Reference

„Milý pane kolego, děkuji Vám za sepsání Moderní didaktiky, kterou jsem právě zařadila do seznamu povinné literatury sylabu svého předmětu (metodika výuky AJ). Již po přečtení prvních 22 stran jste mě ujistil o tom, že ta spřízněná didaktická duše, kterou jsem na FFOU nemohla najít, někde existuje. Už jsem si začínala myslet, že jsem se svým názorem na pseudovědu osamocená. Opravdu krásné příklady z praxe lektora, pod všechny bych se mohla podepsat ať už z pozice přednášejícího, tak posluchače. Já generuji pouze cca 4 „moderní učitele“ AJ pro SŠ ročně a z nich nejdou ani všichni učit. Vaše kniha mi ale dodala energii nepodlehnout pocitům marnosti. Díky moc.“

Markéta Bilanová

„Váš seminář pedagogové hodnotí kladně, všichni o zažitém přemýšlíme a já vidím, že postupně učitelé zkouší různé metody. Myslím si, že máme vnímavé učitele a díky semináři se posouvají dále. To je moc fajn. Jako vánoční překvapení jsme chtěli objednat Vaše knihy, ale učitelé nás předběhli – objednali si Vaše knihy sami (Moderní didaktika, Líný učitel…). 🙂 Děkujeme a já doufám, že se nevidíme naposledy – máte v nabídce další semináře? Možná Vás pozve i někdo jiný z Chomutova, protože se nás vyptávali další lidé – o čem seminář byl, jak nás to zaujalo… Od nás slyší pozitivní odezvu.“

P. Jandová

„Dnes jsem si připravil do hodiny takovou aktivitku, nebyl jsem v tom ale sám. Na začátku hodiny se mě studenti ptali, jak jsem se měl o víkendu, tak jsem jim říkal, že jsme byli všichni učitelé na školení. Samozřejmě je zajímalo, čeho se to týkalo. Když jsem jim to popsal, tak reagovali: „ahá, tak proto!….“. Pan učitel, kterého měli na chemii a biologii prý najednou učil úplně jinak. Snad poprvé je prý rozdělil do skupin atd., stejná revoluce je čekala ve fyzice. 🙂 Pět ze šesti hodin, které dneska měli na rozvrhu tedy vypadalo úplně jinak.“

A. Železný

„Vazeny kolega, dovolte mi podakovat za Vasu knihu – Moderni didaktika. Skvela, skvela, skvela, milujem ju. Ospravedlnujem sa za familiarne vyznanie, no inak to neviema ani nechcem napisat. Rada by som sa s Vami niekedy stretla, prip. Vas zazila na vyucovani, ci nejakom seminari. Neprijali by ste pozvanie k nam na fakultu dakedy?“

K. Tišťanová

„Považuji Vaši Moderní didaktiku za mimořádný počin, který stojí za to studentům představit. Neznamená to ovšem, že Vám nabízím jen možnost propagace Vaší knihy. Na konkrétní podobě Vašeho eventuálního semináře či přednášky bychom se dohodli, aby forma i obsah vyhovovala oběma stranám. V zásadě mi jde o to, abychom doktorandy seznámili s Vaším pohledem na úroveň vyučování v českých školách (aby s Vámi mohli diskutovat) a s Vaším přístupem k didaktice.“

V. Trpka

„Mily pan Čapek! Chcem sa Vam podakovat za prednasku, ktorou sme dnes odstartovali novy skolsky rok a mnohych z nas nakopla spravnym smerom. Mna osobne ste len utvrdili v tom, ze moje negativne pocity ohladom skusania u tabule, zadavania domacich uloh ci uzkostliveho sledovania ziackych zositov su spravne. Odteraz sa na Vas budem odvolavat ako na autoritu 😄 Naozaj dakujem za kazde jedno slovo, uprimne, ako totalne skostnately kolektiv sme to naozaj potrebovali (ale to ste po par minutach urcite zistili). Zelam Vam, aby ste stretavali vela otvorenych mysli pristupnych pozitivnym zmenam…“

Hanka Chvalová

„Didaktiku od Roberta Čapka mám právě načatou a je to super – jako když si každý didaktický nápad, co vás kdy zábleskem napadl a okamžitě jste ho kvůli blbýmu papírování zapomněli, odložíte do externí paměti a kdykoli to tam najdete.“

