Pedagogické info 1: vítejte v žumpě!

Pokud chce pedagog najít, co je nového ve školství, má několik možností. Jednou z nich je zavítat na weby jako jsou Česká škola nebo Pedagogické info. Shodou okolností zrovna mezi nimi nepanuje žádné přátelství, ale o tom později. Na druhou stranu, i když takový pedagog dostane čerstvé informace, pokud zabrousí do diskuze, dostane se mu i nevybíravé masáže. Pojďme se na začátku našeho seriálu podívat letmým pohledem, co očím nevěřící čtenář zakusí na webu Pedagogické info a jakých názorů se mu dostane. Protože každé z níže uvedených témat se na webu Pedagogické info objevilo už nejméně padesátkrát, je na 100% jisté, jaké postoje zdejší smečka zastane. Některá klíčová témata:

Negativismus

Především dostane porci pořádného negativismu. Nic není dobře, nic se nepovedlo, nikdo nic neumí a nedělá správně. Každý příklad dobré praxe učitelů je zesměšňován a jeho autor přímo estébácky rozpracován. Příklad: „Jana Karvaiová: „Pročetla jsem si. Paní ředitelka píše nesmysly. Otázkou je, proč. Vždy se najdou ochotní lidé, kteří se nějak potřebují zviditelnit a zalíbit. Hlavně vrchnosti. Tak budou ochotně psát blbiny. Mám za to, že jsou rozjeté i další projekty s názvem Jak udělat z učitelů blby tím, že ochotně pančelky sepíší takové elaboráty. Jo a stoji za to se podívat na FB profil paní ředitelky.“

Všechno jde do kytek, učitelé jsou rukojmí, chudáci, ovce nebo nějací zombie bez rozumu. Ministr je lhář, hlupák a podvodník, lehce manipulovatelný neziskovkami. Slovo „sluníčkář“ je zde často užívaná nadávka, protože kdo nenadává a nevidí věci v nejhorším světle, bude nejspíš právě sluníčkář anebo dokonce – nedejbože – aktivista! Příklad: „E. Kocourek: Pokud to míníte vážně, zvát na jedno místo škůdce a nesvéprávné blbečky novináře nemá valného smyslu. Oni přece nehledají řešení, ale způsoby, jak škodit a jak z toho udělat „story“. Problém je popsán přesně už teď – nefunkční „demokratický“ režim, nefunkční stát, který dlabe na zájmy občanů a nedokáže se bránit proti Sorošovým aktivistům. Holt musíme vydržet do nejbližší občanské války. / Miloslav Novotný: Co napsal pan Kocourek není ani v nejmenším nadsázka. O čem, u všech čertů, neustále chcete diskutovat se zaprodanými zapřisáhlými nepřáteli českého národního školství. Samozřejmě není posláním učitelů ty parchanty vypráskat. To nakonec udělají občané, až jim to dojde v celé neodvratné hrůze.“

Neziskovky

K neziskovkám panuje přímo nenávist. Nic pořádného nedělají, jen natahují ruce pro peníze a mocně ovlivňují celý chod školství. Samozřejmě negativně. Veškeré audity, zprávy nebo zjištění od neziskovek jsou lži. Nikdo z diskutujících se nezmíní o tom, kdo by měl dělat věci, které u nás dělají pouze neziskovky, ale je třeba je eliminovat. V čele nenávisti je pak Eduin a jeho protagonisté. Eduin je něco jako vícehlavá saň a dát diskutérům meče, už jdou tyhle hlavy postínat a každého pracovníka neziskovky lynčovat.

Příklad: Zdeněk Sotolář:Autor těchto slov je demagog. Hned první větou odsuzuje všechny, kdo nemají rádi neziskovky, jako autoritáře. Jako by nemohl být jiný důvod! Cožpak nemohou neziskovky děsit třeba tím, že nevíme, co vlastně chtějí? Nebo se vydávají za experty a odborné společnosti?“ / Jana Karvaiová: Lidé útočí ne na neziskovky, ale na ty velice zprofanované, asi tušíte, o kterých je řeč. Jejich provázanost, neskutečně odporný lobing ve školství nebo sociálních službách a v jiných oblastech, to je přesně to, co lidé začali doslova nenávidět. My ve školství vidíme, jak se probagrovávají legislativou bez odporných znalostí, jak se přicucly k inkluzi (předražené projekty a školení, doslova pitomá školení, která neřeknou skoro nic). Podobně se montují do dětských domovů a kojeňáků a to jsou jen oblasti, které stíhám sledovat.“

