Koleda téměř plná smradlavých vajíček…

Velikonoční koleda je vždycky tak trochu loterie. Jaká vajíčka budou v košíku: pěkná, malovaná anebo shnilá a nakřápnutá? Naše školství svou koledu také dostalo, košík je plný, ale z některých vajíček na první pohled uniká sirovodík. Jaké ty kraslice jsou?

Jedno vajíčko je od hloupého pštrosa. Pedagogy nejhůře hodnocený ministr školství v celé historii, právnička K. Valachová, se z nějakého důvodu stále ke školství vyjadřuje. A „kvalita“ těchto vyjádření je neměnná. Třeba nyní: „To, že větší výhodu mají děti vzdělaných, a tedy movitějších rodičů, je samozřejmě pravda. Ale byla to pravda před třemi i deseti lety. Vůbec to nesouvisí s jednotnými přijímacími zkouškami.“ Vůbec? Vůbec?? Svatá prostoto! Když má někdo nezasloužené výhody domácího servisu a placené přípravy, tak to nesouvisí s tím, že povinně soutěží v jednom typu přijímaček? Není zcela zřejmé, že u pestré nabídky specifických přijímaček různých typů škol by se tato výhoda rozmělnila?

Vajíčko, týkající se zákazu mobilních telefonů, hraje už dlouho všemi barvami. Česká školní inspekce míní, že zákaz zasahuje do práv žáků a je v tomto názoru vzácně konzistentní. Jenomže školy zakazují mobily dál, jakoby se nechumelilo. Vypadá to, že školy si vybírají, v čem budou inspekci poslouchat a v čem ne. Když Česká školní inspekce objeví nedostatky ve kvalitě výuky, neděje se skoro nic. Když Česká školní inspekce konstatuje, že mobilní telefony by se zakazovat neměly, žene se to málem i k soudu a mobily se na dané škole stejně zakážou. Ale když Česká školní inspekce řekne školám, že školní vzdělávací program se musí napsat takhle a tabulka takhle, školy cvaknou podpatky a poslechnou na slovo. Zdá se jenom mně, že je tahle poslušnost a bojovnost tak trochu prohozená?

Smradu jako v Cařihradu nesou vajíčka od hejtmanů. Před několika týdny odpískal cut-off score neboli minimální bodové hranici pro přijetí na střední školy sám premiér Babiš. Plaga byl také proti. Asociace krajů ostrouhala. Opravdu? Protože téměř vzápětí poté ministr slíbil přenechat krajům kompetence rozhodnout, jaké obory a s jakou kapacitou se v krajských školách budou otevírat, což vlastně cut-off score obchází, ale důsledky to bude mít stejné. Možná horší. Pokud se záměrně otevřou některé obory s menší kapacitou, vlastně se počet studentů omezí úplně stejně, jako kdyby cut-off score existovalo. Ale bude to trvalejší, neboť ze škole odejdou učitelé daných odborných předmětů, zmizí specializované učebny nebo školní provozy.  Kraje prý „nejlépe ví, jaký je trh práce a kde je potřeba přidat výuku a kde naopak nepotřebujeme otevírat nové obory.“ Ano, my přece nevzděláváme děti pro budoucnost, ale pro aktuální potřeby krajů. Takže když v nějakém kraji bude pět montoven potřebovat tisíce dělníků k pásu, co kraj se studijně založenými obory udělá? Jaký má smysl, když jednou ministr jako statečný voják kótu uhájí, když ji poté vzápětí zbaběle odevzdá? Tomu se říká mít koncepci vzdělávání, když ministerstvo prostě přenechá svou zodpovědnost jiným? Ne, tomu se říká alibismus a politikaření. Pilát si umyl ruce.

Vypadá to zkrátka, že levá ruka už zase neví, co dělá pravá. Ministr Plaga krajům bůhvíproč přibalil i nečekaný dárek – a teď se podržte – že při rozhodování o zápisu (soukromých) škol budou prý vždy kraje ve svých stanoviscích striktně vycházet z dlouhodobých záměrů vzdělávání a v takovém případě ministerstvo školství bude respektovat jejich názor v konečném verdiktu o tom, zda se škola do rejstříku školských zařízení dostane. Chápete to? O soukromých školách budou rozhodovat místní úředníci. A pro úředníky je to vždy záležitost kapacity a velikosti populace, NIKDY ne toho, o čem soukromé školy jsou – je to záležitost volby pro žáky a jejich rodiče, existence vzdělávací alternativy. Takže to soukromé školy budou mít zase mnohem těžší. Jakou motivaci budou kraje mít pro jejich zřízení, když budou konkurovat jimi zřízeným školám? Bakšiš?

