Děti jsou doma VI: 10 skvělých postů + jeden důležitý

Protože jsem si v této době přečetl mnoho krásných postů, přišlo mi škoda je nearchivovat tak, aby z nich mohl člověk čerpat inspiraci a posílení permanentně. Předkládám tedy 10 top pro mě pozitivních postů i s autory, které mi reprezentují ten správný přístup k současné podobě výuky.

Pavel Ogyi

Pavel Ogyi Začaly mi chodit první zprávy zpět, jednu fotku přikládám, šesťáci si doma dělají ekosystém v lahvi, aby na něm mohli dokumentovat vztahy mezi jednotlivými sférami Zeměkoule. Plus když to potom budou chtít přinést do školy, budeme to ve třídě mít pěkné.

Petra Matějová Syn 1. třída, odstěhovali jsme se na chalupu… trivium z jejich běžných učebnic, doplněné o naše knížky a práci s těmito živými texty. Prvouka všechno kolem nás, tu podle učebnice nehodlám řešit (banální zkreslené kecy). Angličtina taky jen živou praxí v průběhu celého dne. Hra na nástroj denně, jako vždy. K tomu práce na zahradě, skautské dovednosti (vyřezávání, uzly, přírodověda), dílny s tátou kolem dřeva a ve stodole. S paní učitelkou, která dává na web týdenní objem úkolů a množství dalších tipů online k dobrovolné další práci, si píšeme, spíš proto, že ji syn chce pozdravit, poslat fotku, obrázek. Z naší činnosti inspirované domškoláckými weby, které čtu dlouhodobě, je docela nadšená.

Jana Hrázská

Jana Hrázská Naše děti mají na část předmětů celoroční mapu učiva (každý jinou podle toho, na jakém levelu se nachází v září), a tam si vybarvujou, co už umí a vidí, že to nevybarvené jim zbývá: a zbytek předmětů máme sloučený do jednoho celku, který se dělá projektově, a tam máme celoroční téma – takže letos např. ví, že jedem kontinenty a na každém kontinentu přírodu, historii, zeměpis, občanku, umění… a je to propojeno s informatikou.

Jana Rohová I když sborovna není moc veselá, děti jsou skvělé. Udělali jsme si skupinu na WhatsApp. Byl to dětí nápad – 3.C. Dávají si tam různé hádanky, hlavolamy, sdílí videa, co natočily. Např. : Jak mě brácha naučil písemné dělení. Moje hodina TV (běhání poschodech v paneláku) apod. Já jim občas zadám něco zadám a sama se toho účastním. Takže už vím, že udělám za tři minuty nejméně dřepů ze všech. A že moje ryba nebyla zdaleka tak vtipná…

Andrea Pěchová Výuka není tak častá, jako by byla, kdyby studenti chodili do školy, a tak ji mám s mými studenty 1x za týden. Místo probírání nějaké látky a sálodlouhého vysvětlování jim zadám spíš práci na doma, přičemž se k tomu potom během našeho online meetingu vrátíme, prodiskutujeme to..:-)

Kateřina Brožová

Rostislav Konopa Vždycky jsem říkal studentům, že laskavost a džentlmenství k ostatním nás činí lidmi. Neztraťme se prosím v e-learningových zadáních a úkolech. Víc než kdy jindy buďme k dětem laskaví. Povzbuzujme je, ptejme se, zda jsou jejich rodiny v pořádku, ať čtou, ať píší deník, ať sami navrhnou, na co by se chtěli ve svém předmětu zaměřit. Učení je především záležitostí srdce a mysli.

Renča Kopecká Ač jsem nikdy nebyla příznivcem alternativního vzdělávání, vidím za těch pár dní neškoly na svých dětech určitě, až bych řekla divy světa. 😁 Tím, že nemusím být v práci celý den a máme na sebe víc času, chvílemi žasnu nad zvídavými otázkami mé 9 leté dcery. Děláme pokusy, do toho probereme zeměpis, kde co v jaké zemi se děje a kde ta země vlastně je, sem tam to položíme dejepisem, tu a tam probíráme jak se ten brouk a ta kytka jmenuji, do toho zvládneme rychlostí blesku spočítat, kolik bychom asi tak vydělali výrobou roušek, kdyby jsme to tedy uměly. 🤔 Zpíváme si, malujeme a tvoříme, dcerka sama od sebe škrábe brambory, zalévá kytky a u toho si opakuje vyjmenovaná slova a ještě víc mě přivádí v úžas můj 18 lety syn, který má jinak školu tak nějak bohémsky na háku. On normálně s kámoši pořádá videokonference a společně řeší úkoly, co dostali že školy. Občas žasnu, že dokonce slyším, že mluví anglicky (s kamarádem z Itálie, kámoškou z Francie), světě div se, ač jsem tomu podle školních výsledků nevěřila, on fakt anglicky umí, jsem v šoku 🤔. Spolu se synem jsme dcerku naučili šachy (úžasná hra pro rozvoj logiky) a dnešním dnem mohu říct, že se mnou zahrála pat a to jí fakt nešetřím. Synovi dnes trvalo hodinu než ji dal mat… Takže, já jsem v této šíleně době, kdy jsme všichni vystresovaný až na kost, vlastně tomu hajzlovi koronavirovi vděčná… Mohu s otevřenou pusou sledovat, jak jsou mé děti úžasné…