Ondřej Balík

„Webinář, podporující vyučování a slova pana Čapka – ohromně přínosné. Potvrdilo se mi, že nelze hodnotit jen výkonově, ale také procesně. Používat i jiné formy, než jen známkování. Je vždy co chválit. Každý dobrý učitel dokáže zadávat takové aktivity, aby si „každý žák šáhl na jedničku“, zadat, co děti baví a pak odvedou dobrou práci. Opět jsme u konkrétních cílů v hodině. Díky za „hodnotící třináctero“ :-)“

Martina Mrkvanová

„Na začátku tohoto školního roku jsem se zúčastnil Vašeho školení ve Starých Splavech. Váš pohled na výuku mě velmi zaujal. Prakticky jste mi mluvil z duše, vždycky jsem „takto“ chtěl učit, ale pořád to mělo spoustu ale. Teď konečně se díky Vám mám aspoň čeho držet, a proto jsem v letošním roce výuku opravdu překopal a učím podle Vás a Vašich knížek. Musím říci, že je pro mě dřina vymýšlet hodiny nově tak, aby byli aktivizující, motivující, pro děti zábavné, aby rozvíjely kompetence, atd. Vaše knihy jsou velkou inspirací (zvláště, když v cestě je tolik překážek), ale stále mám v hlavě velké množství otazníků. Učím většinou jen na vyšším stupni gymnázia. Teď jsem se dostal k pololetí a prvnímu závěrečnému hodnocení. Používám ono hodnocení podle 4 kritérií (aktivita v hodinách, znalosti a dovednosti, práce dle pokynů učitele a vztah k předmětu).“

L. Melichar

„Dobrý večer, chtěla jsem Vám poděkovat za všechny semináře. Říkal jste poprvé, když jste u nás byl, že jste zvyklý, že to znáte…ale já mám potřebu Vám zprostředkovat zpětnou vazbu. Díky celému projektu se výuka v naší škole pootočila o 60%. Semináře a kontroverzní reakce, které vyvolaly mezi pedagogy, mi pomohly nastartovanou změnu popostrčit o pořádný kus dopředu. Dohra ve sborovně, když jste skončil jedno téma, vyvolala bouřlivou diskusi mezi příznivci a odpůrci „spokojené třídy“…a každá bouřka olamovala špičky odporu. Bylo fajn, že školení bylo víc, že se témata časem rozležela a spolu s dvoudenním zážitkovým seminářem dneska pěkně poskládala mozaiku. Semináře jsou jen čtvrtinou celého projektu, ale v průběhu dostaly punc pilíře. Informace a vysvětlení souvislostí (u nás) padaly na úrodnou půdu. Já jsem spokojená, protože, když se dnes projdu po naší malé škole..slyším: „Pepo, zlepšil ses….Žaneto, splnila jsi úkol,…dnes budeme pracovat ve skupině, výsledky vyvěsíme na chodbě“..a kdybyste viděl, jak všechny ročníky prezentovaly před ostatními třídami své pojetí výročí 17. listopadu…)) Takové věty v naší škole..před půl rokem?? Byla to utopie. Chtěla jsem Vám to říct a taky se zeptat na ŠVP, které jsem za 3 měsíce celé rozmontovala a zase poskládala. Jenže na to už nezbyl čas. Ani na podepsání Vaší knížky, co jsem před pár dny koupila a ze sborovny hned zmizela…)) Zkrátka DĚKUJI.

V. Ottová

„Chci Vás jen tak pozdravit a poděkovat Vám za Vaše semináře, za Vaše myšlenky, Vaše knihy, zatím louskám Odměny a tresty… Mám totiž díky Vám jistotu, že nejsem mimochodník, že nejsem pomatená úča, že tak, jak smýšlím já, smýšlí a dokonce o tom píše, a dokonce to snad i vyučuje i někdo jiný a tím jste Vy. Občas se mi chce vykřiknout na své kolegy: “ Poslouchejte, to je ono“, pak si však okamžitě pomyslím, že je to úplně jedno, že je důležité, že to tak cítím já. Jenže, já nejsem ve škole sama, nejsem sama na své žáky.  Bojuji s tím, jak zoufalé chyby dělají mé kolegyně a naprosto netouží hledat jinou cestu. Já ji hledám a zažívám obrovsky pozitivní okamžiky, kdy hltám Vaše řádky a jsou to i mé myšlenky, mé názory, jen je vidím krásně zformulované a v tištěné podobě.

