Děti jsou doma VIII: poradna pro mladší i pokročilé

Možná by mohla někoho zajímat malá ukázka „poradenské činnosti“ Líného učitele.

Kolegyně „čtvrtá třída“: Dobrý den, Roberte, věřil byste tomu, že jsou i rodiče, kteří zábavné učení na dálku odsuzují? Dnes se nemohu vzpamatovat z jednoho mailu od maminky mého čtvrťáka, která má pocit, že nenaplníme osnovy, když se budeme takhle prací bavit. Ona neví, že už pár let nemáme osnovy, ale chtěla by tu školu s učebnicí, sešitem a perem. Dnes jsem poněkud malomyslná. Jedna nespokojená matka mi dokáže zkazit dopoledne i přes 23 spokojených. Jak na to?

Líný učitel: Jak na to? Nenechat si jednou nepoučenou osobou zkazit pocit z dobré práce. Ale poučit nepoučené rodiče je také práce učitele. To, že si rodič myslí, že stále platí osnovy, ukazuje rezervy v práci s tímto rodičem. Doporučuji poslat ukázku nějakého Očekávaného výstupu s tím, jak konkrétně ho plníte. Jeden dva příklady, ať vidí, jak jsou stanoveny cíle vzdělávání, jak teď vzdělávání vypadá a jak spolu OV a konkrétní aktivita souvisí.

———-

Žákyně střední školy: Dobrý večer pán Čapek, chceli by sme sa s Vami poradiť o výučbe na našej škole. Keďže máme informácie že by sa nemali písať testy online ani známkovať žiakov za ich neodprednášané látky. Na našej škole to funguje takým štýlom že známky dostávame aj keď nemáme danú látku prebranú. Posielajú nám testy o 1:59 ráno aj s ďalšími látkami. A keďže sme na odbornej škole potrebovali by sme to najprv pred tým vysvetliť, inak to nechápeme. To čo nám teraz pošlú učitelia za bežných okolností nepreberieme ani za mesiac. Keďže toho je toľko veľa je na nás vyvíjaný obrovský nátlak a nezvládame to. Všetko musíme písať ručne a jedna prezentácia má aj 30 strán. Doteraz sme si všetko mohli tlačiť. Vypracované úlohy musíme poslať do určitého času na mail a tie sú následne hodnetené a my nevieme podľa akých kritérií. Chápeme že ti musíme spraviť ale sedieť pri počítači od 8smej rána do večera je veľmi zaťažujúce. Chceli by sme Vás poprosiť či by ste nám neposkytli nejaké nasledujúce postupy, aké by ste zvolili Vy.

Líný učitel: Pěkný den, děkuji za oslovení. Vážím si toho, že jste si vybrali mě jako rádce. Myslím, že řešení je několik. Záleží na tom, jak to pojmete. Já bych vám doporučil postupovat jako celá třída, nebo alespoň její většina. A v tomto celku třeba o postupu hlasovat. Tedy vytvořit si svou platformu (FB skupinu apod.), kde budete soukromě komunikovat. Vypadá to, že jste se doposud nedovolali porozumění, což mě mrzí. Na výběr vidím tyto strategie: 1) Strategie ovce: zatnout zuby a dělat to, co vám učitelé posílají. 2) Strategie lišky: snažit se kooperací úkoly zjednodušit. Například – pokud to půjde – si některé úkoly mezi sebe rozdělit, abyste každá pracovala jen na části. Nebo naschvál úkoly „pochopit“ tak, abyste pracovali na jejich nejlehčí nebo nejkratší verzi. Když to tak budete mít všechny, není viník. 3) Strategie hyena: sabotovat techniku, odpojovat se, motat všechno páté přes deváté, hlásit učitelce, že není online výuka slyšet (přestože bude), že mail spadl do spamu, „nepochopit zadání“ apod. Sabotérství a mlžení. Legitimní odpor po partyzánsku. 4) Strategie lvice: bojovat. Přetěžování odmítnout. Úkoly s nevysvětlenou látkou odmítat. Obrátit se na férové učitele s prosbou o pomoc. Obrátit se důrazněji na třídní učitelku. Vyžadovat zveřejnění kritérií. Stěžovat si společně jako třída řediteli a zřizovateli. Napsat Slovenské inspekci. Obrátit se na rodiče / veřejnost. Tedy stále zvyšovat sázky…  Úmyslně nechci ovlivňovat vaše kolektivní rozhodování tím, že bych se k nějaké strategii přiklonil. Můžete je i vhodně kombinovat.

———-

Maminka: Posílám odkazy na dvě videa, která jsou typická pro některá televizní vysílání a česká – učitelská – vzdělávací – youtube videa.  Obě ta videa mají společné, že děti nemusejí moc přemýšlet, učitelé jedou společně s nimi. Už vidím, jak se tam moje dítě smrtelně nudí. Učitel chce mít kontrolu nad tím, jak a co se bude odehrávat a nenechá nic na dětech. Je to prostě blbá frontální výuka. Co si o tom myslíte?