A když už tu máme takovou bandu „odborníků“ pohromadě /Asociace krajů, Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR a představitele školského odborového svazu (!!!) / rovnou se udělal i další skok do pedagogického pravěku a „řešila se i nutnost testování studijních výsledků žáků v 5. a 9. třídách základních škol.“ Ano, další pracovní komise s úkolem zprznit naše školství spatří světlo světa pod kuratelou ministerstva školství.

A copak máme vykoledováno k našemu evergreenu, maturitám? Češtináři se dohadují o podobě státních maturit, což ostatně dělají celé roky. Myslím, že tady hodně záleží na tom, komu z nich za opravování státních maturit roky kapalo na přilepšenou a měl výhody pro svou školu – a kdo nedostal nic a jeho studenti byli při hodnocení biti. Ale rozhodně ke zvracení je tento výrok učitele češtiny z gymnázia: „Může se stát, že učitel bude chtít, aby žák, kterého zná několik let, prospěl, a změkčí hodnocení. A to se mi nelíbí.“ Považte, je tu učitel, kterému se nelíbí, že žák – se kterým čtyři nebo dokonce osm let pracoval každý jeden pracovní den – prospěje. Hlavně žádné změkčování! To by jen zbytečně ukazovalo, že i učitel na gymnáziu být člověkem.

Ještě k nadílce – máme tu i černá vajíčka. Srandovní spolek s drzým názvem Pedagogická komora se přiživil na akci našich slovenských kolegů a vyhlásil „Týden škol v černé“ spolu s výzvou „pokud vláda nezačne jednat se zástupci spolku Pedagogická komora, uvažujeme o vyhlášení stávkové pohotovosti“. Už tohle stačí k dobrému zasmání, natož ta představa, že malý človíček Sarkózy a jeho čistič Wagner sedí u stolu s ministrem, o kterém sám Wagner mnohokrát napsal, že „ministr lže“.  Tak proč by mu teď měl najednou věřit? Co by z takového jednání vzniklo? Bojím se pomyslet. To Učitelská platforma ministra rovnou pozvala do „studia“ a položila mu pár otázek v přímém přenosu. Připadal jsem si, jako když sleduji Monthy Pythony. Třeba když ministr řekl, že kvalita pedagogických fakult není dobrá – a chce to vyřešit tím, že do nich narve peníze. Pak se řešilo to, že do školství mají přijít odborníci z praxe – ovšem jak se bude řešit nedostatek jejich pedagogické vzdělání? Geniálně! Přece ho budou garantovat ty samé pedagogické fakulty, které tak fatálně selhávají u svého primárního úkolu! Když kvalitně nepřipraví učitele za pět let a stovky studijních hodin, jak by mohly připravit dobré učitele za desítku hodin nějakého doplňujícího kurzu?  To bude samozřejmě stát další peníze. Stovky milionů sem, stovky milionů tam – začíná se zdát, že to, co má nejhorší výsledky, dostane „za trest“ jenom další hromady peněz. Jen minimální odvaha moderátora Platformy přivézt „svého“ ministra do úzkých byla očividná. Ministerstvo švihlé chůze se tady ničeho bát nemuselo.

Naštěstí nejsou všechny vajíčka smradlaví pukavci. Ministr Plaga jedno vajíčko i vybarvil. Tvrdí: „Z úvodního jednání s ministryní financí jsem si odnesl potvrzení vládního závazku a toho, že bude dodržen slib, že v roce 2021 bude průměrný měsíční plat pedagogických pracovníků 45 tisíc korun.“ Průměrný? To znamená, že ti kvalitnější učitelé budou mít třeba i padesát tisíc? Oprava: znamená to, že ti nejdéle sloužící učitelé budou mít třeba i padesát tisíc? Oprava číslo dva: znamená to, že vedoucí Odborů školství a další byrokrati budou mít dvě stě tisíc, aby z toho vznikl takový hezký průměr? Bůhví, koho ministerstvo počítá mezi „pedagogy“, protože vždycky když počítá průměrné mzdy ve školství, ukážou se jí vždycky takové sumičky, které žádný učitel na své výplatní pásce nenajde. Mimochodem, i tohle vejce může zasmrádnout: školské odbory by totiž byly nejradši, aby veškeré přidané peníze šly do tarifní, tedy závazné složky. Hlavně aby nic nerozděloval ten, kdo je zodpovědný za kvalitu práce školy i za personální otázky s tím spojené (včetně odměňování pracovníků) – tedy ředitel školy. No jakby ne, kvalita učitelské práce je to poslední, co školské odbory zajímá. Koleda, koleda…