MYŠLENKY, ZEJMÉNA O VZDĚLÁVÁNÍ

Školní obědy, Radek a Petra a také sociální rozdíly

Školní obědy, Radek a Petra a také sociální rozdíly

Tak se nám rozjela diskuze nad obědy zdarma. Úmyslně jsem počkal, až opadne taková ta vlna, kdy se k tomu vyjádří každý. O to více jsem to četl a bylo to jako brodit se tu čirým potůčkem, tu kalnou vodou, tu močůvkou. Nakonec obědy zdarma mít všechny děti nebudou. Proč? Na začátku to přece vypadalo,Přečíst celé Školní obědy, Radek a Petra a také sociální rozdíly

Sportovní chuligáni byli také žáky. Nyní jsou indikátorem vzdělávání.

Sportovní chuligáni byli také žáky. Nyní jsou indikátorem vzdělávání.

Tak jsem si dnes také užil to, co několikrát dříve: nájezd sportovních fanoušků z jiného města. Nádražní hala zadýmovaná, všude bordel a řev, policejní černooděnci v počtu, jako by se zrovna konal policejní převrat, nádraží přervané policejními auty. Do toho plačící děti a zmatek. Zaráží mě, proč jistá část populace není schopná bez problémů zvládnoutPřečíst celé Sportovní chuligáni byli také žáky. Nyní jsou indikátorem vzdělávání.

Pedagogická komora versus Učitelská platforma II: Scylla nebo Charybda

Pedagogická komora versus Učitelská platforma II: Scylla nebo Charybda

V prvním části (Pedagogická komora versus Učitelská platforma I: Učitelé mínus) jsem ilustroval, jak se ve FB skupině Učitelé+ všichni ti „zastánci dobrého vzdělávání“ (myšleno ironicky) pustili do člověka, který na rozdíl od nich myšlenky kvalitní edukace opravdu zastával. Přes pravidla této FB skupiny se vyrojila smečka útočníků, kteří se do něj pustili – anižPřečíst celé Pedagogická komora versus Učitelská platforma II: Scylla nebo Charybda

Pedagogická komora versus Učitelská platforma I: Učitelé mínus

Pedagogická komora versus Učitelská platforma I: Učitelé mínus

Tajný učitel si nedávno namazal na chleba Pedagogickou komoru. Věru, můžeme mu věřit každé slovo. Sám jsem už před dobou tento spolek malinko pitval (Pedagogická komora: spolek zpátečníků?) a příliš se od té doby nezměnilo. Je třeba velká dávka sebežroutství, udělit si ve svém vlastním spolku titul „prezident“, je třeba hodně drzé čelo, nazvat tenPřečíst celé Pedagogická komora versus Učitelská platforma I: Učitelé mínus

Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Dnes mi dovolte být trochu osobnější než obvykle. Na Slovensku jsem se při víkendovém školení v Komenského institutu setkal s jednou skvělou paní ředitelkou a mimo jiné jsme diskutoval i o žákovi, kterému budu říkat Robin. (Mimochodem, takhle jsem se měl jmenovat já sám, ale za minulého režimu nepovolovali „zdrobněliny“. takže to nakonec skončilo uPřečíst celé Slovenská mozaika, dílek třetí: Robin Hood

Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Komenského institut vybírá každý rok ty nejlepší učitele na základě jejich předložených projektů, aby je pak celý rok školil, inspiroval a síťoval je s jejich předchůdci a pak i nástupci. Jsou pak všichni součástí velké rodiny učitelů, kteří hýbají celým učitelským Slovenskem: realizují další školení, konference, webináře, píší a sdílejí dobrou praxi. Stanou se z nich pilířePřečíst celé Slovenská mozaika, dílek druhý: Komenského institut v akci I.

Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Protože jsem nyní na Slovensku celkem často, zajímají mě samozřejmě radosti s strasti našich kolegů učitelů a ředitelů. Vyučování tam má stejné neduhy jako to naše – frontální výuka, testování a zkoušení u tabule, špatné známky ničí motivaci žáků, zkrátka moderně učící učitel je tam (podobně jako u nás) spíše vzácností. A také jako uPřečíst celé Slovenská mozaika, dílek první: co trápí a těší naše kolegy?

Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

 Do jisté školy chodí žák „Pavel“, který míval v páté třídě občas problémy s tím, že se mu spolužáci posmívali (třeba kvůli jeho nadváze) a také s tím, že občas reagoval agresivně (zejména když byl provokován) . S obojím se ale výborně pracovalo a tak problémy obojího typu přestaly. Se třídou se realizovaly temabuildingové aktivity,Přečíst celé Myslet pedagogicky nebo byrokraticky? Cožpak to není jasné?!

Revize RVP má mizerný start

Revize RVP má mizerný start

Možná jsem ministra školství trochu onehdy přechválil, neboť další jeho krok – revize RVP – se prozatím ukazuje jako rozporuplný. Už jeho nezbytnost je věcí diskutabilní. Tvrdím, že velká většina učitelů neumí s RVP (potažmo svými ŠVP) pracovat, neboť stejně jako svaté tele vzývají staré dobré osnovy, tedy učivo. A také tvrdím, že minimálně 80%Přečíst celé Revize RVP má mizerný start

Barvy života? A co takhle kávová sedlina?

Barvy života? A co takhle kávová sedlina?

Jel jsem autem se svým kolegou a mluvili jsme spolu – jak jinak – o vzdělávání, jmenovitě pak o evaluaci. Mimo jiné zmínil metodu Barvy života. Zná ředitele, který této metodě „věří“. Byl jsme nepříjemně překvapen, ta pitomost ještě nevymřela sama od sebe? Cožpak někdo ještě dnes, v tomto století, bere vážně to, co vymyslelPřečíst celé Barvy života? A co takhle kávová sedlina?