Líný učitel: Já naprosto souhlasím s tím, že často jde přímo o zoufalou výuku. Když je frontální výuka tak málo efektivní v realitě, ještě méně funguje na dálku. Tahle videa jsou těžkopádná a nezajímavá, i když v té třídě bude na videu třeba deset plyšáků. To je právě problém toho média  – že musí něco stále přenášet a je to tedy hlavně mluvení té učitelky. Nezazní ticho skoro ani na okamžik. Kdyby měla být taková výuka kvalitní, vypadala by všem pro mnohé zvláštně. Učitelka by zadala zajímavý úkol a pak by třeba 10 minut hrála příjemná hudba, učitelka by si popíjela čaj a žáci by doma samostatně pracovali. A ještě je na tom pro mě nevhodné to, že by to muselo být právě v tom čase. Když je řeč o prvním stupni, podle mého soudu je mnohem lepší, pokud se televize využije tak, že se děti podívají na hezký přírodovědný dokument a pak o tom kreslí nebo píšou nebo vymyslí básničku. Televizní výuka je velká bublina, ze které je 90% nevhodně zpracovaných a nebo i vyloženě špatných. A na rozdíl od online výuky dítě nespatří svou učitelku nebo spolužáky. Já osobně bych to dětem ani nepouštěl. Ztráta času.

———-

Nezapomínejme na naše žáky s poruchami učení!

Kolegyně „třetí třída“: Dobrý den, pane Čapku, jsem příznivcem Vašeho přístupu ke vzdělání, ale stále jsem k němu v praxi tak na půl cesty. Moc bych Vás touto cestou chtěla poprosit o radu. Učím na ZŠ 3. třídu. Moje představa formy domácí výuky byla taková, že se s dětmi spojím v podobě nějaké videokonference, budeme si společně povídat a probereme i nějakou klidně novou látku. Z vedení mi bylo řečeno, že je nežádoucí, abych dělala něco víc než ostatní kolegové (všichni prý nemají tu možnost a schopnost vést s dětmi videokonference). Přesunula jsem tedy učivo do podoby interaktivních materiálů, které v našem školním systému děti projdou, vyplní (vybírají správné odpovědi, dopíší apod.) a po odevzdání se mi zobrazí, jak to zvládly. Systém funguje i v mobilních telefonech. Práci posílám vždy v pondělí s tím, že děti mají celý týden na její splnění, popř. po individuální domluvě tolik času, kolik potřebují. Po celou dobu jsem k dispozici přes WhatsApp, kde komunikuji přímo s dětmi a jsem k dispozici i na telefonu. Jsem bohužel výkonově založený člověk (zde vidím velký prostor pro zlepšení) a tak ještě dětem po splnění dané ‚lekce‘ posílám krátký ‚testík, aby si ověřily, jak na tom jsou a motivačně známkuji. Mám zpětnou vazbu od rodičů, že děti to baví (některé více a některé méně) a že je fajn, že mají děti doma ‚něco na práci‘. Vedení školy nakonec zjistilo, že videokonference budou dobrý nápad, tak je snad od příštího týdne začneme realizovat. Můj dotaz se týká především formy a obsahu mnou zadávané práce – pokud mám zpětnou vazbu od dětí i od rodičů, že je to takto baví, nemají pocit, že toho je hodně a ve většině případů pracují samostatně, je i přesto na místě uvažovat o změně stylu výuky a obsahu? Nebo jak byste mi celkově doporučil uchopit výuku pro třetí třídu? Nejde mi o to, aby děti zvládly novou látku, ale aby měly pocit, že se nezastavil svět, že pokračujeme a směřujeme dál, že učení se něčemu novému je přirozenou součástí života, aby měly dobrý pocit z odvedené práce. Budu ráda i za Vaší ‚drsnou korekci‘, pokud jsou mé představy a přístupy úplně mimo. Budu moc ráda, pokud se někdy dostane k reakci na mou zprávu a usměrníte mou tápající mysl.

Nudááááá!

Líný učitel: Pěkný den, zdá se mi, že na to jdete správně. Dokonce mi něco říká, že odvádíte výbornou práci. Ale přesto je prostor na zlepšení, jak vždy. Mám takovou radu / neradu. Mrkněte na můj blog o online výuce, který představuje deset základních bodů dobrého domácího vzdělávání. Když si je projdete a porovnáte se svou výukou, najdete odpověď, nakolik je vaše výuka „líná“. A protože jste „výkonová“, můžete si napočítat i body a ty mi pak napíšete.  Co na to říkáte?

Kolegyně „třetí třída“: Je to přesně tak, jak jsem odhadovala – napočítala jsem si pět bodů z deseti, jsem tedy v půli cesty k líné učitelce.  Děkuji za zveřejnění desatera, i když mi děti píšou, že je on-line vyučování baví, jdu využít příležitosti domácí výuky ke zmenšení objemu a přidání zábavných úkolů.

První část: několik zásad dobré výuka doma.

Druhá část:  Vytěžme pozitiva homeschoolingu!

Třetí částZeměpisná vsuvka.

Čtvrtá část: Poučení z krizového vývoje

Pátá část: Děti jsou doma V: Sonáta pro Petru aneb občanka, biologie, zeměpis

Šestá část: 10 skvělých postů + jeden důležitý

Sedmá část: Děti jsou doma VII: Deset zásad v TV Nova