kterou by zaplatili za můj webinář.  Za to mě místo hodiny na sluchátkách budou mít 4 hodiny naživo, včetně případné diskuze v kuloárech, protože nikam od nich spěchat nebudu. Tedy se takto dostaneme na relativně klasickou úroveň lektorného  a navíc se zvýší motivace účastníků za své peníze opravdu dostat potřebný obsah 🙂 Napište prosím, co si o tom nápadu myslíte…

 

Odpověď přišla záhy: „za lektorskou skupinu odpovídám, že za uvedených podmínek nemůžeme Váš seminář na letní škole realizovat. Děkujeme“ doplněná navíc osobní odpovědí:  „Vážený pane, zde je moje osobní odpověď:  Velmi oceňuji Vaši upřímnost. Účastníkům určitě řeknu, jaký byl návrh z Vaší strany, ale peníze od nich žádat nebudu. Byly bychom schopny v rozpočtu peníze najít, ale už nemáme zájem. Vaše vysvětlení je tak šokující, že všechny další moje reakce budou liché. Rozhodně mě to přivedlo k přemýšlení. Podpořilo to moje přesvědčení, jak důležité je umět kriticky myslet. A pokud Vás účastníci budou chtít vidět naživo, jistě najdou jinou příležitost.“

 

Šach? Možná. Mat? Nikdy! Moje odpověď zněla takto:

Pěkný den, mrzí mě, že je pro Vás šokující, že neškolím za 500 kč za hodinu. Ano, za tuto částku jsme začínal školit v roce 2000 a ještě několik let let potom. Ale dnes není rok 2000. Podívejte se, kolik stojí jednodenní kurzy vaší vlastní organizace: Kritického myšlení. Stojí to, co i jinde: 1200 Kč za účastníka. Řekněme, že ten pražský bude mít 20 účastníků, kteří tedy přinesou 24 000 Kč. Ten kurz má JEDNU lektorku. Kolik má podle Vás dostat za tento kurz? Pokud dostane 500 Kč za hodinu, obdrží přibližně 4500 hrubého. To se Vám zdá v pořádku? Opravdu to tak u Kritického myšlení je? Z čeho jste tak šokována?  Že někdo chce alespoň přibližně férové podmínky pro všechny své klienty? Otevřené vysvětlení je pro vás šokující natolik, že jste se „urazila“ a přestože byste peníze měly, tak je nyní nedáte? Proč jste je tedy nenabídly rovnou a ponižovaly mě lektorným z minulého století? Nezlobte se, ale já se Vám docela divím 😊 Tohle je „kritické myšlení“? 😃 S pozdravem Robert Čapek

Gossagi! Střelec na d5. Mat. Je mi líto, že jsem byl pro Vás příliš náročným soupeřem, ale pokud Vás to utěší, několik místních šachových mistrů přišlo o rozum, když měli příležitost pozorovat mou techniku. Pokud si přejete odvetu, navrhuji, abychom zkusili Tvoření slov, což je pro mě relativně nová zábava, v níž bych snad nevyhrával tak snadno. Vardebedian

Vardebediane! Věž na g8. Mat. Protože věřím, že v zásadě jste slušný člověk (jednoho dne nějaký nový způsob psychoterapie potvrdí mé mínění), než bych Vás mučil s dalšími detaily svého matu, přijímám s radostí Vaše pozvání ke hře na Tvoření slov. Vyndejte svou hrací desku. Protože jste hrál v šáchách bílými a tudíž jste měl výhodu prvního tahu (kdybych byl znal Vaše omezené schopnosti, nabídl bych Vám větší handicap); budu teď začínat já. Sedm písmen, která jsem si právě vytáhl, jsou O, A, E, J, N, R a Z – málo slibný galimatyáš, který snad zaručuje i té nejpodezřívavější osobě, že jsem si písmena vytahoval poslepu. Naštěstí však moje rozsáhlá slovní zásoba spolu s mou slabostí pro kuriozity mi umožnily vnést etymologický řád do materiálu, který by méně vzdělanému člověku připadal jak mišmaš. Moje první slovo je „ZANJERO“. Najděte si to ve slovníku. Složte ho horizontálně s E na středním poli. Počítejte pozorně a nezapomeňte na dvojnásobnou prémii za slovo při prvním tahu a padesátibodovou přirážku za to, že jsem použil všech sedmi písmen. Skóre je teď 116:0. Jste na tahu. Gossage