V. Strnadová

„Vážený pane Čapku, chtěla bych Vám, jako studentka 5. ročníku pedagogiky, velmi poděkovat za knihu Moderní didaktika. Vaše metody mi velice pomohly a to nejen při přípravách na vyučování. Konečně jsem našla didaktiku, která mi na praktických ukázkách vysvětlí jednotlivé techniky. Jak jste psal v samotném úvodu. Myslím si, že vzdělávání nás, budoucích učitelů je stále na katastrofální úrovni a pokud se nezmění výuka vysokoškolských pedagogů, tak školský systém bude stále na bodě mrazu. Věřím, že naše generace pedagogů chápe celoživotní vzdělávání, jako samozřejmost a své kompetence si bude chtít rozšiřovat dalšími kurzy.

P. Čechová

„Čtu Moderní didaktika, kterou jsem si objednala hned po brněnském semináři.. DÍKY MOC, JE SKVĚLÁ. Potřebuju dobít baterky a myslím, že s Vaší didaktikou to půjde! Didaktiku mám v ruce každou chvíli, už je pěkně ohmataná… Váš styl a náhled na školu mě hrozně baví. Mějte se fajn, těším se na nějaký další seminář.“

M. Matějková

„Celý Váš seminář byl pro mne koncert. Na této škole učím už 6 let, a Vaše myšlenky mi byly velmi blízké, Zkouším různé metody, Práce mne moc baví. Naprosto jste mne nadchl, Poděkovala jsem i našemu panu řediteli, že Vás pozval a slyšela jsem, že opět zase dorazíte, tak to se už moc těším. Byl to pro mne i koncert lektorský, mým snem je také někdy lektorovat, tak i po této stránce to bylo naprosto super. Moc Vám děkuji, díky Vám jsem si opět uvědomila, že jdu cestou ne tradiční, ale chci učit tak, aby to bylo efektivní a aby byli hlavně moji žáci i rodiče spokojeni. Bylo to perfektní, inspiroval jste mne, proto Vám velmi děkuji. Také se mi velmi líbil Váš přístup, řekl jste nahlas to, co někteří velmi neradi slyší, ale potřebují to slyšet,“

P. Dočkalová

„Touto cestou bych Vám chtěla poděkovat za knihu Moderní didaktika. Už během Sborovny se i u nás kolektiv dělil na ty, kteří Vás „nevydýchali“, ty, kteří si tam „něco“ našli a pak ty, kteří slyšeli nahlas to, o čem přemýšlejí, jak vnímají věci kolem sebe … Knihu chápu jako obohacení a praktický inspiromat, nebojím se říci „bibli pro učitele“. Snažím se učit nejlépe, jak jen dovedu. A to je možná i důvod, proč podle kolegyň mám stále „dobré děti“. :-)). Škoda, že nepátrají, jak je mít taky…“

L. Syrová

„Lektor pokračoval v duchu předešlého webináře a já jsem nevěřila vlastním uším. Znělo to skoro rouhavě, a přitom to bylo tak jednoduché a vstřícné. Souhlasím s každým písmenkem…. Děti si školu i učitele oblíbí, budou do ní chodit rády, nebudou se strachovat před testy, ale uspějí posléze v konkurenci těch výkonových? Přesto i nadále hlasuji pro a moc děkuju za návod. Teď ještě najít odvahu . . .“

Kateřina P.

„Včera se mi však dostala do ruky kniha Mgr. Roberta Čapka, Ph.D., „Moderní didaktika“, kde v úvodu popisuje svoje zkušenosti z lektorské činnosti na Gymnáziu v Broumově. Co píše o učitelích broumovského gymnázia, to dělal naopak on sám. Již tenkrát jsem si chtěl na něj stěžovat, ale v rámci dobrých vztahů s univerzitou jsem to neudělal. Nyní vidím, že to byla chyba. Příslušný text z knihy pana magistra (v knize strana 18-19) dávám do přílohy, abyste to nemusela hledat, pokud byste chtěla si to přečíst. Je to něco tak nehorázného, že byste si to přečíst měla. Píši Vám to však hlavně proto, že hodlám ukončit spolupráci s Univerzitou Hradec Králové, protože nemohu spolupracovat s partnerem, jehož zaměstnanci na mou školu kydají špínu. Pokud by mi pan Mgr.  Robert Čapek podal vysvětlení a omluvil se mým učitelům, svoje rozhodnutí bych rád změnil. Pokud univerzita nebude na  moje sdělení reagovat, přestanu ji též doporučovat našim studentům, protože nevím, co by se mohli naučit od tak arogantního člověka jako je pan Mgr. Čapek. Vůbec nechápu, jak může být vysokoškolským pedagogem a připravovat budoucí učitele. Tento mail posílám na vědomí panu rektorovi, panu děkanovi … a také panu Čapkovi. Doufám, že univerzita najde nějaké řešení, abychom mohli i nadále seriózně spolupracovat.

S pozdravem Karel Výravský