Michal Kaderka

Jana Svobodová Je mi hodně smutno z toho, kam se žene ego některých kolegů a kolegyň. Stále jim nedochází, že se pár týdnů bez známek a hodnocení nezblazníme. Nepotřebuji posílat testy on-line, nové učivo…. stačí mi foto přes WhatsApp od rodičů, že si v klidu těch pár řádků napíší a pak že s maminkou šíjí roušky do domova důchodců. Že to za dva týdny bude jinak? Ano, domluvím se s rodiči a budeme hledat společně cestu jak to zvládnout, ale vím, že děti jsou bez stresu ze školy a hlavně mohu se kdykoliv postavit před rodiče.

Ondřej Šteffl Jistě je to pro učitele, pro děti i pro rodiče velká příležitost něco nového se naučit, zvládnout dobře novou situaci a třeba i změnit zaběhané stereotypy. Ale spíše než rychlá řešení bychom měli hledat řešení promyšlená a vlastně docela dlouhodobá, a tudíž nespěchat. Odpočiňte si, zpomalte, vyřešte sebe, nechte děti a rodiče aby se také konsolidovali. Pak můžete v klidu řešit co s dětmi, učit se nové věci, zvolna, ale dobře se orientovat v nové situaci.

Lenka Ďaďanová Píšu zde jako matka a druhotně učitelka. On – line výuka je super. Děti baví. ALE citlivější děti lehko vyčerpá (syn měl včera červené oči a bolela ho hlava, dcera má oči jako angorak). Proto prosím učitele, aby pro citlivější děti tolerovali práci s pracovními listy, nebo práci s učebnicí. (Rodič může večer poslat foto úkolů) Ideální mi přijde napsat dětem týdenní plán a kontrolovat ho až v pátek aby si to děti rozvrhly samy nebo s rodiči, dle možností. Vím že většina dětí je zvyklá být dlouho na počítači… Ale některé děti ne…. Stejně tak pokud je rodič iniciativní a dělá s dětmi nějaké aktivity … Mohl by to učitel brát jako regulérní náhradu úkolu 😉 (může třebas poslat foto).

A na závěr jeden důležitý post:

Radka Glacois V odkazu v komentářích je původní post, ve kterém jsou paragrafy zmíněny… OSAMĚLÉ SBOROVNY VI (všichni na jedničku)

Množí se nám v poradně dotazy ohledně hodnocení žáků za současné situace. Rodiče si nejsou jistí, jestli může učitel hodnotit něco, co se mělo dítě doma naučit samo. Někteří nelaskaví a neefektivní učitelé už jedou i známkování.

Hodnocení výsledků vzdělávání se řídí školským zákonem a příslušnou vyhláškou (§§14 a 15 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání) a ta odkazuje na školní řád. Na současnou situaci jsou školním řádem připraveny pouze školy, které se specializují na domácí vzdělávání (podle §41 školského zákona) nebo online výuku. Ty ostatní pro ni nebudou mít a také nijak nepotřebují mít nastavená pravidla. Hodnocení se zastavilo ve stejnou chvíli, jako státem poskytované hromadné vzdělávání, tj. 10.3.2020 a bude pokračovat zase až se školy otevřou k plnému provozu a do lavic se budou moci vrátit všechny děti. A celý proces začne přesně tam, kde 10.3. skončil a hodnotit nebude nikdo nic jiného než to, co bylo do 10.3. a bude od Dne D. Jinak to mají pouze děti vzdělávané podle §41 a ti středoškoláci, kteří studují v režimu online. Kdo to je, ten to ví a jeho škola hodnotit za těchto podmínek umí, protože to dělá běžně.

První část: několik zásad dobré výuka doma.

Druhá část:  Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Třetí částZeměpisná vsuvka.

Čtvrtá část: Poučení z krizového vývoje

Pátá část: Děti jsou doma V: Sonáta pro Petru aneb občanka, biologie, zeměpis

Sedmá část: Děti jsou doma VII: Deset zásad v TV Nova