Státní maturita

aneb když argumenty dojdou

Jakékoliv zásahy do státní maturity jsou odmítány. Žáci si nezaslouží žádné ohledy, protože státní maturita z matematiky je na úrovni toho, co dříve uměli deváťáci. Státní maturita z českého jazyka je to nejlepší, co tu kdy bylo. Pracovníci z Cermatu jsou hrdinové a ti nejlepší odborníci, jejichž chyby jsou zveličovány. Každý, kdo nesouhlasí se současnou koncepcí je hlupák. Školy by své maturity připravit nezvládly, učitelé na nich jsou totiž stejně potencionální podvodníci. Ti jediní, kdo maturitě rozumí, jsou členové legrační Asociace středoškolských učitelů, což je přímo organizovaný fanklub Cermatu. Příklad: Josef Soukal: „Testy z Cermatu přinesly podstatné zkvalitnění přijímacího řízení a mnohem větší ochranu žáků před svévolnými rozhodnutími škol, z hlediska maturity pak představují nejspolehlivější část zkoušky. Odvážní bojovníci proti Cermatu a diktování shora se za masové pomoci masmédií snaží nadiktovat veřejnosti svou představu o tom, co je černé a co bílé. Špinavé prostředky buď plynou ze špinavých záměrů, nebo špínu plodí.“ Ano, jiný názor je špína, čtete správně našeho bohemistu.

Experti

Takto píše bohemista a autor učebnic o literatuře… to je, panečku, poezie.

Slovo „expert“ je stejně jako slovo „neziskovka“ nadávkou. Každý odborný názor, který se zdejší smečce nehodí do krámu je zpochybňován a zesměšňován. Neustále tu vyvěrá otázka: ví ten člověk vůbec, jak vypadá praxe? A to bez ohledu na fakt, že řada diskutujících vůbec učiteli nejsou! Takže každý jiný, než zpátečnický názor „není z praxe“ a zejména pánové Feřtek nebo Kartous jsou oblíbeným terčem. Příklad: P. Vršecký: „Kolega Feřtek? On někde učí, nebo to byl jen takový diskusní obrat? Jinak mě pobavilo, pokud se argumentů dožaduje zrovna pan Feřtek.“ /  Jana Karvaiová: Pan Kartous vsak splnuje vse, co se ted stavi do popredi – mekke dovednosti. Tech ma az hanba. A ted si predstavte, ze by vsechny deti, co opusti skolu byly ala pan K. On mi slouzi k tomu, ze zretelne vidim, kudy cesta nevede. / P. Vršecký: Kartous umí jen žvanit, nikdy nic nedokázal. Celý EDUIN je dobrý jen jako snadná obživa svých zaměstnanců. Kdyby s okamžitou účinností zanikl, žádná škoda.

Pedagogika

Můžete si být jisti, že zdejší diskutéři budou zastávat ty nejhorší postoje: výklad je skvělá metoda, testy jsou potřeba, špatní žáci jsou hlupáci, když učitelka bije žáka, tak si to zasloužil. Zakažte mobilní telefony, zakažte školní parlamenty, zakažte alternativní školy. Příklad: Jiri Janecek: „Moderní metody rozvíjejí především vnitřní motivaci? Já chápu, že ve veřejném rádiu je potřeba statistiku trochu přiblížit plebsu. Ale úplným kravinám by se měli lidi, co tam mluví, vyhýbat.“

Má cenu chodit na Pedagogické info? Ano, jeden důvod by to mělo. Protože hloupost některých místních diskutérů je neuvěřitelná a jen těžko se tomu věří, že některé názory opravdu někdo může myslet vážně. Ale myslí a ostatní mu za to tleskají. Proto jsou tu v kurzu texty Ortové nebo Sotoláře – všechno je špatně a jediná cesta je návrat do jednotného vzdělávání s osnovami a testováním. To je jediný důvod návštěvy: prohlídka panoptika podivných názorů a pokřivených myšlenek. Jinak je ovšem zdejší diskuze spíše ukázka nejhorších individuí, pravé pedagogické lůzy a haterů nejhoršího zrna. Nejednou tu problesknou i rasistické a xenofobní názory, někdy jsou tu i otevřeně prezentované. Když tu jde občas projevit názor nějaký rozumný člověk, většinou je ukřičen a ostouzen. Web moderuje známý čistič Janek Wagner, který tu klidně nechá moře nadávek a vulgárních slov (třeba „buzerant“), ale zato maže názory, které jsou opačné, než by se mu líbilo. Je to o to legračnější, že někteří zdejší bijci deklarují, že z webu Česká škola odešli kvůli „cenzuře“, ale cenzura v jejich prospěch jim nevadí a nijak ji neřeší.

Web má motto „server pro pedagogy a jinou zvířenu“, což je parafráze na knihu Gerarda Durrela. Pokud bych pokračoval v tomto přirovnání, na jednotlivé členy tohoto podivného „zvěřince“ se podívám příště.

P. S. Pokud by někomu připadalo, že jsem musel týdny a měsíce sledovat a vybírat ty nejhorší příklady, chyba lávka. Citované věci jsou jen z několika diskuzí, většinou ne starší měsíce nebo dvou. Představte si, co se tam nakupilo „moudra“ za celé ty roky?